Wat een dikke onzin weer, mensen die in dit topic verkondigd te hebben hoog-sensitief te zijn mag je wat mij op de Rottumerplaat dumpen terwijl ze een molensteen om hun nek hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Eigenschappen op een rijtje;
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
de meeste mensen zijn dat
- Ze dromen en fantaseren veel.
wie niet?![]()
- Ze merken veel meer details en nuances op.
Meer dan wie, in vergelijking tot slakken?![]()
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
Als iemand mij de huid verrot scheldt hoef ik niet hoog sensitief te zijn om aan te voelen dat er sprake is van een emotie. Zelfde geldt voor huilen, lachen, humeurig etc etc
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
De meeste mensen doen dat. En bijna 99% van alle mensen denkt goed na als ze belangrijke beslissingen maken.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
Plemp die enorme begrippen maar bij elkaar, alsof die drie dingen altijd mooi zijn. Of janken hoog sensitieve mensen ook om een film als baise moi? Begrip mooi is vaag en nietszeggend![]()
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
Wie niet?![]()
- Ze houden van stilte en rust.
Doorgaans houdt elk mens daarvan, zeker op bepaalde tijden![]()

Kun je dat ook beargumenteren of is het een gevoelskwestiequote:Op woensdag 30 maart 2005 20:35 schreef Xebrozius het volgende:
Wat een dikke onzin weer, mensen die in dit topic verkondigd te hebben hoog-sensitief te zijn mag je wat mij op de Rottumerplaat dumpen terwijl ze een molensteen om hun nek hebben.
Dan kunnen wij, medium sensitieven, hartelijk lachen als het vloed wordt.
quote:Op woensdag 30 maart 2005 07:51 schreef FoeiJongHaai het volgende:
Er wordt zo vaak gezegd: HSP? onzin. Want bij ieder punt wat je opnoemt (bijv: in je eigen tempo werken) wordt er gezegd: "iedereen heeft dat wel eens". Bij de dingen die HSP's er aan doen (bijv. terugtrekken) wordt er gezegd: "iedereen doet dat wel eens".
Dat is nou juist het punt! Als je niet-HSP bent, wil dat niet zeggen dat je ongevoelig bent of deze trekken niet kunt hebben. Iedereen kan die dingen ervaren, en iedereen heeft zijn eigen manieren om er mee op te gaan. HSP's zitten echter aan het uiteinde van het spectrum (iedereen kan zich ongevoelige personen voorstellen, waarom dan geen hoogsensitieven?) en ervaren dat structureel.

Wie bepaald wat het uiterste is van het gevoel?quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:54 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Kun je dat ook beargumenteren of is het een gevoelskwestie?
[..]

Hoe kun jij dan met zekerheid zeggen dat het onzin is?quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:59 schreef Xebrozius het volgende:
Wie bepaalt wat het uiterste is van het gevoel?
Mensen dus.

Ik baseer mijn oordeel op de diversiteit van karakters in de mensheid en diens vermogen tot omgang met anderen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 21:27 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Hoe kun jij dan met zekerheid zeggen dat het onzin is?
Nogmaals, de mens zelf bepaalt waar het uiterste van het spectrum ligt. Aannames en geen feiten.quote:Dat mate van gevoeligheid een spectrum beslaat is triviaal. Dat er uitersten zitten aan dat spectrum ook.
Ik kan dat ook niet bepalen, ik heb echter mijn scepcisme... Zolang wij anderen een plakaat geven qua zelfbeeld ben je nergens. Of ben ik nu hoog logisch begaafd, hoog sceptisch begaafd of zelfs nog extremerquote:Hoe kun jij nou zeggen dat het niet klopt op welke positie iemand vanuit zijn gevoel zich op dat spectrum plaats?
Jij kunt toch zeker niet vertellen wat ik voel, net zo min ik dat jou kan vertellen?

Hier kom ik op terug, zie hieronder.quote:Op woensdag 30 maart 2005 21:46 schreef Xebrozius het volgende:
Ik baseer mijn oordeel op de diversiteit van karakters in de mensheid en diens vermogen tot omgang met anderen.
Vooroordeel. "ja maar het gebeurt toch, ik zie het toch om me heen?" -> generalisatie.quote:De een is beter op communicatief niveau en de ander is gevoelsmatig sterker. Waar ik me aan stoor is het feit dat HSP's zich als het ware boven het gepeupel probeert te plaatsen.
Alsof het een ere-titel is. Net zoals hoogbegaafdheid, ADHD en dyslexie.
D'r is niets mis met waarde hechten aan wetenschap beschreven door mensen die daar hun vakgebied van hebben gemaakt.quote:Mensen voelen zich blijkbaar anders en geven zichzelf dan een titel die gebaseerd is op psychologie. (waarden die wij zelf hebben toegekend aan ons eigen gedrag) .
Wordt toch niet tegengesproken? Denk aan introvert/extravert, autisten, borderline, depressieven etc.quote:Als er HPS'ers zijn moeten er ook Hoog communicatieve mensen, hoog ongevoelige mensen, hoog humeurige mensen etc etc zijn...
Voor een spectrum is de existentie van uitersten intrinsiek. Waar ze liggen is dan ook niet door de mensen bepaald. Slechts hetgeen wat jij als uiterste beschouwt zou een eigen aanname of een afspraak kunnen zijn door mensen.quote:Nogmaals, de mens zelf bepaalt waar het uiterste van het spectrum ligt. Aannames en geen feiten.
Net zoals wij aannemen dat het zonnestelsel is ontstaan door God, Boeddha, Oerknal of door Henk,
Volgens jouw redenering zijn de uitersten zwevend, want door de mens bepaald. Als je zelf dus al niet uit kunt gaan van waar jij de grenzen voor jezelf legt, hoe kun je dan bepalen of iemand anders die grens voor zichzelf verkeerd heeft gelegd?quote:Ik kan dat ook niet bepalen, ik heb echter mijn scepcisme...
Zie eerste quote. Eerst oordelen op basis van 'diversiteit' etc, en vervolgens zeggen dat het onzin is. Makkelijk, bespaart mij weer moeite.quote:Zolang wij anderen een plakaat geven qua zelfbeeld ben je nergens.
quote:Of ben ik nu hoog logisch begaafd, hoog sceptisch begaafd of zelfs nog extremer? Enkel een team aan psychiaters die hun oordelen vellen op aannames kunnen mij de 'waarheid' vertellen
.
Werkt natuurlijk twee kanten op. Kijk maar eens hoe stellig jij je altijd op het forum verkondigd.quote:Het enige waar wij als mensheid goed in zijn is om iets stellig tot waarheid te verkondigen en die veelal makkelijk aan te nemen.
Vergelijking die nergens op slaat. Maar als je in dezelfde trend wil doorredeneren, zou je ook de verschil van acceptatie van homo's in de jaren '50 en jaren '90 als voorbeeld kunnen nemen. Vroeger: 'tegennatuurlijk, aandachtstrekkers, vies'. Nu: 'normaal, geaccepteerd, laat ze doen waar ze zin in hebben'.quote:Wij denken dat wij niet alleen ons gedrag kunnen inschalen maar ook dat van dieren.
Voorbeeld:
1950: chimpansees zijn intelligente dieren.
1960: chimpansees zijn intelligente dieren die gebruik maken van sociale omgangsvormen.
1970: chimpansees zijn intelligente dieren die gebruik maken van sociale omgangsvormen. Tevens gebruiken ze gereedschappen.
1980: chimpansees zijn tweemaal zo intelligent als in 1950 werd aangenomen.
1990: 99,8 van het DNA komt overeen met dat van een mens
2000: chimpansees jagen ook op andere kleine apen voor vlees
Ik bedoel maar, in 1950 dacht de mens de chimpansee doorgrond te hebben. Toch weten we nu na 50 jaar veel meer over ze.
Als we al zo stellig zijn in het inschalen van dieren, wie zegt mij dan dat we dat dan ook niet doen bij mensen.
We zeggen nu dat er hoog sensitieve mensen zijn. in 2250 stellen we vast dat er 18.2% van ons DNA van een bacterie op mars afstamt.

Nou, daar zou ik maar hevig mee oppassen, vooral waar het de psychologie betreft. En dit onderschrijven vrijwel alle afgestudeerde psychologen die ik kenquote:Op woensdag 30 maart 2005 22:49 schreef FoeiJongHaai het volgende:
D'r is niets mis met waarde hechten aan wetenschap beschreven door mensen die daar hun vakgebied van hebben gemaakt.

Je vergeet het belangrijkste te vermelden. Vaak hebben ze een traumisch verleden nog niet verwerkt en gedragen zich daarom op deze wijze. Zowiezo heb je een veel beter inlevingsvermogen als je met onverwerkte trauma's zit.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:

Vergeet niet dat dat soort mensen juist veelvuldig gepest worden omdat ze zich als een mietje gedragen. Pesten bouwt karakter... of psychoses.. een van die twee..quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:05 schreef fayakill het volgende:
Ken je die reclame van "werken in het onderwijs"? Het 2de fragment zie je een klas, de leraar vraagt iets en iedereen steekt heel enthousiast zijn vinger op, behalve 1 jongetje dat verlegen voor zich uit blijft kijken. Is hij nu "hoog sensitief" of gewoon een toekomstig psychologisch wrak? Ik denk het laatste

Als alles zou lopen zoals je wil, heb je kennelijk er wel bij stil gestaan dat het loopt zoals je wil.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:05 schreef fayakill het volgende:
En daarbij komt, vraag je zelf eens af, als alles in je leven zou lopen zoals je zou willen, zou je dan net zo erg stil staan bij allerlei zaken? NOPE, dan zou je werken, eten, neuken, neuken, neuken en slapen.
Je stelling wordt niet beargumenteerd door het voorbeeld dat je geeft.quote:Deels is het ook een onbewuste vorm van aandachtvragen. Ken je die reclame van "werken in het onderwijs"? Het 2de fragment zie je een klas, de leraar vraagt iets en iedereen steekt heel enthousiast zijn vinger op, behalve 1 jongetje dat verlegen voor zich uit blijft kijken. Is hij nu "hoog sensitief" of gewoon een toekomstig psychologisch wrak? Ik denk het laatste

jep, maar dat kun je beter niet te hard hier op FOK roepen want voor je het weet heb je hele hordes borderliners achter je aan.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:11 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Vergeet niet dat dat soort mensen juist veelvuldig gepest worden omdat ze zich als een mietje gedragen. Pesten bouwt karakter... of psychoses.. een van die twee..

D'r heeft iemand wel eens gezegd dat dit soort testjes allemaal positieve formuleringen zijn. Wie wil d'r nou niet in z'n eigen tempo werken? Wie zegt er nou van zichzelf dat ie geen details en nuanceringen opmerkt? Op die manier markeer je dus al snel de helft van testdoend nederland als 'hoog sensitief'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:

Het werkt eerder als een horoscoop, je onderscheidt je zelf van de rest.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:46 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
D'r heeft iemand wel eens gezegd dat dit soort testjes allemaal positieve formuleringen zijn. Wie wil d'r nou niet in z'n eigen tempo werken? Wie zegt er nou van zichzelf dat ie geen details en nuanceringen opmerkt? Op die manier markeer je dus al snel de helft van testdoend nederland als 'hoog sensitief'.

Mijn mening? Het zijn aanstellers die aandacht willen trekken door van de hoogste daken te roepen DÁT ze zo 'hoog sensitief' zijn. Deze mensen zweven door het leven.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan
(http://www.hooggevoelig.nl/)
Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?
volgens mij gaat dat echt zo'n aanstellerij ziekte worden.

Hoe je het ook beschouwt, het is dus _toch_ een afwijking ;-)quote:Op donderdag 31 maart 2005 06:02 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Mijn mening? Het zijn aanstellers die aandacht willen trekken door van de hoogste daken te roepen DÁT ze zo 'hoog sensitief' zijn. Deze mensen zweven door het leven.

jazekerquote:Op donderdag 31 maart 2005 06:31 schreef BillGates het volgende:
[..]
Hoe je het ook beschouwt, het is dus _toch_ een afwijking ;-)

Waarom moet dit 1 of andere ziekte zijn? Alleen omdat iemand de 'feiten' op een rijtje heeft gezet na weer het zoveelste onderzoek? Met de eigenschappen die je hier neerzet, voel ik me behoorlijk aangesproken, maar niet ziek of buitensporig. Gewoon gevoeliger in bepaalde dingen en dit toelaten tot hart en ziel, waar op zich niks mis mee is. Persoonlijk vind ik, dat dit laat zien dat je geen robot maar gewoon ... mens bent.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?

Omdat mensen dan een excuus hebben om niet te hoeven functioneren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 08:12 schreef PieDobbelJoe het volgende:
[..]
Waarom moet dit 1 of andere ziekte zijn?

Ja maar dat uitlokken, komt vaak ook door onvermogen. Niemand verdient het om gepest te worden. Mensen die komen met "Het kind/volwassene" (25% wordt gepest op het werk) lokt het zelf uit" zijn ook kortzichtig, want het is niet zo simpel. Als je anders bent, dan ben je nou eenmaal anders. En je kan wel zeggen "wordt nu hetzelfde, pas je maar aan", maar zo werkt het nietquote:Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:
[..]
jep, maar dat kun je beter niet te hard hier op FOK roepen want voor je het weet heb je hele hordes borderliners achter je aan.
Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug![]()
Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen. Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.
Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.![]()

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit aangrijpen als een excuus voor het niet goed functioneren, maar het merendeel zal er nuchter onder blijven ...denk ik.quote:Op donderdag 31 maart 2005 08:56 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Omdat mensen dan een excuus hebben om niet te hoeven functioneren.

Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:51 schreef fayakill het volgende:
Vaak hebben deze arme schapen het gevoel dat ze bijzonder zijn en 1 van de weinigen op deze wereld die die eerder beschreven eigenschappen hebben![]()

Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind.

Volgens mij is het gewoon een etiketje voor de meer labiele medemens, maar labiel klinkt zo zielig... ofzo?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan

Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn. Het verschil is dat een emotioneel intelligent mens juist heel sterk in zijn schoenen staat en zijn eigen emoties en de emoties van anderen (dmv inlevingsvermogen) uitstekend kan reguleren. Emotionele Intelligentie (EQ) wordt naast IQ steeds belangrijker in de maatschappij. Het is erg vruchtbaar om je eigen emoties te kennen en te weten hoe je die kunt ombuigen in iets positiefs.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:38 schreef PieDobbelJoe het volgende:
[..]
Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.

Hmm, heb net op een link die ergens in dit topic staat de 100 vragen test gedaan en lijkt overeen te komen met wat jij hier schrijft. Ofschoon ik de beschreven eigenschappen zeer toepasselijk vind op mij zelf, haal ik met die test niet meer dan 34 punten en dus een lage score wat HSP betreft.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn.

Je verhaal heeft een kern van waarheid, maar is veel tekort door de bocht. HSP heeft inderdaad helemaal niks te maken met E.Q., tot zover heb je gelijk.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Er is een verschil tussen emotionele ontwikkeling en hoog sensitief zijn. Laten we dat even niet door elkaar halen. Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind. Emotionele ontwikkeling daarentegen krijgt steeds meer een plaats in onze consumptiemaatschappij. Mensen beseffen dat een hoog IQ niet direct betekent (maar ook niet direct niet), dat je ook goed met mensen om kunt gaan, dat je goed met tegenslagen om kunt gaan. Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan. En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!

Onjuiste redenatie, waarvan de zwakheid ook al blijkt uit 'waarschijnlijk' in je toelichting.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:
Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug![]()
Generalisatie. Niet iedereen die gepest is noemt zichzelf tijdens of na het verwerken hoog sensitief.quote:Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen.
Dit is reeds meerdere malen weerlegd. Anders lees je het topic even.quote:Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.
Dus eigenlijk is het goed dat je een trauma overkomt? "je komt er sterker uit dan dat je er in gaat".quote:Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.![]()

* aansluitquote:Op donderdag 31 maart 2005 09:35 schreef Natalie het volgende:
Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.
Als je toch informatie wilt weergeven, zeg er dan ook direct bij dat die 'arme schapen' zichzelf helemaal niet bijzonder vinden. Dat ze juist vaak niet bij zijn met die gevoelige trekjes. Het zijn dikwijls anderen die het oordeel eraan geven, niet die mensen zelf.

Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.quote:Op donderdag 31 maart 2005 06:02 schreef Nembrionic het volgende:
Mijn mening? Het zijn aanstellers die aandacht willen trekken door van de hoogste daken te roepen DÁT ze zo 'hoog sensitief' zijn. Deze mensen zweven door het leven.

Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan.
Ik vind je conclusie een beetje kort voor twee boeken van samen 500 blz. Verder moet je de boeken denk ik niet zien als een excuus, maar meer als een logica om je eigen eigenschap te bevatten, vb:quote:En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!

Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg voor geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:46 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.

Het is een reactie op Nembrionic die generaliseert dat alle HSP's het van de daken schreeuwen dat ze HSP zijn en het als excuus gebruiken. (en dat gebruiken om zich van de werkelijkheid te ontrekken door zich te verdoven door dit soort praat). Mochten HSP's dit al doen (immers generalisatie), dan doet hij hetzelfde door fel het tegengestelde te beweren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef Scorpie het volgende:
Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.

Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef FoeiJongHaai het volgende:
Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.

quote:

Ruimte 'vragen' hoeft niet altijd te betekenen dat anderen erop inleveren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...
Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...

Eens, de oplossing zit ook in jezelf.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anderen neerlegt...
Is dat ook zo?quote:Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...

Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
FJH: ik zeg niet dat het aanstellers zijn, maar jezelf zo`n label geven vind ik nogal....raar. Je stopt jezelf imo in een hokje, zo van; dit ben ik.
En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?quote:Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat mensen die maar vaak genoeg tegen zichzelf zeggen dat ze een bepaald iets hebben, in dit geval HSP, ze zich er zo naar gaan gedragen.
No offence tegenover de mensen die het hebben, maar er normaal mee om gaan.

Ze vallen anderen er misschien niet mee lastig, maar als ze zich op die manier gaan gedragen, krijgen ze imo eerder de opvatting "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven", dus wat al eerder werd gezegd, de neiging om de omgeving te laten aanpassen aan hen, ipv een zekere flexibiliteit opbrengen naar anderen toe.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:28 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.
[..]
En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?

En nog één ding, wat is normaal?quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
No offence tegenover de mensen die het hebben, maar er normaal mee om gaan.

Met een beetje openheid en diversiteit in de samenleving is toch ook niks mis mee?quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:32 schreef Scorpie het volgende:
Ze vallen anderen er misschien niet mee lastig, maar als ze zich op die manier gaan gedragen, krijgen ze imo eerder de opvatting "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven", dus wat al eerder werd gezegd, de neiging om de omgeving te laten aanpassen aan hen, ipv een zekere flexibiliteit opbrengen naar anderen toe.
En hier spreek je jezelf dus in tegen.quote:Daartoe vind ik mensen die zichzelf niet willen veranderen omwille testjes/theorietjes e.d die ze hebben gedaan sowieso fout; een mens moet ten allen tijde kunnen en willen veranderen, al is het alleen maar om jezelf goed te leren kennen.

En waarin spreek ik mezelf tegen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:40 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Met een beetje openheid en diversiteit in de samenleving is toch ook niks mis mee?
Stel dat we allemaal dezelfde robot-achtige mensen waren, zouden wij dan nog van elkaar kunnen leren? Zouden wij dan nog verder kunnen groeien? Dacht het niet. En mensen die soms schijt hebben aan dingen of aan wat andere mensen van hun (kunnen) denken, heb ik (juist) wel respect voor. Niet allemaal, bijvoorbeeld terrorisme (verkeerd middel), maar wel degenen die daarvoor het juiste middel gebruiken voor het juiste doel. Genoeg voorbeelden.
[..]
En hier spreek je jezelf dus in tegen.

Momenteel zijn er genoeg mensen die de eigenschap niet begrijpen (om dit te snappen hoef je alleen maar het topic te lezen), dus op begrip van hun kun je niet rekenen. Aangezien HSP's ook qua getal in de minderheid zijn (zie boek Aaron), kun je wel stellen dat er het meeste water bij de wijn wordt gedaan door de HSP's zelf.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:32 schreef Scorpie het volgende:
Ze vallen anderen er misschien niet mee lastig, maar als ze zich op die manier gaan gedragen, krijgen ze imo eerder de opvatting "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven", dus wat al eerder werd gezegd, de neiging om de omgeving te laten aanpassen aan hen, ipv een zekere flexibiliteit opbrengen naar anderen toe.
Veranderen, omdat je jezelf bent is een groot goed. Dat is persoonlijke ontwikkeling. Veranderen omdat je niet conform het gros van de maatschappij bent, met als motivatie dat je geen zin in confrontatie hebt, omdat anderen (!) je ze als bijzonder/speciaal/apart beschouwen en je daarom hun doelwit wordt, is imho zwak (maar soms wel practisch!).quote:Daartoe vind ik mensen die zichzelf niet willen veranderen omwille testjes/theorietjes e.d die ze hebben gedaan sowieso fout; een mens moet ten allen tijde kunnen en willen veranderen, al is het alleen maar om jezelf goed te leren kennen.

Je schrijft dat je moet willen veranderen. Maar vervolgens moet je volgens jou de stadia die de theorietjes/testjes vooral maar overslaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:46 schreef Scorpie het volgende:
En waarin spreek ik mezelf tegen?
Over dat robotachtige; dat is idd tever doorgeschoten, rekening houden moet iedereen doen, dus ook die niet-zo-doorsnee-persoon, toch?

+quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:32 schreef Scorpie het volgende:
bepaalde manier gedragen, blabla .. "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven"..
= leven en laten leven dus.quote:.. een mens moet ten allen tijde kunnen en willen veranderen, al is het alleen maar om jezelf goed te leren kennen.

Volgens mij heb je mijn mening niet goed begrepen; ik vind dat men zichzelf moet kunnen veranderen, en dat we met zn allen een mate van flexibiliteit moeten hebben in de omgang.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
+
[..]
= leven en laten leven dus.
Jij zegt dat mensen niet moeten vinden/willen dat de omgeving zich aan hen 'moet' aanpassen? Toch (1e quote)? Maar verwacht jij dan niet dat diezelfde mensen zichzelf maar moeten aanpassen? Dus wie en van wie moet zichzelf hier nu aanpassen? En waarom? Flexibiliteit toch? Wie of wat accepteert hier nou wie niet?

Ok, tis maar dat het even duidelijk isquote:Op donderdag 31 maart 2005 12:57 schreef Scorpie het volgende:
Volgens mij heb je mijn mening niet goed begrepen; ik vind dat men zichzelf moet kunnen veranderen, maar dat we met zn allen een mate van flexibiliteit moeten hebben in de omgang.
Ook vind ik dat men niet kan EISEN dat de omgeving zich aan hen aanpast, net zoals dat men omgekeerd niet kan EISEN dat een persoon zich aanpast aan de meerderheid (dat dit wel gebeurt, is maatschappelijk probleem)
Hoop dat mijn mening wat duidelijker word.

Mooi! Voor de rest; wanneer post je weer eens foto`s in je fotoboekquote:Op donderdag 31 maart 2005 12:59 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ok, tis maar dat het even duidelijk is![]()

Natuurlijk zullen mensen er individueel anders mee omgaan ...quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:21 schreef sweetgirly het volgende:
Eens, de oplossing zit ook in jezelf.
Maar doen ze dat dan? En is dat ook een feit? Of meer een aanname?
Ik zie dat namelijk niet hoor. Ja, heb mensen ook weleens excuses zien gebruiken, dat als ze bijvoorbeeld suikerziekte hadden en geen zin hadden in iets, zeiden dat een hypo etc hadden. Is dat niet menselijk en doen de meeste mensen dat niet bij tijd en wijle? En volgens mij is dit dus niet representatief voor HSP of iets dergelijks. Maar meer hoe de persoon zelf is. Weer onzin dus in mijn ogen. Sorry.
[..]
Is dat ook zo?
Iedereen zou kunnen weten dat het niet de omgeving is die zich moet aanpassen als zowel zichzelf niet die zich (overmatig) zou moeten aanpassen. Zoals ik al zei, it's all in the mind.

Gaat ie gelijk flirten, jij bent me er ééntjequote:Op donderdag 31 maart 2005 12:59 schreef Scorpie het volgende:
Mooi! Voor de rest; wanneer post je weer eens foto`s in je fotoboek![]()
![]()

Een van de veelbeschreven onderwerpen is juist de verhouding tot niet HSP's en daar mee om te gaan. Het 'niet willen aanpassen' is iets wat kan gelden voor iedere eigenschap/bevolkingsgroep/politieke stroming/whatever.quote:Op donderdag 31 maart 2005 13:00 schreef RM-rf het volgende:
Natuurlijk zullen mensen er individueel anders mee omgaan ...
Maar die neiging tot dat zelf-opleggen van dat labeltje HSP, is nu juist wel onderdeel van het 'niet willen aanpassen'...
Commercialisatie ligt in onze maatschappij altijd op de loer.quote:je ziet dan al snel dat mensen ofwel groepsmeetings gaan organiseren, met 'gelijkgestemden', ofwel overdreven hun 'anderszijn' (en vooral ook, onbewust, het 'beter' zijn: 'hoog' is de betiteling die men graag bneut, en 'hoog' impliceert ook dat er kennelijk 'laag' bestaat)
Een tweede onderdeel is dat er een soort van commercieel 'coaching en hulp'-circuit ontstaat, waar men leuke 'boeken' kan kopen, 'counselling-therapeuten' kan inhuren etc. etc.
Typisch hieraan is dat het voornamelijk erop gebaseerd is de 'aandoening' een naampje te geven, vaak ook een bevestiging geven van bepaalde eigenschappen..
In die zin is er een sterke overeenkomst met bv 'borderline' wat ook voornamelijk een 'labeltje' is waar mensen karakter-eigenschappen in kan herkennen en 'opeens' wordt alles duidelijk ...
Het hulp-proces in deze is helemaal niet gericht in het wegnemen van problemen, maar vaak is dat hulpcircuit niet meer of minder dan een bezighoud-val, het creeert voornamelijk mensen die vervolgens compleet vast komen te zitten aan zulke 'hulp-therapieen' ...
(natuurlijk, lang niet iedereen, maar het 'succes' van zo'n labeltje is domweg een sterk argument ervoor dat de hulp-therapeuten in deze voornamelijk hun eigen markt op- en uitbouwen)
Er is binnen de literatuur hierover weinig plaats voor meer negatievere inschattingen van de menselijke natuur, namelijk dat mensen bijv. psyhische zaken makkelijk kunnen 'spiegelen', namelijk zichzelf een bepaald gedrag aanleren, simpelweg omdat dat in de vakliteratuur erover dat zo beschreven staat ...
Ik ben heel sterk van mening dat juist iemand die zich actief inlaat met zulke hoog-sensitieve persoonlijkheid-theorieen, hiermee juist evenzeer de kans verhoogd een burn-out te krijgen, sterker psychische problemen te ontwikkelen, juist omdat dat in de boeken zo vaak beschreven wordt.
Het is maar sterk de vraag...
Het is een commercieel fantsatisch concept natuurlijk, beschrijf wat algemene menselijke eigenschappen, waarin een groot deel der mensen zich ook natuurlijk in herkennen, en praat deze mensen vervolgens psychische en sociale problemen aan ...
Een slimme vorm van counselling en therapie, waarmee je makkelijk je eigen klantenkring opbouwt en vasthoud, valt voor de gemotiveerde counselling-therapeut een vermogen aan te verdienen, nu nog een fabrikant als Pfizer die, net als met Ritalin voor ADHD'ers een of andere lekker verslavende drug op de markt gooit als 'geneesmiddel' ...

Ik ben absoluut voor kritische diagnose en analyse ..quote:Op donderdag 31 maart 2005 13:59 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Wat is er mis aan diagnose en analyse?

Hier ben ik het wel mee eens, je hoort ook weleens dat mensen therapie enzo gewoon leuk vinden... volgens mij klopt er dan iets niet. Als je een gaatje hebt en de tandarts moet dat boren dan is dat vervelend maar dat laat je dan doen omdat het nodig is. zodra behandeling leuk begint te worden dan lijkt mij de kwaal ook niet zo ernstig meer.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik ben absoluut voor kritische diagnose en analyse ..
maar een vorm van zelf-diagnose, voornamelijk gebaseerd op bepaalde positieve en zeer 'herkenbare' eigenschappen kent domweg het gevaar dat mensen dit al te makkelijk gaan annemen en vervolgens als 'levensdoel' accepteren ...
Er is al eerder gewezen op de sterke gelijkenis met andere vage, lichte eigenschap-georienteerde 'psychische aandoeningen', zoals bv borderline, Hyper-activiteit, asperger ..
Het ontstaat makkelijk als mensen al uit een onbestemd 'onvrede'-gevoel, op zoek gaan naar een verklaring, en de therapeuten bieden dan een makkelijk 'labeltje' en vervolgens een zachte bedje van cursussen, counselling en threrapieen waarmee men vervolgens lekker 'zoet' gehouden kan worden...
Als je beweert dat mensen zichzelf 'verbeteren', hoe zie jij die verbetering, en was het zo dat voordat er zulke therapieen en diagnoses bestonden, hoog-gevoelige mensen werkelijk slechter af waren?

op die paar puntes waar ik geen check heb na kan ik me er wel in vindenquote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
- Ze zijn zorgzaam en bewust. check
- Ze dromen en fantaseren veel. check
- Ze merken veel meer details en nuances op. check
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.check
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten. check
- Ze willen in hun eigen tempo werken.check

Vandale.nl ligt eruit, dus ik kan de betekenis van therapie niet opzoeken. Therapie is volgens mij behandeling van een ziektebeeld. Dus of je wordt 'beter' of je leert er beter mee om gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:24 schreef Zero2Nine het volgende:
Hier ben ik het wel mee eens, je hoort ook weleens dat mensen therapie enzo gewoon leuk vinden... volgens mij klopt er dan iets niet. Als je een gaatje hebt en de tandarts moet dat boren dan is dat vervelend maar dat laat je dan doen omdat het nodig is. zodra behandeling leuk begint te worden dan lijkt mij de kwaal ook niet zo ernstig meer.

Ik lees niet dat er sprake is van een aandoening, ik lees eigenlijk alleen maar positieve dingen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik ben absoluut voor kritische diagnose en analyse ..
maar een vorm van zelf-diagnose, voornamelijk gebaseerd op bepaalde positieve en zeer 'herkenbare' eigenschappen kent domweg het gevaar dat mensen dit al te makkelijk gaan annemen en vervolgens als 'levensdoel' accepteren ...
Er is al eerder gewezen op de sterke gelijkenis met andere vage, lichte eigenschap-georienteerde 'psychische aandoeningen', zoals bv borderline, Hyper-activiteit, asperger ..
Het ontstaat makkelijk als mensen al uit een onbestemd 'onvrede'-gevoel, op zoek gaan naar een verklaring, en de therapeuten bieden dan een makkelijk 'labeltje' en vervolgens een zachte bedje van cursussen, counselling en threrapieen waarmee men vervolgens lekker 'zoet' gehouden kan worden...
Als je beweert dat mensen zichzelf 'verbeteren', hoe zie jij die verbetering, en was het zo dat voordat er zulke therapieen en diagnoses bestonden, hoog-gevoelige mensen werkelijk slechter af waren?

Nou, Meneer Giraffe, dan zullen al die DESKUNDIGEN het wel fout hebben, en jij goed...quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:19 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Inderdaad. Ouders plakken dit soort etiketjes graag op hun kinderen, zodat ze tenminste de schuld afschuiven van de eventuele slechte opvoeding. Daar bedoel ik dan ook ADHD mee en dat soort gedoe. Dit lijkt me ook meer iets wat mensen graag over zichzelf zeggen om speciaal te lijken, terwijl het gewoon mietjes zijn.

ik bedoelde ook niet dat je niet blij mag zijn met het resultaat, als je een bepaalde therapie krijgt tegen kanker dan mag je heel blij zijn als ie is geslaagd. Ik bedoel dat het ondergaan van de therapie zelf natuurlijk geen leuke aangelegenheid moet worden. Zo van : "vandaag weer gezellig naar therapie". Ik pleit meer voor iets als "k*t zo weer therapie maarja als ik maar van [ziektebeeld hier plaatsen] afkom".quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:40 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Vandale.nl ligt eruit, dus ik kan de betekenis van therapie niet opzoeken. Therapie is volgens mij behandeling van een ziektebeeld. Dus of je wordt 'beter' of je leert er beter mee om gaan.
Lijkt me niets mis mee om dat als plezierig te ervaren.
Als je therapie gebruikt als een soort van entertainment, of op die manier je aandachtsquotum te halen, is het natuurljk een slechte zaak.

Blij zijn met het resultaat is idd prima. Maar het proces naar het eindresultaat hoeft toch ook geen lijdensweg te zijn?quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:53 schreef Zero2Nine het volgende:
ik bedoelde ook niet dat je niet blij mag zijn met het resultaat, als je een bepaalde therapie krijgt tegen kanker dan mag je heel blij zijn als ie is geslaagd. Ik bedoel dat het ondergaan van de therapie zelf natuurlijk geen leuke aangelegenheid moet worden. Zo van : "vandaag weer gezellig naar therapie". Ik pleit meer voor iets als "k*t zo weer therapie maarja als ik maar van [ziektebeeld hier plaatsen] afkom".

dit lijkt mij een veel betere omschrijving van HSP als zoals die op hooggevoelig.nl staatquote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:57 schreef Mobious het volgende:
Als je de eigenschappen anders verwoord in niet-zweverige bewoording is het gelijk een stuk minder aantrekkelijk om hoog sensitief te zijn.
- Overbezorgd
- Onrealistisch, verkeren in hun eigen wereld
- Kunnen geen overzicht houden op de situatie
- Wikkers en wegers, twijfelaars
- Overemotioneel
- Kunnen niet zich niet vormen in een bepaald ritme
- Kunnen niet tegen drukte

Als dat toch eens mogelijk was....quote:NIET ZOVEEL PIEKEREN. Minder denken

Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.quote:- Ze zijn zorgzaam en bewust.

Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jouquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.
De omschrijving van een typische SP stemmer met een plaat voor zijn hoofd. [afbeelding]

Hey Monitorman, waarom krijg je daar eigenlijk een blauwe hand van?quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dit gewoon idioten, hoewel ik eigenlijk ook wel aan de meeste genoemde voorwaarden voldoe met uitzondering van het vetgedrukte, die hun achterlijke wereldje vanuit een sesamstraatbril zien.
De omschrijving van een typische SP stemmer met een plaat voor zijn hoofd. [afbeelding]

ik dacht eerder aan de eerste-kamerfractie van de PvdA bij deze omschrijving:quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:16 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
quote:Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan

Het is een samenzwering van VVD leden. Van de oude interface. Ookwel forum_dark genoemd.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:35 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Hey Monitorman, waarom krijg je daar eigenlijk een blauwe hand van?

Je leest net niet ver genoeg, heheh. Meer doen dus. Ik ben ook een denker, en de enige manier om dat te verminderen is gewoon jezelf de kans niet geven om na te denken. Dus moet je bezig blijven.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Als dat toch eens mogelijk was....
Geloof me, als je een denker bent, een piekeraar dan zet je dat niet zomaar even stil, ik moet echt mediteren om de boel een beetje stil te krijgen, verder gaat die grijze massa altijd door, stopt echt nooit, kan soms best vermoeiend zijn, maar je leert ermee leven en ermee omgaan zodat je niet alles dat door je hoofd gaat evenveel aandacht geeft, dat heb ik dus echt moeten leren, meditatie heeft me daar enorm in geholpen.
Soms zou ik best een knopje in mijn hoofd willen hoor, denken aan/uit, maar die zit er gewoon niet, dus moet er maar omheen gewerkt worden en dat is wel mogelijk.
Maar ik blijf erbij, ik vind dit soort beschrijvingen te vaag, zo zei iemand eens tegen me dat ik een borderliner was, dus ik lees eens door wat een borderliner is en ja hoor, vrij veel overeenkomsten, maar toen ging ik wat andere aandoeningen doorlezen en verhip, ik ben een vat vol met aandoeningen blijkbaar als ik dat allemaal moet geloven.
Maar dat geld dan ook voor het gros van de mensen, want echt heel veel dingen zijn gewone menselijke eigenschappen die iedereen wel in meer of mindere mate heeft.
Zelfdiagnose's geloof ik niet in en bij een psych zal je mij niet vinden, dan wordt ik opgesloten

doe niet zo hoog sensitief, Dabuzzzzzquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jou

En vervolgens daar tegenin gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik dacht eerder aan de eerste-kamerfractie van de PvdA bij deze omschrijving:
[..]

quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Liever een wereld vol HSP-ers dan de kort door de bocht oppervlakkigheid van jou

Bezeert. Ik ben ook autist, maar ik beheers de Nederlandse taal, Counterstrikeproleet.quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:03 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]<------ kijk je uit dat je je eigen hoofd niet bezeerd?

quote:
 Joh.
 Joh.Wil jij het niet over CounterStrike hebben? Dat is heilig.quote:maar ik beheers de Nederlandse taal, Counterstrikeproleet.

Overigens is de UNA bomber een geniale man die ik zeer bewonder. Jammer dat-ie 4x levenslang + 40 jaar gevangenisstraf heeft.quote:Op donderdag 31 maart 2005 17:01 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
[afbeelding] Joh.
[..]
Wil jij het niet over CounterStrike hebben? Dat is heilig.

Zo heb je verschillende manieren, bij mij werkt druk zijn dus niet, want het gaat gewoon door dat denken en dan lukt wat ik doe niet goed, waar ik dan weer van baal en extra over ga denken.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:58 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
Je leest net niet ver genoeg, heheh. Meer doen dus. Ik ben ook een denker, en de enige manier om dat te verminderen is gewoon jezelf de kans niet geven om na te denken. Dus moet je bezig blijven.
Sommigen hier vinden vast dat mijn commentaar te bot is, maar dit is wat mij heeft geholpen en nog steeds helpt. Heel gevoelig zijn is leuk en bijzonder en whatever, maar je komt er gewoon niet verder mee. Akties kun je forceren, gedachtengangen (die analyses dus) niet. Dus al dat gedoe over jezelf verbeteren door veel na te denken is bullshit. Heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Je denkt dit, je denkt dat, en zodra je weer een of andere tegenslag krijgt, zak je weer de put in.
Sommige mensen zijn misschien gevoeliger dan anderen, maar dat je gevoeliger bent, betekent echt niet dat alle anderen plotseling verantwoording moeten afleggen wat betreft hun gedrag tegenover jouw (of meer verantwoording dan normaal). Je voelt je anders, maar zodra je tegen jezelf zegt dat je bijzonder bent, ga je vanzelf medelijden krijgen met jezelf. En dat is gewoon zinloos.
Ik heb heus wel respekt voor gevoelige mensen, maar dat jezelf zielig vinden (en dat doe je) is als een drugsverslaving: op korte termijn denk je het beter te weten, maar je schiet er niks mee op. Je gaat er zelfs stuk aan.
Dat "je snapt me niet, want jij bent niet zo gevoelig" klinkt leuk om jezelf boven een ander te plaatsen, maar wat wou je daar mee doen? Dus dan ben je beter dan de rest......voel je je ook zo...?

Volgens mij zit er een flinke overlap tussen hoog sensitieven en mensen die te lam zijn om goed te leren spellen^W^W^W^Wdyslectisch zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:38 schreef Johan_de_With het volgende:
Hoog sensitief is overigens verschrikkelijk. Maak er op zijn minst hoogst gevoelig van.

Kijk, deze man snapt het.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:42 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Denk dat je HSP absoluut niet mag vergelijken met borderline o.i.d. Dat ZIJN wel degelijk aandoeningen die je dagelijks functioneren ernstig belemmeren, bij HSP lees ik hooguit een beperking en die brengt elke sterke karaktervorm met zich mee. Dat je daar vervolgens onderkennend en opbouwend mee om gaat d.m.v. hulp, via boeken schrijven e.d. lijkt me prima, zouden meer mensen moeten doen![]()
Dat is een goed advies, niet alleen aan mensen die (willen dat ze) HSP zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Leer je emoties managen!
Precies. Emoties kun je leren managen/beheersen/ombuigen, gevoel daarentegen niet. Dat ís er of dat is er niet. Zo ook HSP. Je bént hooggevoelig of je bent het niet. Daar heb je zelf weinig invloed op. Wél op de manier waarmee je ermee omgaat.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:52 schreef Viking84 het volgende:
Gevoel en emotie zijn trouwens verschillende dingen. Het gevoel is een innerlijke gewaarwording, terwijl de emotie daar de manifestatie van is die meestal, maar niet noodzakelijk, met elkaar in overeenstemming zijn.

Ik heb het gelezen, maar ben alleen een beetje rozig.quote:Op donderdag 31 maart 2005 13:00 schreef RM-rf het volgende:
Natuurlijk zullen mensen er individueel anders mee omgaan ...
Maar die neiging tot dat zelf-opleggen van dat labeltje HSP, is nu juist wel onderdeel van het 'niet willen aanpassen'... je ziet dan al snel dat mensen ofwel groepsmeetings gaan organiseren, met 'gelijkgestemden', ofwel overdreven hun 'anderszijn' (en vooral ook, onbewust, het 'beter' zijn: 'hoog' is de betiteling die men graag benut, en 'hoog' impliceert ook dat er kennelijk 'laag' bestaat)
Een tweede onderdeel is dat er een soort van commercieel 'coaching en hulp'-circuit ontstaat, waar men leuke 'boeken' kan kopen, 'counselling-therapeuten' kan inhuren etc. etc.
Typisch hieraan is dat het voornamelijk erop gebaseerd is de 'aandoening' een naampje te geven, vaak ook een bevestiging geven van bepaalde eigenschappen..
In die zin is er een sterke overeenkomst met bv 'borderline' wat ook voornamelijk een 'labeltje' is waar mensen karakter-eigenschappen in kan herkennen en 'opeens' wordt alles duidelijk ...
Het hulp-proces in deze is helemaal niet gericht in het wegnemen van problemen, maar vaak is dat hulpcircuit niet meer of minder dan een bezighoud-val, het creeert voornamelijk mensen die vervolgens compleet vast komen te zitten aan zulke 'hulp-therapieen' ...
(natuurlijk, lang niet iedereen, maar het 'succes' van zo'n labeltje is domweg een sterk argument ervoor dat de hulp-therapeuten in deze voornamelijk hun eigen markt op- en uitbouwen)
Er is binnen de literatuur hierover weinig plaats voor meer negatievere inschattingen van de menselijke natuur, namelijk dat mensen bijv. psyhische zaken makkelijk kunnen 'spiegelen', namelijk zichzelf een bepaald gedrag aanleren, simpelweg omdat dat in de vakliteratuur erover dat zo beschreven staat ...
Ik ben heel sterk van mening dat juist iemand die zich actief inlaat met zulke hoog-sensitieve persoonlijkheid-theorieen, hiermee juist evenzeer de kans verhoogd een burn-out te krijgen, sterker psychische problemen te ontwikkelen, juist omdat dat in de boeken zo vaak beschreven wordt.
Het is maar sterk de vraag...
Het is een commercieel fantsatisch concept natuurlijk, beschrijf wat algemene menselijke eigenschappen, waarin een groot deel der mensen zich ook natuurlijk in herkennen, en praat deze mensen vervolgens psychische en sociale problemen aan ...
Een slimme vorm van counselling en therapie, waarmee je makkelijk je eigen klantenkring opbouwt en vasthoud, valt voor de gemotiveerde counselling-therapeut een vermogen aan te verdienen, nu nog een fabrikant als Pfizer die, net als met Ritalin voor ADHD'ers een of andere lekker verslavende drug op de markt gooit als 'geneesmiddel' ...

Ik weet et niet hoor, ik herken me hier wel in, maar haat "labels"quote:Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Je weet zeker dat die site niet is opgezet door een boekhandel met een overschot aan boeken over HSP?quote:Op vrijdag 1 april 2005 00:08 schreef MindlessThoughts het volgende:
Hmm, testje gedaan op de site http://www.hooggevoelig.nl/hsptests/hsptest/index.php
resultaat:
Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers.

zie je wel??quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Godverdomme! Het valt allemaal op z'n plek nu....

Een wat?quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:40 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
zie je wel??neem nog een bonkje, dan gaat het ook weer over.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |