Waardoor komt het dat je niet goed slaapt?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:27 schreef SingleCoil het volgende:
nee, niet voldoende rust. het begint wel een beetje een probleem te worden, ik val soms overdag gewoon ineens in slaap, zelfs als ik zit te telefoneren, of vorige week zelfs terwijl ik een presentatie gaf. Dan ga ik even vlug ergens op de wc zitten om vijf minuten te slapen en daarna gaat het weer even goed. Het went echter wel een beetje...
Zijn daar geen middelen tegen? (Medicijnen of iets wat kunstmatig de boel vochtig houdt?)quote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:15 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb sinds een jaar ongeveer last van het syndroom van sjogren, dat is een auto-imuunziekte. Een van de symptomen is dat 's nachts je speekselklieren niet meer werken, daardoor droogt je mond uit. Het effect is dat ik ieder uur wakker wordt omdat mijn tong dan weer vastgeplakt zit tegen mijn gehemelte of zo. Even rechtop zitten en een slokje water, en dan is dat weer over.
ik heb een pasta, dat is kunstmatig speeksel, (gemaakt van hondenspeeksel), maar 1) dat is erg duur, 2)het werkt maar twee uur, 3) het is erg onnatuurlijk. Je moet het op je tandvlees, tong en gehemelte smeren en dan mag je niet slikken, maar dat lukt me dus niet. En verder eigenlijk niet.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zijn daar geen middelen tegen? (Medicijnen of iets wat kunstmatig de boel vochtig houdt?)
Niet een echte oplossing dus..quote:Op zondag 27 maart 2005 10:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik heb een pasta, dat is kunstmatig speeksel, (gemaakt van hondenspeeksel), maar 1) dat is erg duur, 2)het werkt maar twee uur, 3) het is erg onnatuurlijk. Je moet het op je tandvlees, tong en gehemelte smeren en dan mag je niet slikken, maar dat lukt me dus niet. En verder eigenlijk niet.
Je voelt ook helemaal niet aankomen wanneer je te moe wordt?quote:Op zondag 27 maart 2005 10:41 schreef SingleCoil het volgende:
Het vervelendste is dat ik dus gewoon spontaan in slaap kan vallen. Ik moet bijvoorbeeld straks met de auto naar mijn ouders, die wonen in Kleve in duitsland, maar dat kan ik niet in 1 keer rijden, dan moet ik onderweg even slapen. Punt is dat ik niet weet wanneer...
Eh... Bah?quote:Op zondag 27 maart 2005 10:39 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb een pasta, dat is kunstmatig speeksel, (gemaakt van hondenspeeksel),
Behoorlijk gevaarlijk dus ook...quote:Op zondag 27 maart 2005 10:41 schreef SingleCoil het volgende:
Het vervelendste is dat ik dus gewoon spontaan in slaap kan vallen. Ik moet bijvoorbeeld straks met de auto naar mijn ouders, die wonen in Kleve in duitsland, maar dat kan ik niet in 1 keer rijden, dan moet ik onderweg even slapen. Punt is dat ik niet weet wanneer...
Nee, of haast niet, ik wordt er wel beter in het aan te voelen komen. Ik probeer nu iets preventiefs te bedenken, als ik bijv. iedere 30 minuten even stop en uit de auto ga, misschien werkt zoiets.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je voelt ook helemaal niet aankomen wanneer je te moe wordt?
ik heb al een paar keer in de berm gezeten...quote:Op zondag 27 maart 2005 10:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Behoorlijk gevaarlijk dus ook...
Weer wat geleerd.. Ik had er echt nog nooit van gehoord.. Is Sjogren ook een specifieke ziekte, of valt onder Sjogren alles wat te maken heeft met reacties van het immuun-systeem op vochtklieren?quote:Op zondag 27 maart 2005 10:47 schreef SingleCoil het volgende:
het is een vrij veel voorkomend syndroom, naar schatting heeft 10% van de mensen wel enkele symptomen. De oorzaak is onbekend, er is geen genezing. Het komt er kortweg op neer dat je witte bloedlichaampjes denken dat bepaalde klieren in je lichaam niet lichaams-eigen zijn. Die klieren worden aangevallen en de functie ervan verstoord. Het richt zich bij Sjogren vooral op vochtproducerende en vochtregulerende klieren, dus speeksel, traan, zaadvocht, maar bijvoorbeeld ook de vochtklieren in de longen en maag. Je kunt heel lang aan Sjogren lijden zonder het te weten, omdat veel dingen niet echt opvallen, zoals kortademigheid of verminderde sexuele potentie, en omdat het met vlagen komt. Maar op een zeker moment slaat het om en dan krijg je ineens een heleboel symptomen tegelijk. Echt lastig is het voor mensen die een verstoorde traanfunctie hebben, omdat die regelmatig met een spray hun ogen moeten bevochtigen, dar heb ik gelukkig vrijwel geen last van
Geloof dat ik dan maar niet meer in een auto zou gaan zitten... Je kunt jezelf wel doodrijden!quote:Op zondag 27 maart 2005 10:50 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb al een paar keer in de berm gezeten...
Brr... Op de snelweg lijkt het me best een enge gedachte..quote:Op zondag 27 maart 2005 10:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik heb al een paar keer in de berm gezeten...
Dat laatste, denk ik...quote:Op zondag 27 maart 2005 10:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Weer wat geleerd.. Ik had er echt nog nooit van gehoord.. Is Sjogren ook een specifieke ziekte, of valt onder Sjogren alles wat te maken heeft met reacties van het immuun-systeem op vochtklieren?
Dat eerste is denk ik wel waar. Ik snap die adviezen ook eigenlijk niet om halve dagen te gaan werken etc., zo maak je juist jezelf slachtoffer lijkt me..quote:Op zondag 27 maart 2005 10:52 schreef SingleCoil het volgende:
Maar zo heeft iedereen natuurlijk wel een lang en zielig verhaal. Volgens de reumatoloog kan ik beter halve dagen gaan werken, maar ik heb (met twee partners) een eigen bedrijf dus dat zit er toch niet in. Omdat er toch niks aan te doen is probeer ik 1) het te negeren, 2) geen patientengedrag te vertonen, 3) creatief mee om te gaan, en 4) er om lachen.
Geniaal en onkwetsbaar zijn kan je anders ook op den duur opbreken, maar da's weer iets heel anders.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:05 schreef SingleCoil het volgende:
Ha! En dat is wel het laatste wat kan gebeuren, ik was immers Superman, geniaal en onkwetsbaar...
Have fun.quote:Ik ga maar eens na pa & ma, wellicht tot later...
ik denk het wel !quote:Op zondag 27 maart 2005 11:39 schreef Alicey het volgende:
Zouden gegrillde paasschapen lekker smaken of niet?
Heb je wel een grill bij de hand dan?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Okee, waar spreken we af vanavond?
ik kan niet. moet zo naar m'n ouders. heb daar een paasdagje.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Okee, waar spreken we af vanavond?
Ik heb een combimagnetron met grillfunctie. Alleen vrees ik dat daar geen schaap in past. Misschien een klein lammetje, dat wel.quote:
Je probeert er gewoon onder uit te komen!quote:Op zondag 27 maart 2005 11:43 schreef het_fokschaap het volgende:
ik kan niet. moet zo naar m'n ouders. heb daar een paasdagje.
ik kan me met pasen leukere dingen voorstellen dan gegrild worden.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je probeert er gewoon onder uit te komen!![]()
Zoals daar zijn...?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:46 schreef het_fokschaap het volgende:
ik kan me met pasen leukere dingen voorstellen dan gegrild worden.
Schapen zijn inderdaad best groot.. Met een schaap kun je ongeveer een half jaar doen.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb een combimagnetron met grillfunctie. Alleen vrees ik dat daar geen schaap in past. Misschien een klein lammetje, dat wel.
ja hoor, best gezellig. m'n broer en zus met aanhang komen ook. en m'n oma komt ook, al vindt die het eigenlijk veel te vermoeiend allemaal. en m'n moeder heeft natuurlijk wat leuke paastakken in huis gezet en haar best gedaan om wat lekkers op tafel te zetten. hopen dat er niets aanbrand, want dan is ze niet te genietenquote:
Je hoeft het in ieder geval niet koud te hebben.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:46 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik kan me met pasen leukere dingen voorstellen dan gegrild worden.
Nou, binnen een week gaat 'ie toch wel flink stinken hoor.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:
Schapen zijn inderdaad best groot.. Met een schaap kun je ongeveer een half jaar doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |