abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25496604
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:17 schreef Alicey het volgende:
Dat Einstein in God geloofde is waarschijnlijk wel waar. Einstein verstond onder God echter iets heel anders dan de meeste Christenen en Moslims.
Ok. Wat zou de ideale manier zijn om er achter te komen hoe God is?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 22:43:39 #177
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25496656
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 22:40 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ok. Wat zou de ideale manier zijn om er achter te komen hoe God is?
Dat is per definitie onmogelijk. Iedereen maakt zelf een God die beantwoordt aan de gedachten die die persoon er zelf over heeft. Zo valt bijvoorbeeld te zien dat mensen die van geweld houden een god vereren die daadkrachtig optreedt en op gruwelijke manieren mensen doodt. Mensen die niet van geweld houden vereren weer een God die het beste met mensen voor heeft.. Zo heeft iedereen zijn eigen God.
pi_25496738
...ja...of niet natuurlijk: God zit achter het gordijn van een parallel universum alles te besturen, en doet wat 'ie wil.
Mu!
pi_25496773
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 22:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is per definitie onmogelijk. Iedereen maakt zelf een God die beantwoordt aan de gedachten die die persoon er zelf over heeft. Zo valt bijvoorbeeld te zien dat mensen die van geweld houden een god vereren die daadkrachtig optreedt en op gruwelijke manieren mensen doodt. Mensen die niet van geweld houden vereren weer een God die het beste met mensen voor heeft.. Zo heeft iedereen zijn eigen God.
Als er echt een God zou zijn dan laat Hij toch zich zelf kennen? Er zijn toch genoeg manieren voor Hem om dit te doen
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 23:00:46 #180
17928 averty
Retroactief ziener
pi_25496996
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 21:50 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Of je leest mijn opmerking in de context?

Het was een plagende opmerking op een ongenuanceerd stukje, in de context waarin bijna werd gesteld dat gelovige mensen juist dom waren.
Zag het later, ja....

Religie heeft niet met domheid te maken, wel met educatie. Die zaken zijn wel degelijk omgekeerd gerelateerd.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  zaterdag 12 maart 2005 @ 23:24:06 #181
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25497405
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 22:49 schreef Aslama het volgende:

[..]

Als er echt een God zou zijn dan laat Hij toch zich zelf kennen? Er zijn toch genoeg manieren voor Hem om dit te doen
Als je er van uit gaat dat God echt bestaat in een fysieke vorm, dan wel.
pi_25497535
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je er van uit gaat dat God echt bestaat in een fysieke vorm, dan wel.
Waarom in fysieke vorm ? Bedoel je hiermee uit materie ?
  zaterdag 12 maart 2005 @ 23:32:44 #183
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25497568
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:31 schreef Aslama het volgende:

[..]

Waarom in fysieke vorm ? Bedoel je hiermee uit materie ?
Ik druk me inderdaad erg ongelukkig uit.

Ik bedoel hiermee meer anders dan alleen in de eigen gedachte. Ik ben daar zelf niet echt van overtuigd (Al sluit ik het niet uit). Dat levert toch soms andere gedachtengangen op.
pi_25497650
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik druk me inderdaad erg ongelukkig uit.

Ik bedoel hiermee meer anders dan alleen in de eigen gedachte. Ik ben daar zelf niet echt van overtuigd (Al sluit ik het niet uit). Dat levert toch soms andere gedachtengangen op.
OK. dus als een God zou bestaan anders dan in eigen gedachte dan zou Hij Zich zelf laten kennen. Wat zou dan de ideale manier zijn?
pi_25497701
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:37 schreef Aslama het volgende:

[..]

OK. dus als een God zou bestaan anders dan in eigen gedachte dan zou Hij Zich zelf laten kennen. Wat zou dan de ideale manier zijn?
wat mij betreft mag hij de maan nog een keer laten splijten
pi_25497744
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:39 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

wat mij betreft mag hij de maan nog een keer laten splijten
Goed, maar dan zeg ik de maan is vanzelf gespleten of door iets anders maar niet door God
pi_25499889
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:41 schreef Aslama het volgende:

[..]

Goed, maar dan zeg ik de maan is vanzelf gespleten of door iets anders maar niet door God
in de hadith staat dat dit het werk van God was
  zondag 13 maart 2005 @ 10:50:09 #188
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25503254
quote:

[..]

OK. dus als een God zou bestaan anders dan in eigen gedachte dan zou Hij Zich zelf laten kennen.
Dat stel ik weer niet, misschien is God wel puur een waarnemer. Het zou natuurlijk wel verstandig zijn als hij het zou doen.
quote:
Wat zou dan de ideale manier zijn?
De meest ideale manier zou natuurlijk zijn om langs te komen. Dat neemt echter een stuk van zijn goddelijkheid weg, want een God is juist God omdat hij niet gekend kan worden..
  zondag 13 maart 2005 @ 11:38:54 #189
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25504052
Het zinloze van dit soort bespiegelingen met betrekking tot het wezen van God is dat ze onverifieerbaar en niet-operationeel zijn, of anders gezegd, je weet het niet en je kan er niks mee. Dus mijn godsbeeld van Alicey, gezeten op het randje van het universum, uitdagend gekleed en met een pakje chocomel in haar hand, waarvan zij af en toe, ondeugend lachend, slokjes neemt en intussen de schepping ordent, is net zo waadevol als ieder ander godsbeeld: je weet het niet en je kan er niks mee. Wellicht essentieel in een godsbeeld.
Mu!
pi_25504330
quote:

[..]

Door te kappen met die kinderachtige strijd tussen goed en kwaad en gewoon iedereen in harmonie te laten leven.

Ik ben het met Alicey eens: een absolute vorm van God lijkt ook mij zeer onwaarschijnlijk. En daar heb ik zowel logische als persoonlijke redenen voor. Net zoals gelovigen dat soort redenen hebben om wel te geloven.
  zondag 13 maart 2005 @ 12:22:12 #191
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_25504934
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Door te kappen met die kinderachtige strijd tussen goed en kwaad en gewoon iedereen in harmonie te laten leven.

Ik ben het met Alicey eens: een absolute vorm van God lijkt ook mij zeer onwaarschijnlijk. En daar heb ik zowel logische als persoonlijke redenen voor. Net zoals gelovigen dat soort redenen hebben om wel te geloven.
Zoals ik al eerder zei, de persoonlijke opvattingen (mogelijk zelfs karakter/aanleg) lijkt uiteindelijk doorslaggevend te zijn, want we weten net zoveel alleen de één geloof dit en de ander dat.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_25504994
quote:
Op zondag 13 maart 2005 12:22 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei, de persoonlijke opvattingen (mogelijk zelfs karakter/aanleg) lijkt uiteindelijk doorslaggevend te zijn, want we weten net zoveel alleen de één geloof dit en de ander dat.
misschien weet men net zo veel, maar de één negeert een hoop om zo te kunnen blijven geloven in sprookjes.
  zondag 13 maart 2005 @ 13:00:38 #193
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25505697
je kunt jezelf als een god zien. Alles wat je doet heeft namelijk effect op alles in het universum. Als jij er niet was geweest, was het al binnen enkele dagen heel anders op aarde, laat staan na een paar jaar. En je hebt zelfs invloed op het allerbuitenste atoompje van ons universum
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:46:20 #194
116148 Kelt
Groene Nationalist
pi_25538853
ja hoor kan

aliens hebben de mensaap genetisch gemanipuleerd tot de hedendaagse mens, de mens zag de aliens aan voor goden en hopla religie.

religie en evolutie in 1
--sig verwijderd, nokken met dat getroll--
pi_25554613
quote:
Op zondag 13 maart 2005 01:32 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

in de hadith staat dat dit het werk van God was
De hadith is toch geen bewijs
pi_25555639
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat stel ik weer niet, misschien is God wel puur een waarnemer. Het zou natuurlijk wel verstandig zijn als hij het zou doen.
[..]

De meest ideale manier zou natuurlijk zijn om langs te komen. Dat neemt echter een stuk van zijn goddelijkheid weg, want een God is juist God omdat hij niet gekend kan worden..
Dus als God zichzelf wil laten kennen kan Hij het niet, of bedoel je iets anders?
  vrijdag 18 maart 2005 @ 00:08:14 #197
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25556524
Dat maakt zo'n almachtige nu juist zo onmogelijk
Mu!
pi_25561859
quote:
Op zondag 13 maart 2005 12:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

misschien weet men net zo veel, maar de één negeert een hoop om zo te kunnen blijven geloven in sprookjes.
Ik zeg: Paradigma van Kuhn... Je ziet het zelfde, je neemt hetzelfde waar, maar de interpretatie is compleet anders. Pas wanneer je beide met dezelfde bril kijkt (in hetzelfde paradigma leeft), zul je hetzelfde zien.
Zo ook met geloof. Ik als atheist kijk vrij nuchter aan tegen de dingen die bij ons gebeuren. Een aantal gelovigen daarentegen zagen bijvoorbeeld de Tsunami als een waarschuwing of straf van God/Allah/Boedeh/Who or whatever. Ander voorbeeld... De DaVinci Code. Door veel mensen gezien als een boek dat feit en fictie leuk weet te vermengen. Door een kardinaal bestempeld als een boek vol leugens. Vanuit zijn paradigma, kan ik het me voorstellen. Voor hem is het ronduit belachelijk, dat de hoer Maria Magdalena zou kunnen trouwen (of ook maar een relatie zou kunnen hebben) met de zoon van God. Ik zit in een ander paradigma en zie een zoon van een timmerman die iets ziet in een leuke jonge vrouw. Dat die zoon van die timmerman vervolgens nog leuk kan speechen en daarmee de eerste sekte opricht is een bijkomstigheid. Maar om even op die kardinaal terug te komen. Hij beweerd dat het leugens zijn, maar wat is zijn bewijs dat de bijbel wel 100% correct is Kortom, iedereen leeft in zijn eigen paradigma, maar sommige paradigma's komen meer overeen dan anderen.
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_25590902
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:25 schreef -PatrickO- het volgende:

[..]

Ik zeg: Paradigma van Kuhn... Je ziet het zelfde, je neemt hetzelfde waar, maar de interpretatie is compleet anders. Pas wanneer je beide met dezelfde bril kijkt (in hetzelfde paradigma leeft), zul je hetzelfde zien.
Zo ook met geloof. Ik als atheist kijk vrij nuchter aan tegen de dingen die bij ons gebeuren. Een aantal gelovigen daarentegen zagen bijvoorbeeld de Tsunami als een waarschuwing of straf van God/Allah/Boedeh/Who or whatever. Ander voorbeeld... De DaVinci Code. Door veel mensen gezien als een boek dat feit en fictie leuk weet te vermengen. Door een kardinaal bestempeld als een boek vol leugens. Vanuit zijn paradigma, kan ik het me voorstellen. Voor hem is het ronduit belachelijk, dat de hoer Maria Magdalena zou kunnen trouwen (of ook maar een relatie zou kunnen hebben) met de zoon van God. Ik zit in een ander paradigma en zie een zoon van een timmerman die iets ziet in een leuke jonge vrouw. Dat die zoon van die timmerman vervolgens nog leuk kan speechen en daarmee de eerste sekte opricht is een bijkomstigheid. Maar om even op die kardinaal terug te komen. Hij beweerd dat het leugens zijn, maar wat is zijn bewijs dat de bijbel wel 100% correct is Kortom, iedereen leeft in zijn eigen paradigma, maar sommige paradigma's komen meer overeen dan anderen.
En ik maar denken dat de moeder van Jezus de hoer was die zich voor een paar sestertiën had laten bomen door een Romeinse legionair et voila, Jezus de Hoerenzoon
Een hoerenloper dus die Jezus, de smeerlap. Familie trekje dus, zo vader zo zoon.
Maar zoals jezelf terecht al aangeeft, het verschil tussen die paradigma's is de mate van nuchterheid. En wat betreft het Vaticaan, daar kunnen alleen mannen werken die ervoor gekozen hebben een celibatair leven te leiden. Zonderlingen dus, vreemde jongens waar geestelijk iets mis mee is, dat is een bekend eeuwenoud probleem van de kath. kerk. Doet de nuchterheid dan ook géén goed, geestelijke handicaps.
Teveel in de miswijn duiken en wierook in je neus wil overigens ook niet helpen.

Edit:
Voor diegenen in een paradigma aan gene zijde: De vader van Jezus was dus een Romeinse hoerenloper

[ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 19-03-2005 17:44:17 ]
  zaterdag 19 maart 2005 @ 22:09:05 #200
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25597636
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 17:38 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

En ik maar denken dat de moeder van Jezus de hoer was die zich voor een paar sestertiën had laten bomen door een Romeinse legionair et voila, Jezus de Hoerenzoon
Een hoerenloper dus die Jezus, de smeerlap. Familie trekje dus, zo vader zo zoon.
Maar zoals jezelf terecht al aangeeft, het verschil tussen die paradigma's is de mate van nuchterheid. En wat betreft het Vaticaan, daar kunnen alleen mannen werken die ervoor gekozen hebben een celibatair leven te leiden. Zonderlingen dus, vreemde jongens waar geestelijk iets mis mee is, dat is een bekend eeuwenoud probleem van de kath. kerk. Doet de nuchterheid dan ook géén goed, geestelijke handicaps.
Teveel in de miswijn duiken en wierook in je neus wil overigens ook niet helpen.

Edit:
Voor diegenen in een paradigma aan gene zijde: De vader van Jezus was dus een Romeinse hoerenloper
Het lijkt erop dat je ene Jezus met ene Brian verwarde terwijl je je in absolutismen verloor.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')