abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27173769
Light of my life, fire of my loins. My sin, my soul.

- vladimir nabokov , Lolita.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  vrijdag 20 mei 2005 @ 03:25:51 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27173868
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:20 schreef boskov het volgende:
"I wished I'd listened to my mom"
-"Why, what did she say?"
"Dunno, I didn't listen"

vind ik toch een hele leuke van Douglas Adams in de Hitchhikers guide
"the hitch hiker's guide to the galaxy
the restaurant at the end of the universe
life, the universe and everything
so long, and thanks for all the fish".

en daar begint het boek mee
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27202799
Is The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy dan echt het meest 'quotable' boek..? Het kan ook niet anders, met een boek waarin bijna elke zin een meesterlijke oneliner is. Ik vind vooral de uitspraken van Zaphod over zijn ego hilarisch: If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now Of zijn 'hippe' praat, die hij alleen lijkt te begrijpen: Hand me the rap-rod, Plate Captain.

Ik vind dit ook wel een mooie: Shoot all the bluejays you want, if you can hit 'em, but remember it's a sin to kill a mockingbird.
pi_27203380
Nou, hier dan uit de HHGTTG, niet een one-liner maar het mooiste literatuurfragment aller tijden (zonder bescheiden te zijn):
Het gesprek tussen de sprekende computer Deep Thought en twee mensen over de ultieme vraag waar de computer 57.000 generaties over gerekend had en het antwoord:

"You're really not going to like it," observed Deep Thought.
"Tell us!"
"Alright," said Deep Thought. "The Answer to the Great Question..."
"Yes...!"
"Of Life, the Universe and Everything..." said Deep Thought.
"Yes...!"
"Is..." said Deep Thought, and paused.
"Yes...!"
"Is..."
"Yes...!!!...?"
"Forty-two," said Deep Thought, with infinite majesty and calm.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 01:46:38 #55
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27206182
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 00:00 schreef Yosomite het volgende:
Nou, hier dan uit de HHGTTG, niet een one-liner maar het mooiste literatuurfragment aller tijden (zonder bescheiden te zijn):
Het gesprek tussen de sprekende computer Deep Thought en twee mensen over de ultieme vraag waar de computer 57.000 generaties over gerekend had en het antwoord:

"You're really not going to like it," observed Deep Thought.
"Tell us!"
"Alright," said Deep Thought. "The Answer to the Great Question..."
"Yes...!"
"Of Life, the Universe and Everything..." said Deep Thought.
"Yes...!"
"Is..." said Deep Thought, and paused.
"Yes...!"
"Is..."
"Yes...!!!...?"
"Forty-two," said Deep Thought, with infinite majesty and calm.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 01:57:32 #56
19194 Oversight
◢◤
pi_27206431

The first thing he saw, when he burst into the Engine Room, was a large bomb sticking up out of a cabinet. A friendly sort of voice was booming out:
'Fifty-eight... fifty-seven... fifty-six... fifty-five... fifty-four.
Dan couldn't think what to say. After all, he'd never addressed a bomb before. He didn't have a clue what sort of thing it would be interested in.
'Hello,' he said.
'Fifty-three... fifty-two... hello... fifty-one... fifty...' replied the bomb genially.
'Any chance of you not exploding?' Dan thought he might as well get straight to the point.
'No... forty-eight... forty-seven...'
Dan was not the most imaginative of men. He knew it. Lucy knew it. Nigel had known it. He was dedicated, hard-working, loyal, thorough - all those admirable and desirable things for anybody's partner to be. But leaps of the imagination were not his forte. And yet, he had one now. He suddenly knew the one thing that bombs were bound to be interested in.
'Do you really want to do this?' he asked. 'I mean isn't it a bit self-destructive?
'Forty-six... forty-five... Forty - Look! I am just a simple counting and exploding device and am not equipped for philosophical discourse,' replied the bomb. 'Please do not speak to me while I'm counting. Damn! Now you've made me lose my place! You see? Recommencing countdown. One thousand. Nine hundred and ninety-nine. Nine hundred and ninety-eight...'
◢◤
  zaterdag 21 mei 2005 @ 02:23:05 #57
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27206959
Free weights and Nautilus equipment relieve stress. My body responds to the workout accordingly. Shirtless, I scrutinize my image in the mirror above the sinks in the locker room at Xclusive. My arm muscles burn; my stomach is as taut as possible, my chest steel, pectorals granite hard, my eyes white as ice. In my locker in the locker room at Xclusive lie three vaginas I recently sliced out of various women I’ve attacked in the past week. Two are washed off, one isn’t. There’s a barrette clipped to one of them, a blue ribbon from Hermès tied around my favorite.

American Psycho - Bret Easton Ellis
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27247530
De engelse versie, aangezien ik geen spaans spreek en het boek niet in het nederlands heb.
quote:
"Be temperate in drinking; and, consider that excess of wine will neither keep a secret nor perform a promise"
Het is weer zo'n mooie tegeltjes wijsheid van Cervantes. Hier geeft Don Quixote wat advies mee aan Sancho, over hoe te gedragen als bestuurder van een eiland.
On really romantic nights of self, I go salsa dancing with my confusion
pi_27285841
Een aantal briljante zinnen uit 'Een afgrijselijke daad' van Paul Golding:

1.
"En in het algemeen (en nu dat veilig is, is een glimlach toegestaan) zwem ik voor hem uit terug naar het strand - net zoals ik, toen ik later opklom van pisbakken naar chambrettes, altijd probeerde als eerste weg te gaan - niet omdat ik mijn schaamde, niet omdat ik bang was, zelfs niet omdat ik geen verlichting had gevonden, maar omdat ik de grootste haast had mijn zoektocht te hervatten naar de droom die mij beklemde."

2.
"Tientallen rood opgloeiende sigarettenuiteindes, als trage vuurvliegjes in een zweterige grot."

3.
"En je zegt tot jezelf dat Je Stemming Er Is Voor Een Dans, wat zeker zo is, en dat Als Je Hem Krijgt Die Kans, die er nu is en hier (dus je draait in het rond, nu, nu je kunt) want Je Bent, Ja Je Bent, Ja Je Bent De Danskoningin. En je wenst je geluk met de zege en beweert zelfs dat je Jong bent en Lief en dat nog steeds bent, en al ben je dat een eeuw of nog langer niet geweest, maar jij besluit wat je bent: Jong, Zeventien - wat je niet langer bent, maar dat is jouw zaak alleen - want, vanuit jouw, vanuit deze nieuwe meerderjarigheid, kun je Het Slaan Van de Tamboerein Voelen, dus rinkel je met je onschatbare diamanten harmonieus in de maat. Maar laat je niet alleen fascineren door je trance, je extase, want je hebt vergeten je oksels te scheren."

4.
...God geve mij een nieuwe horizon.

[ Bericht 1% gewijzigd door R_ON op 23-05-2005 20:19:00 ]
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_27286130
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 03:06 schreef innepin het volgende:
Light of my life, fire of my loins. My sin, my soul.

- vladimir nabokov , Lolita.
Eigenlijk is het dat hele beginstukje vinnik:

"Lolita, mijn levenslicht, mijn lendevuur. Mijn zonde, mijn ziel. Lo-lie-ta: de tongpunt daalt drie treden het gehemelte af en tikt bij drie tegen de tanden. Lo. Lie. Ta.
Ze was Lo, gewoon Lo, als ze met haar 1 meter vijftig 's ochtends met 1 sok aan stond. Ze was Lola in een lange broek. Ze was Dolly op school. Ze was Dolores als ze ergens haar naam onder zette. Maar in mijn armen was ze altijd Lolita."
Maybe
  woensdag 25 mei 2005 @ 21:13:46 #61
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_27353078
Tweeëntachtig, zou mijn vader nu geweest zijn; dus is hij eigenlijk nog steeds niet dood. Pas wanneer hij negentig zal zou zijn geweest, zal hij minder dood voor me zijn, omdat hij dan toch al dood zou zijn geweest.

Kees van Kooten
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 26 mei 2005 @ 16:14:35 #62
9806 vanDee
Hoezo dat dan weer?
pi_27378152
Nog maar een uit H2G2:
quote:
"Door, if you can hear me, say so very, very quietly."
Very, very quietly, the door murmured, "I can hear you."
"Good. Now, in a moment, I'm going to ask you to open. When you open I do not want you to say that you enjoyed it, OK?"
"OK."
"And I don't want you to say to me that I have made a simple door very happy, or that it is your pleasure to open for me and your satisfaction to close again with the knowledge of a job well done, OK?"
"OK."
"And I do not want you to ask me to have a nice day, understand?"
"I understand."
"OK," said Zaphod, tensing himself, "open now."
The door slid open quietly. Zaphod slipped quietly through. The door closed quietly behind him.

"IS THAT THE WAY YOU LIKE IT, MR. BEEBLEBROX?", said the door out loud.
Problems cannot be solved at the same level of awareness that created them. -Albert Einstein
pi_27380370
Stukje uit 'Mulisch - Ontdekking van de Hemel'.

'Dat is de Quadrata, Q.Q., de mooiste kapitaal aller tijden! Hoe ben je die op het spoor gekomen?' Waarop hij vertelde dat het ook wel 'lapidairschrift' werd genoemd, van het latijnse woord 'lapis', dat 'steen' betekende. 'Die letter vormt het volmaakte evenwicht van lichaam en ziel.'
'Hoe kan dat nou? Een letter is toch zeker geen mens?'
'Nou en of!'
'Hoe kunnen letters dan een ziel hebben?'
'Ze spreken toch tegen je?'
'Dat is waar,' knikte Quinten ernstig.
'Net als iedereen heeft een letter een ziel en een lichaam. Zijn ziel is wat hij zegt en zijn lichaam is waarvan hij gemaakt is: van inkt, of van steen.'
Quinten dacht aan zijn moeder. Was zij dus gewoon maar een paar inktvlekken? Of een onbeschreven steen?
'Een letter hoeft helemaal niet van iets te zijn,' zei hij.
'O nee? Ik droom ook weleens van pure letters, die door de lucht zweven, maar dat is onmogelijk, net als een ziel zonder lichaam.'
'En die letters in het Pantheon dan? Die zijn niet van steen, maar juist niet van steen. Daar is de steen nu juist weggehakt: dat heb ik Theo Kern ook wel eens zien doen. Die zijn van niks. Je hebt soms toch ook een lichaam zonder ziel?'
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:09:12 #64
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27383208
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:16 schreef ContraPunctus het volgende:
Stukje uit 'Mulisch - Ontdekking van de Hemel'.

'Dat is de Quadrata, Q.Q., de mooiste kapitaal aller tijden! Hoe ben je die op het spoor gekomen?' Waarop hij vertelde dat het ook wel 'lapidairschrift' werd genoemd, van het latijnse woord 'lapis', dat 'steen' betekende. 'Die letter vormt het volmaakte evenwicht van lichaam en ziel.'
'Hoe kan dat nou? Een letter is toch zeker geen mens?'
'Nou en of!'
'Hoe kunnen letters dan een ziel hebben?'
'Ze spreken toch tegen je?'
'Dat is waar,' knikte Quinten ernstig.
'Net als iedereen heeft een letter een ziel en een lichaam. Zijn ziel is wat hij zegt en zijn lichaam is waarvan hij gemaakt is: van inkt, of van steen.'
Quinten dacht aan zijn moeder. Was zij dus gewoon maar een paar inktvlekken? Of een onbeschreven steen?
'Een letter hoeft helemaal niet van iets te zijn,' zei hij.
'O nee? Ik droom ook weleens van pure letters, die door de lucht zweven, maar dat is onmogelijk, net als een ziel zonder lichaam.'
'En die letters in het Pantheon dan? Die zijn niet van steen, maar juist niet van steen. Daar is de steen nu juist weggehakt: dat heb ik Theo Kern ook wel eens zien doen. Die zijn van niks. Je hebt soms toch ook een lichaam zonder ziel?'
Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek valt natuurlijk in het niets bij iets als; Even kreeg ik zin om mijn onderbroek uit te trekken, maar dat ging al snel voorbij. .

Wat is Harry Mulisch toch een misselijkmakende vent.

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 26-05-2005 19:26:07 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:29:24 #65
37950 JAM
pi_27383739
[...]

'And I'm halfway through a novel.'
'Really, what is it about?'
'It's about...hmm...everything.'
'Really?'
'Hmm...yeah.'
'Is it for instance, about cancer?'
'Yeah. It's about cancer.'
'Is it for instance, about my wife?'
'Hmm...yeah, she's in there too somewhere.'

[...]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_27384239
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef JAM het volgende:

[..]

Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek. [/i] .

Couldn't agree more
Maybe
pi_27386309
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef JAM het volgende:

[..]

Dit pretentieuse gezwijmel van een infantiele ouwe gek valt natuurlijk in het niets bij iets als; Even kreeg ik zin om mijn onderbroek uit te trekken, maar dat ging al snel voorbij. .

Haha, ja, het is ook gezwijmel. Pretentieus is het misschien ook nog wel. Maar ik vind het in het geheel niet kunstmatig overkomen ofzo. Laat ik het zo zeggen, indien puur, vind ik het aangename associaties die die 'misselijkmakende vent' legt.

Maar he, ik ben geen litaratuurkenner of iets in die trant. Ik ken de door jou geplaatste, en waarschijnlijk algemeen bekende, quote dan ook niet En daarbij, hoe haal ik het in mijn kop Mulisch literatuur te noemen, het is gewoon zijn achternaam..
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:26:03 #68
37950 JAM
pi_27393436
Vroeger was Mulisch nog wel grappig, in zijn jonge jaren. Toen had die arrogantie nog iets speels en frivools. Ik herinner me een oud interview. Nu vind ik het alleen maar misselijkmakend en irritant, als er onder zijn feestneus weer een paar lippen lucht aan het verplaatsen is.

.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:28:30 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27393490
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:26 schreef JAM het volgende:
Vroeger was Mulisch nog wel grappig, in zijn jonge jaren. Toen had die arrogantie nog iets speels en frivools. Ik herinner me een oud interview. Nu vind ik het alleen maar misselijkmakend en irritant, als er onder zijn feestneus weer een paar lippen lucht aan het verplaatsen is.

.
godzijdank kan ie beter schrijven dan in de openbaarheid treden idd. en daar gaat het toch om bij een schrijver?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:28:31 #70
67826 Eye_of_god
What the quack?
pi_27393491
Call me Ismael.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:32:04 #71
37950 JAM
pi_27393564
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:28 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

godzijdank kan ie beter schrijven dan in de openbaarheid treden idd. en daar gaat het toch om bij een schrijver?
Daar gaat het inderdaad om bij een schrijver. Weten jullie nog het schrijversbal van de Bezige Bij (geloof ik hoor. Misschien was het een andere uitgever, maar die bestond toen X-jaar) ? Daar zagen we Mulisch op zijn best, of beter: op zijn Mulischt. Kapot heb ik me geërgerd. Kapot. Werkelijk kapot. Laat iemand dat fragment zoeken. Laat iemand eindelijk dat fragment opzoeken.

.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:33:25 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27393593
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:32 schreef JAM het volgende:

[..]

Daar gaat het inderdaad om bij een schrijver. Weten jullie nog het schrijversbal van de Bezige Bij (geloof ik hoor. Misschien was het een andere uitgever, maar die bestond toen X-jaar) ? Daar zagen we Mulisch op zijn best, of beter: op zijn Mulischt. Kapot heb ik me geërgerd. Kapot. Werkelijk kapot. Laat iemand dat fragment zoeken. Laat iemand eindelijk dat fragment opzoeken.

.
ik weet exact waar je op doelt. maar laten we het hebben over briljante zinnen uit bóeken. echte schrijvers zijn vaak slechte redenaren.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:35:56 #73
37950 JAM
pi_27393651
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:33 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik weet exact waar je op doelt. maar laten we het hebben over briljante zinnen uit bóeken. echte schrijvers zijn vaak slechte redenaren.
Is dat net als met die wiskundigen die niet kunnen rekenen? .
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:36:43 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27393679
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:35 schreef JAM het volgende:

[..]

Is dat net als met die wiskundigen die niet kunnen rekenen? .
nee, dat is hetzelfde als wiskundigen die niet kunnen uitleggen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:39:48 #75
37950 JAM
pi_27393750
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nee, dat is hetzelfde als wiskundigen die niet kunnen uitleggen.
Agreed. Laat ik dan maar even een zinnetje doen.

'We probeerden op straat de ganzenlever te slijten aan zwervers, maar in het halfdonker leek de ganzenlever net op kattenvoer. Daarom raakten we het niet kwijt.'

Arnon Grunberg - Figuranten.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:40:17 #76
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27393766
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:39 schreef JAM het volgende:

[..]

Agreed. Laat ik dan maar even een zinnetje doen.

'We probeerden op straat de ganzenlever te slijten aan zwervers, maar in het halfdonker leek de ganzenlever net op kattenvoer. Daarom raakte we het niet kwijt.'
uit? mül?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:48:40 #77
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_27393944
Michel Houellebecq - Platform: Midden in de wereld

Tot het einde toe zal ik een kind van Europa, van de zorg en de schaamte blijven; ik heb geen enkele hoopvolle boodschap te geven. Voor het westen voel ik geen haat, hooguit een diepe minachting. Ik weet alleen dat wij allemaal stuk voor stuk naar egoïsme, masochisme en dood stinken. We hebben een systeem gecreëerd waarin je domweg niet meer kunt leven, en we blijven het ook nog eens onvermoeibaar exporteren.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:53:02 #78
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27394042
een hete ijssalon, heere heeresma

"hij stopte zijn kogelmeester tussen haar lipjes, hij voelde de druk van haar puberteit en was bang dat de heer des huizes zou komen controleren of de koffie al klaar was"

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 27-05-2005 01:07:28 ]
  vrijdag 27 mei 2005 @ 01:06:00 #79
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_27394281
De kamer van DNA. Het kapotte lichaampje van een jong meisje hangt met twee touwen aan de polsen dertig centimeter boven de vloer. Tenminste, ik denk dat het een meisje was. Dat is niet meer met zekerheid te zeggen. Het hoofdje en het onderlichamaam ontbreken en de romp is rafelig opgengegooid. Het lijkt wat op die halve koeien die je weleens in een openstaaande truck ziet hangen. Op de plaats waaer het hart zat, gaapt een flink gat. Als je er vlak voor hurkt, kun je duidelijk de poster van Sting zien die aan de tegenoverliggende muur hangt. The Dream of the Blue Turtles. Ik vind DNA wel oké, maar zijn muzieksmaak is niet van deze wereld.

Paul Mennes - Pantser (Web)
  maandag 30 mei 2005 @ 19:11:14 #80
37950 JAM
pi_27489784
Op een dag hebben mijn vriend en ik een gesprek gehad over wat onze beschaving nou wel en wat onze beschaving nou niet toestond. We zaten toen op een bankje in het winkelcentrum in Rijswijk. Iets daarvoor hadden we bij Albert Heijn een pakje sigaretten gekocht. We namen allebei een sigaret en zeiden: ‘Roken verbroedert.’, tegen elkaar. Voordat we begonnen met roken, gebruikten we snuiftabak. We durfden het niet aan om echt cocaïne te gebruiken, maar vonden het belangrijk dan in ieder geval de illusie te wekken. Ooit hoorden we een man tegen zijn vrouw zeggen: ‘De wereld is verrot, maar laten we dankbaar zijn dat het onze kinderen niet zijn.’ De mensen keken altijd maar boos naar ons als wij op een bankje aan het snuiven waren. Ze keken nooit teleurgesteld, verdrietig of verwonderd. Ze keken altijd maar boos. Misschien kwam dat voort uit een verwrongen gevoel van jaloezie. Toen we het niet meer belangrijk vonden om die illusie te wekken, stopten we met het snuiven van snuiftabak. Omdat we geen snuiftabak meer gebruikten, kregen we zin in sigaretten. Daarom zijn we gaan roken.

.
pi_27490477
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:14 schreef Darta het volgende:
"Also I'll brush my teeth and remember to turn off the stars at night and put the hyena out"

E. Hemmingway in True at first light.
Prachtig boek overigens
pi_27491162
Nog maar zo'n briljante zin van taalnarcist PG dan:

..."en terwijl mijn moeder hevig foeterde in haar platgestreken chiffon, deden haar gasten voor de buitenwereld hun uiterste best een heerlijk tijd te hebben, omdat het laatste wat iemand ooit zou willen ruzie was, snapt u, en wel het allerlaatst vanwege een onuitstaanbare vlegel. Omdat het leven, voor hen, geheel draaide om harmonie - daar waar harmonie, vrees ik te moeten zeggen, voor mij haarlak betekende."

Maybe
pi_27565079
Paul Golding

"Geen begin: slechts een diepgeworteld gevoel van onbehagen, van een aloude, vroegrijpe verdrietigheid, van misplaatstheid, van te veel kennis te vroeg gekomen, van verlangen dat alles anders was, dat ik een volwassene was, elders, het gevoel dat ik een cruciale grap niet heb gevat; en toch uiterlijk gezien geen begin. [..] Maar goed, er hing wel een onbestemde geur rond mijn kinderjaren: een geur van overvloed, enigszins wee en zwemend naar warmte, alsof je geglaceerde kastanjes in de zon zit te eten."

Dit was de laatste hoor, dat beloof ik, maar zijn schrijfstijl is aanstekelijk en verslavend.

[ Bericht 8% gewijzigd door R_ON op 02-06-2005 01:57:54 ]
Maybe
  donderdag 2 juni 2005 @ 04:30:51 #84
106776 Nickthedick
pi_27565910
In the night he awoke and held her tight as though she were all of life and it was being taken away from him.

Ernest Hemingway - For Whom the Bell Tolls

Ik vind z'n boeken niet bijster interessant, maar zijn proza is briljant: to the point, objectief en mannelijk. Geen poetische beschrijvingen over hoe een vogeltje op een tak zit etc. dit is proza op z'n puurst.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  donderdag 2 juni 2005 @ 04:33:55 #85
106776 Nickthedick
pi_27565914
His rage began to thin as he exaggerated more and more and spread his scorn and contempt so widely and unjustly that he could no longer believe in it himself.

Ernest Hemingway - For Whom The Bell Tolls
  donderdag 2 juni 2005 @ 04:34:49 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27565915
"de trein kwam schokken tot stilstand in het station"

remco campert, liesje in luiletterland.
pi_27571912
"Er zijn mensen in de wereld die er droevig aan toe zijn, er zijn van die figuren die helemaal naast de maatschappij staan, ellendige eenlingen die huilen in bed voor het slapen gaan, juist zij hebben een beetje liefde meer dan wie ook nodig, maar ze krijgen het niet."

J.M.A. Biesheuvel, Een overtollig mens
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:59:19 #88
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27572260
"Het schrijven is voor mij niets anders dan het onophoudelijk delven van het graf waaraan anderen, die boven de wolken wonen, mee graven."

Kaddisj voor een niet geboren kind - Imre Kertesz
  donderdag 2 juni 2005 @ 17:36:58 #89
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_27583616
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 00:26 schreef JAM:
Als je hier nu een boek omheen schrijft, wil ik dit wel quoten als een memorabele tekst.

Tot die tijd, hou ik het bij deze passage uit De geschiedenis van mijn kaalheid van Marek van der Jagt:
quote:
Als je niets gevonden hebt om voor te leven, moet je ten minste iets vinden om voor te sterven.
Of anders het motto uit Het refrein is Hein van Bert Keizer:
quote:
- Dokter, waarom ben ik ziek?
- Uw hartklep lekt.
- Ja, maar waarom ik?
- Wacht, ik roep de dominee wel even.
pi_27584394
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 04:34 schreef zoalshetis het volgende:
"de trein kwam schokken tot stilstand in het station"

remco campert, liesje in luiletterland.
Ik vroeg me al af wanneer er één zou komen. Te lang geleden gelezen, maar het stond vol met opmerkelijke zinnen

Al is het wel Remko Kampurt Breezahtaal pur sang
pi_27588863
Paar van mijn favoriete quotes uit 'The Sandman' van Neil Gaiman:

"Destinations are often a surprise to the destined"

"It's a fool's prerogative to utter truths that no one else will speak"

"The price of getting what you want is getting what you once wanted"

"We do what we do because of who we are. If we did otherwise we would not be ourselves"

"All Bette's stories have happy endings. That's because she knows where to stop.
She's realized the real problem with stories - if you keep them going long enough they always end in death"
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_27600865
Mijn onderschrift

Uit: Reaper man - Terry Partchett
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_27665356
Mr. Cecil Graham: Wat is een cynicus? (Zit op de rug van de sofa.)

Lord Darlington: Een man die de prijs van alles kent en de waarde van niets.

Mr. Cecil Graham: En een sentimenteel iemand, mijn beste Darlington, is een man die een absurde waarde in alles ziet, en niet de marktwaarde van elk afzonderlijk ding kent.

Lady Windermere's waaier - Oscar Wilde

isbn 9077932011, ¤ 9,99
pi_27686417
uit The picture of Dorian Gray, Oscar Wilde:
quote:
There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written, or badly written. That is all.
quote:
All art is quite useless
quote:
"However, I don't propose to discuss politics, sociology, or metaphysics with you. I like persons better than principles, and I like persons with no principles better than anything else in the world."
Uit The Great Gatsby, F. Scott Fitzgerald
quote:
If personality is an unbroken series of succesful gestures, then there was something gorgeous about him, some heightened sensitivity to the promises of life, as if he were related to one of those intricate machines that register earthquakes ten thousand miles away. This responsiveness had nothing to do with that flabby impressionability which is dignified under the name of the 'creative temperament' - it was an extraordinary gift for hope, a romantic readiness such a I have never found in any other person and which it is not likely I shall ever find again.
Uit The Cather in the Rye, J.D. Salinger:
quote:
I felt so damn happy all of a sudden, the way old Phoebe kept going round and round. I was damn near bawling, I felt so happy, if you want to know the truth. I don't know why. It was just that she looked so damn nice, the way she kept going round en round, in her blue coat and all. God, I wish you could've been there.

[ Bericht 0% gewijzigd door RaisinGirl op 06-06-2005 20:56:40 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27688541
Uit De koperen tuin, van Vestdijk:
quote:
Eén ogenblik meende ik dit te kunnen peilen. Er was een prijs te betalen, een waarborg te geven, het bewijs te leveren voor wat mijn hart bond en gebonden had, een bewijs ten overstaan van strenge en ondoorgrondelijke machten, die geen mens zo maar beliefden te vertrouwen op de uiterlijke of innerlijke schijn en die de liefde afsneden om te weten te komen of er was liefgehad, - neen, dit was het ook niet, het was anders, dieper, zachter, wreder; en dit betekende dat ik de dood niet begreep, misschien bijna begreep, maar niet geheel begreep, en er dus niets van begreep, en dat dit altijd zo zou blijven.
uit Vanwege een tere huid van Anton Koolhaas:
quote:
De kano kon er wel eens van zinken, zo zwaar voelde Jokke zich van een loom onhanteerbaar geluk; maar tegelijkertijd kon hij wel als een libel het vaartuigje ontstijgen en langs het water scheren, nauwelijks vliegend met zijn armen en helemaal volijverig in de weer met het werk dat libellen dan doen, eigenlijk zonder zelf precies te zien wàt ze dan doen, maar min of meer blind van het licht en opgenomen in de zekerheid waamee alles in de natuur gebeurt. "Vind je ook niet dat alles in de natuur met zo'n ongelofelijke zekerheid gebeurt?", vroeg hij dan ook meteen aan Takkie.
uit Kartonnen dozen van Tom Lanoye
quote:
Dit is het verhaal van een banale liefde en haar vertederende kracht.
quote:
Denk hier en nu aan alles wat al lang voorbij is maar u dierbaar is gebleven. Haak het vast aan wat ik heb geschreven, sluit langzaam mijn kartonnen doos en schuif haar in uw boekenkast. Als u dat doet, lezer, hèmeltje, weet dan dat ik u van harte dank. En dat ik u bewonder. Voor uw medewerking en geduld. Voor uw leesbereidheid. Knots. Uw bestaan in het lommer van mijn schepping. Bradaboem. Lectori salutem! Enzoverder. Kriiiiiiiep. Enzovoort.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27689163
quote:
Op maandag 6 juni 2005 20:54 schreef RaisinGirl het volgende:
Uit De koperen tuin, van Vestdijk:
[..]

uit Vanwege een tere huid van Anton Koolhaas:
[..]

uit Kartonnen dozen van Tom Lanoye
[..]

[..]
Kijk. Dat noem ik briljante zinnen.

briljant is overdreven, maar wel mooi

[ Bericht 6% gewijzigd door R_ON op 06-06-2005 21:40:07 ]
Maybe
  maandag 6 juni 2005 @ 22:04:47 #97
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_27691141
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:29 schreef JAM het volgende:
[...]

'And I'm halfway through a novel.'
'Really, what is it about?'
'It's about...hmm...everything.'
'Really?'
'Hmm...yeah.'
'Is it for instance, about cancer?'
'Yeah. It's about cancer.'
'Is it for instance, about my wife?'
'Hmm...yeah, she's in there too somewhere.'

[...]
dit ken ik maar waar is 't van?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 01:15:05 #98
37950 JAM
pi_27696823
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:04 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

dit ken ik maar waar is 't van?
Bukowski, ik weet niet welk boek, ik zag een stukje ervan van de verfilming van dat ene boek bij het R.A.M. Cannes Journaaal.

.

Toevoeging:

Also, he believed passionately in what he was selling, yet another source of anguish and drain upon his energies. He wasn't just saving his own soul when he donned his coat and hat after dinner and went out again to rseume his work--no, it was also to save some poor son of a bitch on the brink of letting his insurance policy lapse, and thus endangering his family's security 'in the event of a rainy day.' "Alex," he used to explain to me, "a man has got to have an umbrella for a rainy day. You don't leave your wife and a child out in the rain without an umbrella!" And though to me, at five and six years of age, what he said made perfect, even moving, sense, that apparently was not always the reception his rainy-day speech received from the callow Poles, the violent Irishmen, and illeterate Negroes who lived in the impoverished districts that had been given him to canvass by The Most Benevolent Financial Institution of America.

Philip Roth - Portnoy's Complaint.

[ Bericht 29% gewijzigd door JAM op 07-06-2005 01:21:15 ]
  dinsdag 7 juni 2005 @ 01:17:02 #99
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_27696854
welke verfilming, hoe heet die film!

heb 't namelijk denk ik in een film gezien...
  dinsdag 7 juni 2005 @ 01:21:52 #100
37950 JAM
pi_27696943
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 01:17 schreef TheSeeker_NL het volgende:
welke verfilming, hoe heet die film!

heb 't namelijk denk ik in een film gezien...
Van een boek van Bukowski. .

Ik heb werkelijk geen idee, sorry, misschien moet je even een mailtje naar de VPRO sturen. Als je het weet, vertel me het dan, want ik wil die film ook wel heel graag zien. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')