abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25676441
Is het niet een ideetje om je meer onder de mensen te gaan begeven? Als vrijwilliger bij diverse vereenigingen en daarmee oefenen?

Onder je niveau werken lijkt me minder handig. Dan moet je namelijk in je feitelijke werk meer en meer met mensen omgaan. Iets waar je volgens mij minder op zit te wachten.
Mijn email adres is <fok-username>@hotmail.com
pi_25676606
onder je niveau solliciteren heeft geen zin.. want daar zijn je communicatieve vaardigheden waarschijnlijk op hetzelfde niveau vereist.. maar alleen je inhoudelijke kennis niet.. maar daar schort het bij jou dus niet aan..

veel oefenen.. cursus volgen wellicht... neem een bijbaan bij een callcenter (dan moet je wel) ..is ook erg leerzaam
pi_25676803
Ik heb het juist andersom. Ik heb goede communicatieve vaardigheden (redelijke babbel, goede presentatietechnieken etc.), maar schriftelijk ben ik slecht.
Het enige wat mij altijd heeft geholpen is oefenen. Dus in mijn geval veel schrijven. Ben nu ook met een cursus bezig.

Misschien moet jij dat ook gaan doen. Begin eens met thuis voor de spiegel te gaan staan en net te doen alsof er mensen voor je staan waar tegen je moet praten. Het zijn vaak de kleine tips die kunnen helpen.

Veel succes en ga aub niet om deze reden onder je nivo solliciteren, want uit je verhaal blijkt dat je wel degelijk de juiste kennis in huis hebt.
pi_25678079
Wat wordt precies bedoeld met "communicatieve vaardigheden"?
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:21:52 #30
52513 whosvegas
The Trickster
pi_25678166
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
Assertiviteitscursus al overwogen?
Dat was ook het eerste dat in me op kwam

Ts, succes ermee!! En gewoon doorzetten, dan komt het vanzelf goed.
Are you nuts??
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:24:54 #31
52513 whosvegas
The Trickster
pi_25678220
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Zoek een functie waarbij je weinig hoeft te communiceren. Grafdelver ofzo.
Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.

Ik stotter, ik zou dus nooit een functie nemen waar ik veel contacten met klanten moet onderhouden.
Are you nuts??
pi_25678254
Hoe voel je je eigenlijk bij zo'n sollicitatiegesprek? Ben je heel erg gespannen? Komt dat ook heel duidelijk over?
Hoe vlot/langzaam babbel je als je met vrienden en vriendinnen praat? Hoe kom je dan over? Is dat heel erg verschillend vergeleken met een sollicitatiegesprek?
Je mag zeker steken laten vallen in een gesprek. Dat heb ik maandag ook gedaan, maar desondanks ben ik aangenomen. Als (junior) consultant actuaris btw (een functie waar jij ook op zou kunnen solliciteren met econometrie als achtergrond). Daarvoor is goed kunnen communiceren wel van belang overigens.
Assertiviteitscursussen zullen wel nut hebben voor je. Maar misschien is de volgende link ook iets voor je. http://www.essence-trainings.nl/
Succes ermee in ieder geval!

[ Bericht 0% gewijzigd door MizzEnroe op 23-03-2005 11:16:00 ]
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_25678420
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 10:24 schreef whosvegas het volgende:

Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.

Ik stotter, ik zou dus nooit een functie nemen waar ik veel contacten met klanten moet onderhouden.
........................ heel normaal lijkt me. Waarom zoeken naar iets waar je niet geschikt voor bent, terwijl je het zelf nota bene weet Banen genoeg waar communicatie van ondergeschikt belang is.
GIRO 800800
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:11:55 #34
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_25703878
je kan best solliciteren naar hbo functies, als je een baan hebt wil het niet zeggen dat je daar altijd blijft, ervaring is ook erg belangrijk, dus dat is alleen maar in je voordeel. Je zegt zelf dat het niet aan je intelligentie ligt, maar aan je communicatieve skills. Probeer daar workshops voor te volgen, jezelf in te trainen. Stel jezelf voor een uitdaging, ga van mijn part presentaties proberen te geven. Challenge yourself, geloof me, het werkt! Literatuur is ook een optie natuurlijk, is heel veel over te vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
pi_25712566
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 06:25 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Onzin. Zoals in de OP al gezegd worden mensen uitgenodigd op basis van kwalificaties. TS weet nu al dat het toch weer afketst op het feit dat 'ie niet goed communiceert in het gesprek.

Wanneer dat van tevoren bekend is, houden ze er rekening mee.
Ik zou zoiets toch liever persoonlijk vertellen in een gesprek dan bij voorbaat schriftelijk vermelden. Dat komt erg onzeker over en bovendien zijn er maar erg weinig functies waar het ontberen aan enige communicatieve vaardigheden als irrelevant wordt beschouwd.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_25712595
Misschien moet je het eens proberen bij het MKB in plaats van de - vaak heftigere - selectieprocedures van grote organisaties door te lopen. De vraag is wel of kleinere bedrijven behoefte hebben een een econometrist in de engste zin van het woord, maar dat is nu eenmaal het gevolg van jouw keuzes uit het verleden.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_25712639
Zelf ben ik overigens communicatief ook niet een van de besten, alhoewel ik een beroep uitoefen waar dat toch wel erg belangrijk is. In mijn geval ben ik wat terughoudend in het geval van nieuwe mensen, nieuwe klanten, maar daar moet je je dan maar overheen zetten. Bij mijn sollicitiatiegesprek had ik als groot voordeel dat ik pas 17 was, dus dan wordt erg veel door de vingers gezien - je bent immers maar een puisterig broekie van het VWO.
  donderdag 24 maart 2005 @ 19:15:05 #38
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25713813
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 10:17 schreef Bijsmaak het volgende:
Wat wordt precies bedoeld met "communicatieve vaardigheden"?
Ja, hier ben ik ook we benieuwd naar...

Komt er in die gesprekken weinig vanuit jouw zelf? Komen de zinnen hortend en stotend uit
je mond? Hoe zit het met je lichaamstaal?

De laatste tijd zak ik vaak lekker door met een paar vrienden onder het genot van een paar
biertjes. Eerst even een filmpje kijken etc., je kent het wel, en daarna zijn we vaak tot diep in
de nacht aan het discussiėren over de meest vreemde onderwerpen. Ik merk aan mezelf dat
ik sinds ik dat doe ineens (in de kroeg, bij sollicitatiegesprekken en bij discussies op de universiteit)
veel beter in staat ben om mijn mening te verwoorden (en ook te beargumenteren).
Mij heeft het geholpen, misschien een tip voor je, maar ik weet dus niet wat jij precies verstaat
onder communicatieve vaardigheden...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_25725238
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:11 schreef Rutger1983 het volgende:
Literatuur is ook een optie natuurlijk, is heel veel over te vinden.
Erover lezen kan helpen, maar het moet toch in de praktijk uitgeoefend worden.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 12:09:03 #40
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_25728701
Oefen een sollicitatiegesprek met een bekende in je omgeving (ja vader?) en neem het eventueel op, je herkent de zwakke punten waaraan je aandacht kan besteden. Je zenuwen kan je de baas worden door een partij relativeringsvermogen op te bouwen, bijvoorbeeld dat zij blij mogen zijn dat jij voor hun komt werken, betrek ook andere dingen bij het gesprek waar je enthousiast over kan worden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_25770200
De tip is al meer gegeven en je hebt zelf ook al aangegeven dat je het een goeie tip vindt, een assertiviteitscursus

Ik heb zelf een assertivitetscursus van 12 weken, 2 uur per week, gedaan en heb ik die tijd zoveel geleerd, in mijn eentje had ik dat in geen 10 jaar voor elkaar gekregen!

Ik heb de cursus via een soort van RIAGG gedaan, neem daar eens contact mee op
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_25779123
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:16 schreef amr_diab het volgende:
De laatste keer, bij het CBS, ben ik na de tweede ronde afgewezen. Er waren overigens 10 functies en 17 kandiaten. Het dan nog niet redden zette mij wel aan het denken.
Niet om je nog verder de grond in te trappen: 't CBS is een bedrijf waarbij ze meer kijken naar je papieren dan naar je presentatie. Onder andere omdat ze weten dat het personeel wat ze echt nodig hebben niet uitblinkt bij een sollicitatiegesprek. Dus in dat opzicht had je het bij dat bedrijf makkelijk.
quote:
De reden van mijn laatste afwijzing is dat ze mijn manier van communiceren te star vinden. Ook zijn ze van mening dat ik niet voldoende flexibel ben voor de diverse werkzaamheden.
Maar dit is daarentegen wel een beetje een open zenuw bij 't CBS.
quote:
Op grond van mijn kennis word ik meestal uitgenodigd, maar na een gesprek zijn de selecteurs onverdeeld teleurgesteld over mijn communicatieve vaardigheden.
Kun je wat voorbeeldsituaties geven waarin je niet uit de verf komt, en kun je ook aangeven wat er precies mis gaat (en evt. ook waardoor?)?
pi_25837529
Zeker een paar van de eerdere tips opvolgen!

Wat je ook kunt doen, is wanneer de vraag gesteld wordt wat je zwakke punten zijn, zeggen dat je je mondelinge vaardigheden nog niet goed vindt. Door te erkennen dat je hier slecht in bent, laat je zien dat je zelfinzicht hebt. Door vervolgens te vertellen dat je ze aan het ontwikkelen bent dmv eerdere tips uit dit topic geef je aan dat je bereid bent je zwakheden te ontwikkelen tot sterke punten. Vaak letten ze hier namelijk erg op: zelfinzicht/kritiek en ontwikkelingsmogelijkheden. Alhoewel het ook weer afhankelijk is van de bedrijfscultuur en het functieprofiel.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 19:29:49 #44
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25837666
TVP.
Herkenning.
Ik ben om ongeveer dezelfde reden tijdens mijn studie bewegingswetenschappen een docentenopleiding gaan doen. 't Gaat nog zeker niet perfect maar spreken in het openbaar e.d. gaat wel beter
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 29 maart 2005 @ 19:39:44 #45
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_25837913
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 19:15 schreef yozd het volgende:

[..]

Mij heeft het geholpen, misschien een tip voor je, maar ik weet dus niet wat jij precies verstaat
onder communicatieve vaardigheden...
Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?
Krekker is de bom!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:23:22 #46
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25844113
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 19:39 schreef KreKkeR het volgende:

Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?
Op het bier drinken. Als je voor je sollicitatiegesprek een paar halve liters naar binnen gooit,
dan gaat het stukken beter .

Ik bedoel natuurlijk het discussiėren met vrienden...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:27:01 #47
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25844231
En ontspan. Bedenk: werk is niet alles in het leven.
pi_25844526
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:27 schreef -DailaLama- het volgende:
En ontspan. Bedenk: werk is niet alles in het leven.
Het CWI vindt anders van wel.

werkwerkwerk!
pi_25844635
Ik denk niet dat het zin heeft om te onstpannen, hij heeft dit ten slotte altijd. Ik denk dat je echt een cursus MOET doen. Je kan dan in ieder geval iets uitleggen dat je iets doet om het te verbeteren. Ik denk trouwens dat zodra de economie een beetje aantrekt je ook wel aan een baan komt. Mensen die econometrie hebben gedaan zijn meestaal wel gewild op de arbeidsmarkt.

Ik denk dat solliciteren op hbo-functies niet zoveel zin heeft; dit heeft immers niets met kennis te maken. Je zal dan wel meer kennis hebben als de hbo-kandiaten (pluspunt dus) maar je bent verbaal een stuk zwakker.

Als je niet meteen een of andere assertiviteitscursus wil doen dan kan je ook denken aan een sollicitatietraining... daar heb jij denk ik ook wel wat aan (wel minder)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:44:32 #50
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25844721
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:41 schreef Rapaille het volgende:
Ik denk niet dat het zin heeft om te onstpannen, hij heeft dit ten slotte altijd. Ik denk dat je echt een cursus MOET doen.
Je kan heus wel gedisciplineerd aan iets beginnen en streng voor je zelf zijn en tegelijkertijd ontspannen. Ik bedoel gewoon dat hij zich er niet zo druk over moet maken dat hij moedeloos wordt want dan is het einde zoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')