ja als je jezelf later alsnog aangeeft wel ja, maar niet als je dat niet doet en je wordt opgepaktquote:Op maandag 28 maart 2005 23:30 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat maakt angst en paniek waarschijnlijk, en dús noodweer exces.
Met het verschil dat Rene Steegmans niet in een auto zat. Toch een toestel waar je iemand flink pijn mee kan doen en je bescherming geeft. Toch?quote:Op maandag 28 maart 2005 23:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Rene Steegmans zei ook wat tegen wat ongewapende boze sneuzels. De afloop is bekend.
Of de man in de rode Honda een Marokkaan, Nederlander of Chinees is, is voor mij niet relevant. Voor jou kennelijk wel.
Je bent een keihard gewetenloos iemand als je met dat geheim zou kunnen leven...quote:
Dan nóg wordt het doodrijden niet ineens juridisch (!) doodslag of dood door schuld. Het gaat er daarbij om hoe de situatie op dát moment was. Die paniek/angst blijft hetzelfde.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:34 schreef milagro het volgende:
ja als je jezelf later alsnog aangeeft wel ja, maar niet als je dat niet doet en je wordt opgepakt
Waarom wil je persé Marokkanen er bij betrekken in dit topic? Het gaat niet over Marokkanen, maar toch wil je dat de discussie die kant opgaat. Waarom?quote:Op maandag 28 maart 2005 23:34 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Met het verschil dat Rene Steegmans niet in een auto zat. Toch een toestel waar je iemand flink pijn mee kan doen en je bescherming geeft. Toch?
Zeker is dat voor mij relevant. Want ik durf te wedden dat de discussie anders zou verlopen zijn als dit een feit was geweest. Maar ja... wie durft dat toe te geven? Niemand toch?![]()
Maar goed, er zijn dus mensen die partij tussen twee kwade kiezen, dat is ook al sneu.
Ja de omschrijving vh moment blijft hetzelfde, maar het word je wel zwaarder aangerekend als je jezelf later niet meldt, hopende er mee weg te komen.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:37 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan nóg wordt het doodrijden niet ineens juridisch (!) doodslag of dood door schuld. Het gaat er daarbij om hoe de situatie op dát moment was. Die paniek/angst blijft hetzelfde.
Het blijft dan noodweer exces, alleen zal ie alsnog een aanklacht aan z'n broek krijgen wegens ehm... het feit dat ie zich later niet kwam melden ofzo. Geen idee hoe men dat noemt.
ge·we·ten1 (het ~, ~s)quote:Op maandag 28 maart 2005 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Je bent een keihard gewetenloos iemand als je met dat geheim zou kunnen leven...Maar goed, ik heb een geweten, ik zou het niet kunnen.
Dan zal die knakker vast leren dat iemand klemrijden in het verkeer niet de goede manier is om om te gaan met irritaties en agressie.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:40 schreef Nuek het volgende:
Ik denk dat iedereen op school al een cursus moet krijgen hoe om te gaan is met agressie.
Ik denk dat dat mee zou spelen in een strafmaat, áls er überhaupt een straf zou zijn. En die is er niet bij het feit van noodweer exces.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:40 schreef milagro het volgende:
Ja de omschrijving vh moment blijft hetzelfde, maar het word je wel zwaarder aangerekend als je jezelf later niet meldt, hopende er mee weg te komen.
Ja, het feit dat je iemand gedood hebt, is natuurlijk heel erg... Weet niet hoe ik daarmee om zou gaan.quote:alleen al om dat over de schouder kijken de rest van mijn leven zou ik mezelf al aangeven, gesteld dat ik doorgereden zou zijn, wat me nu al heel onwaarschijnlijk lijkt, maar goed.
Het niet komen melden impliceert schuld.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:37 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan nóg wordt het doodrijden niet ineens juridisch (!) doodslag of dood door schuld. Het gaat er daarbij om hoe de situatie op dát moment was. Die paniek/angst blijft hetzelfde.
Het blijft dan noodweer exces, alleen zal ie alsnog een aanklacht aan z'n broek krijgen wegens ehm... het feit dat ie zich later niet kwam melden ofzo. Geen idee hoe men dat noemt.
Ach man, zit mensen hier maar te stangen...quote:Op maandag 28 maart 2005 23:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Waarom wil je persé Marokkanen er bij betrekken in dit topic? Het gaat niet over Marokkanen, maar toch wil je dat de discussie die kant opgaat. Waarom?
Een belangrijke vraag is hier: waar gebeurde dit? In de stad of buiten de bebouwde kom? In beide gevallen zou uitstappen (ervan uitgaande dat er met de mensen buiten de auto niet te praten viel) af te raden zijn, dat zou ik ook niet gedaan hebben, niemand denk ik. Als het dan in de stad was, dan zou ik de aandacht van andere mensen buiten proberen te trekken. Ga toeteren als een gek of zo. Dat valt op.quote:Als de man uit zijn auto was gestapt en de discussie was aangegaan dan was hij net zo kansloos geweest als Rene Steegmans dat was tegen die twee dolle imbecielen.
Is dat zo? Het verandert niets aan de feiten, omstandigheden en motieven op dat cruciale moment.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:44 schreef NorthernStar het volgende:
Het niet komen melden impliceert schuld.
Ja, het OM 'kennende' zal de man wel behandeld worden als crimineel. De zaak Erik O. etc etc .quote:Het OM zal hem imo wel haast zeker doodslag of dood door schuld ten laste leggen. Dat kun je bijna wel verwachten als zoiets gebeurd, al is het alleen maar om het te toetsen.
De beoordeling van de feiten door de rechter, mag toch niet beïnvloed worden door de eis van het OM?quote:Op die manier heeft het onderduiken wel degelijk invloed op waarvoor hij uiteindelijk wel of niet voor wordt veroordeeld.
Als er veel omstanders waren, dan waren er vast ook wel meer getuigen en was er meer duidelijk over het hoe en wat van dit hele gebeuren. Met iemand die je eerst klem heeft gereden en dan tegen je auto schopt valt niet te praten lijkt me. Kan best begrijpen dat de inzittende van de rode Honda niet is uitgestapt en in discussie is gegaan met die malloten.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:46 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ach man, zit mensen hier maar te stangen...Mag niet uiteraard.
[..]
Een belangrijke vraag is hier: waar gebeurde dit? In de stad of buiten de bebouwde kom? In beide gevallen zou uitstappen (ervan uitgaande dat er met de mensen buiten de auto niet te praten viel) af te raden zijn, dat zou ik ook niet gedaan hebben, niemand denk ik. Als het dan in de stad was, dan zou ik de aandacht van andere mensen buiten proberen te trekken. Ga toeteren als een gek of zo. Dat valt op.
Als het buiten de bebouwde kom was geweest, dan zou ik ook een vluchtpoging ondernomen hebben. Uiteraard niet over iemand heen. Het nadeel van zo'n vlucht is dat je die rare figuren weer achter je aan krijgt (zo zijn mensen helaas) met grote risico's voor andere weggebruikers en onschuldige omstanders... met andere woorden, totaal onvergelijkbaar met Rene Steegmans.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die nuchter is (geen drugs gebruikt, niet gedronken heeft) zich niet schuldig voelt als ie net iemand heeft doodgereden (om een auto verdomme, om een verdomd krasje op een autoquote:Op maandag 28 maart 2005 23:40 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
ge·we·ten1 (het ~, ~s)
1 innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt
Wanneer je van jezelf weet dat je onschuldig bent, je bij het doodrijden niét moreel kwaad gehandeld hebt, dan is daarmee de rol van je geweten klaar, lijkt me. Dan heb je jezelf niet veroordeeld.
Leven met een geheim is totaal iets anders, heeft niet met het geweten te maken.
Ik kan me al niet voorstellen dat ik doorrij, juist omdat ik zo geschrokken zou zijn, lijkt me dat zo goed als onmogelijk dat ik dat doe.... maar stel dat.. nee ik kan me niet voorstellen dat ik nog een normaal leven zou kunnen leiden, zeker de eerste maanden niet, als ik zoiets op mijn geweten heb, ook al heb ik het dan niet moedwillig gedaan.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:44 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ik denk dat dat mee zou spelen in een strafmaat, áls er überhaupt een straf zou zijn. En die is er niet bij het feit van noodweer exces.
[..]
Ja, het feit dat je iemand gedood hebt, is natuurlijk heel erg... Weet niet hoe ik daarmee om zou gaan.
Rationeel gezien zou ik me denk ik niet aangeven. Emotioneel gezien weet ik het nog niet.
Misschien acht hij het gezien de omstandigheden gerechtvaardigd. Joost mag het weten.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die nuchter is (geen drugs gebruikt, niet gedronken heeft) zich niet schuldig voelt als ie net iemand heeft doodgereden (om een auto verdomme, om een verdomd krasje op een auto). Maar dat ben ik.
Tuurlijk maakt hij zijn zaak zwakker als hij zich niet komt melden en opgespoord moet worden. Dat is het eerste waar de rechter naar zal gaan vragen.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Is dat zo? Het verandert niets aan de feiten, omstandigheden en motieven op dat cruciale moment.
Het mag dus niets uitmaken voor het feit of het doodslag, dood door schuld, of noodweer exces was, lijkt me.
Het OM als de kwaaie genius?quote:Ja, het OM 'kennende' zal de man wel behandeld worden als crimineel. De zaak Erik O. etc etc .
Reden te meer om maar eens goed te overwegen of je je wel wil melden.
Nee, maar dus wel direct door het gedrag van de verdachte.quote:De beoordeling van de feiten door de rechter, mag toch niet beïnvloed worden door de eis van het OM?
Schuldig voélen is een emotie... en iedereen, ook een onschuldige, zal zich in het begin wel schuldig of verantwoordelijk voelen. De vraag is of dat terecht is, en of een rationele afweging niet tot een andere beslissing zou leiden.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die nuchter is (geen drugs gebruikt, niet gedronken heeft) zich niet schuldig voelt als ie net iemand heeft doodgereden (om een auto verdomme, om een verdomd krasje op een auto). Maar dat ben ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |