In Kiev is al heel veel te zien, van de rest van het land weet ik ook niet veel aangezien ik nauwelijks buiten Kiev ben geweest.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:07 schreef jeoren het volgende:
Flipper01, wat zijn volgens jou de bijzonderste bezienswaardigheden in Oekraine behalve Tsjernobyl?
Niet vergeten dat je op de terugreis een toeslag krijgt van 10 euro of 60 hryvnia, deze is verplicht en wordt niet vermeldt in de voorwaarden (het moeten trouwens nieuwe ongekreukte en onbeschadigde biljetten zijn dan)quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:07 schreef jeoren het volgende:
Ik ga begin augustus ook naar Kiev toe. We gaan waarschijnlijk met Eurolines (155 euro voor een retourtje, 40 uur + 40 uur onderweg).. Je hebt t/m augustus geen visum nodig voor Oekraine..
Flipper01, wat zijn volgens jou de bijzonderste bezienswaardigheden in Oekraine behalve Tsjernobyl?
Kijk even een stukje terug in dit topic, hier heb ik namelijk al wat over gepost.quote:Op donderdag 9 juni 2005 20:13 schreef --Roos-- het volgende:
Even een vraagje voor de mensen in al een Tsjernobyl-trip hebben gemaakt...
Zoals Henk-Wim al uitgebreid heeft gepost, gaan wij van de zomer dus samen naar de Oekraine. We willen ook Tsjernobyl bezoeken. Nou ben ik alleen nog al 'huiverig' over de straling. Vanwege medische onderzoeken krijg ik toch al wat porties straling 'binnen'. Ik wil daarom graag van te voren goed weten aan hoeveel straling ik in Tsjernobyl wordt bloodgesteld. Ik ben dan ook erg benieuwd naar 'cijfertjes', morgen spreek ik namelijk een medisch specialist en ik wil hem graag om zijn mening vragen. Weet iemand daarom ongeveer de hoeveelheid dosis(equivalent)?!
Ik had dit gelezen ja, maar ik was echt op zoek naar 'cijfers'. Maargoed, als je zegt dat het maar 1-10% van de straling is vergeleken met medisch onderzoek, valt 't dus allemaal wel mee ja.quote:Op donderdag 9 juni 2005 21:35 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Kijk even een stukje terug in dit topic, hier heb ik namelijk al wat over gepost.
Op zich staat een dagje Tjernobyl gelijk aan 2 uur vliegen op 10km hoogte. In vergelijking met medisch onderzoek krijg je bij een dagje Tjernobyl ongeveer 1/100 tot 1/10 van de dosis straling binnen dan bij medisch onderzoek. Als je met het vliegtuig naar Kiev zou reizen wordt je dus blootgesteld aan meer straling. (deze uitspraken zijn gebaseerd op publicaties van het Internationaal Atoom agentschap)
Wat wees jouw dosimeter aan het eind van de dag aan. Weet je dat nog precies of niet?quote:Op donderdag 9 juni 2005 21:35 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Kijk even een stukje terug in dit topic, hier heb ik namelijk al wat over gepost.
Op zich staat een dagje Tjernobyl gelijk aan 2 uur vliegen op 10km hoogte. In vergelijking met medisch onderzoek krijg je bij een dagje Tjernobyl ongeveer 1/100 tot 1/10 van de dosis straling binnen dan bij medisch onderzoek. Als je met het vliegtuig naar Kiev zou reizen wordt je dus blootgesteld aan meer straling. (deze uitspraken zijn gebaseerd op publicaties van het Internationaal Atoom agentschap)
Ik denk dat het idd MicroSv moet zijn, het hoogste wat we gemeten hebben was 1,0 mSv in prypyat was dit ongeveer 0,06 mSvquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:52 schreef Henk-Wim het volgende:
Wat wees jouw dosimeter aan het eind van de dag aan. Weet je dat nog precies of niet?
Op 10km hoogte vang je zo'n 4microSievert per uur. Dus de totale dosis van 1 dag Tsjernobyl zou dan 8microSv zijn? Je noemt in je stukje 0,59 Sv bij de centrale. Moet dat dan niet microSv zijn?
Ik dacht dat je niet meer met me wilde praten, maar je was gewoon weg.quote:Een speciaalvoor Stereotomy.
Morgen maar weer even proberen. Als ze nog goedkoop op Frankfurt vliegen, dan doet Ukraine International dat.quote:Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Too many connections in /.1/www/virtual/e-travel.com.ua/work/showfl.php on line 21
Warning: mysql_select_db(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /.1/www/virtual/e-travel.com.ua/work/showfl.php on line 22
Check! Reisplan is aangepast: we gaan vanaf Kiev naar Yalta ipv Odessa. Weet iemand of de sfstand per auto redelijkerwijs is te doen in 1 dag?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 03:14 schreef Tropos het volgende:
* Tropos is weer terug van weggeweest.
Een speciaalvoor Stereotomy.
Topic net even gescand, en ik zag dat er iemand van plan was om naar Odessa te gaan en nog twijfelde over de Krim. Ik zou zeker even doorrijden en de Krim aan doen. Zeker als je er de zomer bent dan is het micro-klimaat van de Krim-zuidkust veel aangenamer, mooier en interessanter dan Odessa.
Hm. 3.5 uur was inderdaad van Alupka gerekend, waar wij zaten. 2.5 uur van Simferopol naar Yalta lijkt me niet onredelijk met de auto. Vergeet niet dat je daar over een bergkam moet, dus de weg is geensinds een rechte lijn.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 10:45 schreef DJJoris het volgende:
maar de treinen rijden toch ook maar iets van 50km./uur geloof ik maar zo een afstand in 3.5 uur lijkt mij haast een beetje stug tenzij de trein een loei van een omweg maakt (de service en stiptheid van de treinen daar is trouwens iets waar de NS nog wat van kan leren).
http://www.go2kiev.com/transport.htmlquote:Approximate driving time:
Kiev-Simferopol 13 hours
Kiev-Lvov 6 hours
Kiev-Odessa 6 hours
Kiev-Poltava 4 hours
Kiev-Kharkov 6 hours
Nee, deze buslijn start in Keulen en komt niet door Nederland. De enige buslijn Nederland-Kiev vertrekt slechts eenmaal per week. Deze komt op maandag aan in Kiev. Op woensdag vertrekt de bus terug. Dus ben je 2 of 9 dagen in Kiev; 2 vind ik te kort en 9 weer iets te lang. Bovendien vertrekt de bus vanuit Nederland tegen de avond, zodat je 2 nachten in de bus zit; bij de buslijn vanaf Dusseldorf zit je maar 1 nacht in de bus.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:23 schreef Stereotomy het volgende:
Ehm, vanaf Utrecht is het 155 EUR, dus...?
Die 10 euro is toch niet onoverkomelijk? En Dusseldorf is een uurtje vanaf de grens met de auto. Parkeer mn auto bij een P+R-voorziening bij een U-bahnstation en reis dan rechtsreeks naar het busstation bij het Centraal Station.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:42 schreef DJJoris het volgende:
Vergeet niet dat je eerst nog in Dusseldorf moet komen Jeroen
EN de bijkomende kosten van 10 euro reserveringskosten bij je terugreis, ik kan het niet vaak genoeg vertellen want Eurolines heeft de reis uitbesteedt aan Lviv Inturtrans Geloof mij, ik heb het zelf meegemaakt
Ja ik. Wat wil je weten.quote:Iemand al eens van Kiev naar Sevastopol gereisd per trein?
Ja maar goed, voor het geld hoef je het niet te doen. Het is even duur als vanuit Nederland: veel duurder zelfs als je je realiseert dat je ook nog eens in Dusseldorf moet komen met de trein, EN een avond overnachtig daar moet betalen om die bus van 8:30 te kunnen halen. Dus ja.quote:Bovendien vertrekt de bus vanuit Nederland tegen de avond, zodat je 2 nachten in de bus zit; bij de buslijn vanaf Dusseldorf zit je maar 1 nacht in de bus.
Als je langs de Duitse grens woont ja. Niet als je in de randstad woont bijvoorbeeld.quote:En Dusseldorf is een uurtje vanaf de grens met de auto.
Dat is zo, vanuit de Randstad is het 2 uur rijden. Maar idd, qua kosten scheelt het niet veel.quote:Op zondag 12 juni 2005 14:26 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ja ik. Wat wil je weten.
[..]
Ja maar goed, voor het geld hoef je het niet te doen. Het is even duur als vanuit Nederland: veel duurder zelfs als je je realiseert dat je ook nog eens in Dusseldorf moet komen met de trein, EN een avond overnachtig daar moet betalen om die bus van 8:30 te kunnen halen. Dus ja.
[..]
Als je langs de Duitse grens woont ja. Niet als je in de randstad woont bijvoorbeeld.
Met treinreizen in Rusland heb ik genoeg ervaring; Moskou-Vladivostok, Vladivostok-Khabarovsk, Khabarovsk-Irkutsk, Irkuts-Jekaterinaburg, Jekaterinaburg-Moskou, Moskou-Murmansk, Murmansk-St. Petersburg (en St. Petersburg-Helsinki). Deze reizen had ik allemaal vooraf geboekt.quote:Op maandag 13 juni 2005 10:24 schreef ultra_ivo het volgende:
Hm, ik koop zelden m'n tickets op voorhand, ok 1-2 dagen dan. Nooit echt problemen gehad, altijd op de gewenste dag kunnen reizen. Platzkart is trouwens echt een belefenis, moet je gewoon eens gedaan hebben. De schitterendste ontmoetingen heb je daar. Platzkart moet ik trouwens vaak reizen, de enige klasse waarin je je fiets prima mag meenemen.
Niks kopen vanuit hier, da's hardstikke duur en hoeft helemaal niet. Gewoon bestemming en datum op een briefje schrijven en aan de lokettist geven, kupe of platzkart erbij zeggen, naargelang je wens. En natuurlijk alstublieft
Neem een mok en bestek mee. Een paar keer per dag stopt de trein wat langer. Ergens in het gangpad zie je de route en tijden, daar kun je zien waar en wanneer dat is. Dan heb je zo'n minuut of 20 om op het perron eten te scoren. Vaak soepjes, noedels en regionale specialiteteiten. Is dat gerookte vis, dan ruikt de hele platzkart wagon naar gedroogde visHeet water krijg je uit de samovar vlakbij de conducteurs.
En om het nog duidelijker te maken, een fototje van een platzkart wagon van binnen, welliswaar in Rusland (Astrakhan-Moskou):
[afbeelding]
Dit soort lekkernijen worden soms op de perrons verkocht:
[afbeelding]
Bedankt voor de info.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Je hebt populaire en minder populaire treinen. Hangt af van de mate van luxe, aankomst/vertrektijden en snelheid. De populairste treinen kunnen wel eens vol zitten, de minder populaire treinen hebben meestal die dag nog plek. Weekend als een vakantieperiode begint is een uitzondering, de rest is prima te doen.
Voor de rest is alles zoals je gewend bent uit Rusland. Ook daar hoef je niet vooraf te boeken. Een paar uur van tevoren kan ook nog vaak, maar dat is een risico, een paar dagen zie ik als prima tussenweg om zeker te zijn.
Ik ben het niet met je eens dat Kiev-Sevastopol niet uitverkocht zou kunnen zijn een week vantevoren. Vorig jaar in de zomer wilden we ons kaartje 1 dag verplaatsen en dat kon niet, omdat de trein vol zat, en dat was 5 dagen vantevoren. Zowel de populaire trein als de trein die op ongelukkige tijden aankomt. Misschien ook omdat het net vrijdag was voor het weekend.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Je hebt populaire en minder populaire treinen. Hangt af van de mate van luxe, aankomst/vertrektijden en snelheid. De populairste treinen kunnen wel eens vol zitten, de minder populaire treinen hebben meestal die dag nog plek. Weekend als een vakantieperiode begint is een uitzondering, de rest is prima te doen.
Voor de rest is alles zoals je gewend bent uit Rusland. Ook daar hoef je niet vooraf te boeken. Een paar uur van tevoren kan ook nog vaak, maar dat is een risico, een paar dagen zie ik als prima tussenweg om zeker te zijn.
Als je me een adres zou kunnen geven, graagquote:Op donderdag 16 juni 2005 00:20 schreef Tropos het volgende:
Ik heb een aantal jaar geleden in een hotel in Odessa gezeten. Hartstikke mooi pand midden in het centrum, maar het zag er naar uit dat er de laatste 20 jaar niets meer aan onderhoud gedaan was. Het was wel schoon trouwens, alleen zo vreselijk oud en dus krakkemikkig. Maar wel goedkoop en daar ging het toch om? Als je wilt kan ik het adres dit weekend opzoeken en evt. zelfs voor je laten reserveren. Ik ga er nml niet van uit dat ze op het www te vinden zijn. Volgens mij betaalde ik iets van 10 euro per persoon voor een twee persoonskamer.
Overigens kan je in zulk soort steden als je niet te laat aan komt, ook best op de dag zelf nog overnachting vinden. In hotels, maar ook goedkoop en schoon in 'pensions'; lees: bij een oud omaatje in een extra kamer die wordt verhuurd. Meestal kan je bij de trein- of busstations wel mensen vinden die kamers verhuren. Het is wel makkelijk als je dan wat Russisch spreekt overigens. Nog een tip: spreek dan eerst een prijs af (onderhandelbaar, zeker later op de dag) en zeg pas 'ja' als je de kamer hebt gezien.
Tropos is de Simferopol specialist hier.quote:Op maandag 20 juni 2005 09:15 schreef jeoren het volgende:
Zelfde vraag voor Simferopol.. Weet iemand daar goedkoop verblijf?
Rotterdam-Kievquote:Op maandag 20 juni 2005 12:31 schreef Henk-Wim het volgende:
Wat is je reisschema, jeoren?
Tip voor Jeroen:Tropos' beschrijvingen van de Krim zijn 100x beter dan Lonely Planet het ooit kan doen, dus ik zou er mee instemmen.quote:Als je een volledig reisplan hebt, wil ik evt. wel commentaar / advies geven?
Ja ik heb in Kiev ook heel wat WC's van restaurants bekeken waaronder ook een keer de mac. Die hurk dingen in het hostel en b.v. de uni aldaar heb ik zorgvuldig ontwekenquote:Op maandag 27 juni 2005 03:32 schreef DJJoris het volgende:
ohw zwijmel, die herinneringen aan een Oekraïne, trouwens, Mac staat daar vooral bekend in veel steden als Free Toilet en je kan er trouwens zelfs je bier mee naar binnen nemen _0_
Boven zitwc's kun je ook hurkenquote:Op maandag 27 juni 2005 17:46 schreef ultra_ivo het volgende:
ik maak liever gebruik van een ranzige hurkwc dan van een ranzige zitwc.
Mijn vriendin is ook altijd erg blij met platzkart die neemt ze altijd vanuit Dnepropetrovsk naar Kiev en andersom, bevalt haar altijd erg goed.quote:Op woensdag 6 juli 2005 05:14 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is deze week aan het kamperen in de Karpaten (bij L'viv in het westen) met een groep vrienden: ook een uitermate geschikte locatie.
@Ivo: ze heeft het stukje Donetsk-Kiev deze keer ook in een Platzkart wagon gereden en het was haar deze keer wel goed bevallen omdat ze met een grote groep vrienden waren. Normaal vindt ze het niet leuk om alleen in platzkart te reizen.
Ze komt over een weekje naar Nederland, hoera, maar dat terzijde.![]()
Jup.quote:Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
Ze zijn best slecht. Slechter dan Belgiequote:En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?
Superdeluxe westerse auto's met westers kenteken zijn sowieso 'hot' in Oekraine. De beste voorzorgsmaatregel is om het niet in het zicht van iedereen te parkeren.quote:Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen?
De wegen zijn dan misschien wel slecht maar taknstations in overvloed, om de kilometer zag ik wer wel een vanuit de bus :S was niet normaal meer.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:16 schreef loekie3 het volgende:
Bedankt voor de info voor zover. Het is erg leuk om over van alles te lezen.
Ik schrok wel van de prijs van de Tjernobyl excursie; ¤ 150,00 p.p!!
Toch ben ik ook erg benieuwd naar de plannen van Henk-Wim en Ballebek. Ik wil namelijk ook met de auto gaan en hoor soms verhalen als zouden er weinig tankstations zijn. Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?
Iets anders, ik lees overal over bewaakte parkeerplaatsen en dat (westerse) auto's vaak gestolen worden. Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen bijvoorbeeld?
Groet
Loekie3, ik ben van plan medio augustus een Chernobyltour te gaan doen, samen met mijn reisgenoot. Bij zo'n tour geldt; hoe meer er meegaan, hoe goedkoper het per persoon wordt. Dus als we tegelijk zouden gaan, zou het minder kosten..quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:16 schreef loekie3 het volgende:
Bedankt voor de info voor zover. Het is erg leuk om over van alles te lezen.
Ik schrok wel van de prijs van de Tjernobyl excursie; ¤ 150,00 p.p!!
Toch ben ik ook erg benieuwd naar de plannen van Henk-Wim en Ballebek. Ik wil namelijk ook met de auto gaan en hoor soms verhalen als zouden er weinig tankstations zijn. Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?
Iets anders, ik lees overal over bewaakte parkeerplaatsen en dat (westerse) auto's vaak gestolen worden. Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen bijvoorbeeld?
Groet
Helaas toch wel, misschien dat je het geluk hebt dat je net op de wegen waar je op rijd geen hele diepe kraters vindt, maar toen ik bijv. op het kleine stukje Kiev - Zhytomir reed, toch niet een van de onbelangrijkste verbindingswegen, moesten we 3 keer van baan verwisselen (zeg maar, snelweg oversteken) omdat er een stukje snelweg afgezet was ivm kraters.quote:Wij zullen vrijwel alleen de hoofdwegen berijden en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat die vol onbegaanbare plekken en gaten zullen zitten. Sommige verhalen gaan over zulke gaten in de weg, van wel 50cm diep, dat je vol in de remmen moet om niet je auto in puim te rijden... Dat *kan* toch niet op een snelweg zijn?!
Laat je wel zeker weten dat alle wegen die je van plan bent te berijden erop staan. Oost Europa is extreem belabberd in het aanleveren van kaarten voor GPS programma's, dus maak voordat je gaat een zeer goede vergelijking met de papieren kaart.quote:Daarbij twijfel ik of ik AND Routeplanner Europa 2006 ga kopen. Dat icm met mijn GPS-ontvanger zou ideaal zijn, ook omdat we alleen op hoofdwegen gaan rijden. Plaatsnaamborden in het Latijnse schrift staan slechts om de 200 km ofzo. Dus verkeerd rijden kan je zo 400 km kosten...
Ik weet van 2 vrienden van me beide apart vorige week naar Oekraine zijn gegaan per minibus, dat ze resp. 8.5 en 9.5 uur voor de Pools-Oekraiense grens hebben gestaan. Komt vaak voor, alhoewel de gemiddelde wachttijd toch iets minder dan de helft zou moeten zijn. Heb je hier in je planning rekening mee gehouden?quote:Vanuit Polen in 1 dag naar Kiev.
OK, we zullen zien. Ik ben erg benieuwd en vind dit toch wel een van de charmes van deze vakantie.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:32 schreef Stereotomy het volgende:
Helaas toch wel, misschien dat je het geluk hebt dat je net op de wegen waar je op rijd geen hele diepe kraters vindt, maar toen ik bijv. op het kleine stukje Kiev - Zhytomir reed, toch niet een van de onbelangrijkste verbindingswegen, moesten we 3 keer van baan verwisselen (zeg maar, snelweg oversteken) omdat er een stukje snelweg afgezet was ivm kraters.Dus het devies is: maak het niet te dramatisch maar hou *wel* met het ergste rekening.
We hebben ook een gewone papieren kaart achter de hand. Ik wil software met name gebruiken om te positioneren, niet om te navigeren. Dus dat we een beetje zien waar we rijden en of we goed zitten.quote:Laat je wel zeker weten dat alle wegen die je van plan bent te berijden erop staan. Oost Europa is extreem belabberd in het aanleveren van kaarten voor GPS programma's, dus maak voordat je gaat een zeer goede vergelijking met de papieren kaart.
Yep. Extra geld beschikbaar om een vlotte doorstroom te garanderenquote:Ik weet van 2 vrienden van me beide apart vorige week naar Oekraine zijn gegaan per minibus, dat ze resp. 8.5 en 9.5 uur voor de Pools-Oekraiense grens hebben gestaan. Komt vaak voor, alhoewel de gemiddelde wachttijd toch iets minder dan de helft zou moeten zijn. Heb je hier in je planning rekening mee gehouden?
Waarom wordt het onderstel verwisseld ipv overstappen?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:34 schreef du_ke het volgende:
Met de trein heeft het zeker een uur of 4 geduurd van het station in Polen naar het station in Oekraïne Maar dat was inclusief het verwisselen van het onderstel.
Moest je tijdens die 1-3 uur op je plek blijven zitten of kon je ook ff naar buiten toe?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:07 schreef DJJoris het volgende:
8 tot 9.5 uur lijkt mij persoonlijk ook weer een beetje overdreven, met de grote bus hebben wij er tussen 1-3 uur gestaan en dat is inclusief problemen met iemand met honden en iemand zonder visum. Extra geld helpt denk ik niet echt, ze zijn nu eenmaal gewoon zo ontzettend traag daar vooral als ze even een extra controle van de bagage doen
Zomertijd, Joris, zomertijd.....quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:07 schreef DJJoris het volgende:
8 tot 9.5 uur lijkt mij persoonlijk ook weer een beetje overdreven, met de grote bus hebben wij er tussen 1-3 uur gestaan en dat is inclusief problemen met iemand met honden en iemand zonder visum. Extra geld helpt denk ik niet echt, ze zijn nu eenmaal gewoon zo ontzettend traag daar vooral als ze even een extra controle van de bagage doen
Goede vraag comfort zal er inderdaad mee te maken hebben.quote:Op donderdag 7 juli 2005 12:36 schreef Henk-Wim het volgende:
[..]
Waarom wordt het onderstel verwisseld ipv overstappen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |