"the hitch hiker's guide to the galaxyquote:Op donderdag 19 mei 2005 13:20 schreef boskov het volgende:
"I wished I'd listened to my mom"
-"Why, what did she say?"
"Dunno, I didn't listen"
vind ik toch een hele leuke van Douglas Adams in de Hitchhikers guide
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:00 schreef Yosomite het volgende:
Nou, hier dan uit de HHGTTG, niet een one-liner maar het mooiste literatuurfragment aller tijden (zonder bescheiden te zijn):
Het gesprek tussen de sprekende computer Deep Thought en twee mensen over de ultieme vraag waar de computer 57.000 generaties over gerekend had en het antwoord:
"You're really not going to like it," observed Deep Thought.
"Tell us!"
"Alright," said Deep Thought. "The Answer to the Great Question..."
"Yes...!"
"Of Life, the Universe and Everything..." said Deep Thought.
"Yes...!"
"Is..." said Deep Thought, and paused.
"Yes...!"
"Is..."
"Yes...!!!...?"
"Forty-two," said Deep Thought, with infinite majesty and calm.
Het is weer zo'n mooie tegeltjes wijsheid van Cervantes. Hier geeft Don Quixote wat advies mee aan Sancho, over hoe te gedragen als bestuurder van een eiland.quote:"Be temperate in drinking; and, consider that excess of wine will neither keep a secret nor perform a promise"
Eigenlijk is het dat hele beginstukje vinnik:quote:Op vrijdag 20 mei 2005 03:06 schreef innepin het volgende:
Light of my life, fire of my loins. My sin, my soul.
- vladimir nabokov , Lolita.
quote:"Door, if you can hear me, say so very, very quietly."
Very, very quietly, the door murmured, "I can hear you."
"Good. Now, in a moment, I'm going to ask you to open. When you open I do not want you to say that you enjoyed it, OK?"
"OK."
"And I don't want you to say to me that I have made a simple door very happy, or that it is your pleasure to open for me and your satisfaction to close again with the knowledge of a job well done, OK?"
"OK."
"And I do not want you to ask me to have a nice day, understand?"
"I understand."
"OK," said Zaphod, tensing himself, "open now."
The door slid open quietly. Zaphod slipped quietly through. The door closed quietly behind him.
"IS THAT THE WAY YOU LIKE IT, MR. BEEBLEBROX?", said the door out loud.
Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek valt natuurlijk in het niets bij iets als; Even kreeg ik zin om mijn onderbroek uit te trekken, maar dat ging al snel voorbij.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:16 schreef ContraPunctus het volgende:
Stukje uit 'Mulisch - Ontdekking van de Hemel'.
'Dat is de Quadrata, Q.Q., de mooiste kapitaal aller tijden! Hoe ben je die op het spoor gekomen?' Waarop hij vertelde dat het ook wel 'lapidairschrift' werd genoemd, van het latijnse woord 'lapis', dat 'steen' betekende. 'Die letter vormt het volmaakte evenwicht van lichaam en ziel.'
'Hoe kan dat nou? Een letter is toch zeker geen mens?'
'Nou en of!'
'Hoe kunnen letters dan een ziel hebben?'
'Ze spreken toch tegen je?'
'Dat is waar,' knikte Quinten ernstig.
'Net als iedereen heeft een letter een ziel en een lichaam. Zijn ziel is wat hij zegt en zijn lichaam is waarvan hij gemaakt is: van inkt, of van steen.'
Quinten dacht aan zijn moeder. Was zij dus gewoon maar een paar inktvlekken? Of een onbeschreven steen?
'Een letter hoeft helemaal niet van iets te zijn,' zei hij.
'O nee? Ik droom ook weleens van pure letters, die door de lucht zweven, maar dat is onmogelijk, net als een ziel zonder lichaam.'
'En die letters in het Pantheon dan? Die zijn niet van steen, maar juist niet van steen. Daar is de steen nu juist weggehakt: dat heb ik Theo Kern ook wel eens zien doen. Die zijn van niks. Je hebt soms toch ook een lichaam zonder ziel?'
quote:Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek. [/i].
Wat is Harry Mulisch toch een misselijkmakende vent.
Haha, ja, het is ook gezwijmel. Pretentieus is het misschien ook nog wel. Maar ik vind het in het geheel niet kunstmatig overkomen ofzo. Laat ik het zo zeggen, indien puur, vind ik het aangename associaties die die 'misselijkmakende vent' legt.quote:Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek valt natuurlijk in het niets bij iets als; Even kreeg ik zin om mijn onderbroek uit te trekken, maar dat ging al snel voorbij..
Wat is Harry Mulisch toch een misselijkmakende vent.
godzijdank kan ie beter schrijven dan in de openbaarheid treden idd. en daar gaat het toch om bij een schrijver?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:26 schreef JAM het volgende:
Vroeger was Mulisch nog wel grappig, in zijn jonge jaren. Toen had die arrogantie nog iets speels en frivools. Ik herinner me een oud interview. Nu vind ik het alleen maar misselijkmakend en irritant, als er onder zijn feestneus weer een paar lippen lucht aan het verplaatsen is.
.
Daar gaat het inderdaad om bij een schrijver. Weten jullie nog het schrijversbal van de Bezige Bij (geloof ik hoor. Misschien was het een andere uitgever, maar die bestond toen X-jaar) ? Daar zagen we Mulisch op zijn best, of beter: op zijn Mulischt. Kapot heb ik me geërgerd. Kapot. Werkelijk kapot. Laat iemand dat fragment zoeken. Laat iemand eindelijk dat fragment opzoeken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
godzijdank kan ie beter schrijven dan in de openbaarheid treden idd. en daar gaat het toch om bij een schrijver?
ik weet exact waar je op doelt. maar laten we het hebben over briljante zinnen uit bóeken. echte schrijvers zijn vaak slechte redenaren.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:32 schreef JAM het volgende:
[..]
Daar gaat het inderdaad om bij een schrijver. Weten jullie nog het schrijversbal van de Bezige Bij (geloof ik hoor. Misschien was het een andere uitgever, maar die bestond toen X-jaar) ? Daar zagen we Mulisch op zijn best, of beter: op zijn Mulischt. Kapot heb ik me geërgerd. Kapot. Werkelijk kapot. Laat iemand dat fragment zoeken. Laat iemand eindelijk dat fragment opzoeken.
.
Is dat net als met die wiskundigen die niet kunnen rekenen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet exact waar je op doelt. maar laten we het hebben over briljante zinnen uit bóeken. echte schrijvers zijn vaak slechte redenaren.
nee, dat is hetzelfde als wiskundigen die niet kunnen uitleggen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Is dat net als met die wiskundigen die niet kunnen rekenen?.
Agreed. Laat ik dan maar even een zinnetje doen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee, dat is hetzelfde als wiskundigen die niet kunnen uitleggen.
uit? mül?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Agreed. Laat ik dan maar even een zinnetje doen.
'We probeerden op straat de ganzenlever te slijten aan zwervers, maar in het halfdonker leek de ganzenlever net op kattenvoer. Daarom raakte we het niet kwijt.'
Prachtig boek overigensquote:Op woensdag 4 mei 2005 18:14 schreef Darta het volgende:
"Also I'll brush my teeth and remember to turn off the stars at night and put the hyena out"
E. Hemmingway in True at first light.
Als je hier nu een boek omheen schrijft, wil ik dit wel quoten als een memorabele tekst.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:26 schreef JAM:
Vroeger was Mulisch nog wel grappig, in zijn jonge jaren. Toen had die arrogantie nog iets speels en frivools. Ik herinner me een oud interview. Nu vind ik het alleen maar misselijkmakend en irritant, als er onder zijn feestneus weer een paar lippen lucht aan het verplaatsen is.
Of anders het motto uit Het refrein is Hein van Bert Keizer:quote:Als je niets gevonden hebt om voor te leven, moet je ten minste iets vinden om voor te sterven.
quote:- Dokter, waarom ben ik ziek?
- Uw hartklep lekt.
- Ja, maar waarom ik?
- Wacht, ik roep de dominee wel even.
Ik vroeg me al af wanneer er één zou komen. Te lang geleden gelezen, maar het stond vol met opmerkelijke zinnenquote:Op donderdag 2 juni 2005 04:34 schreef zoalshetis het volgende:
"de trein kwam schokken tot stilstand in het station"
remco campert, liesje in luiletterland.
quote:There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written, or badly written. That is all.
quote:All art is quite useless
Uit The Great Gatsby, F. Scott Fitzgeraldquote:"However, I don't propose to discuss politics, sociology, or metaphysics with you. I like persons better than principles, and I like persons with no principles better than anything else in the world."
Uit The Cather in the Rye, J.D. Salinger:quote:If personality is an unbroken series of succesful gestures, then there was something gorgeous about him, some heightened sensitivity to the promises of life, as if he were related to one of those intricate machines that register earthquakes ten thousand miles away. This responsiveness had nothing to do with that flabby impressionability which is dignified under the name of the 'creative temperament' - it was an extraordinary gift for hope, a romantic readiness such a I have never found in any other person and which it is not likely I shall ever find again.
quote:I felt so damn happy all of a sudden, the way old Phoebe kept going round and round. I was damn near bawling, I felt so happy, if you want to know the truth. I don't know why. It was just that she looked so damn nice, the way she kept going round en round, in her blue coat and all. God, I wish you could've been there.
uit Vanwege een tere huid van Anton Koolhaas:quote:Eén ogenblik meende ik dit te kunnen peilen. Er was een prijs te betalen, een waarborg te geven, het bewijs te leveren voor wat mijn hart bond en gebonden had, een bewijs ten overstaan van strenge en ondoorgrondelijke machten, die geen mens zo maar beliefden te vertrouwen op de uiterlijke of innerlijke schijn en die de liefde afsneden om te weten te komen of er was liefgehad, - neen, dit was het ook niet, het was anders, dieper, zachter, wreder; en dit betekende dat ik de dood niet begreep, misschien bijna begreep, maar niet geheel begreep, en er dus niets van begreep, en dat dit altijd zo zou blijven.
uit Kartonnen dozen van Tom Lanoyequote:De kano kon er wel eens van zinken, zo zwaar voelde Jokke zich van een loom onhanteerbaar geluk; maar tegelijkertijd kon hij wel als een libel het vaartuigje ontstijgen en langs het water scheren, nauwelijks vliegend met zijn armen en helemaal volijverig in de weer met het werk dat libellen dan doen, eigenlijk zonder zelf precies te zien wàt ze dan doen, maar min of meer blind van het licht en opgenomen in de zekerheid waamee alles in de natuur gebeurt. "Vind je ook niet dat alles in de natuur met zo'n ongelofelijke zekerheid gebeurt?", vroeg hij dan ook meteen aan Takkie.
quote:Dit is het verhaal van een banale liefde en haar vertederende kracht.
quote:Denk hier en nu aan alles wat al lang voorbij is maar u dierbaar is gebleven. Haak het vast aan wat ik heb geschreven, sluit langzaam mijn kartonnen doos en schuif haar in uw boekenkast. Als u dat doet, lezer, hèmeltje, weet dan dat ik u van harte dank. En dat ik u bewonder. Voor uw medewerking en geduld. Voor uw leesbereidheid. Knots. Uw bestaan in het lommer van mijn schepping. Bradaboem. Lectori salutem! Enzoverder. Kriiiiiiiep. Enzovoort.
Kijk. Dat noem ik briljante zinnen.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:54 schreef RaisinGirl het volgende:
Uit De koperen tuin, van Vestdijk:
[..]
uit Vanwege een tere huid van Anton Koolhaas:
[..]
uit Kartonnen dozen van Tom Lanoye
[..]
[..]
dit ken ik maar waar is 't van?quote:Op donderdag 26 mei 2005 19:29 schreef JAM het volgende:
[...]
'And I'm halfway through a novel.'
'Really, what is it about?'
'It's about...hmm...everything.'
'Really?'
'Hmm...yeah.'
'Is it for instance, about cancer?'
'Yeah. It's about cancer.'
'Is it for instance, about my wife?'
'Hmm...yeah, she's in there too somewhere.'
[...]
Bukowski, ik weet niet welk boek, ik zag een stukje ervan van de verfilming van dat ene boek bij het R.A.M. Cannes Journaaal.quote:
Van een boek van Bukowski.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 01:17 schreef TheSeeker_NL het volgende:
welke verfilming, hoe heet die film!
heb 't namelijk denk ik in een film gezien...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |