quote:
Jan Willem van Dop nieuwe voorzitter FC Utrecht
Jan Willem van Dop (44) wordt de nieuwe voorzitter van de directie van FC Utrecht. Van Dop, die nu nog directeur algemene en financiële zaken bij Feyenoord is, treedt op 1 augustus in dienst van FC Utrecht. Per 1 oktober neemt hij de functie van directievoorzitter over van Martin Sturkenboom. Die blijft tot aan de winterstop als adviseur aan FC Utrecht verbonden.
De nieuwe voorzitter van FC Utrecht heeft negen jaar bij Feyenoord gewerkt. Aanvankelijk was hij financieel manager, maar na twee jaar werd hij geheel verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij de Rotterdamse club. Van Dop, woonachtig in Zeist, noemt zijn overstap 'het begin van een enorme uitdaging'. 'FC Utrecht spreekt me erg aan', zegt hij. 'Het is net zo'n club als Feyenoord: voor het volk, de mouwen opstropen en geen gekke dingen doen.'
Van Dop beschouwt zijn nieuwe werkgever als de vierde club van het land wat betreft de omvang van de supportersschare en ziet gezien het achterland nog verdere groeimogelijkheden. 'Ook in de sportieve ambities van FC Utrecht kan ik me helemaal vinden', aldus de toekomstige voorzitter. 'Ik heb natuurlijk niet alleen met Martin Sturkenboom en financieel directeur Rob Venneman gesproken, maar ook uitvoerig met technisch directeur en trainer-coach Foeke Booy. Het is duidelijk, dat Utrecht elk jaar zo lang mogelijk wil meedoen voor plaatsen die recht geven op Europees voetbal en dat is een mooie uitdaging.'
De contacten die hij de afgelopen tijd met FC Utrecht heeft gehad, hebben Van Dop enthousiast voor de club gemaakt. 'Ik heb veel waardering gekregen voor de mensen binnen de club. Onder leiding van Martin Sturkenboom is een geweldige klus geklaard. In het Utrechtse straatbeeld zie je tegenwoordig veel FC Utrecht-shirts. Dat was een paar jaar geleden nog een stuk minder', aldus Van Dop.
Jan willem van Dop
Sturkenboom, die na een interim-periode vorig jaar door de Raad van Commissarissen werd benoemd tot voorzitter van FC Utrecht, beschouwde het na het binnenhalen van de voor de club zo belangrijke nieuwe hoofdsponsor als één van zijn laatste taken te zorgen voor een bij de clubcultuur passende opvolger. 'Ik ben ervan overtuigd, dat we die hebben gevonden', zegt hij. 'Het ambitieniveau van Jan Willem van Dop sluit perfect aan op dat van de club. Bovendien neemt hij vanuit zijn Feyenoord-periode een grote bestuurlijke ervaring mee. Niet alleen op financieel gebied, maar vooral ook op operationeel niveau.'
President-commissaris Leo Markensteyn bevestigt, dat alle commissarissen overtuigd zijn van de kwaliteiten van Van Dop. Ze hebben hem dan ook unaniem benoemd. Het leek de commissarissen nuttig Sturkenboom vanwege diens lange clubhistorie tot het einde van het kalenderjaar als adviseur bij de club te blijven betrekken. 'Ik blijf in die periode op de achtergrond bij de gang van zaken betrokken, zodat ik mijn opvolger rustig wegwijs kan maken in de cultuur van FC Utrecht', aldus Sturkenboom.
Ken die hele vent niet, maar dat Sturkie weggaat is ALTIJD goed.