werden die genaakt dan? een DE in .454?quote:Op zaterdag 2 april 2005 01:55 schreef Drugshond het volgende:
wel eens met een casull .454 Desert Eagle maar prettig schieten nee... (spierpijn en hoe de volgende dag) Ik had net zo goed buiten vuurwerk kunnen afsteken voor de harde knallen.....
Ik moet er niet aan denken als dit zwart-kruit was...(in snelvuurpistool) uche uche....
Dat is dus een fabeltje. Hij kan (door 3 valveiligheden) juist niet afgaan als ie mocht vallen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 01:29 schreef FiveseveN het volgende:
Het schijnt dat het apparaat afgaat als je het laat vallen en het niet doet als je de trekker overhaalt.
Dat vereist een aanpassing in de schietdiscipline.![]()
http://www.ebayonet.com/bayonetsa_f.htmquote:Op zondag 3 april 2005 13:15 schreef speedfreakssj het volgende:
trouwens, weet jij misschien waar bajonetten te koop zijn voor engelse FAL's?
op internet kan ik ze niet echt vinden.
OK OK OK Ik chargeerde een beetje, maar zo hoor je als sportschutter t.o.v. een politiewapen te reagerenquote:Op zondag 3 april 2005 13:25 schreef Sphere het volgende:
[..]
Dat is dus een fabeltje. Hij kan (door 3 valveiligheden) juist niet afgaan als ie mocht vallen.
Verder kan elk vuurwapen natuurlijk incidenteel weigeren, maar ik heb het nog niet meegemaakt, de afgelopen 2 maanden van mijn schietopleiding.
Heb plm 750 tot 850 patronen verschoten. Bij mijn collega's uit dezelfde schietgroep (5 tot 8 personen) is het 1 keer gebeurd dat Walther de 5e weigerde, maar wat de oorzaak daar van was weet ik ik niet. Kan ook een niet aansluitende patroonhouder geweest zijn.
Overigens worden we goed getraind in storingsreacties, mocht het net die ene keer op dat moment supreme gebeuren.
Dat kan ik me niet voorstellen.quote:Op zondag 3 april 2005 13:42 schreef FiveseveN het volgende:
Maar het mag niet onvermeld blijven dat de Walther P5 na twee grote (dus dure) aanpassingen eigenlijk nauwelijks voldoet.
Dat wil ik best aannemen. Wat zou, volgens u, een goed aternatief zijn? Wel in dezelfde prijsklasse blijven he?quote:En het zo langzamerhand verouderd begint te raken.
Ik denk dat de overheid de Glock niet kan negeren. Dit is DE grote revolutie in pistoolontwerp. Inmiddels wordt het ontwerp door talloze fabrikanten gekloond, te beginnen bij de Sigma van Smith en Wesson. Door middel van een gepatenteerd futiliteitje (een trekker met een knikje erin) kon men het patent van Gaston Glock omzeilen. Verder is het een 100% kopie.quote:Op zondag 3 april 2005 13:51 schreef Sphere het volgende:
[..]
Dat kan ik me niet voorstellen.
[..]
Dat wil ik best aannemen. Wat zou, volgens u, een goed aternatief zijn? Wel in dezelfde prijsklasse blijven he?
Om weer even terug te komen op de P90....quote:Op vrijdag 1 april 2005 23:11 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
Het model Heckler & Koch (voor speciale inzet van de politie) is een machinepistool (submachinegun) dat met "gewone" 9mm schiet. De 4,6 en 5,7 mm munitie is voor oorlogsdoeleinden. Je knapt er in beide gevallen niet van op als ontvanger, maar de kleinere kalibers zijn eigenlijk verkleinde geweermunitie en gaan overal doorheen. Te denken valt aan 48 lagen Kevlar EN een titanium traumaplate. Een standaard kogelvrij vest bevat gewoonlijk 24 lagen.
Dan nog even opheldering over verwarrende begrippen:
Een machinegeweer is een groot en zwaar ding, een machinepistool is handiger in de omgang. Tot voor korte tijd was de munitiesoort bepalend voor de naamgeving, maar sinds de komst van de FiveseveN en de 4,6 H&K zijn deze begrippen weer vervaagd. Immers er is ook een pistool door FN (Fabrique National) uitgebracht die de 5,7 mm patronen verschiet. Je moet er wel een beetje grote handen voor hebben, want het magazijn voor de relatief lange (ten opzichte van 9 mm) patronen is ondergebracht in de greep. En de trekker was bij het eerste model een beetje raar, recht ding.
en nog een paar filmpjes:quote:In 1889 werd FN (Fabrique Nationale) opgericht na een besluit van de Belgische overheid om het Belgische leger uit te rusten met het vernieuwde Mauser 1888 dienstgeweer. De Belgische overheid zette deze stap om voor zijn bewapening onafhankelijk te zijn van andere landen, of buitenlandse bedrijven. Om deze reden dwongen zij de Luikse wapenfabrikanten, welke in twee kampen verdeeld waren, tot samenwerking binnen één bedrijf. Het resultaat was een nieuw bedrijf, in een nieuw pand, dat zijn productiecapaciteit simpelweg kocht door de gehele productielijn van het Duitse Mauser over te nemen. Het geproduceerde wapen werd de Belgische FN Mauser 1889 genoemd. Het kaliber was 7,65mm Belgische Mauser, een compleet nieuw kaliber in die tijd. Tegenwoordig wordt dit kaliber ook wel, overigens incorrect, het 7,65mm Argentina Mauser genoemd.
Generaties lang hebben militaire organisaties gekampt met twee overlappende problemen:
1 Hoe troepen uit te rusten, die zich niet primair bezighouden met het gebruik van handwapens?
2 Hoe troepen uit te rusten, die compacte vuurkracht nodig hebben, voor de uitvoering van speciale taken.
Uit dit probleem is een bijzonder lange reeks pistolen, machinepistolen en karabijnen het daglicht gezien, in een poging om personen als chauffeurs, wapenbemanningen, ondersteunend personeel en speciale troepen met een wapen te voorzien dat een optimale mix van een compact formaat, nauwkeurigheid en vuurkracht. De laatste tientallen jaren is daar tevens de eenzelfde vraag bijgekomen vanuit de wetshandhaving, waar agenten met steeds geweldadiger criminelen te maken krijgen. Het resultaat van dit laatste is dat militaire wapens steeds vaker binnen de wetshandhaving worden gebruikt.
Eén van de kenmerkende punten van de veranderende tactische situaties van tegenwoordig is dat een gewapende tegenstander zich kan beschermen met kogelwerende vesten. Eind 70’er jaren was de Soviet Unie de eerste wereldmacht die begon met de ontwikkeling van een nieuw soort kogel, de 5.45x18mm PMT, welke ontworpen was om standaard kogelwerende vesten eenvoudig te penetreren, met de extra voordelen van een verbeterde nauwkeurigheid en geminimaliseerde terugslag.
De in 1979 door Aleksandr Bochin ontwikkelde patroon had een “flessenhals”, als ware het een minituur van de 5.45x39mm AK-74 patroon. Voor deze patroon werd een nieuw pistool ontworpen, dat Pistolet Samozaryadniy Malogabaritniy (miniatuur semi-automatisch pistool) of kortweg PSM werd genoemd. Dit pistool werd ontworpen door Tikkon Lashnev, Anatoliy Simarin and Lev Kulikov. Qua uiterlijk lijkt dit wapen op een Walther PP pistool en het kan op realistische gevechtsafstanden tot 55 lagen kevlar penetreren. De uiterst lichte stalen patroon heeft een relatief vlakke vluchtbaan en een zeer beperkte terugslag. Deze eigenschappen verbeteren de nauwkeurigheid van het wapen aanzienlijk, wanneer troepen met een niet meer dan gemiddeld expertise dit wapen bedienen.
Als gevolg van deze ontwikkeling werd een aantal NATO planners bezorgd over het gebruik van kogelwerende uitrusting op het slagveld en besloten dat de 9x19mm patroon vervangen moest worden, omdat deze patroon niet de kracht had om kogelwerende vesten te penetreren. Informeel werd de wapenindustrie benaderd over voor vervanging van de 9mm patroon door een nieuw en krachtiger type patroon. Slechts twee bedrijven waren geïnteresseerd om een investering te doen in de research en ontwikkeling van zo’n gewaagde onderneming: Fabrique Nationale uit België en Giat uit Frankrijk begonnen medio jaren ‘80 met de ontwikkeling van nieuwe “flessenhals” patronen.
De twee ondernemingen namen elk een ander uitgangspunt. Giat concentreerde zich op de ontwikkeling van een nieuwe patroon gebaseerd op de .30 Luger, verkleind tot een .22 kaliber, welke 5.7x22mm werd genoemd. Fabrique Nationale ontwikkelde niet alleen een grotere patron, de 5.7x28mm, maar ontwikkelde ook innovatieve wapens om hun patroon heen: Een bullpup machinepistool met een plat liggend magazijn, bovenop het wapen en een extreem nauwkeurig lichtgewicht pistool met een een hoge capaciteit (20 patronen), welke de Five-seveN genoemd werd. FN kondigde in 1989 officieel de ontwikkeling van een persoonlijk verdedigingswapen aan, dat in 1990 in productie zou gaan. De P90 ontleent zijn naam echter niet aan dit jaartal, maar aan FN’s project nummer 9.0, waarvan dit wapen het resultaat was.
Nadat Giat FN had overgenomen, lieten zij hun eigen 5.7x22mm project varen en gingen om diverse redenen verder met FN’s verder gevorderde project:
1 FN`s 5.7x28mm patroon voldeed aan alle NATO eisen.
2 Giat had geen wapen voor zijn patroon, terwijl FN inmiddels de P90 ontwikkeld had.
De eerste demonstratie van het Five-seveN pistool volgde in 1995 en een verbeterde variant werd in mei 1998 in productie genomen. De ballistische eigenschappen van FN’s 5.7x28mm patroon zijn veel beter dan de prestaties van de Russische 5.45x18mm PTM patroon. Tot op 50 meter is de P90 in staat 24 lagen kevlar te penetreren.
Met een totale lengte van 50cm (19.7 inch), is de P90 aanzienlijk korter dan het 9x19mm Heckler & Koch MP5 machinepistool. De P90 weegt 2,5kg (5.9 lb) met een leeg magazijn en 3kg (6.6 lb) met een volledig geladen magazijn van 50 patronen. Dit is ongeveer gelijk aan het gewicht van een MP5 met een volledig geladen magazijn van 30 patronen. De P90 is, inclusief magazijn, slechts 21cm (8.25 inch) hoog.
De P90 is in de standaard configuratie voorzien van een optisch reflex vizier (zonder vergroting) en een draaischijf voor vuurselectie met de standen “S” voor Safe (veilig), “1” voor semi-automatisch en “A” voor automatisch. In de automatische stand werkt de trekker in 2 niveau’s. Door de trekker een klein stukje in te drukken wordt één enkele kogel afgevuurd. Door de trekker volledig in te drukken wordt volautomatisch gevuurd. Door de vuursnelheid van 900 schoten per minuut kan de schutter bursts van 2 of 3 schoten afvuren door de trekker kort volledig in te drukken. Door de relatief lichte terugslag die de kogels produceren blijven de resulterende groepen (afstand tussen kogelinslagen op het doel) bijzonder klein. Bij een indrukwekkende demonstratie van de P90 door Sal Fanelli van FN Manufacturing Inc. werden groepen geschoten van 50 kogels volautomatisch met een diameter van 24cm (9.5 inch) op een afstand van 50 meter (55 yards).
MUNITIE
Er zijn voor de P90 een aantal type patronen beschikbaar. Behalve de standaard patroon zijn er ook tracers, subsonic en tr ainingsmunitie beschikbaar. De standaard patroon wordt aangeduid als SS190.
Het SS190 projectiel weegt 2.02 gram (31.0 grains) en heeft een aanvangssnelheid van 715 m/s (715 fps). Dit projectiel heeft een stalen kern, waarachter een aluminium kern ligt, die tot de achterkant van de kogel reikt. De kogel penetreert ongeveer 26 cm (10 inch) ballistische gelatine, volgens testen uitgevoerd door de Canadese bereden politie, in september 1997. De SS190 kan ook 48 lagen Kevlar doorboren, een aantal dat overeenkomt met een “FLAK” jack inclusief CIRSAT bescherming, een combinatie van Kevlar en Titanium, dat gedragen wordt door infanterie ter bescherming tegen fragmentatiegranaten. Ook kan een PASGT (Kevlar) helm op 150 meter (164 yards) worden doorboord, wat tevens het effectief bereik van de P90 is. Op 200 meter wordt Level 3 kogelwerende uitrusting nog steeds gepenetreerd. Het “maximaal bereik” volgens de NATO definitie is het punt waarop het projectiel nog steeds 85 joules op zijn doel kan overbrengen. Dit punt ligt voor de P90 op circa 200 meter afstand, of 400 meter voor een onbeschermd doel. Uiteraard is het de vraag of de totale effectiviteit van het wapen is op deze afstanden geschikt is voor gevechtssituaties. Omdat het gewicht van de SS190 patroon minder is dan een normale 9mm patroon, wordt meedragen van extra munitie aanzienlijk lichter voor de schutter.
Voor de P90 is een subsonische patroon van 5 gram (77 grains) beschikbaar, welke een aanvangssnelheid van 304 m/s (998 fps) heeft. Met het verhoogde gewicht wordt de lagere snelheid van het projectiel gecomenseerd, waardoor het projectiel een ongeveer gelijkwaardige kinetische energie bevat. Dit wil echter niet zeggen dat het projectiel ook automatisch eenzelfde uitwerking op het doel zal hebben. Van deze patroon zijn geen verdere gegevens bekend. Wel is er informatie over een ouder type subsonic-patroon. De technische specificaties hiervan zijn gegeven onderaan dit document.
VIZIER
Het optisch vizier is gemaakt van een massief stuk glas, waardoor er geen er geen kans is op lekken van het vizier, en daaropvolgende beslaan van lenzen. Er zijn twee richtpatronen (reticles) beschikbaar, voor het richten in verschillende lichtniveau’s.
Een richtpatroon voor gebruik bij daglicht wordt in de voorkant van het vizier geprojecteerd. Dit patroon is bestaat uit twee concentrische cirkels. De grootste circel kan worden gebruikt voor zeer snelle doelselectie op zeer korte “paniekafstand”. De kleinere circel wordt gebruikt voor richten op afstanden tot 100 meter. Een kleine stip in het midden van het vizier kan worden gebruikt voor maximale nauwkeurigheid; deze stip ligt 94mm (3.7 inch) boven het midden van de loop.
Een low-light richtpatroon, dat wordt bijgelicht door een titanium batterij, wordt vanuit de achterkant in het vizier geprojecteerd. Bij normaal daglicht is dit patroon onzichtbaar, tenzij het daglicht wordt tegengehouden door bijvoorbeeld de rand van een hoed. Het richtpatroon bestaat uit drie lijnen, waarvan 2 horizontaal in het verlengde van elkaar liggen, en een derde vanuit de onderkant van de kleine circel van het daglicht-vizier naar onderen loopt. Deze drie lijnen vormen de poten van een traditioneel draadkruis.
In de zeldzame gevallen waar beide richtpatronen zichtbaar zijn, is het beeld nog steeds voldoende vrij om goed met het wapen te kunnen werken.
RICHTHULP
Er zijn modellen van de P90 beschikbaar met een geïntegreerde laserrichter. Deze laser is opgenomen in de behuizing van de P90, zonder dat de uiterlijke vorm, ergonomie en zwaartepunt zijn aangepast. Er kan worden gekozen voor een zichtbare rode laser of een infrarood laser, voor gebruik met nachtkijkers.
De P90 LV is de versie met zichtbare laser. De laser wordt ingeschakeld met een drukknop, die zich precies onder de middelvinger van de schiethand bevindt. Wanneer de knop wordt ingedrukt wordt een goed zichtbare felrode stip op het doel geprojecteerd. De richthulp kan worden bijgesteld zodat de stip exact de plaats aangeeft waar de kogel zal inslaan. Dit stelt de schutter in staat om zeer snel te richten, zonder daadwerkelijk door het vizier van het wapen te kijken. Er kan vanuit de heup vuren, vanaf de borst, of met het wapen van het lichaam af. Theoretisch kan de laser ook een psychologische druk uitoefenen op het doel, waardoor een gevaarlijke situatie kan de-escaleren.
Het laser systeem heeft ook een selectieknop waarmee de gebruiker drie instellingen kan kiezen:
Uit – voorkomt onbedoeld inschakelen met de drukknop.
Lage intensiteit – om de accu te sparen en voor extra veiligheid tijdens trainingen. (Laser kan het netvlies beschadigen wanneer er in de ogen wordt geschenen.)
Hoge intensiteit – voor maximale zichtbaarheid.
De laser kan tevens als hulp dienen bij “droog” oefenen, omdat de stip aangeeft of het doel geraakt zou zijn of niet.
De P90 LIR is de versie met infrarood laser. De werking van de infrarood laser is nagenoeg gelijk aan die van de normale laser, met als grootste verschil dat de stip niet zichtbaar is met het blote oog. Om de stip te kunnen zien is nachtzicht-apparatuur nodig. Dit type richthulp wordt gebruikt in situaties waar discretie vereist is, zoals bij reddingsacties in vijandelijk gebied, geheime operaties of in bepaalde CT operaties.
Bron: http://bbe.korpsmariniers.com
Dat hij afgaat als je hem laat vallen is gelukkig verleden tijd. De WP5 kon afgaan wanneer hij onder een specifieke hoek 'achterover' op de hamer viel. Door het doorzetten van de massa die de slagpin heeft kon deze uit de liftveiligheid schieten. Zo kwam de slagpin boven de uitsparing in de hameren kon een schot afgaan. Dat is momenteel verholpen door een extra veer in de slede van boven op de slagpin te laten duwen waardoor de slagpin bij een normaal schot onveranderd te liften is maar de massa van de pin bij een val deze niet meer kan verplaatsen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 01:29 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
OK. Het ding kan schieten. Ik ben al op heel wat (non-politie-)schietbanen geweest maar deze heb ik nog niet in mijn handen gehad.
Het schijnt dat het apparaat afgaat als je het laat vallen en het niet doet als je de trekker overhaalt.
Dat vereist een aanpassing in de schietdiscipline.![]()
Het probleem is dat het gebrekkige onderhoud vaak gepaard gaat met intensief gebruik.quote:Op zondag 3 april 2005 17:16 schreef speedfreakssj het volgende:
volgens mij worden die dingen bijna NOOITR onderhouden.
Dat maakt de Glock juist tot een volwaardige opvolger. Zoals gezegd zitten er weinig onderdelen in, waarvan maar een paar veren. Uit mijn hoofd: De afsluiterveer, een grote van plat staal gewonden veer. Een trekveertje voor de sear, een drukveer rond de slagpin en twee drukveertjes voor het tonnetje van de sluitveiligheid en de patroontrekker. Dan vergeet ik nog een parapluveertje voor de magazijncatch en van de demontagepal.quote:Op zondag 3 april 2005 18:43 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
Het probleem is dat het gebrekkige onderhoud vaak gepaard gaat met intensief gebruik.
Een motordiender ploegt er 3 maanden mee door de pekel in plaats van dat het ding gepoetst in een doekje gewikkeld in een doosje op de volgende schietbeurt op een keurige schietbaan ligt te wachten.
Mooie trackrecord....voor een pistool....quote:Op zondag 3 april 2005 19:23 schreef FiveseveN het volgende:
Er zijn enkele exemplaren waarmee 350.000 schoten mee zijn afgevuurd om het ding kapot te krijgen, want de Amerikaanse politie was niet snel te overtuigen om hun revolvers op te geven.
Dempers en de fabels er achter...quote:Op zondag 3 april 2005 19:57 schreef danni het volgende:
Wauw!
Heel leuk allemaal om te lezen.
Nou heb ik een vraagje dat al enige tijd in me hoofd rondspookt.
Dempers...
Ik heb zelf nog nooit een handwapen van dichtbij meegemaakt, en nog nooit eentjeaf horen gaan. Ik weet dus ook niet hoeveel kabaal zo'n handwapen nou
eigenlijk maakt.
Die dempers zie je dus vaak in films enzo.
Hoe werkt zo'n demper, en maakt zo'n 'velengde' loop dan ook niet meer snelheid
voor de kogel (minus huls, weet niet hoe dat heet.) ?
Dempers zijn, lees ik effe snel, zwaar illegaal, ook voor schietsport beoefenaars
en wapen bezitters met vergunning..
Maarja, wat moet je ook met een demper als je alleen schiet op een
schietvereniging, toch?
Ook 100 % waar.....quote:Op zondag 3 april 2005 21:07 schreef speedfreakssj het volgende:
vergeet je niet dat de ruimte ook nog gasdicht moet zijn? daarom heeft een demper op een revolver geen zin want het gast ontsnapt toch via de zijkanten ba de cylinder
Er komt nog iets bij: Het geluid van de heen-en-weer rossende afsluiter. De knal van een pistool bestaat uit ondermeer drie geluidspieken: De knal veroorzaakt door de uitstromende gassen achter de kogel, het doorbreken van de geluidsbarriëre door de kogel (het kenmerkende zweepslag-geluid) en het geluid van de afsluiter.quote:Op zondag 3 april 2005 20:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dempers en de fabels er achter...
Een demper heeft alleen zin als de snelheid van de kogel onder de geluidssnelheid zit. Anders blijf je namelijk nog steeds de knal horen. Een demper is slechts het halve werk, je moet ook aangepast munitie hebben. Je moet dan denken aan een 9 mm patrool met een beperkte hoeveelheid kruit waardoor de kogel toch verschoten kan worden maar onder de geluidssnelheid blijft.
Nog beter is een .22 demper met half-long munitie.(favo bij de CIA).... die hoor je bijna niet meer als het schot afgaat (60 DB). Maar een demper met aparte munitie is alleen geschikt voor relatief close range combat. Want door de geringere kruit lading zal de draagwijdte van de kogel overeenkomstig ook flink afnemen.
Een demper werkt eigenlijk als een holle kamer.....
Pak een ijzeren pijp en plaats daarin wat 0-ringen op een bepaalde afstand, en je hebt al een demper. Als je de binnenzijde van de demper ook nog eens bekleed met schuimwol (=verende kussentjes) dan is deze nog stiller... Een demper gaat niet zo lang mee.... ik dacht na een paar magazijnen is de vullaag weggesmolten en begint dat ding toch weer lawaai te maken.
Hmmm je weet dat de Russische maffia al met P90's en FiveseveN loopt wel met de panserdoorborend type.quote:Op zondag 3 april 2005 12:24 schreef speedfreakssj het volgende:
[..]
verder denk ik niet dat de FN FiveseveN enige "kans" maakt aangezien de enieg munitie vrij verkrijgbaar het niet pantserdoorborende type is.
je hebt er dacht ik 5.
1 f 2 daarvan zijn vrij verkrijgbaar.
De Glock is even zuiver als elk ander pistool, de Parabellum (Luger) daargelaten. Zeker op korte afstand (<10 meter). Bij de vereniging schiet ik op 25 meter, ook omdat ik ook met andere wapens schiet, waarmee het wel goed gaat. Maar op 12 meter zit alles in het zwart. En ik ben zoals eerder vermeld geen beste schutter.quote:Op zondag 3 april 2005 15:10 schreef Sphere het volgende:
De Kmar heeft de Glock als dienstwapen. Het is voor de politie wel van groot belang om zuiver te kunnen schieten. Niet alleen qua schutter, maar ook wapentechnisch, ivm aanhoudingsfuur op de benen.
Op de WP 5 zit overigens ook geen veiligheidspal. We hebben een trekkerveiligheid (het zgn. double action schot.)
Een geluidgedempt wapen is bepaald niet bedoeld voor Dauerfeuer, zoals de Fransen zeggen. Je schiet er één of twee keer mee. Dan is je missie geslaagd of je bent dood.quote:Op zondag 3 april 2005 23:48 schreef danni het volgende:
Klinkt best ingewikkeld, zo'n wapen waar de kogel door verschillende schijven gaat
bij afvuren. Is dat niet lastig oinderhoud? Lijkt me een ingewikkelde loop.
Zijn handwapens zowiezo niet lastig in onderhoud?
Behalve laden, point en shoot heb je wel redelijk wat kennis nodig als je wilt dat het wapen voor
langere tijd naar behoren functioneerd. Of valt onderhoud over het algemeen reuze mee?
Je krijgt toch al bijna krommende tenen als je denkt aan gedestilleerd water en speciale
smeeroliën die je moet gebruiken. Plus al die verschillende onderdelen (want ik weet niet
in hoeveel stukken een gemiddeld wapen uit elkaar kan worden gehaald)
Grappig....quote:Op maandag 4 april 2005 00:26 schreef danni het volgende:
Niet bedoeld om de topic te vervuilen. Maar dit vond ik met google.
Machine geweer (Heckler & Koch MP5/10), compleet nagemaakt (ook kwa groote)
met technisch Lego (tm.)...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn contibutie ipv. een oneindig lijst aan vragen.
http://www.hesvanzweeden.nl/webshop/nl/dept_27.htmlquote:Op zondag 3 april 2005 13:15 schreef speedfreakssj het volgende:
trouwens, weet jij misschien waar bajonetten te koop zijn voor engelse FAL's?
op internet kan ik ze niet echt vinden.
Die laatste zal wel een paar centen hebben gekost. Ik heb zelf wel eens op de huiskamervloer gelegen met een SIG, ik weet het model niet meer, maar er zat een hele dunne, maar niet te verwoesten tweepoot aan en het viel me op dat het voor"hout" nogal smal was. Was in ieder geval gekamerd voor .223quote:Op dinsdag 5 april 2005 22:31 schreef Yepperdepep het volgende:
Leuk topic dit![]()
Heb zelf een 9mm Browning High Power Practical Silver Chrome pistool en een SIG SWAT 551-2 militair geweer
http://remtek.com/arms/sig/551/551p.gif
Yep
geel erg vedankt. zodra ik de FAL heb koop ik er eentje.quote:Op maandag 4 april 2005 13:56 schreef Edto het volgende:
[..]
http://www.hesvanzweeden.nl/webshop/nl/dept_27.html
Was het maar zo makkelijk... Allereerst moet het bestuur van de schietvereniging voor jou verklaren dat je een (welk) wapen mag aanschaffen binnen de disciplines van die vereniging. Vanaf dat punt begint een hele papierwinkel (overigens terecht). Ik kan hier de hele boel wel gaan uitleggen maar de eerste gang is naar het bestuur van je vereniging.quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:10 schreef speedfreakssj het volgende:
[..]
geel erg vedankt. zodra ik de FAL heb koop ik er eentje.
kan je die per post laten bezorgen?
het us immers maar ijzer zonder bewegende delen/
Ik bouwde toen alleen huisjes van LEGO. Het was net uitgevonden.... Het meest revolutionare waren dakpannetjes en een blokje waarin een lampje brandde...quote:Op maandag 4 april 2005 00:26 schreef danni het volgende:
Niet bedoeld om de topic te vervuilen. Maar dit vond ik met google.
Machine geweer (Heckler & Koch MP5/10), compleet nagemaakt (ook kwa groote)
met technisch Lego (tm.)...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn contibutie ipv. een oneindig lijst aan vragen.
Bedankt voor de filmpjes! Eén had ik er al, maar de rest heb ik met plezier opgeslagen.quote:Op zondag 3 april 2005 16:24 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Om weer even terug te komen op de P90....
[..]
en nog een paar filmpjes:
http://nokansas.net/guns/fn01.avi
http://nokansas.net/guns/fn03.avi
http://erick.dyndns.info/Guns/P90.wmv
P90 Promotional Video
quote:Op dinsdag 5 april 2005 22:42 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
Die laatste zal wel een paar centen hebben gekost. Ik heb zelf wel eens op de huiskamervloer gelegen met een SIG, ik weet het model niet meer, maar er zat een hele dunne, maar niet te verwoesten tweepoot aan en het viel me op dat het voor"hout" nogal smal was. Was in ieder geval gekamerd voor .223
Waar schiet je overigens met die SIG?
Mij gaat het om de techniek. Ik zou het vreselijk vinden om op een levend wezen te schieten. Zomaar een eind aan iemands leven te maken. Zelfs waanneer je een kat zou zijn. Dan kon je een ander geen plezier meer geven.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:22 schreef Super_Six_One het volgende:
Ik ben vanaf het begin al geinteresseerd geweest in de Wapentechniek. Heb er enkele presentaties over gehouden (alleen militaire geweren en milittaire munitie), en die zijn mij goed bevallen. Uiteraard moest ik wel het een en ander inkorten achteraf en de stof ook nog vrij "oppervlakkig" houden. Ik was met hoofdstuk 1 net klaar, toen de bel alweer bijna ging. (zelfs in het verkorten had ik me flink vergist) Achteraf gezien vond iedereen het wel leuk en weer eens wat anders. Maar of ze het konden navertellen... was ze iets te ingewikkeld allemaal.
Ik heb ook voor een presentatie gekozen van de Wapentechniek, omdat wapens toch wel in deze tijd een grote rol spelen, zeker met terrorisme. Ik wilde ze laten zien dat er nog veel meer achter ziet dan alleen het afvuren van het projectiel zelf, wat iemand binnen 1 seconden van het leven kan beroven. De techniek(en) vind ik het mooist. Zoveel over te vertellen.
Bedankt voor je reactie, in de loop der tijd heb ik zoveel over gelezen dat ik wel basis dingen genoeg weet, niet zo precies dat ik uiteraard alles weet van kalibers maar ook veelal over de techniek en meeste militaire wapens, waar ik dus ook het meest geintresseerd in ben. Ik wil later ook bij het Korps Mariniers en wil mij ook daar specialiseren in de wapentechniek. Mijn favoriete wapenmerk is Colt®, Jammer dat Nederland de Canadese versie aanschafte, absoluut niet slecht, maar had toch liever allemaal Colts gezienquote:Op donderdag 7 april 2005 00:30 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
Mij gaat het om de techniek. Ik zou het vreselijk vinden om op een levend wezen te schieten. Zomaar een eind aan iemands leven te maken. Zelfs waanneer je een kat zou zijn. Dan kon je een ander geen plezier meer geven.
Even een tip: Lees je voordracht hardop voor met een stopwatch of hou de klok in de gaten. Je zult zien dat wanneer je een zelfgeschreven stuk doorleest dat dat veel sneller gaat dan wanneer je het voordraagt.
Ik wens je veel succes met de hobby. Googel eens op een wapenmerk. Of op een kaliber. Of ga eens naar deze site. http://www.kurzzeit.com/
Veel plezier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |