Om trouwens het ijs te breken op het moment als je als ober vraagt wil de wijn wil voorproeven (vaak zit dan iedereen elkaar een beetje aan te staren) Is vertellen waarom dit vroeger gebeurde,:
Vroeger werd de wijn ten allertijde geproefd door de gastheer, en dit was niet om te kijken of er kurk in zat (we spreken hier over de middeleeuwen, dus ik neem aan dat er toen nog weinig kurken waren) maar om aan de gasten te tonen dat de wijn niet vergiftigd was. Indien de gastheer zonder blikken of blozenzn glas wijn leegdronk, kon het feest beginnen.
Als je dit verteld haal je vaak een stukje spanning weg bij de gasten en gaat het voorproeven een stuk relaxter.
Helaas kennen veel mensen (gasten)de etiquette niet goed of maar half, ik weet niet of jullie dit ook uit ervaring kennen maar ikheb al meerder keren gehad dat na het voorproeven de gasten zeggen "nee, deze wijn vind ik niet lekker, ik wil toch liever de Argetijnse Merlot proberen" ...... en ga dan maar eens uitleggen dat voorproeven niet daarvoor bedoeld is.
En hoevaak ik al wel niet meegemaakt heb dat mensen als ze klaar zijn hun bestek als roeipalen op hun bord hebben liggen.
![]()
Trouwens een etiquette vraagje aan jullie, is het toegestaan om als Linkshandige je bestek te verwisselen van kant?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean