quote:
Op dinsdag 5 april 2005 18:45 schreef JanPoedel het volgende:Om je niet helemaal met lege handen naar huis te sturen, zal ik op onderstaande wel alvast een reactie geven.
[..]
Hier ga je in de eerste zin al de fout in. Je hele betoog lijkt hiermee gestoeld op een veronderstelling. Wat maakte Mohammed (sas) obscuur? Hij is geen krijgsheer geweest.
Laten we dan zeggen dat hij wat mensen aanvoerde die bereid waren geweld voor hem te gebruiken.
quote:
Hij was namelijk een handelaar als velen dat toen waren.
Hij kwam via een bruiloft met een oudere vrouw aan kapitaal om handel te kunnen drijven.
quote:
Over zijn vermeende gewelddadigheid. Stel je eens voor dat jij een bepaald idee hebt en je vindt 10 anderen die dat idee met je delen, hoe zou jij het met geweld voor elkaar kunnen krijgen dat uiteindelijk meer dan 1 miljard mensen jouw idee aanvaarden? Sterker nog, hoe zou jij met geweld die 10 anderen bij elkaar kunnen rapen?
Geld en geweld en absolute uitspraken kunnen een geloof opwekken dat bergen kan verzetten. In West-Europa zagen we daardoor in het katholicisme en nazisme bedenkelijke bewegingen ontstaan. Ook Maarten Luther, de stichter van het protestantisme was een man met behoorlijk antisemitische en gewelddadige uitspraken. Er bestaan van alledrie de voorbeelden vandaag de dag nog devote gelovigen waarvan sommigen wettisch en anderen rekkelijk.
quote:
Uit welke passage uit de Koran haal jij dat God hem heeft bevolen dat hij al moordend en berovend de mensen moest overtuigen?
Dat bevel kwam niet van God. Die had immers geen profeet nodig die wereldse macht nastreefde.
quote:
Rare vorm van mensen tot je geloof brengen. Als je er helder over nadenkt, zou je zelf kunnen weten dat iets met geweld opdringen nooit een lang leven beschoren is.
De kerstening van Europa heeft anders al eeuwen overleefd, zoals ook de arabisering van het middenoosten al even voortgaat.
quote:
Daarom raad ik je aan je horizon te verbreden en eens met deskundigen te praten. Voor een meer realistisch beeld kan ik je trouwens
deze film sterk aanraden.
![]()
Die zal ik zeker gaan kijken. Bedankt voor je tip.
quote:
Wat de huidige situatie in de moslimwereld is, is niet relevant voor de werkelijke inhoud van de Islam. Net zoals de huidige situatie rond de vele misbruikende priesters niets te maken heeft met de werkelijke inhoud van het christendom. Het is niet meer dan logisch dat de bijdragen van vele moslimstaten bijzonder weinig zijn, vooral vergeleken met westerse landen. Ook dit is niet verwonderlijk. Een rijk persoon heeft nu eenmaal meer te besteden dan een arm persoon. Dat zegt alleen niets over de intentie van die persoon.
Dat klopt. Het rijke Saudi Arabië droeg maar relatief weinig bij aan de wederopbouw van gebieden in de wereld waarin rampen plaatsvonden.
quote:
De film duurt wel ongeveer 3 uur, maar is zeker de moeite waard. Als die 3 uur niet de moeite waard waren, dan hoor ik het wel van je.
Ik vind nagenoeg elke voorlichting de moeite waard. Slechts zo ben ik in staat mijn denkramen wat te verbreden.