Van mij mag ie hier blijven. Topics over 'Nederlanders in het wild' zijn altijd wel geinig.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 02:45 schreef Nathox het volgende:
Voor de moderator: als dit topic in de klaagbaak of ergens anders thuishoort; doe je ding..
Dit topic past prima in C&H, het netjes op de roltrap en in de rij staan is behoorlijk cultuurgebonden.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:24 schreef Natalie het volgende:
[..]
Van mij mag ie hier blijven. Topics over 'Nederlanders in het wild' zijn altijd wel geinig.
Als je 'm liever in KLB wil hebben, gewoon even zeggen via dit topic of topicreport ofzo.
Ik vraag me trouwens af wáárom men eigenlijk links op de roltrap gaat staan. Ik bedoel, we fietsen aan de rechterkant, we rijden aan de rechterkant, waarom dan niet gewoon ook netjes aan de rechterkant als je op de roltrap staat?
In de stad zie je het zelfde: men loopt aan de rechterkant van de drukke winkelstraat, en de linkerkant komt je tegemoed.
Schiphol iddquote:Op vrijdag 18 maart 2005 03:21 schreef ROG het volgende:
De HTM had stickers met 'rechts-staan/links-lopen' strekking.. op ik geloof Den Haag CS.. of was het de NS op Schiphol?
In warenhuizen hoef je ook niet in te halen. Normale roltrappen op stations zijn meestal wel breed genoeg voor twee personen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:19 schreef damster het volgende:
Als een roltrap nou een halve meter breder zou zijn kan het makkelijk. Maar al die trappen in de warenhuizen zijn te smal.
Wel effectief.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 16:40 schreef ultra_ivo het volgende:
In Moskou of St. Petersburg moet je het vooral niet proberen om in de metro links te staan op de roltrap. Wordt je onmiddelijk via de geluidsinstallatie tot de orde geroepen.
die mensen zien er best chinees uit...quote:Op vrijdag 18 maart 2005 17:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Interessant. Op de site van KONE, een roltrapfabrikant, kwam ik dit plaatje tegen.
[afbeelding]
Aan beide kanten van de roltrap is zo te zien gestaan. Ik vond dat vreemd, omdat de foto van een wereldwijde site af kwam.
Blijkt het de nederlandse subsite te zijn
Conclusie: het ligt aan de fabrikant.
Dit is een promo-foto...quote:Op vrijdag 18 maart 2005 17:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Interessant. Op de site van KONE, een roltrapfabrikant, kwam ik dit plaatje tegen.
[afbeelding]
Aan beide kanten van de roltrap is zo te zien gestaan. Ik vond dat vreemd, omdat de foto van een wereldwijde site af kwam.
Blijkt het de nederlandse subsite te zijn
Conclusie: het ligt aan de fabrikant.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 03:21 schreef ROG het volgende:
De HTM had stickers met 'rechts-staan/links-lopen' strekking.. op ik geloof Den Haag CS.. of was het de NS op Schiphol?
Wat een gezeur, ik neem gewoon lekker de hele breedte van dat ding in beslag. Diegene die er langs willen wachten maar mooi, je gaat toch geen mensen voorbij op de roltrap? Als ze dat bij mij zouden proberen dan zou ik de weg expres blokkerenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 02:37 schreef Nathox het volgende:
Waarom staat in Nederland niet iedereen gewoon netjes RECHTS op dat ding??
Daar wordt iedereen toch vrolijker van?
Nee bij nader inzien; inderdaad kan gewoon niet iemand voorbijgaan op de roltrap, je hebt me overtuigd... het zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden..quote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:57 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Wat een gezeur, ik neem gewoon lekker de hele breedte van dat ding in beslag. Diegene die er langs willen wachten maar mooi, je gaat toch geen mensen voorbij op de roltrap? Als ze dat bij mij zouden proberen dan zou ik de weg expres blokkeren
Niet alleen dat ik het niet normaal vindt, maar ik kan m'n evenwicht ook niet zo goed bewaren. Vooral als ik naar beneden ga, houd ik me met alle 2 de handen vast.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:06 schreef Nathox het volgende:
[..]
Nee bij nader inzien; inderdaad kan gewoon niet iemand voorbijgaan op de roltrap, je hebt me overtuigd... het zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden..![]()
LOLquote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:08 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Niet alleen dat ik het niet normaal vindt, maar ik kan m'n evenwicht ook niet zo goed bewaren. Vooral als ik naar beneden ga, houd ik me met alle 2 de handen vast.
Jawel hoor, in London hebben ze van die roltrappen bij de metro waar je gewoon langs mensen heen kunt lopen.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:06 schreef Nathox het volgende:
[..]
Nee bij nader inzien; inderdaad kan gewoon niet iemand voorbijgaan op de roltrap, je hebt me overtuigd... het zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden..![]()
Dat vindt jij normaal?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 20:20 schreef Brunette het volgende:
[..]
Jawel hoor, in London hebben ze van die roltrappen bij de metro waar je gewoon langs mensen heen kunt lopen.
Omdat je een slome duikelaar bent???quote:Op zondag 20 maart 2005 00:19 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Dat vindt jij normaal?
Ik zou je gewoon tegenhouden
Jou zou ik er af stotenquote:Op zondag 20 maart 2005 04:56 schreef Mendelevium het volgende:
[..]
Omdat je een slome duikelaar bent???
Die dingen zijn zo traag als stront...
Dat lijkt me wel zo handig.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:10 schreef mechatronics het volgende:
er stonden in het buitenland in elke shoppingmall overal van die bordjes bij de liften, ik meen ze ook wel eens op stations te zien.
Daar staat dan op:
Rechts = stilstaan
Links = doorlopen
of iets in die trend
Aso.quote:Op zondag 20 maart 2005 10:28 schreef Troeta het volgende:
Die mensen die langs je willen als je lekker op je gemakje op een roltrap staat zijn juist verschrikkelijk irritant!
Damn, die trap gaat automatisch omhoog, zodat je NIET hoeft te lopen.
Maar nee hoor, zo'n dikke student moet er weer zonodig langs omdat hij niet op tijd uit z'n nest komt en dan moet ik tegen het randje gaan staan??? En dan het liefst op 1 been!! Mooi niet!!
Ik blokkeer de boel dan lekker, dan hebben mensen minder snel de neiging om er langs te gaan.
Hoe moeten ze anders staan dan? Waarom héb je zo een haast?quote:Op zondag 20 maart 2005 10:27 schreef Natalie het volgende:
Het valt me overigens op dat je dit in alle leeftijdcategorieën ziet. Jongeren staan er over het algemeen bekend om dat ze zich wat afzetten tegen de bestaande regels/gewoonten, maar ook de oude medemens kan er wat van. Vaak genoeg zie ik ouderen op roltrappen staan die met hun boodschappentassen en wandelstokken de volledige breedte van de tree bezet houden, waardoor het onmogelijk is om je er langs te werken.
Er is een verschil tussen je tasje bij je houden of het aan de andere kant van de tree neer te gooien, oh weledele heer Dagonet.quote:Op zondag 20 maart 2005 10:36 schreef Dagonet het volgende:
Hoe moeten ze anders staan dan? Waarom héb je zo een haast?
Daar gaat het niet om. Als iedereen zich aan die regeltjes houdt is er voor niemand een probleem, wie wil lopen loopt, en wie wil staan die staat. Ik vind het echt asociaal om dan met opzet de boel te blokkeren, om anderen zoiets op te leggen. Dan heb je m.i. echt een kronkel in je kop.quote:Op zondag 20 maart 2005 10:36 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoe moeten ze anders staan dan? Waarom héb je zo een haast?
Net zoiets als met autorijden. Soms als je iemand wil inhalen, gaan ze expres harder rijden zodat je er moeilijk voorbij komt.quote:Op zondag 20 maart 2005 10:57 schreef heiden6 het volgende:
Daar gaat het niet om. Als iedereen zich aan die regeltjes houdt is er voor niemand een probleem, wie wil lopen loopt, en wie wil staan die staat. Ik vind het echt asociaal om dan met opzet de boel te blokkeren, om anderen zoiets op te leggen. Dan heb je m.i. echt een kronkel in je kop.
"Ja, ze hebben allemaal zo'n haast tegenwoordig, ik ga er lekker voor staan zodat ze niet door kunnen lopen, lekker puh."
Nou, ik snap de situatie in Nederland al een stuk beter. De rollen worden hier door te veel mensen omgedraaid zo te merken, je krijgt hier nog eerder een trap na als je probeert iemand voorbij te gaan op de roltrap dan dat mensen rekening met elkaar houden...quote:Op zondag 20 maart 2005 10:28 schreef Troeta het volgende:
Die mensen die langs je willen als je lekker op je gemakje op een roltrap staat zijn juist verschrikkelijk irritant!
Damn, die trap gaat automatisch omhoog, zodat je NIET hoeft te lopen.
Maar nee hoor, zo'n dikke student moet er weer zonodig langs omdat hij niet op tijd uit z'n nest komt en dan moet ik tegen het randje gaan staan??? En dan het liefst op 1 been!! Mooi niet!!
Ik blokkeer de boel dan lekker, dan hebben mensen minder snel de neiging om er langs te gaan.
Doe ik altijd als een brommertje me wil inhalenquote:Op zondag 20 maart 2005 11:02 schreef Natalie het volgende:
[..]
Net zoiets als met autorijden. Soms als je iemand wil inhalen, gaan ze expres harder rijden zodat je er moeilijk voorbij komt.
quote:Op zondag 20 maart 2005 10:34 schreef PeRi het volgende:
InLondon
houden de mensen zich wél aan die regels. Alles is beter in London.
De meeste mensen gaan willekeurig op de roltrap staan, de meeste mensen irritereren zich aan die aso's die op een roltrap van wel 6 meter lang perse willen passeren. We respecteren elkaars plekje door gewoon te wachten tot de roltrap boven is.quote:Op zondag 20 maart 2005 11:06 schreef Nathox het volgende:
[..]
Nou, ik snap de situatie in Nederland al een stuk beter. De rollen worden hier door te veel mensen omgedraaid zo te merken, je krijgt hier nog eerder een trap na als je probeert iemand voorbij te gaan op de roltrap dan dat mensen rekening met elkaar houden...
Wat leven we toch in een lekker land, yippie! Ga zo door allemaal!!
Maar niet heus!!!![]()
Welnee, dat lees je helemaal verkeerd.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 18:17 schreef Roquefort het volgende:
Ja hoor, omdat alle allochtonen links willen inhalen, moet de autochtone bevolking die-gewoon-geen-haast-heeft maar even aan de kant moven.
Zo zijn we niet getrouwd mensen!
Volgens mij zijn ze ontworpen zodat de doorstroom beter bevorderd, dat bekenent dat je eigenlijk gewoon moet blijven doorlopen op die dingen, maarja ons bient lui dus blijven we allemaal als lemmingen op die dingen stilstaan, gemak dient de mens tenslottequote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:02 schreef XiChico het volgende:
Halen jullie in op een roltrap .. die is er toch voor uitgevonden dat je alleen hoeft te staan en naar boven word gerold.
Ja probeer eens een trap in de gemiddelde hogeschool OP te lopen. Ik loop rechts naar boven, komen van die jojo's naar beneden aan de rechterkant, i.p.v. links.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:02 schreef Natalie het volgende:
't Geldt niet alleen voor roltrappen, maar ook voor gewone trappen. Neem bijv. het stationsvoorbeeld van wonderer: hoe vaak gebeurt het niet dat je je in allerlei bochten moet wringen om de trap op of af te komen.
Sommige mensen beginnen hele conversaties op de trap (Heeee, jij ook hier?), of horen hun mobieltje gaan houden vervolgens midden op de trap een gesprek, of (het ergste) ze zetten hun tas op een tree en gaan op zoek naar iets wat erin zit.
Jij begrijpt echt helemaal niets van de Nederlandse cultuur he?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 16:53 schreef zijle het volgende:
"Pardon, mag ik even langs? Dank u" net zo makkelijk
Stiekem gedraag je je gewoon als een echte Hollanderquote:Op donderdag 31 maart 2005 22:29 schreef Big_Boss_Man het volgende:
In Duitsland staan de slome lui rechts, zodat de snelle personen (waaronder ik natuurlijk) links kunnen passeren.
![]()
Hoezo? Je bent nog nooit in duitsland of frankrijk geweest?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 03:19 schreef heiden6 het volgende:
Nederlanders zijn over het algemeen erg onbeschoft.
Jawel, maar dat vond ik niet erger dan hier. Allemaal van een geheel andere orde dan bijvoorbeeld Latijds-Amerika.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:58 schreef Redux het volgende:
[..]
Hoezo? Je bent nog nooit in duitsland of frankrijk geweest?
Die hebben we in Nederland natuurlijk nietquote:Op vrijdag 18 maart 2005 17:28 schreef XQZ-me het volgende:
[..]
die mensen zien er best chinees uit...![]()
Omdat een roltrap nu juist gemaakt is voor 'den luien mensch'. Zodat de mensen die naar boven of naar beneden moet niet hoeft te lopen en zodoende zichzelf moe maaktquote:Op vrijdag 18 maart 2005 02:37 schreef Nathox het volgende:
Waarom staat in Nederland niet iedereen gewoon netjes RECHTS op dat ding??
Daar wordt iedereen toch vrolijker van?
En zo is het gras altijd groener bij de buren...quote:Op vrijdag 1 april 2005 16:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jawel, maar dat vond ik niet erger dan hier. Allemaal van een geheel andere orde dan bijvoorbeeld Latijds-Amerika.
Nee, dat is nou juist NIET waar. Roltrappen zijn oorspronkelijk bedoeld om op te lopen, ook al denkt het gros van de mensen dat ze bedoeld zijn om lekker lui op stil te gaan staan. Ze zijn bedoeld als een manier om je snel te kunnen verplaatsen, dus juist op stations en vliegvelden is het superirritant als mensen er breeduit op stil gaan staan zodat niemand anders er meer langs kan.quote:Op zondag 3 april 2005 19:21 schreef Nembrionic het volgende:
Omdat een roltrap nu juist gemaakt is voor 'den luien mensch'. Zodat de mensen die naar boven of naar beneden moet niet hoeft te lopen en zodoende zichzelf moe maakt
Waar staat dat ik niet snap dat mensen haast hebben omdat ze A: niet kunnen plannen of B: vertragen hebben opgelopen?quote:Op zondag 3 april 2005 19:35 schreef rooierooie het volgende:
Waarom mensen op een station haast hebben? Wat dachten jullie van een aansluiting moeten halen? Trein die vertraagd is waardoor je nog maar 1 minuut de tijd hebt om je aansluitende trein te halen en je anders een half uur moet wachten?
[..]
quote:Op zondag 3 april 2005 19:35 schreef rooierooie het volgende:
Nee, dat is nou juist NIET waar. Roltrappen zijn oorspronkelijk bedoeld om op te lopen, ook al denkt het gros van de mensen dat ze bedoeld zijn om lekker lui op stil te gaan staan. Ze zijn bedoeld als een manier om je snel te kunnen verplaatsen, dus juist op stations en vliegvelden is het superirritant als mensen er breeduit op stil gaan staan zodat niemand anders er meer langs kan.
En waar staat dat ik het tegen jou had?? Ik had het tegen al die mensen die hier lopen te zeuren over mensen die haast hebben.quote:Op zondag 3 april 2005 20:13 schreef Nembrionic het volgende:
Waar staat dat ik niet snap dat mensen haast hebben omdat ze A: niet kunnen plannen of B: vertragen hebben opgelopen?
Tuurlijk snap ik waarom mensen haast hebbenAlsjeblieft zeg.
Ja en? Wat moet ik met die links? De eerste link zegt niets over dat het doel van de roltrap zou zijn dat je erop stilstaat. De tweede en derde link gaan over over elevators, dat zijn liften, wat hebben die met roltrappen te maken?quote:
Je post het in een quote op mijn post. 1+1=2. In dit geval 3 blijkbaarquote:Op zondag 3 april 2005 22:19 schreef rooierooie het volgende:
[..]
En waar staat dat ik het tegen jou had?? Ik had het tegen al die mensen die hier lopen te zeuren over mensen die haast hebben.
[..]
Niet goed gelezen zeker?quote:Op zondag 3 april 2005 22:19 schreef rooierooie het volgende:
Ja en? Wat moet ik met die links? De eerste link zegt niets over dat het doel van de roltrap zou zijn dat je erop stilstaat. De tweede en derde link gaan over over elevators, dat zijn liften, wat hebben die met roltrappen te maken?
Dat, en het feit dat wij zo heerlijk kunnen klagen over de mensen om ons heen die geen rekening houden met anderen.quote:Op maandag 4 april 2005 14:42 schreef The_Langolier het volgende:
Dit is juist één van die dingen waarin Nederland, Nederland is. Mensen bij een bus die puur voor eigen profijt gaan, het recht van de sterkste en beuken maar. Wie het haalt heeft geluk, wie niet heeft pech, het individu telt eerst. Ook bij roltrappen, er is geen officiële regel voor link of rechts lopen, Nederlanders denken puur aan zichzelf en claimen voor zichzelf dan de plaats die hen het best uitkomt, hierin geen rekening houdend met anderen.
Dit zijn wij en dit maakt ons anders dan de rest van de wereld, in goede zin of niet.
Absoluut, daarin zijn wij echt onovertroffen.quote:Op maandag 4 april 2005 14:52 schreef Parabola het volgende:
Dat, en het feit dat wij zo heerlijk kunnen klagen over de mensen om ons heen die geen rekening houden met anderen.
Absoluut niet hoor, wat mij betreft (en ik kan het weten), maar elke regio heeft zo zijn voordelen. Gastvrijheid, vriendelijkheid, beleefdheid... daarvoor moet je nu eenmaal; niet in Nederland zijn. En voorzover ik het kan beoordelen al helemaal niet in het Noorden.quote:Op zondag 3 april 2005 19:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
En zo is het gras altijd groener bij de buren...
Mjah...'t Noordenquote:Op woensdag 6 april 2005 02:22 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Absoluut niet hoor, wat mij betreft (en ik kan het weten), maar elke regio heeft zo zijn voordelen. Gastvrijheid, vriendelijkheid, beleefdheid... daarvoor moet je nu eenmaal; niet in Nederland zijn. En voorzover ik het kan beoordelen al helemaal niet in het Noorden.![]()
Groningers staan nogal bekend als stug volk. Da's wel waar.quote:Op woensdag 6 april 2005 02:22 schreef heiden6 het volgende:
Absoluut niet hoor, wat mij betreft (en ik kan het weten), maar elke regio heeft zo zijn voordelen. Gastvrijheid, vriendelijkheid, beleefdheid... daarvoor moet je nu eenmaal; niet in Nederland zijn. En voorzover ik het kan beoordelen al helemaal niet in het Noorden.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |