abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:34:58 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_25683523
VK vandaag:

Malaise treft Marokkanen en Surinamers
Van onze verslaggever Willem Beusekamp

AMSTERDAM - Sociale uitsluiting, het 'niet erbij mogen horen', treft veel Marokkanen. Maar ook steeds meer Surinamers. Dit concludeert de belangenorganisatie Amsterdams Patiënten Consumenten Platform. Een onderzoek onder deze twee bevolkingsgroepen in het stadsdeel Bos en Lommer, een overwegend zwarte wijk, leverde een naargeestig beeld op.

De belangrijkste oorzaken: taalproblemen en verharding van de samenleving na 11 september en de moord op cineast Theo van Gogh. Veelzeggend zijn de interviews met betrokkenen, die zijn opgenomen in het rapport.

Marokkaanse man (60): 'Ik wil over angst en stress praten. Heel veel Marokkanen die werkloos zijn, hebben last van angst. Elke keer als er iets met de sociale uitkering gebeurt, leidt dat tot angst. Het is zo erg dat wij Marokkanen een complex hebben. Waar moeten we naartoe, wie helpt ons?

'Ik heb ontzettend spijt van alles. Hoe ben ik zo laag gezonken dat ik geen kracht meer heb en afhankelijk ben van de sociale dienst. De aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?

'Onze kinderen ontwikkelen ook angst, wij zijn bang voor de toekomst van onze kinderen. We weten echt niet meer wat onze toekomst is . En dan merk je dat iedereen langzamerhand ziek wordt. (. . .) Onze kinderen zien hoe op ons wordt neergekeken. Dat doet ze pijn. Wij zijn hier als gasten gekomen. We hebben altijd ons best gedaan, maar nu worden we gezien als vijanden.

'Ik behoor tot de groep ouders die zich hier in het werk hebben gestort. We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om Nederlands te leren. Als de groep ouderen echt begrijpt hoe de media ons behandelen, gaan we ontploffen. We hebben onszelf dan niet meer in de hand, we worden gek. (. . .) Laatst kwam ik vrienden tegen. We hadden het erover dat we terug naar Marokko zouden moeten gaan. Maar helaas, we hebben daar niets opgebouwd. Dat alles veroorzaakt psychisch leed.'

Twee Surinaamse vrouwen verwoorden hun situatie als volgt:

'Men spreekt het niet uit, maar er is nu onder sommige Surinamers totale paniek. Paniek, verdriet, terugtrekking. Er zijn mensen die in paniek zijn door de sociale omvormingen, door de economische situatie en door hoe allochtonen in de media worden neergezet.

'De veranderingen onder het huidige kabinet hebben voor een totale omslag gezorgd. Mensen waren er niet op voorbereid. Daardoor is er paniek, woede en angst. De psychische problemen uiten zich vooral in agressief gedrag. Het slaan van kinderen neemt toe. Er is geen tijd om de kinderen iets te leren, met ze te praten. De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen . Kinderen lijden eronder.

'Sommige Surinamers voelen zich niet meer meetellen. Dat reageren ze af op iedereen. Men is woedend en blijft gewoon weg. Ze voelen zich in de steek gelaten. Ze laten hun kinderen hun gang gaan. Na de moord op Theo van Gogh heeft een emotionele omslag plaatsgevonden. Je bent gewoon bang geworden om wat te zeggen. Je trekt je terug na alles wat er met de Marokkanen is gebeurd. Je wilt erover praten. Maar met wie? Men is bang dat alles gaat escaleren. Het land is in een draaikolk terecht gekomen.'

--------------------------------------------------------------------------------------

Ik zou bijna zeggen: no comment.

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_25683612
quote:

'Ik heb ontzettend spijt van alles. Hoe ben ik zo laag gezonken dat ik geen kracht meer heb en afhankelijk ben van de sociale dienst. De aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?
Gelijk , 100 % gelijk
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:43:21 #3
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25683721
Opmerklijk weer is dat het natuurlijk weer allemaal de schuld is van anderen...Zelfreflectie..natuurlijk niet...

Ik wordt ontslagne omdat ik altijd te laat ben. Maar omdat ik ook marokkaan ben, is het natuurlijk discriminatie en de schuld van de media...

Voor die mensen zou ik zeggen: Als het u niet bevalt, ga dan lekker weg...
Echte diehards gebruiken postduiven
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:43:39 #4
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25683729
vautje..Mijn schuld, en niet de van de media..,.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:44:14 #5
3647 B.R.Oekhoest
pi_25683741
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:39 schreef Meki het volgende:

[..]

Gelijk , 100 % gelijk
Tja, bepaalde allochtonen schijnen er toch wel in te slagen, dus onmogelijk is het niet, me dunkt.

Maar wat die Surinaamse vrouwen hierboven zeggen is toch wel tekenend. Je kunt het ze niet alléén kwalijk nemen, ze zijn tenslotte afhankelijk gemaakt van/door de slinkse uitkeringsindustrie.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_25683773
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:43 schreef Labtech het volgende:
Opmerklijk weer is dat het natuurlijk weer allemaal de schuld is van anderen...Zelfreflectie..natuurlijk niet...

Ik wordt ontslagne omdat ik altijd te laat ben. Maar omdat ik ook marokkaan ben, is het natuurlijk discriminatie en de schuld van de media...

Voor die mensen zou ik zeggen: Als het u niet bevalt, ga dan lekker weg...
hou op met je vooroordeel
pi_25683786
quote:
De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen .
Jezus .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:46:29 #8
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25683811
quote:

Hoezo vooroordeel...Lees het stuk maar eens goed..
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:47:19 #9
3647 B.R.Oekhoest
pi_25683830
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:43 schreef Labtech het volgende:

wat dat laatste betreft: dan hebben ze toch een goed autochtoon voorbeeld gevolgd, nl Louis van Gaal.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:47:28 #10
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25683837
quote:
En dat is ook iets wat een hoop noord-afrikanen moeten leren. Wij nederlanders houden er niet van om in de gebiedende wijs aangesproken te worden..
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:47:58 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25683849
Beetje simpel om je TT op te hangen aan één uitspraak terwijl die uitspraak de teneur van het stuk niet raakt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:48:26 #12
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25683861
quote:
wat dat laatste betreft: dan hebben ze toch een goed autochtoon voorbeeld gevolgd, nl Louis van Gaal.

(als je trouwens mijn posts een beetje kent Meki, heb ik dit probleem niet alleen maar met allochtonen. Eigen verantwoordeliljkheid is iets wat alle nederlanders maar weer eens moeten leren)
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:49:50 #13
37811 hemmes
Prietprater
pi_25683909
En lees vooral het vetbedrukte.. Die gasten moeten hun ogen uit hun kop vandaan schamen!!! Wij autochtonen moeten toch ook werken voor ons geld? Dat zou makkelijk zijn zeg, alleen handje ophouden en gewoon doorblijven kankeren dat het hier beroerd is!!! Lazer toch op!
Praatprieter
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:51:07 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_25683955
Wat een hoop negatief gejammer zeg.
pi_25683957
Waarom interviewen ze nu nooit die leuke Marokkaanse, Antiliaanse, Surinaamse enz collega's van mij die gemiddeld 1,5 x modaal verdienen?
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:51:21 #16
3647 B.R.Oekhoest
pi_25683962
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:47 schreef Copycat het volgende:
Beetje simpel om je TT op te hangen aan één uitspraak terwijl die uitspraak de teneur van het stuk niet raakt.
maar dat neemt niet weg dat het schokkend en illustratief is.
pi_25683969
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:46 schreef Labtech het volgende:

[..]

Hoezo vooroordeel...Lees het stuk maar eens goed..
jij denkt dat alle allochtonen geen baan hebben en allemaal een uitkering he

kijk maar eens in Albert Heijn of Dirk hoeveel Marokkanen er werken
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:52:10 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25683979
Suggestief zou ik het eerder willen noemen .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:52:50 #19
37811 hemmes
Prietprater
pi_25684000
Eens met chewie. Bos en Lommer... dan noem je ook wel een probleemwijk zeg! Er zijn een hoop mensen van ethnische afkomst die het WEL goed voor elkaar hebben... Ik merk aan mijzelf dat ik weer neidig wordt van die lui die beginnen te janken dat ze het zo slecht hebben (terwijl ze er zelf geen klote aan doen). Jammer is dat.
Praatprieter
pi_25684002
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:49 schreef hemmes het volgende:
En lees vooral het vetbedrukte.. Die gasten moeten hun ogen uit hun kop vandaan schamen!!! Wij autochtonen moeten toch ook werken voor ons geld? Dat zou makkelijk zijn zeg, alleen handje ophouden en gewoon doorblijven kankeren dat het hier beroerd is!!! Lazer toch op!
oow lekker in de kantoor zitten
en allochtonen moeten vies werk doen , zware dingen optillen etc.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:53:24 #21
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_25684014
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:44 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Tja, bepaalde allochtonen schijnen er toch wel in te slagen, dus onmogelijk is het niet, me dunkt.

Maar wat die Surinaamse vrouwen hierboven zeggen is toch wel tekenend. Je kunt het ze niet alléén kwalijk nemen, ze zijn tenslotte afhankelijk gemaakt van/door de slinkse uitkeringsindustrie.
Mwah, ik weet niet of ik er wel een voorstander van ben dat alleenstaande moeders een full-time baan hebben... krijg je daar niet juist van die ontaarde hangjongeren van?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:53:26 #22
3647 B.R.Oekhoest
pi_25684018
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:52 schreef Copycat het volgende:
Suggestief zou ik het eerder willen noemen .
Wat suggereer ik dan?
  FOK!fotograaf woensdag 23 maart 2005 @ 14:54:40 #23
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_25684050
Zolang iedereen maar geloofd dat het de schuld is van de media, dan komt het allemaal goed! Ik merk dat vooral Marokanen goed zijn zichzelf in de slachtofferrol te duwen.
quote:
We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om Nederlands te leren
Daar geef ik hem wel gelijk in. Maar daarbuiten, er zijn genoeg mensen met een uitkering die genoeg tijd hebben om Nederlands te leren, dat niet doen en dus geen goede baan krijgen
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:55:17 #24
37811 hemmes
Prietprater
pi_25684065
Meki, ten eerste: check yer spelling...

Ten 2e, heb ik je op je teentjes getrapt? Volgends mij heb ik helemaal niet geschreven dat allchtonen kutwerk moeten doen. Je kiest er toch nog steeds zelf voor lijkt me. En Meki... IETS beter lezen zou geen kwaad voor je kunnen maats...
Praatprieter
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:56:38 #25
3647 B.R.Oekhoest
pi_25684108
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:53 schreef Flurry het volgende:

[..]

Mwah, ik weet niet of ik er wel een voorstander van ben dat alleenstaande moeders een full-time baan hebben... krijg je daar niet juist van die ontaarde hangjongeren van?
Je verwart oorzaak met gevolg. Het probleem zit 'm in het feit dat veel Surinaamse mannen niet geemancipeerd zijn en geen verantwoordelijkheid willen dragen voor het grut dat ze bijeen neuken.

Waarom zou ik daar voor op moeten draaien?
pi_25684109
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:52 schreef Meki het volgende:

[..]

waar haal je dat nu weer vandaan?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_25684152
Die man heeft natuurlijk wel gelijk. Door al die autochtonen uit "probleemwijken sbs6" die frauderen met hun bijstand zitten zij telkens met de gebakken peren. Die man is 60 en kan zeer waarschijnlijk geen normaal werk meer uitvoeren. En toch wordt ie telkens aangepakt omdat ie goed met zijn geld om gaat.

En degenen die telkens schulden maken krijgen extra geld om zo rond te komen

Omgekeerde wereld
pi_25684241
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:56 schreef DarkElf het volgende:

[..]

waar haal je dat nu weer vandaan?
oow uit me ogen
pi_25684259
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:01 schreef Meki het volgende:

[..]

oow uit me ogen
aha
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:02:43 #30
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_25684266
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:56 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Je verwart oorzaak met gevolg. Het probleem zit 'm in het feit dat veel Surinaamse mannen niet geemancipeerd zijn en geen verantwoordelijkheid willen dragen voor het grut dat ze bijeen neuken.

Waarom zou ik daar voor op moeten draaien?
Omdat die kids anders later jouw portemonnee jatten
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_25684268
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:58 schreef Youssef het volgende:
Die man heeft natuurlijk wel gelijk. Door al die autochtonen uit "probleemwijken sbs6" die frauderen met hun bijstand zitten zij telkens met de gebakken peren. Die man is 60 en kan zeer waarschijnlijk geen normaal werk meer uitvoeren. En toch wordt ie telkens aangepakt omdat ie goed met zijn geld om gaat.

En degenen die telkens schulden maken krijgen extra geld om zo rond te komen

Omgekeerde wereld
Dat ben ik met je eens, maar als mensen kunnen werken, moeten ze eigenlijk ook gewoon aan het werk, anders werkt onze verzorgings samenleving helemaal niet meer en wordt die afgebroken, wat nu dus ook gebeurd.
En je kunt ook niet per geval gaan bekijken zij doen dit en die doet dat, daar schiet je echt geen niks mee op, het frauderen met uitkeringen is trouwens niet onbekend en ook vast niet bij de autochtone bevolking
pi_25684284
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:55 schreef hemmes het volgende:
Meki, ten eerste: check yer spelling...

Ten 2e, heb ik je op je teentjes getrapt? Volgends mij heb ik helemaal niet geschreven dat allchtonen kutwerk moeten doen. Je kiest er toch nog steeds zelf voor lijkt me. En Meki... IETS beter lezen zou geen kwaad voor je kunnen maats...
oow dan heb ik het mis maar ik zie het wel dat Allochtonen zware werk moeten doen
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:05:08 #33
3647 B.R.Oekhoest
pi_25684337
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:03 schreef Meki het volgende:

[..]

oow dan heb ik het mis maar ik zie het wel dat Allochtonen zware werk moeten doen
Ik zie ook andere dingen.
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:05:47 #34
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_25684350
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:34 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

Ik zou bijna zeggen: no comment.
Heb je de rest van het artikel ook gelezen, of viel je blik toevallig op die ene zin?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_25684357
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:05 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Ik zie ook andere dingen.
jah ik ook dat zie ik ook maar het gaat nu de goede kant op
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:06:51 #36
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_25684372
quote:
Tja, als je wat wil bereiken moet je onderaan de ladder beginnen.
En natuurlijk ook naar school gaan en dan moet je natuurlijk nog wel wat voor school doen.

Als ik zo savonds rondkijk zijn het de Nederlandse kinderen die binnen aan het leren zijn en dat de Allochtoonse jongeren buiten rondlopen. En dan vind jij het gek dat een allochtoon het vieze werk op moet knappen?
So we just called him Fred
pi_25684392
quote:

[..]

Hangt van de opleiding af en het gemiddelde opleidingsniveau van allochtonen is nu nog steeds lager. Je ziet trouwens wel steeds meer hoger opgeleide allochtonen met een baan die bij hun opleidingsniveau past.
pi_25684407
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:45 schreef teknomist het volgende:

[..]

Jezus .
My thought exactly
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:08:54 #39
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_25684428
quote:

[..]

en wederom de slachtofferrol
Een simpel principe wat voor 90% opgaat:
hoog opgeleid = denkwerk
laag opgeleid = fysiek werk
En feit is nou eenmaal dat allochtonen procentueel minder goed zijn opgeleid, you do the math
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_25684447
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:02 schreef djantje het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar als mensen kunnen werken, moeten ze eigenlijk ook gewoon aan het werk, anders werkt onze verzorgings samenleving helemaal niet meer en wordt die afgebroken, wat nu dus ook gebeurd.
Ja, natuurlijk ben ik het daar mee eens. Alsof je van je hele leven op je hol zitten gelukkiger wordt.
pi_25684459
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:08 schreef clowncloon het volgende:

[..]

en wederom de slachtofferrol
Een simpel principe wat voor 90% opgaat:
hoog opgeleid = denkwerk
laag opgeleid = fysiek werk
En feit is nou eenmaal dat allochtonen procentueel minder goed zijn opgeleid, you do the math
Anders ga je even serieus in op Meki.
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:10:05 #42
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_25684465
quote:

[..]

Als je geen goede opleiding hebt moet je meestal productiewerk en zwaarder werk doen. Dat geldt voor autochtonen en allochtonen. Logisch toch?
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:11:35 #43
3647 B.R.Oekhoest
pi_25684497
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Heb je de rest van het artikel ook gelezen, of viel je blik toevallig op die ene zin?
Die rest bevat het welbekende gejerimieer, dus daar hoeven we al niet op in te gaan, aangezien er al tig topics over zijn geweest.
pi_25684526
Zodra ik zou moeten werken voor mijn geld zou ik gaan emigreren
pi_25684670
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Zodra ik zou moeten werken voor mijn geld zou ik gaan emigreren
In Nederland werk je niet voor je geld. Je werkt om te kunnen leven, de rest sta je af aan de belastingdienst.
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:19:07 #46
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_25684725
Respekt is net als geld; je moet het verdienen.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:36:43 #47
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_25685212
quote:
jij denkt dat alle allochtonen geen baan hebben en allemaal een uitkering he

kijk maar eens in Albert Heijn of Dirk hoeveel Marokkanen er werken
Nee, dat denk ik helemaal niet, ik denk alleen dat deze geinterviewde lopen te zeiken, en de schuld bij anderen leggen. Nooit ligt er iets aan hunzelf. Dat is wat ik denk.
quote:
dat is pas een vooroordeel.
quote:
Als je geen goede opleiding hebt moet je meestal productiewerk en zwaarder werk doen. Dat geldt voor autochtonen en allochtonen. Logisch toch?
Indien de werknemer autochtoon is, is het logisch. Indien de werknemer Allochtoon is, is het discriminatie..
quote:
Respekt is net als geld; je moet het verdienen.

en wordt het dan geen tijd om op school te gaan vertellen dat geld niet aan een boom groeit ? en respect dus ook niet...
pi_25685335
quote:

[..]

Flikker toch op man dan moeten ze iets aan hun opleiding doen. In mijn jeugd heb ik ook alle kutbaantjes aangenomen. Nu zit ik inderdaad lekker op kantoor maar dat komt door inzet en opleiding en niet dankzij mijn ras.
pi_25685368
Helemaal mee eens!
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:52:19 #50
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_25685618
Zelfreinigend en adaptief vermogen
Als er beter op zou worden toegezien op de jeugd en de negatieve verhalen spiraal erom heen zou bovenstaande nooit geschreven hoeven worden.

Hoeveel Chinezen, Joden , Jappen, Oost Europeanen of Indiers komen er eigenlijk in bovengenoemde stukje voor.

Zet je in voor de maatschappij en probeer deze beter te maken en begin bij jezelf. Dat is eigenlijk de wijze les die voor iedereen van toepassing is. Een klein deel van de etnische samenleving verpest het voor de rest. En die maatschappelijke rekening krijgen ze nu teruggeworpen (tja...niks vreemds aan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')