abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:25:33 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25754435
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb zelf nooit zelfmoord overwogen. Ik kan me ook niet indenken dat ik het daadwerkelijk als een uitweg zou zien. Ik zie in alles nieuwe mogelijkheden of een lichtje aan de horizon. Iemand noemde mij eens een " optimist pur sang" . Ik weet niet of je het zo kan verwoorden, maar ik blijf wel altijd zien dat er een toekomst met betere mogelijkheden zou kunnen zijn. En daarvoor wil ik verder, altijd.
Ik zie meestal ook wel lichtpuntjes en ben ook creatief genoeg om allerlei mogelijkheden te bedenken. Het is echter wel een paar keer gebeurd dat ik die mogelijkheden niet meer zag, en wanneer zoiets een tijd lang aanhoudt komt toch zelfmoord na een tijdje als "mogelijkheid" naar voren.

Dat het van tijdelijke aard wat blijkt dan weer uit het feit dat ik deze post invoer.
quote:
Ik kan me echter wel voorstellen dat niet iedereen zo in elkaar zit. En ik denk da tik moet respecteren als een ander zegt dat het nu genoeg is, dat verder leven zinloos is, te veel pijn doet, nergens toe leidt.
Iedereen heeft andere wensen en behoeften in een leven. Wat voor de ene persoon niet van belang is, kan voor iemand anders van levensbelang zijn. Dat is wat het ook moeilijk kan maken om je in te leven in iemand anders op dit gebied. De meeste mensen hebben wel iets nodig om hun leven op een positieve manier te ervaren. Meestal zijn dat zaken die niet materieel zijn en die niet te koop zijn.
quote:
Ik heb het nog nooit meegemaakt, gelukkig, en ik zou ontzettend verdrietig zijn, en misschien ook wel even boos (dat lijkt me alleen maar menselijk), maar ik zou er wel mee kunnnen leven dat een ander dat niet meer kon.
Boos ben ik eigenlijk niet geweest.. Natuurlijk heb ik wel verdriet gehad.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:26:40 #52
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25754461
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet kennis, wel ervaring. Je leert welke dingen je pijn doet en van welke je gelukkiger wordt.
Sommige mensen weten al dondersgoed wat hen pijn doet en wat zij nodig hebben voor geluk..
quote:
Maar he, ik zei dat het een algemeen aanvaarde wijsheid was, niet dat ik daarin geloof
Je verdedigde de stelling wel.
pi_25754523
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:13 schreef miss_sly het volgende:
Het is een algemeen aanvaarde wijsheid dat je van de weg met de hogere weerstand een veel beter mens wordt. Je leert ervan enzo.
toch neem ik de lift
Mu!
pi_25754564
ik heb natuurlijk ook wel een serieus overwogen er een eind aan te maken, welk weldenkend mens niet ? Maar ik heb toch maar voor het toeval gekozen, ook weer de weg van de minste weerstand...
Mu!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:32:24 #55
5428 crew  miss_sly
pi_25754588
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Sommige mensen weten al dondersgoed wat hen pijn doet en wat zij nodig hebben voor geluk..
Toch hebben zij dat geleerd door ervaring, ze zijn niet met de kennis daaromtrent geboren.
quote:
Je verdedigde de stelling wel.
Ik verdedigde niets ik poneerde de stelling alleen maar.
Ik had er bewust geen smiley ofzo achter gezet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:32:50 #56
5428 crew  miss_sly
pi_25754596
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:31 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb natuurlijk ook wel een serieus overwogen er een eind aan te maken, welk weldenkend mens niet ? Maar ik heb toch maar voor het toeval gekozen, ook weer de weg van de minste weerstand...
Ik niet.
Ben ik niet weldenkend?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:34:40 #57
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25754636
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Toch hebben zij dat geleerd door ervaring, ze zijn niet met de kennis daaromtrent geboren.
Datgene hebben zij geleerd, daar volgt echter op geen enkele manier uit dat het zinvol is om door te leren.
quote:
Ik verdedigde niets ik poneerde de stelling alleen maar.
Ik had er bewust geen smiley ofzo achter gezet.
Alsnog had ik alle recht op het vuur te openen.
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:38:36 #58
5428 crew  miss_sly
pi_25754720
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik zie meestal ook wel lichtpuntjes en ben ook creatief genoeg om allerlei mogelijkheden te bedenken. Het is echter wel een paar keer gebeurd dat ik die mogelijkheden niet meer zag, en wanneer zoiets een tijd lang aanhoudt komt toch zelfmoord na een tijdje als "mogelijkheid" naar voren.

Dat het van tijdelijke aard wat blijkt dan weer uit het feit dat ik deze post invoer.
Ik heb nooit de mogelijkheden niet meer gezien. Ik heb ze wel wanhopigmakend ver in de toekomst zien liggen, maar wel als (ooit) bereikbaar. Het enige dat ik hoefde te doen was ademhalen en eten, en dan zou 'dit' overgaan en dan werd het beter. En dat is ook gebleken

Ik ben blij dat je deze post (en andere) invoerde, by the way
quote:
Iedereen heeft andere wensen en behoeften in een leven. Wat voor de ene persoon niet van belang is, kan voor iemand anders van levensbelang zijn. Dat is wat het ook moeilijk kan maken om je in te leven in iemand anders op dit gebied. De meeste mensen hebben wel iets nodig om hun leven op een positieve manier te ervaren. Meestal zijn dat zaken die niet materieel zijn en die niet te koop zijn.
Als het materieel was, was het wel op te lossen, toch?
Inleven in anderen is soms erg moeilijk. Maar misschien is dat ook helemaal niet nodig. Misschien is gewoon acceptatie voldoende; accepteren dat een ander anders denkt, voelt, wil, en dat dat tot een ander pad kan leiden.
quote:
Boos ben ik eigenlijk niet geweest.. Natuurlijk heb ik wel verdriet gehad.
Ik dnek dat ik ook boos zou zijn als iemand waar ik van hou zou doodgaan aan een ziekte, of een ongeluk, of van ouderdom. Ik denk dat een stukje boosheid mij op de been zou houden even. Het zou dus geen boosheid zijn omdat diegene zelfmoord gepleegd had, maar omdat hij/zij er niet meer is.
pi_25754775
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik niet.
Ben ik niet weldenkend?
Waarom ben je dan tegen je eigen zelfmoord ?

(Pssst...:het enige goede antwoord is "geen idee')...
Mu!
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:42:43 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25754785
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb nooit de mogelijkheden niet meer gezien. Ik heb ze wel wanhopigmakend ver in de toekomst zien liggen, maar wel als (ooit) bereikbaar. Het enige dat ik hoefde te doen was ademhalen en eten, en dan zou 'dit' overgaan en dan werd het beter. En dat is ook gebleken
quote:
Ik ben blij dat je deze post (en andere) invoerde, by the way
Graag gedaan hoor. Maar is er een speciale reden voor?
quote:
Als het materieel was, was het wel op te lossen, toch?
Inderdaad, maar vandaar ook dat ik het benadruk.
quote:
Inleven in anderen is soms erg moeilijk. Maar misschien is dat ook helemaal niet nodig. Misschien is gewoon acceptatie voldoende; accepteren dat een ander anders denkt, voelt, wil, en dat dat tot een ander pad kan leiden.
Acceptatie is een eerste stap van beginnen met begrijpen.. Ook een nodige stap denk ik. Je kunt je niet altijd in iemand inleven, maar door het deels te vergelijken met wat je zelf hebt ervaren, kun je op gevoelsbasis wel dicht in de buurt komen van wat iemand meemaakt.
quote:
Ik dnek dat ik ook boos zou zijn als iemand waar ik van hou zou doodgaan aan een ziekte, of een ongeluk, of van ouderdom. Ik denk dat een stukje boosheid mij op de been zou houden even. Het zou dus geen boosheid zijn omdat diegene zelfmoord gepleegd had, maar omdat hij/zij er niet meer is.
Zo zie je maar weer dat met een overlijden ook iedereen op een totaal andere manier omgaat.
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:45:02 #61
5428 crew  miss_sly
pi_25754823
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:42 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Waarom ben je dan tegen je eigen zelfmoord ?

(Pssst...:het enige goede antwoord is "geen idee')...
Ik vind het geen goede vraag

Hoe kom je erbij dat ik tegen mijn eigen zelfmoord ben?
pi_25754846
geen idee...ben jer voor dan ?
Mu!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:48:39 #63
5428 crew  miss_sly
pi_25754884
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

[..]

Graag gedaan hoor. Maar is er een speciale reden voor?
Ik vind je bijdragen hier op Fok altijd op z'n minst lezenswaard (dat is niet van iedereen te zeggen) en vaak kan ik me er ook wel in vinden. Ik kan er zelfs hier en daar wat van leren
quote:
Inderdaad, maar vandaar ook dat ik het benadruk.
[..]

Acceptatie is een eerste stap van beginnen met begrijpen.. Ook een nodige stap denk ik. Je kunt je niet altijd in iemand inleven, maar door het deels te vergelijken met wat je zelf hebt ervaren, kun je op gevoelsbasis wel dicht in de buurt komen van wat iemand meemaakt.
Inderdaad
En zelfs als ik het echt niet kan begrijpen en niet kan vergelijken met iets dat ik ooit zelf heb ervaren, kan ik het nog steeds accepteren. Tenminste, dat is volgens mij de bedoeling
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 12:49:20 #64
5428 crew  miss_sly
pi_25754901
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:46 schreef SingleCoil het volgende:
geen idee...ben jer voor dan ?
Het is nog geen optie geweest.
dus ik weet nog niet of ik voor of tegen ben.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:52:32 #65
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25754964
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind je bijdragen hier op Fok altijd op z'n minst lezenswaard (dat is niet van iedereen te zeggen) en vaak kan ik me er ook wel in vinden. Ik kan er zelfs hier en daar wat van leren
Dank je.
quote:
Inderdaad
En zelfs als ik het echt niet kan begrijpen en niet kan vergelijken met iets dat ik ooit zelf heb ervaren, kan ik het nog steeds accepteren. Tenminste, dat is volgens mij de bedoeling
Hmmm.. Ik accepteer niet altijd alles even makkelijk, er zijn toch wel uitzonderingen. Dat betekent niet dat ik niet met iemand zou kunnen samenleven. Als iets voor mij echt onnavolgbaar is kan ik het meestal wel loskoppelen van de rest van de persoon.
pi_25755157
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is nog geen optie geweest.
dus ik weet nog niet of ik voor of tegen ben.
Ja logisch, jij bent een zacht klein roze beertje !
Mu!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 13:00:13 #67
5428 crew  miss_sly
pi_25755161
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:52 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dank je.
[..]

Hmmm.. Ik accepteer niet altijd alles even makkelijk, er zijn toch wel uitzonderingen. Dat betekent niet dat ik niet met iemand zou kunnen samenleven. Als iets voor mij echt onnavolgbaar is kan ik het meestal wel loskoppelen van de rest van de persoon.
Als ik hier nu op reageer gaan we wel erg offtopic..
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:05:50 #68
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25755304
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als ik hier nu op reageer gaan we wel erg offtopic..
Reageer anders in het slow chat topic.
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 13:33:32 #69
5428 crew  miss_sly
pi_25755924
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:00 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ja logisch, jij bent een zacht klein roze beertje !
uhuh
En voor zachte kleine roze beertjes is het leven een groot feest
pi_25755983
maar voor sommige andere is zelmoord dus wel een reeele optie. En zelfs als dat voor jou persoonlijk niet mocht gelden, dan kun je je toch wel eens afvragen of je dat nou zelf ook zou willen, of kunnen. Ik bedoel, vrouw-zijn is voor mij ook geen reeele optie en toch vraag ik me wel eens af hoe mijn leven anders zou zijn als ik een meisje was.
Mu!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 13:38:33 #71
5428 crew  miss_sly
pi_25756028
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:36 schreef SingleCoil het volgende:
maar voor sommige andere is zelmoord dus wel een reeele optie. En zelfs als dat voor jou persoonlijk niet mocht gelden, dan kun je je toch wel eens afvragen of je dat nou zelf ook zou willen, of kunnen. Ik bedoel, vrouw-zijn is voor mij ook geen reeele optie en toch vraag ik me wel eens af hoe mijn leven anders zou zijn als ik een meisje was.
Ik denk dat ik het wel zou kunnen, als in mijn zelfmoord plannen en uitvoeren, puur het praktische gedeelte.
Ik denk niet dat ik het zou willen. Je kunt het zien als optimisme, maar je kunt het ook zien als het ontbreken van de mogelijkheid om te denken dat het nooit meer beter zal worden, dat de pijn nooit meer over zal gaan. Ik denk dat ik die mogelijkheid niet serieus kan nemen.
pi_25756154
Voor mij voldoende om te accepteren dat je er dus wel eens over nagedacht hebt...zoals ieder weldenkend mens...
Als je terminaal ziek was en voortdurend pijn leed zonder kans op verbetering of herstel, zou je dan voor zelfdoding kunnen kiezen ?
Mu!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 13:48:54 #73
5428 crew  miss_sly
pi_25756248
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:44 schreef SingleCoil het volgende:
Voor mij voldoende om te accepteren dat je er dus wel eens over nagedacht hebt...zoals ieder weldenkend mens...
Als je terminaal ziek was en voortdurend pijn leed zonder kans op verbetering of herstel, zou je dan voor zelfdoding kunnen kiezen ?
Onder bepaalde omstandigheden wel, denk ik.
pi_25826403
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:36 schreef SingleCoil het volgende:
Zelfmoord is geen optie in de gebruikelijke zin van het woord, het is meer het beëindigen van alle opties. Iets anders willen zijn dan je nu bent is niet vergelijkbaar met "dood zijn" , want het laatste is geen activiteit.
Zelfmoord lost dus wel alle problemen op, hoewel in metafyschische zin zelfmoord zinloos is en mogelijkerwijs ook nog in fysische zin, als aangetoond wordt dat de many worlds interpretatie van de QM juist blijkt te zijn.

Wel wil ik wijzen op de kracht die er van uitgaat (of troost zoals men wil) van het besef dat er altijd een uitweg is uit problemen door zelfmoord. Dus niet als ultime optie, maar meer als het verhinderen van andere opties, want er zijn ergere dingen dan "dood zijn".
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_25827409
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 11:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Zelfmoord is geen optie in de gebruikelijke zin van het woord
Het staat niet op de prijslijst van Mercedes, als je dat bedoelt...
quote:
want er zijn ergere dingen dan "dood zijn".
Folterende pijnen, of mod zijn, of voortdurende angst en wanhoop
Mu!
pi_25828241
Ik vind dat euthanasie verboden moet zijn maar dat we wel doodstraffen mogen uitvoeren. En vlees mogen eten. Alles wat in de bijbel staat is namelijk waar. Bijvoorbeeld ook dat de aarde, inclusief de Mount Everest, helemaal onder water heeft gestaan. En dat daarvoor nooit regenbogen zijn geweest.
pi_25834635
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 13:07 schreef thabit het volgende:
Ik vind dat euthanasie verboden moet zijn maar dat we wel doodstraffen mogen uitvoeren. En vlees mogen eten. Alles wat in de bijbel staat is namelijk waar. Bijvoorbeeld ook dat de aarde, inclusief de Mount Everest, helemaal onder water heeft gestaan. En dat daarvoor nooit regenbogen zijn geweest.
Vergeef me, maar ik ken je niet goed genoeg en lees t ook niet in je bericht, maar ben je sarcastisch of niet (ik hoop t wel)
pi_25864469
Ik weet maar één ding: mocht ik ooit in een toestand als die van Terri Schiavo geraken, dan hoop ik met heel mijn hart dat de mensen die van mij houden het lef zullen hebben om te besluiten dat ik mag sterven.
pi_25864536
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:23 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:

[..]

Vergeef me, maar ik ken je niet goed genoeg en lees t ook niet in je bericht, maar ben je sarcastisch of niet (ik hoop t wel)
Nee hoor, hij is gewoon uit op een rel. Maar die krijgt ie niet want iedereen negeert 'm verder.
Mu!
pi_25864575
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:23 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
You wouldn't recognize sarcasm if it hit you in the face.
  donderdag 31 maart 2005 @ 17:45:44 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_25885549
Schiavo is overleden, bericht Teletekst. Persoonlijk hoop ik dat daarmee ook een einde is gemaakt aan het media-spektatel dat rondom haar toestand heerste.

Het heeft me enorm tegen de borst gestuit dat het blijkbaar opeens een probleem is te oordelen over leven en dood waar er dagelijks over eenzulke kwesties wordt beslist. Je kunt uiteraard een grens trekken tussen wanneer zulk soort dingen (het door de partner laten stopzetten van de voeding) mogen, maar hier werd de zaak een affiche van politici en belangengroeperingen. De vraag of het humaan was kwam helemaal niet meer terug: het werd een principe zaak tussen pro-leven en pro-euthanasie.

Niettemin zie ik haar dood, zonder enig sadisme, als een goede zaak. Van iemand die een dergelijk lange tijd in een dermate onbewuste toestand verkeert, kun je praktisch stellen dat diegene niet meer leeft. Ethiek is uiteraard veel nattevingerwerk, en daarom ook een gevoelig punt. Echter, daarnaast is het oordeel van een partner, diegene zij heeft gekozen om mee haar levensweg te bewandelen, in mijn ogen veel belangrijker dan dat van de ouders. Dat samen genomen zie ik de gang van zaken als gerechtvaardigd.
  donderdag 31 maart 2005 @ 18:16:10 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25886214
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 17:45 schreef Reya het volgende:
Schiavo is overleden, bericht Teletekst. Persoonlijk hoop ik dat daarmee ook een einde is gemaakt aan het media-spektatel dat rondom haar toestand heerste.
Mooi

De familie was namelijk al bezig om opnieuw naar het gerechtshof te gaan met de eis dat alle rechters zich uitlaten over de zaak (Het geheim van de raadkamer wat we in Nederland hebben, kennen ze daar blijkbaar niet).
quote:
De vraag of het humaan was kwam helemaal niet meer terug: het werd een principe zaak tussen pro-leven en pro-euthanasie.
Mensen hebben ook soms andere definities van humaan, en veel mensen kunnen zich ook moeilijk verplaatsen in andere mensen of situaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')