Politie weg bij de stadions, goede zaak.quote:KNVB : Politie uit stadion
AMSTERDAM - De KNVB wil dat stewards in voetbalstadions alle taken van de politie overnemen. De mobiele eenheid wordt slechts opgeroepen bij ernstige rellen. Ook voor de aan- en afvoer van supporters moeten de clubs verantwoordelijk zijn.
Om stewards te lokken moeten ze in aanmerking komen voor belastingvoordeel.
De KNVB wil diverse maatregelen treffen tegen vandalisme. Zo komt er een persoonsgebonden kaart voor uitwedstrijden en komt er een proef waarbij supporters een pasfoto moeten inleveren, die de politie na rellen kan bekijken. Onderzocht wordt of supporters kunnen worden verplicht zich voor een wedstrijd bij de club te melden.
Dit staat in een advies waarover de clubs, de KNVB, de gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken morgen praten. De KNVB wil met deze voorstellen de weerstand wegnemen die bij burgemeesters bestaat tegen een play-offsysteem, waarbij clubs in twintig extra duels om deelname aan Europese competities strijden.
De Samenwerkende Organisaties Voetbal Supporters zullen actie voeren tegen de plannen. ''Alles moet wijken voor die verrekte televisie,'' aldus Ger van Os, voorzitter van de supportersvereniging van PSV. ''Wij denken dat John de Mol een toezegging heeft gehad dat die play-offs er hoe dan ook komen.''
die paarquote:Op woensdag 16 maart 2005 16:01 schreef rubbereend het volgende:
die paar politieagenten die doorgaans bij wedstrjiden in het stadions staan?
je weet toch in welk vak ze zitten..quote:Op woensdag 16 maart 2005 12:28 schreef KieWie het volgende:
Heerlijk om die kerel te zijn die de rotjesgooier uit de pasfoto's van de bezoekers van Ajax - Feijenoord in de Arena, de 50.000+ in totaal (!), moet gaan zoeken...
nou in het stadion zie ik nooit echt veel (bij PSV en NEC dan) de meeste politie is buiten bezig.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:20 schreef The_Hives het volgende:
[..]
die paar. Ik zie er doorgaans vrij veel.
dat worden dus volgend jaar stewards.....quote:Op woensdag 16 maart 2005 17:16 schreef Cart_man het volgende:
Moet je voor de verandering eens in de Kuip komen. Drie tot vier pelotons op mijn vak en dat nagenoeg elke wedstrijd.
Dat dacht ik ook al..quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:24 schreef rubbereend het volgende:klote nu komen die belachelijke play offs er dus zeker
onze club komt er toch niet inquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:57 schreef the_legend_killer het volgende:
We moeten die playoffs gaan boycotten !
Dat weet ik , maar dan raken wat spelers overbelast omdat ze teveel voetballen.quote:
kortom, bagger systeemquote:Op woensdag 16 maart 2005 23:12 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Dat weet ik , maar dan raken wat spelers overbelast omdat ze teveel voetballen.
Ik zie het WK dan slecht in.
En trouwens het kampioensteam is dan ook heel vroeg klaar en dan spelen die spelers heel lang niet.
Dan hebben ze geen wedstrijdritme meer.
We zijn bij Feyenoord al jaren niks anders gewend, er zijn 3 verschillende soortenquote:Op woensdag 16 maart 2005 23:17 schreef DarkShine het volgende:
En er komt dan waarschijnlijk ook nog een verplichte uitkaart voor de Eredivisie
Die hebben wij al 3 jaar,niets nieuws dusquote:Op woensdag 16 maart 2005 23:17 schreef DarkShine het volgende:
En er komt dan waarschijnlijk ook nog een verplichte uitkaart voor de Eredivisie
De SOVS heeft wel hun standpunt ingenomen dat ze tegen zijn, dus misschien komen er nog acties, maar die zijn dan wel erg (te?) laat.quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:36 schreef gras het volgende:
Jammer dat de verschillende supportersvereningen geen grote acties hebben gevoerd tegen die belachelijke play-offs. Als er één groep die konden tegenhouden waren zij het wel.
Ja, verschrikkelijk laat. Hoeveel maanden geleden zijn die play-offs al niet aangekondigd?quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:49 schreef Luni het volgende:
[..]
De SOVS heeft wel hun standpunt ingenomen dat ze tegen zijn, dus misschien komen er nog acties, maar die zijn dan wel erg (te?) laat.
Moet je maar niet met aanstekers gooienquote:Op woensdag 16 maart 2005 17:16 schreef Cart_man het volgende:
Moet je voor de verandering eens in de Kuip komen. Drie tot vier pelotons op mijn vak en dat nagenoeg elke wedstrijd.
Ik denk zeker een half jaar.quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:52 schreef gras het volgende:
[..]
Ja, verschrikkelijk laat. Hoeveel maanden geleden zijn die play-offs al niet aangekondigd?
ja in het stadion en op het stadionterrein. Dus dat verschilt ook nog eens per club, PSV heeft bijvoorbeeld geen grond langs het staion waar er bij de Kuip weer een lap omheen ligt.quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:56 schreef JaWi het volgende:
Overigens is dit toch alleen voor in de stadions?
Ik neem aan dat die 20 busjes ME buiten blijven staan.
Volgend seizoen krijgen we toch het WK aan het eind.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:17 schreef rubbereend het volgende:
[..]
kortom, bagger systeem
internationale toernooien zijn er dan ook nog niet. Dus de club kan ook niet daar naartoe.
Bijna alle voetbalsupporters denken er zo over. Oprotten met al die debiele maatregelen.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:16 schreef Staanplaats het volgende:
Pfff vraag me wel is af of ik er nog wel allemaal zin in heb.
Eén grote commerciele tyfus bende, en als klap op de vuurpijl worden we voor het gemak allemaal behandeld als criminelen, omdat al die woonboulevard-gangers denken dat het elke week 'los' gaat.
Soms hoop ik gewoon dat alles op de fles gaat...moet je dan is zien bij wie ze met hangende pootjes aankloppen..
Kutzooi
Voor jullie misschien ja. Maar het merendeel van de Nederlandse clubs heeft geen uitkaart.quote:Op donderdag 17 maart 2005 01:03 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Die hebben wij al 3 jaar,niets nieuws dus
Nogal laat jah. Wat koop je nou voor organisatie, die blij promoot dat het wel 160.000 leden vertegenwoordigt, maar gewoon continu blijkt te slapen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:49 schreef Luni het volgende:
[..]
De SOVS heeft wel hun standpunt ingenomen dat ze tegen zijn, dus misschien komen er nog acties, maar die zijn dan wel erg (te?) laat.
Laten we het niet hopen...ik vraag me af of de voordelen voor de clubs wel opwegen tegen de nadelen die deze maatregel met zich meebrengt. Ik zie het niet zo zitten met die playoffs..quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:24 schreef rubbereend het volgende:klote nu komen die belachelijke play offs er dus zeker
Zie hier de toekomst.quote:Artikel Metro:
Even naar een wedstrijd van je club wordt lastig.
Het bezoeken van voetbalwedstrijden in de eredivisie wordt met ingang van volgend seizoen veel minder vrijblijvend dan tot nu het geval is geweest.
Dat blijkt uit het zogenaamde smartmodel, het advies van de werkgroep Competitieopzet die het door de KNVB voorgestelde nieuwe competitiemodel met play-offs onderzocht. De werkgroep, die in eerste instantie enkel was gericht op
politie-inzet, heeft geadviseerd het supportersbeleid veel strenger te reguleren.
Tijdens een overleg tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken, de burgemeesters van de betaaldvoetbalsteden en de voetbalbond woensdagavond zijn deze adviezen grotendeels overgenomen. Maar of de voetbalsupporter zo blij
moet zijn met alle nieuwe bepalingen, valt te betwijfelen.
Uitkaart
Alle supporters die vanaf komend seizoen hun club willen steunen in
uitwedstrijden, moeten beschikken over een zogenaamde uitkaart.
“Meereizende supporters zijn bekend en alleen ‘goede’ supporters mogen mee naar uitwedstrijden”, staat in het smartmodel. Mocht de
betaaldvoetbalorganisatie (BVO) niet (willen) voldoen aan de eis van
een uitkaart, dan komt hun licentie in gevaar. De uitkaart moet voor 1
augustus worden ingevoerd.
Meer combi’s
De werkgroep adviseert verder een veel strengere wedstrijdorganisatie,
waarbij het georganiseerde supportersvervoer, de zogenaamde combiregeling,
vaker gehanteerd moet worden. “Georganiseerd vervoer kan worden gestimuleerd door bijvoorbeeld 40 procent korting op de toegang.” Tijdens de play-offs mogen de ontvangende clubs alleen nog het bezoekersvak beschikbaar
stellen. Vaak gaat het hier om slechts enkele honderden plaatsen.
Stadionverbod
Supporters die het huisreglement van de KNVB overtreden, worden
harder aangepakt dan nu het geval is. De bond gaat voor 1 augustus
van dit jaar de ‘Richtlijnen termijn stadionverboden’ onder de loep nemen
en waar nodig aanpassen. Op uitnodiging van familie of vrienden bij de tegenpartij een duel met verplichte combiregeling bijwonen is er vanaf komend seizoen niet meer bij. “Supporters die buiten de verplichte combiregeling om tóch
afreizen naar de wedstrijd, mogen in geen geval alsnog worden toegelaten
tot de wedstrijd.” Deze toeschouwers zullen door de politie worden ingesloten en krijgen een stadionverbod.
Sponsors
Ook sponsors van de clubs worden strenger aangepakt. Zo moet volgens
de werkgroep worden voorkomen dat toegangskaarten van sponsors
aan supporters worden gegeven/doorverkocht. “BVO’s geven sponsors geen kaarten voor risicovakken en op tickets wordt de firmanaam gedrukt, zodat de BVO in voorkomende gevallen de firma kan aanspreken.”
Hogere kosten
Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat zich bij de ministeries van Financiën en VWS hardmaken voor ‘vergroting van de ruimte voor belastingvrije vergoeding van vrijwilligers (stewards)’. “Dit zal het voor meer vrijwilligers aantrekkelijk
maken als steward op te treden”, meent de werkgroep. “BVO’s kunnen ook meer stewards aantrekken door zelf de belasting te betalen of door het aanstellen van regulier veiligheidspersoneel.”
Fotoregistratie
Supporters moeten bij het aanvragen van een seizoenskaart tevens een actuele pasfoto inleveren. “De supporter ondertekent een overeenkomst dat de BVO en KNVB de foto mogen gebruiken indien hij problemen veroorzaakt. De foto’s
van de supporters worden gebruikt bij toegangscontrole door stewards,
maar bijvoorbeeld ook ter identificatie van relschoppers op de tribunes.”
Wil de supporter niet voldoen aan deze eis, dan kan hij simpelweg
geen seizoenskaart aanvragen.
Stewards
De BVO regelt zelf de orde en veiligheid en verkeersstromen voor wat
betreft het stadion(terrein). “Lokale autoriteiten voorkomen actief en dwingend dat politie orde-, veiligheids- en verkeerstaken verzorgt, die door de BVO’s zelf geregeld kunnen worden.” Dit houdt concreet in dat de clubs stewards en/of
beveiligingsmensen moeten inhuren. De extra kosten worden hoogstwaarschijnlijk doorberekend in de toegangsprijs.
Vraag me trouwens af waarom ze supporter zijn gewoon niet verbieden, is toch veel makkelijker dan al die regeltjesquote:Sporteconoom noemt play-offs eredivisie waardeloos
De uitbreiding van de eredivisiecompetitie zal niet helpen de sterkste Nederlandse clubs Europa in te loodsen. De gedachte van de KNVB dat na invoering van de play-offs de beste en niet de gelukkigste teams zich voor de Europese toernooien plaatsen is een illusie.
Dat heeft prof.dr. Ruud Koning dinsdag in Groningen gezegd. Koning, de eerste Nederlandse hoogleraar in de sporteconomie, becijferde dat play-offs het tegendeel bewerkstelligen. "Play-offs zijn een waardeloos systeem om een sterkere deelname aan Europese toernooien te bereiken."
In een reguliere competitie is de kans dat de beste twee clubs in plaats van de gelukkigste twee zich voor de voorronde van de Champions League plaatsen 55 procent, rekende Koning voor. Via de voorgestelde play-offs krijgt idealiter het team dat eigenlijke tweede had moeten worden maar door pech lager eindigde, alsnog een kans.
Toch kan dat team in die play-offs natuurlijk weer verliezen. Koning zegt dat de kans dat de twee besten overblijven naar 38 procent zal dalen. " Toeval speelt een te grote rol om er van uit te kunnen gaan dat het sterkste team de play-offs wint."
De play-offs zal het totaal aantal toeschouwers in de eredivisie doen toenemen, hetgeen ook een oogmerk van de KNVB is. Maar Koning denkt dat de aantrekkingskracht van de play-offs ten koste zal gaan van het bezoek in de reguliere competitie. Onderzoek toont aan dat het aantal toeschouwers bij een wedstrijd "positief is gerelateerd aan het belang van die wedstrijd" , zoals de wetenschapper het uitdrukt.
Het systeem waarbij elke club twee keer alle tegenstanders treft, is de eerlijkste methode, vindt Koning. "Maar het spelen van drie of vier keer tegen elke club zou een preciezere eindstand opleveren. Want daarmee sluit je toeval uit. Toeval speelt, zeker bij in sporten als voetbal waarin slechts weinig doelpunten worden gemaakt, een belangrijke rol."
Koning signaleert dat internationale voetbalcompetities de afgelopen tien jaar minder spannend zijn geworden. Ze worden meer en meer gedomineerd door teams uit dezelfde, grote landen. Voor elk seizoen en voor elk land is een ranglijst gemaakt van de prestaties in de Europese competities. Deze ranglijst varieert steeds minder in de loop van de tijd: landen die het vorig seizoen goed deden, doen het dit seizoen ook goed. Landen die niet meer bij Europese top behoren, hebben meer moeite aansluiting te vinden bij die top.
BRON: www.lunaticnews.nlquote:Protest via e-mail
Wij ontvingen van een supporter een e-mail die hij verzonden heeft aan de 18 Eredivisie clubs. Op 7 april 2005 gaan de clubs namelijk een besluit nemen over de aangekondigde play-off.
Laat je stem horen binnen en buiten het stadion tegen de play-off en de verregaande maatregelen. We hebben de mailadressen van alle clubs bijgevoegd:
klantenservice@feyenoord.nl, administratie@fctwente.nl, fandesk@psv.nl, info@adodenhaag.nl, info@az.nl, info@degraafschap.nl, info@fcdenbosch.nl, info@fcgroningen.nl, info@fcutrecht.nl, info@nac.nl, info@nec-nijmegen.nl, info@rbconline.nl, info@rkcwaalwijk.nl, info@rodajc.nl, info@sc-heerenveen.nl, info@vitesse.nl, willem-ii@willem-ii.nl, info@ajax.nl
-----
Beste mensen,
Deze email schrijf ik u naar aanleiding van het voornemen tot invoeren van een play off systeem in de Eredivisie.
Als fanatiek supporter van 1 van de clubs in de Eredivisie maak ik me ernstig over de gevolgen die dit zal hebben voor clubs en supporters, ongeacht of het nu om een club uit de top, de subtop of de lagere regionen gaat.
Het op het eerste gezicht redelijke idee om de competitie aantrekkelijker te maken zal uiteindelijk alleen verliezers tellen. Het sportieve belang wordt ondergeschikt gemaakt aan het commerciële, terwijl de winst aan commerciële kant niet of nihil aanwezig zal blijken te zijn. Sponsorinkomsten en recettes zullen in de reguliere competitie dalen, aangezien de reguliere competitie minder belangrijk zal worden. Dit zal mijns inziens niet of nauwelijks gecompenseerd worden met de meeropbrengst bij de clubs die de play offs halen. Hetzelfde geldt voor de mogelijke tv-inkomsten. Daarnaast worden de play offs op voorhand uitgehold doordat er van de UEFA uit maar 1 Intertoto-plaats beschikbaar zal zijn. Iets wat de, door de plannenmakers veronderstelde winst nog meer onder druk zal zetten.
Dan zijn er ook nog de voorwaarden die door de overheden gesteld zijn met betrekking tot het bezoeken van de wedstrijden. Deze hebben een verdere criminalisering van de gewone supporter tot gevolg. Zoals een pasfoto op iedere seizoenkaart, waardoor deze niet meer overdraagbaar is, terwijl men nu een seizoenkaart uit kan lenen, op het moment dat men zelf onverhoopts een wedstrijd niet kan bezoeken. Tevens zullen de uitwedstrijden te bezoeken met een combi-regeling explosief stijgen. Terwijl we er juist naar streven dat te verminderen en het stadionbezoek te normaliseren.
Het vervangen van de politie door stewards lijkt op het eerste gezicht een verbetering. De mogelijkheden die de politie echter heeft strekken verder dan die van stewards. Mijns inziens zijn stewards er voor de supportersbegeleiding, dit houdt tevens in dat er taken zullen zijn waarvoor stewards niet geschikt kunnen zijn.
Daarnaast bezoeken vele mensen de wedstrijden van hun clubs met collega's en vrienden van andere clubs, soms als tegenstander, soms als neutrale bezoeker. In de voorstellen, zoals bij mij tot nu toe bekend, wil men ook deze supporters verder criminaliseren en wordt ze zelfs een stadionverbod in het vooruitzicht gesteld.
Dit zijn maar enkele van de punten waardoor ik me afkeer van de plannen met betrekking tot de play offs. Met deze email wil ik u laten weten dat er vele supporters zijn die het totaal niet zien zitten in de tot nu toe gepresenteerde plannen, inclusief de supportersbelemmerende maatregelen. Ik hoop dat u de mening van de supporters mee kunt nemen in uw uiteindelijke beslissing om de play offs af te stemmen, of met ze in te stemmen.
Met sportieve groet,
Blijf maar lekker dwarsliggen, ophoeren met die play-offsquote:Burgemeesters leggen bom onder competitieopzet
Veel burgemeesters hebben na de bekendmaking van de nieuwe competitieopzet laten weten problemen te hebben met het op de been krijgen van voldoende politiemensen rond kerst en oud en nieuw. Tijdens een ingelaste crisisbijeenkomst in Zeist bleek dat ze zelfs overwegen een streep door de wedstrijden te halen. Dit meldt de website ELF Voetbal.
Hierdoor dreigt de nieuwe opzet van de competitie op losse schroeven te komen staan. Om meer ruimte te verschaffen heeft de Knvb besloten twee extra speeldagen in te lassen: 27 december en 30 december. De clubs en gemeenten kunnen daaruit hun keuze maken. De wedstrijden rond de feestdagen zijn ingepland om ruimte te bieden voor play offwedstrijden aan het einde van de competitie.
Het definitieve schema wordt op 4 juli bekendgemaakt. Alle problemen zouden er dan uit moeten zijn.
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:38 schreef rotskibo het volgende:
[..]
Blijf maar lekker dwarsliggen, ophoeren met die play-offs![]()
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:43 schreef Chen het volgende:
Ja leuk enzo, maar bij ADO Den Haag staan er meisjes van 17 als steward.
Ik hoop het ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 13:48 schreef Dr.Daggla het volgende:
1x flink rellen en het plan wordt van tafel geveegd.
Hopen dat flinke rellen uitbreken tijdens de eerste speelronde..
Precies, geen behoefte aan dit soort gedoe. Wil gewoon de ouderwetse manier blijven houden. Commerciele teringbende. kk woerts, kk Talpa, kk De mol.quote:Op donderdag 30 juni 2005 10:20 schreef Stpan het volgende:
Nou John de Mol kan Tiesto lekker in zijn aars stoppen voor de wedstrijd. 100 jaar Spartamarsch wijkt niet voor 1 of ander kutdeuntje!
lijkt me idd ook mooiquote:Op donderdag 30 juni 2005 16:44 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Wat ik nu wel eens wil weten is wanneer we met kampioenschapsterren gaan lopen boven het embleem? Per 10 kampioenschappen 1 ster zoals in Italië of per 5 kampioenschappen 1 ster zoals in Turkije.
Idd ik snap de ophef niet zo...quote:Op donderdag 30 juni 2005 11:41 schreef rubbereend het volgende:we hebben nu ook al een erediciesie riedeltje..... en dat wordt gewoon vervangen
ja die bepalen allesquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:17 schreef Noca het volgende:
[..]
Idd ik snap de ophef niet zo...
De mol heeft er lijkt mij ook weinig mee te maken, dit bepaald de CV eredivisie toch?
quote:Eredivisie CV: Tiësto-Tune toch maar niet verplicht
Zo. Heeft het Eredivisie CV bestuur weer even hun aandacht gehad door wat paniek te schoppen over een tune die verplicht in de stadions gedraaid zou moeten worden voor elke wedstrijd.
Dat blijkt dus niet waar te zijn. Nadat diverse supporters(-groepen) bepaald niet positief gereageerd hebben heeft het bestuur van de Eredivisie CV laten weten dat de tune toch maar niet verplicht is. M.a.w.: de clubs mogen zelf weten of ze de tune willen draaien voor aanvang van een wedstrijd.
Lijkt ons een strak plan. Gewoon Hup N.A.C. voor aanvang van de wedstrijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |