Krek! It was not Muhammad's plan to engage in a pitched battle with the Qurashyi when he left Medina with little more than 300 men in early January 624. He only intended to ambush a Meccan caravan upon its return from Syria with more than 1,000 camels and a value of some 50,000 gold pieces.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:09 schreef Monidique het volgende:
Behoorlijk vaak, althans is mijn idee, wordt gesteld dat Mohammed gezien moet worden als een soort Gezalfde. De Islam wordt dan beschouwd als een religie gelijk aan het christendom. Nou goed, geen probleem, dat is denk ik ook wel redelijk.
Maar nu die profeet.
Mohammed had er niets op tegen om vanuit machtspolitieke motivaties bepaalde steden in te nemen. Hij is mede door zulke dingen duidelijk aangetoond agressief. Zijn leer, zijn visioenen, werd (slash werden) door hem op gewelddadige wijze anderen opgelegd, slechts omdat hij geloofde dat bepaalde steden nu eenmaal die leer moesten aanvaarden. Uit alles blijkt dat Mohammed een fanaticus was die zijn ideeën desnoods met geweld propageerde. Behoorlijk hypocriet was-ie ook door te stellen dat voor hem andere regels golden. Ik heb het dan niet over de zevenhonderd joden die schijnbaar in koelen bloede vermoord werden, want ja, dat zijn van die dingen die gewoon overal wel eens gebeurden af en toe, meer dan duizend jaar geleden. Daar wringt niets bij mij.
Maar goed, in Europa hebben we Jezus, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon. Mooi, een soort Mohammed, maar dan voor christenen, niet? Nee, nee, nee! Nee, want Christus had het over de wang toekeren, Christus vertelde over de scheiding van Kerk en staat, op een manier, die nauwelijks aanwezig is in de leer van Mohammed en zeker niet in de uitgewerkte versies van de latere Islam. Bij Christus ging het om naastenliefde en hoewel de leer van Mohammed ook bewonderenswaardige gulheid bevat, is deze toch voornamelijk gericht op de reeds bekeerde islamieten.
Nu, is het eigenlijk niet zo da t Jezus van Nazareth per definitie beter is dan Mohammed? Is de leer van de Profeet niet gewoon van zichzelf gewelddadig en haatvol, in tegenstelling tot die van Jezus? Ik zou bijna denken van wel!
Natuurlijk denk ik zo omdat ik een product ben van duizenden jaren Europese geschiedenis, waardoor de idealen van Jezus mij meer vertrouwd overkomen dan die van Mohammed. Daarentegen is weldegelijk aan te tonen dat in de Europese, christelijke geschiedenis allesbehalve Jezus’ woorden werden nageleefd. Voorts past de mogelijk agressieve Islam beter bij Pim-liefhebbende, militante Hagenezen dan dat het toch zeker redelijk pacifistische christendom bij hen past.
Is Jezus niet gewoon superieur aan Mohammed?
Dat zowel Jezus als Mohammed hun God zagen als de enige, de ware God, dat lijkt mij vanzelfsprekend. Geen enkele profeet zou ageren voor zijn Goden als-ie er niet van overtuigd was dat de zijne toch echt wel de ware zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:19 schreef k3vil het volgende:
Josha: "En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden."
En voor wie dacht dat dit boek eenzijdig was: ''Key elements of Islamic warfare during the preconquest period; deference to the battlefield casualties, whether friend of foe, respest of prisoners and of nonparticipants like women and slaves'' (p. 86)quote:Op zondag 27 maart 2005 14:24 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Krek! It was not Muhammad's plan to engage in a pitched battle with the Qurashyi when he left Medina with little more than 300 men in early January 624. He only intended to ambush a Meccan caravan upon its return from Syria with more than 1,000 camels and a value of some 50,000 gold pieces.
(Antonio Santosuosso, Barbarians, Marauders and Infidels, p.83.)
Ik denk dat de culturele manifestaties van het Christendom en de Islam inderdaad gezien kunnen en moeten worden als bij tijd en wijle politiek uiterst actieve bewegingen. Echter, daar doelde ik niet op. Hoe de volgelingen van Jezus en Mohammed de ideeën uitgewerkt en uitgevoerd hebben, is weldegelijk interessant, maar ik had het over de handelingen en ideeën van deze profeten zélf.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:26 schreef longinus het volgende:
Christendom was in het begin een passiefe godsdienst, dit in tegenstelling van de islam. Hoewel islam in de tijd van mohammed eerst ook passief was maar hierdoor grote verliezen leed, is door mohammed toestemming gegeven om terug te vechten, sindsdien is het een religie die op verovering is gebaseerd.
Na het romeinse rijk is het christendom ook gewelddadiger geworden omdat het een bepaalde macht is geworden, dit weer in tegenstelling tot de islam welke passiefer werd en grote technise en wiskundige bloei beleefde. Nu zijn de rollen weer om doordat de islam begonnen is met het islamiseren van de wereld.
Waarover?quote:Op zondag 27 maart 2005 14:28 schreef paassmiley het volgende:
wie zijn jullie om hierover te willlen oordelen ?
Ik zit te denken hoe een dergelijke martelaar, Christus dus, als een soort Ali el B opgehemeld kan worden mede dankzij 600 extra jaren van gebrekkige informatieoverdracht.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:09 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, in Europa hebben we Jezus, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon. Mooi, een soort Mohammed, maar dan voor christenen, niet? Nee, nee, nee! Nee, want Christus had het over de wang toekeren, Christus vertelde over de scheiding van Kerk en staat, op een manier, die nauwelijks aanwezig is in de leer van Mohammed en zeker niet in de uitgewerkte versies van de latere Islam. Bij Christus ging het om naastenliefde en hoewel de leer van Mohammed ook bewonderenswaardige gulheid bevat, is deze toch voornamelijk gericht op de reeds bekeerde islamieten.
Waarschijnlijk komt het doordat hij de macht niet ambieerde.quote:Op zondag 27 maart 2005 18:34 schreef Sidekick het volgende:.
Of toont het aan hoe macht corrumpeert bij Mohammed, en Christus als een soort Pim nooit de macht heeft gehad om zijn mooie woorden ten uitvoer te brengen?
Hoe zou je daar de ''daden van Christus'' terugzien?quote:Zien we de daden van Christus pas bij de Kruistochten terug, en zou een vergelijking tussen die situaties een betere zijn?
quote:Op zondag 27 maart 2005 20:08 schreef Integrity het volgende:
Dit is juridisch historisch ook allemaal bewezen
Natuurlijk niet. Hij wilde als roepende in de woestijn enkel zijn stembanden onderhouden.quote:Op zondag 27 maart 2005 19:58 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt het doordat hij de macht niet ambieerde.
Daden gebaseert op de woorden van Christus.quote:[..]
Hoe zou je daar de ''daden van Christus'' terugzien?
Is dat zo'n gekke vraag dan? Er zijn verschillende Joodse opstanden en pogingen daartoe bekend, echter blijkt uit niets dat Christus daarbij betrokken was.quote:Op zondag 27 maart 2005 20:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Hij wilde als roepende in de woestijn enkel zijn stembanden onderhouden.
Welke woorden dan precies?quote:Daden gebaseertd op de woorden van Christus.
Bijbel is door ruim 20.000 verschillende handtekeningen geschreven, waarvan de basis van de geschriften door ooggetuigen is vastgelegd (50-70 na Christus). Sinds de gevonden dode zeerollen in 1947 (met de gospels van Thomas) en de laatst gevonden gospels van Judas (rond 200 na Christus geschreven. Mag jij mij eens vertellen welk boek meer juridisch historisch bewezen is.quote:
Juist, want dat er uit naam van beide heren volop geroofd, geplunderd en vermoord is, dat lijkt mij evident. Gezien de geschiedenissen van beide religies denk ik dat het er trouwens niet bepaald toe doet wie er het ergste was en waarom. Dat even terzijde.quote:Op zondag 27 maart 2005 20:34 schreef Sidekick het volgende:
Uiteraard is dat niet zo relevant voor een directe vergelijking tussen Christus en Mohammed. Bij die vergelijking zoals we die twee kennen heeft Monidique volkomen gelijk.
Ja, ik bewonder je kinderlijke geloof hoor, maar het blijft geloof, en geen juridische waarheid. Dat onderscheid moet je toch echt maken.quote:
Die roepende in de woestijn in dat verhaal was Johannes de doper.quote:Op zondag 27 maart 2005 20:34 schreef Sidekick het volgende:
Natuurlijk niet. Hij wilde als roepende in de woestijn enkel zijn stembanden onderhouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |