Iedereen is moe van het slowchatten.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Rustig hier...
Zou wel tijd worden, eigenlijkquote:Op donderdag 24 maart 2005 09:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iedereen is moe van het slowchatten.
Ik voel me ook wel een beetje sloom vandaag.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou wel tijd worden, eigenlijk
In ieder geval dat de nadruk weer meer ligt op 'slow' ipv op 'chat'
Mwah, geen last van. Wel slaperig, te vroeg wakkerquote:Op donderdag 24 maart 2005 09:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik voel me ook wel een beetje sloom vandaag.
Ik geniet ook gewoon van het mooie weer.. Wordt ik slomer van.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mwah, geen last van. Wel slaperig, te vroeg wakker
Jaaquote:bijna lang weekend!
Ja, best wel redelijk wat over gehoord.. Wat wil je er precies mee?quote:Heb jij wel eens gehoord an NLP (neurolinguistisch programmeren)?
Ik wil er zelf niet direct iets mee, maar vroeg me af hoe het werkt. Is het een goed iets (als ik google lees ik dingen over therapie enzo) of een slecht iets (als in te gebruiken om mensen te manipuleren)?quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik geniet ook gewoon van het mooie weer.. Wordt ik slomer van.
[..]
Jaa
[..]
Ja, best wel redelijk wat over gehoord.. Wat wil je er precies mee?
Gewoon. Mooi weer, lammetjes in de wei. Eerste Kamer-ledenquote:Op donderdag 24 maart 2005 09:41 schreef Alicey het volgende:
Hoe komt dat Doffy?
Het kan allebei denk ik. Voor zover ik het heb begrepen werkt het echter op een subtiele manier, en duurt het langere tijd om grotere veranderingen plaats te laten vinden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil er zelf niet direct iets mee, maar vroeg me af hoe het werkt. Is het een goed iets (als ik google lees ik dingen over therapie enzo) of een slecht iets (als in te gebruiken om mensen te manipuleren)?
Je houd niet van mooi weer?quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Gewoon. Mooi weer, lammetjes in de wei. Eerste Kamer-leden![]()
Zou je kunnen merken dat iemand zich daarvan bedient om een ander te manipuleren? Zeg een werkgever naar zijn werknemers?quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het kan allebei denk ik. Voor zover ik het heb begrepen werkt het echter op een subtiele manier, en duurt het langere tijd om grotere veranderingen plaats te laten vinden.
Voorjaarsmoeheid?quote:
Als je er op getrained bent wel.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou je kunnen merken dat iemand zich daarvan bedient om een ander te manipuleren? Zeg een werkgever naar zijn werknemers?
Voor zover mij bekend werkt het met de achterliggende gedachte dat je functioneren afhankelijk is van je geheugen en ervaring. Je geheugen werkt vooral door associaties. Doordat bepaalde (vaak subtiele) dingen gebeuren, associeer je het onbewust ergens mee en kom je daarbij op een bepaalde ervaring of herinnering uit. NLP is voor zover mij bekend een methode om die associaties te leggen, dus dat je bepaalde dingen die gebeuren zal gaan associeren met iets anders.quote:Ik heb echt geen idee hoe het werkt, moet ik bekennen.
Als leek zal het wel moeilijk zijn ja. Dus eigenlijk moet je zelf thuis zijn in NLP om het te herkennen als iemand dat op je toepast om je te manipuleren....lastig.quote:
Sublimale boodschappen zijn ook een vorm van NLP?quote:Voor zover mij bekend werkt het met de achterliggende gedachte dat je functioneren afhankelijk is van je geheugen en ervaring. Je geheugen werkt vooral door associaties. Doordat bepaalde (vaak subtiele) dingen gebeuren, associeer je het onbewust ergens mee en kom je daarbij op een bepaalde ervaring of herinnering uit. NLP is voor zover mij bekend een methode om die associaties te leggen, dus dat je bepaalde dingen die gebeuren zal gaan associeren met iets anders.
Om dat te kunnen doen lijkt me dus ook dat iemand redelijk thuis moet zijn in psychologie, en ook redelijk moet weten wat voor persoon je bent en hoe je ervaringen verwerkt.
Ik vind het zelf vrij lastig om met zekerheid te zeggen of iemand probeert te manipuleren. Wanneer ik echter alleen al de indruk krijgt dat iemand het probeert ben ik heel erg behoedzaam. Dit geldt overigens in het algemeen voor manipulatie.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als leek zal het wel moeilijk zijn ja. Dus eigenlijk moet je zelf thuis zijn in NLP om het te herkennen als iemand dat op je toepast om je te manipuleren....lastig.
Volgens mij wel. Ook daarmee bereik je dat iemand andere associaties kan/zal leggen op on(der)bewust niveau.quote:Sublimale boodschappen zijn ook een vorm van NLP?
Door wie werd hij als gevaarlijk geclassificeerd, en waarom?quote:Iemand waarschuwde mij voor een man die NLP zou gebruiken en als gevaarlijk geclassificeerd werd.
Hoe ervaarde je zelf het werken voor hem?quote:In het verleden heb ik voor die man gewerkt en nu krijg ik er misschien (zijdelings) weer mee te maken, dus vandaar mijn interesse.
HIer ook. Ik ben echter altijd toch wel een beetje bang dat iemand op een dusdanig subtiele manier te werk gaat, dat ik het helemaal niet in de gaten heb.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind het zelf vrij lastig om met zekerheid te zeggen of iemand probeert te manipuleren. Wanneer ik echter alleen al de indruk krijgt dat iemand het probeert ben ik heel erg behoedzaam. Dit geldt overigens in het algemeen voor manipulatie.
Ja, precies. Ook een vorm van manipulatie eigenlijk.quote:Volgens mij wel. Ook daarmee bereik je dat iemand andere associaties kan/zal leggen op on(der)bewust niveau.
Door mijn huidige werkgever.quote:Door wie werd hij als gevaarlijk geclassificeerd, en waarom?
Het werken voor hem was een ramp. Dat is de plaats waar ik geleerd heb dat je je werk met plezier moet doen en ook ziek kunt worden van een verkeerde baan, terwijl je niet te hard moet werken of je anderszins ziek voelt.quote:Hoe ervaarde je zelf het werken voor hem?
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn. Je bent sowieso gewaarschuwd, en wanneer je het een en ander zorgvuldig afweegt en waakzaam blijft is er niets te vrezen. Hetzelfde als met hypnose, dat werkt ook niet wanneer je je er niet-ontvankelijk voor opstelt.
Een goede graadmeter hier zijn de belangen van iemand. Probeer eerst te bepalen of iemand gebaat zou zijn bij een dubbele agenda. Wanneer je die belangen weet te bedenken, kun je van alles nagaan of dat een eventuele dubbele agenda zou ondersteunen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:42 schreef miss_sly het volgende:
HIer ook. Ik ben echter altijd toch wel een beetje bang dat iemand op een dusdanig subtiele manier te werk gaat, dat ik het helemaal niet in de gaten heb.
Ok, in dat geval dus waakzaam zijn. Ik weet niet of je eerdere ervaringen hebt met manipulatie, maar bij mij zijn mijn ogen hier en daar flink opengegaan door te recapituleren wat er in het verleden gebeurd is.quote:Door mijn huidige werkgever.
Gevaarlijk omdat hij zich bedient van NLP en manipulatief zou zijn. Dat laatste geloof ik zonder mee, gezien mijn eigen ervaring met hem.
In dat geval week je dus waar je nog meer op moet letten..quote:Het werken voor hem was een ramp. Dat is de plaats waar ik geleerd heb dat je je werk met plezier moet doen en ook ziek kunt worden van een verkeerde baan, terwijl je niet te hard moet werken of je anderszins ziek voelt.
De wereld is inderdaad heel klein. Ik weet niet of je nog contact hebt met mensen om hem heen of anderszins op de hoogte bent van zijn reilen en zeilen. Dat laatste kan in vaak helpen om puzzelstukjes in elkaar te krijgen. Houd er wel rekening mee dat het niet altijd leuk is wanneer de puzzel eenmaal in elkaar ligt.quote:Bang ben ik ook niet, eerder misschien op zoek naar puzzelstukjes die op hun plaats vallen gezien mijn ervaring met die kerel. Het is wel bizar hoe klein de wereld uiteindelijk is
Dan moet je wel erg wantrouwend kijken, toch? Enige naiviteit en vertrouwen moet je dan opgeven. Lastig, maar bij sommige mensen wel noodzakelijk, vrees ik.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een goede graadmeter hier zijn de belangen van iemand. Probeer eerst te bepalen of iemand gebaat zou zijn bij een dubbele agenda. Wanneer je die belangen weet te bedenken, kun je van alles nagaan of dat een eventuele dubbele agenda zou ondersteunen.
Ik moet eea nog eens de revue laten passeren. Toen ik echter de website van zijn bedrijf opzocht en zijn foto zag, voelde ik me alsnog onbehaaglijk. Ergens heeft hij toch een grotere en vervelendere invloed gehad dan ik zelf al dacht, denk ik nu.quote:Ok, in dat geval dus waakzaam zijn. Ik weet niet of je eerdere ervaringen hebt met manipulatie, maar bij mij zijn mijn ogen hier en daar flink opengegaan door te recapituleren wat er in het verleden gebeurd is.
Dat laatste ben ik me van bewust, daa ben ik ook al vaker tegenaan gelopen hoorquote:In dat geval week je dus waar je nog meer op moet letten..
[..]
De wereld is inderdaad heel klein. Ik weet niet of je nog contact hebt met mensen om hem heen of anderszins op de hoogte bent van zijn reilen en zeilen. Dat laatste kan in vaak helpen om puzzelstukjes in elkaar te krijgen. Houd er wel rekening mee dat het niet altijd leuk is wanneer de puzzel eenmaal in elkaar ligt.
Dat vind ik zelf ook erg jammer. Iemand echt voor de volle 100% vertrouwen zal ik niet snel meer doen, en ik zal wanneer ik een slecht voorgevoel heb overal iets achter zoeken.quote:Op donderdag 24 maart 2005 12:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moet je wel erg wantrouwend kijken, toch? Enige naiviteit en vertrouwen moet je dan opgeven. Lastig, maar bij sommige mensen wel noodzakelijk, vrees ik.
Sommige invloed kan heel ongemerkt gaan. Merk je pas jaren later.quote:Ik moet eea nog eens de revue laten passeren. Toen ik echter de website van zijn bedrijf opzocht en zijn foto zag, voelde ik me alsnog onbehaaglijk. Ergens heeft hij toch een grotere en vervelendere invloed gehad dan ik zelf al dacht, denk ik nu.
Het hoeft niet vreemd te zijn. Het kan ook een vorm van voorgevoel of intuitie zijn. Ik heb dergelijke intuitieve gevoelens vaak, later tot mijn spijt, weggerationaliseerd..quote:Dat laatste ben ik me van bewust, daa ben ik ook al vaker tegenaan gelopen hoor
Ik heb eigenlijk voor zover ik weet geen contact met mensen die eea van hem kunnen weten, maar ik kan eens voorzichtig rondvragen.
Mocht deze opdracht niet doorgaan, ben ik daar eigenlijk niet rouwig om. Ik zal het om hem niet laten, maar het voelt niet helemaal tof. Vreemd eigenlijk, aangezien het 10 jaar geleden is en er niet echt iets noemenswaardig vervelends is voorgevallen. Ik ben er alleen niet zo prettig weggegaan, maar wel op mijn eigen voorwaarden.
wil je niet over de 200 zitten ofzoquote:
eerder tong80quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel een beetje erg veel... Ik heet geen yvonne ofzo.
Mja lijstjes zijn leuk maar als je er echt op gaat letten dan gaat de inhoud van je posts zo achteruit dat je je moet afvragen waarom je er zoveel waarde aan hecht.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:02 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel een beetje erg veel... Ik heet geen yvonne ofzo.
Ik post niet om hoog in een lijstje te komen (Het gebeurt kennelijk, ik schrik er zelf van.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:09 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja lijstjes zijn leuk maar als je er echt op gaat letten dan gaat de inhoud van je posts zo achteruit dat je je moet afvragen waarom je er zoveel waarde aan hecht.
Wat betekent dit voor jou concreet?quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kort gezegd is het het aanpassen van je denkpatronen waardoor je ook je emoties en gedrag kunt aanpassen.
Dit lijkt meer een omschrijving van psychologie in het algemeen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
http://www.hulpgids.nl/therapie/ret.htm
Als je er handig in wordt betekent het concreet dat je geen speelbal van je emoties bent. Je verandert irrationele gedachten in rationele gedachten, waardoor je beter functioneert en, uiteindelijk, gelukkiger bent. Situaties en andere mensen hebben niet langer de macht over jouw emoties, die macht heb je zelf.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:21 schreef Alicey het volgende:
Wat betekent dit voor jou concreet?
Het gaat bij RET voornamelijk om het uitschakelen van irrationele gedachten die leiden tot ongewenste emoties.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:22 schreef Alicey het volgende:
Dit lijkt meer een omschrijving van psychologie in het algemeen.
Hmm.. Reageren op emoties ervaar ik niet per definitie als slecht eerlijk gezegd. Gedachten kunnen bovendien een keer te rationeel worden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als je er handig in wordt betekent het concreet dat je geen speelbal van je emoties bent. Je verandert irrationele gedachten in rationele gedachten, waardoor je beter functioneert en, uiteindelijk, gelukkiger bent. Situaties en andere mensen hebben niet langer de macht over jouw emoties, die macht heb je zelf.
Ok.. Wat ervaar jij zelf als ongewenste emoties?quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het gaat bij RET voornamelijk om het uitschakelen van irrationele gedachten die leiden tot ongewenste emoties.
Het is ook niet per definitie slecht, het is slecht als jij jezelf er ongelukkig (of minder gelukkig) mee maakt.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:27 schreef Alicey het volgende:
Hmm.. Reageren op emoties ervaar ik niet per definitie als slecht eerlijk gezegd. Gedachten kunnen bovendien een keer te rationeel worden.
Ze hebben die macht alleen als jij ze die geeft...quote:Het feit dat andere mensen de macht niet meer hebben is misschien een pluspuntje, maar ik vraag me af hoeveel mensen serieus macht hebben over je emoties.
Ik heb het niet over emotioneel misbruik. Ik heb het over de manier waarop je zelf reageert op situaties en uitspraken en gedragingen van anderen.quote:Puur naar mezelf kijkend schat ik toch dat er weinig mensen zijn die bewust macht kunnen uitoefenen op mij d.m.v. emotioneel misbruik (Daarvoor zit ik te complex in elkaar en ben ik op sommige gebieden te dom.).
Emoties die mijn functioneren en/of geluk belemmeren.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:27 schreef Alicey het volgende:
Ok.. Wat ervaar jij zelf als ongewenste emoties?
Was dit bij jou het geval denk je? Zoja, in welke mate..quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is ook niet per definitie slecht, het is slecht als jij jezelf er ongelukkig (of minder gelukkig) mee maakt.
Ook waar.. Geldt eigenlijk voor alles.quote:Ze hebben die macht alleen als jij ze die geeft...
Ok, meer de emoties dus die niet direct verband houden met interactie.. Ik denk dat ik je dan wat beter begrijp. Het is misschien ook een beetje een vreemde discussie omdat jij behoorlijk rationeel denkt en hier tevreden mee bent, terwijl ik misschien vaak over-rationeel dacht en handelde, en blij ben dat er nu een keerpunt lijkt te zijn gekomen..quote:Ik heb het niet over emotioneel misbruik. Ik heb het over de manier waarop je zelf reageert op situaties en uitspraken en gedragingen van anderen.
Voorbeeldje. Je hebt iets gedaan en daar heb je enorme spijt van. Vervolgens gesel je jezelf met schuldgevoelens. Je zou het liefst de tijd terugdraaien en het overdoen. Je voelt je waardeloos etc. Maar al die gevoelens zijn volkomen zinloos, je verdoet je tijd. Je kan het niet terugdraaien, je kan hooguit besluiten om zoiets niet weer te doen in de toekomst.
Ander voorbeeld. Je moet in de nabije toekomst iets gaan doen waar je enorm tegen opziet. Je kan er niet van slapen, piekert je gek en bedenkt wat voor rampen er allemaal zouden kunnen gebeuren. Ook dit is energieverspilling. Je maakt jezelf ongelukkig om iets wat nog niet eens gebeurd is.
Dat soort dingen dus.
Nou, om een voorbeeld te geven: mijn eigenwaarde hing in het verleden vrij sterk af van hoe anderen mij behandelden en wat ze over mij zeiden. Ik had anderen erg veel macht gegeven over mijn emoties en over mijn gedachten over mezelf, en daar maakte ik mezelf bij tijd en wijle behoorlijk ongelukkig door, ja.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:38 schreef Alicey het volgende:
Was dit bij jou het geval denk je? Zoja, in welke mate..
De voorbeelden die ik noemde inderdaad niet, maar daar kan het wel mee te maken hebben. Neem uitspraken als "Jij maakt me gelukkig" of "Je maakt me woedend!". Bullshit, je maakt jezelf gelukkig en je maakt jezelf kwaad door de gedachten die je koestert over de ander.quote:Ok, meer de emoties dus die niet direct verband houden met interactie..
Ik hoop dat je niet denkt dat ik een halve robot ben.quote:Ik denk dat ik je dan wat beter begrijp. Het is misschien ook een beetje een vreemde discussie omdat jij behoorlijk rationeel denkt en hier tevreden mee bent, terwijl ik misschien vaak over-rationeel dacht en handelde, en blij ben dat er nu een keerpunt lijkt te zijn gekomen..
Ik was ooit een onzeker meisje met een joekel van een minderwaardigheidscomplex. Dat heb ik kunnen veranderen en daardoor heb ik mezelf een stuk gelukkiger gemaakt.quote:Ben je zelf trouwens geplaagd door dat soort gevoelens, of doel je voor jezelf weer op iets anders?
Dat kan ik me zeker voorstellen. Goed dat je zover gekomen bent.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, om een voorbeeld te geven: mijn eigenwaarde hing in het verleden vrij sterk af van hoe anderen mij behandelden en wat ze over mij zeiden. Ik had anderen erg veel macht gegeven over mijn emoties en over mijn gedachten over mezelf, en daar maakte ik mezelf bij tijd en wijle behoorlijk ongelukkig door, ja.
Inderdaad.. Als iemand zoiets tegen mij zegt schiet ik trouwens bijna altijd in de lach.quote:De voorbeelden die ik noemde inderdaad niet, maar daar kan het wel mee te maken hebben. Neem uitspraken als "Jij maakt me gelukkig" of "Je maakt me woedend!". Bullshit, je maakt jezelf gelukkig en je maakt jezelf kwaad door de gedachten die je koestert over de ander.
Dat heb ik door hoor Lupa. Ik zie en zag je niet als een robot. Juist het feit dat je echter zelf benadrukte erg rationeel te denken deed bij mij ergens wel een lampje oplichten dat het iets is waar je ergens trots op bent, iets wat je niet altijd geweest bent.. In de meeste gevallen is het zo dat wanneer je van het ene uiterste naar een ander uiterste gaat, je ergens een middenweg vindt die voor jezelf werkt, dus dat je een robot zou zijn ben ik nooit bang voor geweest. Het blijkt bovendien ook voldoende uit je posts dat dat absoluut niet het geval is.quote:Ik hoop dat je niet denkt dat ik een halve robot ben.Ik ben namelijk juist wel een heel emotioneel iemand, alleen ik weiger me over te geven aan emoties die me alleen maar in de weg zitten. Ik wil namelijk gelukkig zijn en ik wil dat mijn geluk tot op zekere hoogte onafhankelijk is van de situatie of van de houding van mensen om mij heen.
Ik was ooit een onzeker meisje met een joekel van een minderwaardigheidscomplex. Dat heb ik kunnen veranderen en daardoor heb ik mezelf een stuk gelukkiger gemaakt.
Veel mensen vinden het de normaalste zaak van de wereld om anderen verantwoordelijk te stellen voor hun levensgeluk...quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:52 schreef Alicey het volgende:
Inderdaad.. Als iemand zoiets tegen mij zegt schiet ik trouwens bijna altijd in de lach.
Gelukkig!quote:Dat heb ik door hoor Lupa. Ik zie en zag je niet als een robot.
Daar heb je wel gelijk in denk ik. Ik heb heel lang met mezelf geworsteld. Luctor et emergo.quote:Juist het feit dat je echter zelf benadrukte erg rationeel te denken deed bij mij ergens wel een lampje oplichten dat het iets is waar je ergens trots op bent, iets wat je niet altijd geweest bent..
Ik kan zelfs een enorme emodoos zijn.quote:In de meeste gevallen is het zo dat wanneer je van het ene uiterste naar een ander uiterste gaat, je ergens een middenweg vindt die voor jezelf werkt, dus dat je een robot zou zijn ben ik nooit bang voor geweest. Het blijkt bovendien ook voldoende uit je posts dat dat absoluut niet het geval is.
Ja, en niet zo'n beetje ook. Ik vond mezelf stom, lelijk, niks waard. Ik was ervan overtuigd dat niemand van me hield en dat dat ook wel nooit zou gaan gebeuren, want daar was ik eenvoudigweg te lelijk voor. Dat soort gedachten. En als ik nou lelijk wàs, okee, maar dat is in het geheel niet het geval.quote:Onzeker met minderwaardigheidscomplex?
Met prestaties heeft het bij mij weinig te maken, meer met waardering en liefde van anderen. Ik heb altijd geloofd dat ik geen van beide verdien of waard ben.quote:Ik heb dat zelf misschien ook wel gehad, al in veel mindere mate. Misschien heb ik dat nog steeds een heel klein beetje, het komt toch best vaak voor dat ik maar moeilijk kan geloven dat ik zelf iets gepresteerd heb..
Ik ook.quote:Ik ben blij dat je er geen of veel minder last van hebt, en weet wat je zelf waard bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |