abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2005 @ 13:23:47 #251
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25488462
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 13:15 schreef livEliveD het volgende:
Dit zijn potdomme lange posts voor een slowchat [afbeelding]
Goedemiddag trouwens
Dat is echte slow chat he?

En goedemiddag!
  zaterdag 12 maart 2005 @ 13:24:29 #252
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25488470
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 13:23 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ik zal Alicey nu maar even met rust laten met mijn gezeur.
Ik vind het juist interessant, dus laat het beslist niet om wille van mij.
pi_25488595
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 13:23 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ben nogal een fanatiekeling
Godslasteraar, heb je een traumatische jeugdervaring inzake religie dat je nu zo fanatiek bent ?
pi_25488887
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 13:34 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Godslasteraar, heb je een traumatische jeugdervaring inzake religie dat je nu zo fanatiek bent ?
Nee, niet dat ik weet in ieder geval. Mijn ouders vertellen wel eens een verhaal over toen ik heel jong (5 jaar ofzo) was en we in Den Bosch waren en mijn ouders die kathedraal daar wilden bezoeken. Ik wilde daar niet naar binnen, ik schijn dus letterlijk gezegd te hebben: ''Daar doen ze het met God''
Ik ben de geboren Anti-Christ Hoe dan ook, religie heeft in mijn jeugd geen enkele rol gespeeld.
Wel heb ik pech gehad als kind, drie maal op het randje van leven en dood, dat zal invloed gehad hebben op mijn kijk op het leven.

Waar ik de zenuwen van krijg is die leugenachtigheid van creationisten/religies, bv. het werkelijk onbeschaamde gemanipuleer van kinderen al vanaf hun jongste jaren. Vooral vanaf een kind's jongste jaren aangezien ze dan volstrekt weerloos zijn en goed te programmeren.
Als je bv ziet wat er gebeurt in Pakistan in het onderwijs waar kinderen uitsluitend de koran leren en vooral getraind worden te haten, dat is toch vreselijk. Die kinderen zijn op voorhand gehandicapt voor het leven. Dat is pure kindermishandeling, de toekomst van die kinderen wordt al vanaf hun geboorte kapot gemaakt.

Ik kan moeilijk al mijn bezwaren tegen religie/creationisme hier gaan opschrijven, dat doe ik jullie niet aan (en mezelf)
Laten we zeggen dat ik een zeer uitgesproken rechtvaardigheidsgevoel heb en me buitengewoon uitgedaagd voel door religie. Zeker sinds 11 september 2001.

(waarmee ik niet wil zeggen dat zelf ik zo'n lieverd ben, integendeel , als ik de middelen zou hebben bv. zouden de mensen achter Harun Yahya voor hun leven moeten vrezen Gelukkig heb ik die middelen niet en streef ik er ook niet naar om ze bemachtigen)
(ja ja, ik overdrijf weer vreselijk, maar het lucht wel op )

[ Bericht 3% gewijzigd door Godslasteraar op 12-03-2005 14:11:40 ]
  zaterdag 12 maart 2005 @ 14:59:49 #255
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25489624
religie is een manier van leven, en iedereen heeft zijn eigen levensvisie.. ik vind dus dat, net als dat religieuze mensen niet-religieuze mensen moeten respecteren, dit ook andersom moet gelden
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 12 maart 2005 @ 15:01:37 #256
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25489650
ej ik hier op de slowchat!
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zaterdag 12 maart 2005 @ 15:04:55 #257
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25489709
Welkom einz !
pi_25489746
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 14:59 schreef DionysuZ het volgende:
religie is een manier van leven, en iedereen heeft zijn eigen levensvisie.. ik vind dus dat, net als dat religieuze mensen niet-religieuze mensen moeten respecteren, dit ook andersom moet gelden
vind ik ook, maar we mogen er best over discussieren.
pi_25489758
Ik respecteer religieuze mensen voor zover zij de rechten van anderen respecteren. Hun kinderen horen bij 'anderen'.
pi_25490093
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 14:59 schreef DionysuZ het volgende:
Op het moment dat religie (of fanatieke aanhangers ervan) een gevaar voor het welzijn en toekomst wordt van de mensheid is het wat mij betreft gedaan met tolerantie t.o.v. een dergelijke cult. Dat ze ''God'' aanhangen of wat er ook allemaal beweert word door dergelijke mensen doet dan niet ter zake.
Er is geen reden om religies wat dat betreft anders te behandelen dan ideologieën.
Er zijn een aantal zeer urgente problemen in deze wereld, overbevolking, klimaatsverandering, armoede en intolerantie, en religie draagt in niet onaanzienlijke mate bij aan deze problemen, en hindert de bestrijding ervan.

Rudy Kousbroek:Als het gaat om kwesties als vaccinatie, onderwijs voor meisjes, geboortebeperking, hygiëne en emancipatie is de religieuze intuïtie altijd meteen op mars, resoluut en zonder aarzelen, in de richting van de achterlijkheid.
pi_25490168
Godslasteraar, heb jij die site al eens bekeken waar ik regelmatig naar verwijs? http://www.geocities.com/paulntobin/index.html

Denk dat je je wel kunt vinden in wat hij schrijft. En er staat veel waardevolle informatie op de site.
pi_25490395
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 15:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Godslasteraar, heb jij die site al eens bekeken waar ik regelmatig naar verwijs? http://www.geocities.com/paulntobin/index.html

Denk dat je je wel kunt vinden in wat hij schrijft. En er staat veel waardevolle informatie op de site.
Ziet er goed uit. Zal het zeker bestuderen, bedankt
Die link van jou naar die site van Gould was ook erg goed. Erg mooi artikel.
Gould had ik eigenlijk nog nooit iets van gelezen vanwege het (wetenschappelijkke)conflict tussen Gould en Dawkins waarbij ik Dawkins' positie overtuigender vindt. Jammer, daar heb ik mezelf tekort gedaan.
Zelf ga ik regelmatig naar deze site: http://www.positiveatheism.org/index.shtml vooral vanwege de quotes
Zelfs Homer Simpson staat er in, een niet te onderschatten bron voor wijsheden: Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies, and kids with fake IDs.
(Quotes - Kijk bij het alfabet - klik op het vraagteken)
Nog een interessante en handige link.
http://skepticsannotatedbible.com/
pi_25490429
Over de Skeptic's Annotated Bible ben ik niet altijd tevreden. Er staat ook een hoop onzin op die site, dingen die ze niet echt goed uitgezocht hebben. Positive Atheism ga ik bookmarken om later eens te bekijken.
pi_25490517
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 16:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Over de Skeptic's Annotated Bible ben ik niet altijd tevreden. Er staat ook een hoop onzin op die site, dingen die ze niet echt goed uitgezocht hebben. Positive Atheism ga ik bookmarken om later eens te bekijken.
Waar zitten de zwakke plekken van Skeptic's Annotated Bible? Ben namelijk wat de bijbel betreft nogal een leek
pi_25490627
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 16:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Waar zitten de zwakke plekken van Skeptic's Annotated Bible? Ben namelijk wat de bijbel betreft nogal een leek
En daar ligt het probleem. Als je de Bijbel een beetje kent, dan zie je dat ze veel dingen uit hun verband rukken en misinterpreteren. Als je concrete voorbeelden wilt, dan hou je die tegoed, ik moet zometeen naar mijn werk.
pi_25490812
Ziet er werkelijk veelbelovend uit: http://www.geocities.com/paulntobin/index.html
En ook overzichtelijk. Daar schort nog wel eens het één en ander aan.
En......er is een FAQ

En nog even over kinderen:
Dawkins over zijn eigen dochtertje:, "I had always been scrupulously careful to avoid the smallest suggestion of infant indoctrination, which I think is ultimately responsible for much of the evil in the world. Others, less close to her, showed no such scruples, which upset me, as I very much wanted her, as I want all children, to make up her own mind freely when she became old enough to do so. I would encourage her to think, without telling her what to think."
pi_25490857
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 16:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

En daar ligt het probleem. Als je de Bijbel een beetje kent, dan zie je dat ze veel dingen uit hun verband rukken en misinterpreteren. Als je concrete voorbeelden wilt, dan hou je die tegoed, ik moet zometeen naar mijn werk.
Ik geloof dat ik daar zelf al iets van gezien heb, jammer. Het is zo'n mooie site.
Werk ze
pi_25492336
Fijn, he, als je het allemaal lekker met elkaar eens bent...
Mu!
  zaterdag 12 maart 2005 @ 18:42:21 #269
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25492369
Met elkaar eens zijn vinden we hier niet leuk. Het is zo slecht voor de discussie.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 19:01:47 #270
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25492673
tolerantie is slecht tolerantie als je de intoleranten tolereert
pi_25492787
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 19:01 schreef DionysuZ het volgende:
tolerantie is slecht tolerantie als je de intoleranten tolereert
We have the right not to tolerate the intolerant. We should tolerate even them whenever we can do so without running a great risk; but the risk may become so great that we cannot allow ourselves the luxury.
Karl Popper
pi_25493221
Ja ja, Karl Popper...True ignorance is not the absence of knowledge, but the refusal to acquire it.
...ik vind het een beetje een leesmappenfilosoof, readers digest of zo, lekker populair en weinig onderbouwd. Je kunt natuurlijk overal wel een mening over hebben, en met een witte sik word je snel geloofd (*singlecoil heeft sinds kort een witte sik*). Waar is toch het bevlogen libertijnse "Ik ben het in alles met u oneens maar zal sterven..." ? Laffe koe, die Popper, lijkt overigens ook veel gejat te hebben van zijn oude leermeester Otto Selz.
Mu!
pi_25493281
Wij zijn natuurlijk voor absolute tolerantie, en zullen helpen ons eigen huis in brand te steken als dat een politiek statement van onze tegenstanders is...
Mu!
  zaterdag 12 maart 2005 @ 19:56:42 #274
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25493621
Er zijn denk ik wel grenzen aan tolerantie. Voor mij is o.a. intolerantie zo'n grens. Dan kan ik opeens toch erg fel worden.
pi_25493761
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 16:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Ziet er werkelijk veelbelovend uit: http://www.geocities.com/paulntobin/index.html
En ook overzichtelijk. Daar schort nog wel eens het één en ander aan.
En......er is een FAQ [afbeelding]
Ja, en ik zou die FAQ gaan vertalen/bewerken voor Fok. Heb inmiddels toestemming gevraagd van Paul Tobin en hij is ermee accoord.
quote:
En nog even over kinderen:
Dawkins over zijn eigen dochtertje:, "I had always been scrupulously careful to avoid the smallest suggestion of infant indoctrination, which I think is ultimately responsible for much of the evil in the world. Others, less close to her, showed no such scruples, which upset me, as I very much wanted her, as I want all children, to make up her own mind freely when she became old enough to do so. I would encourage her to think, without telling her what to think."
Het is dat ik geen kinderen wil, maar anders zou ik het dus ook zo proberen te doen. Zo hebben mijn ouders het ook aangepakt en daar ben ik uitermate tevreden over. Ik heb altijd in volledige vrijheid kunnen kiezen. Mijn ouders hebben mij een prachtig voorbeeld in levenskunst gegeven, maar ze hebben mij nooit verteld hoe ik moest leven of denken, daarin was ik vrij. En het grappige is dat ik nu dus over heel veel dingen net zo denk als zij. Alleen dan wel uit vrije wil.
pi_25493792
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 19:33 schreef SingleCoil het volgende:
Ja ja, Karl Popper...True ignorance is not the absence of knowledge, but the refusal to acquire it.
...ik vind het een beetje een leesmappenfilosoof, readers digest of zo, lekker populair en weinig onderbouwd
Leesmappenfilosoof, readers digest Probeer maar eens The Open Society And Its Enemies te lezen, al is het maar de eerste 30 blz. ben benieuwd of je dat haalt.
quote:
. Je kunt natuurlijk overal wel een mening over hebben, en met een witte sik word je snel geloofd
quote:
(*singlecoil heeft sinds kort een witte sik*). Waar is toch het bevlogen libertijnse "Ik ben het in alles met u oneens maar zal sterven..." ? Laffe koe, die Popper.
Sinds Voltaire is er wel het één en ander misgegaan., klingt natuurlijk wel stoer: "Ik ben het in alles met u oneens maar zal sterven..." Voltaire is er overigens nog altijd 84 jaar mee geworden, en dat in de 18e eeuw.. Je maakt het jezelf dan ook minder moeilijk met lastige vragen. B.v. ''Zou ik bereid zijn te sterven voor Hitler's/OBL's.. vrijheid van meningsuiting''.

ooh ja,
Voltaire:Christianity is the most ridiculous, the most absurd and bloody religion that has ever infected the world.
quote:
lijkt overigens ook veel gejat te hebben van zijn oude leermeester Otto Selz.
Daar heeft ie dan goed aan gedaan, het is één van de meest invloedrijke filosofen van de 20e eeuw.

Tot slot, als intellectuelen roepen bereid te zijn te sterven voor een ideaal, wat ze dan eigenlijk bedoelen is dat jij, niet zijzelf, bereid moet zijn te sterven voor dat ideaal. Net politici dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 12-03-2005 20:24:54 ]
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:10:37 #277
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25493849
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, en ik zou die FAQ gaan vertalen/bewerken voor Fok. Heb inmiddels toestemming gevraagd van Paul Tobin en hij is ermee accoord.

Wanneer we kunnen we een prototype en debate-topic tegemoet zien?
quote:
maar ze hebben mij nooit verteld hoe ik moest leven of denken, daarin was ik vrij. En het grappige is dat ik nu dus over heel veel dingen net zo denk als zij. Alleen dan wel uit vrije wil.
Voor mij is het zo ongeveer precies omgekeerd.. Of het anders had kunnen zijn betwijfel ik..
pi_25493934
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wow, dat is een goeie stunt. En een flinke klus. Je hebt die site goed doorgeploegd dus. Nogmaals dank voor de link.
quote:
Het is dat ik geen kinderen wil, maar anders zou ik het dus ook zo proberen te doen. Zo hebben mijn ouders het ook aangepakt en daar ben ik uitermate tevreden over. Ik heb altijd in volledige vrijheid kunnen kiezen. Mijn ouders hebben mij een prachtig voorbeeld in levenskunst gegeven, maar ze hebben mij nooit verteld hoe ik moest leven of denken, daarin was ik vrij. En het grappige is dat ik nu dus over heel veel dingen net zo denk als zij. Alleen dan wel uit vrije wil.
Never say never, Dawkins had zijn dochtter toen ie een eind 40 was geloof ik, dat is natuurlijkhet voordeel wat mannen hebben. Mits je dan nog aan de bak komt natuurlijk.
Er zijn wat mensen om mij heen die nu kinderen krijgen, ik begin heftig te twijfelen.
Maar ik heb de tijd.
Opvoeden: Mijn familie zegt altijd dat ik mijzelf heb opgevoed, waarschijnlijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven

Edit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Godslasteraar op 12-03-2005 20:21:42 ]
pi_25494017
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:10 schreef Alicey het volgende:
Wanneer we kunnen we een prototype en debate-topic tegemoet zien?
Geduld, geduld. Ik heb eerst even wat andere dingen liggen die moeten gebeuren. Geef me een paar weken.
quote:
Voor mij is het zo ongeveer precies omgekeerd.. Of het anders had kunnen zijn betwijfel ik..
Dat is 't 'm hè. Het opdringen van een mening werkt averechts. De kans is groot dat een kind zich er faliekant tegen keert, juist vanwege die onvrijheid. Terwijl een goed voorbeeld zonder enige dwang vaak doet volgen...
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:25:03 #280
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494046
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Geduld, geduld. Ik heb eerst even wat andere dingen liggen die moeten gebeuren. Geef me een paar weken.
Okay, ik werd even iets te enthausiast en ongeduldig geloof ik.
quote:
[..]

Dat is 't 'm hè. Het opdringen van een mening werkt averechts. De kans is groot dat een kind zich er faliekant tegen keert, juist vanwege die onvrijheid. Terwijl een goed voorbeeld zonder enige dwang vaak doet volgen...
Als het een goed voorbeeld is allicht wel. Hoewel goed natuurlijk errug relatief is..
pi_25494071
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:16 schreef Godslasteraar het volgende:
Wow, dat is een goeie stunt. En een flinke klus. Je hebt die site goed doorgeploegd dus. Nogmaals dank voor de link.
Heb de site nog lang niet helemaal gelezen hoor. Er staat zoveel op.
quote:
Er zijn wat mensen om mij heen die nu kinderen krijgen, ik begin heftig te twijfelen.
Bij mij neemt dat fenomeen juist elke twijfel weg. Ik zeg al zolang als ik kan praten dat ik geen kinderen wil krijgen. Het is eerder een soort 'weten' dan een besluit.
quote:
Opvoeden: Mijn familie zegt altijd dat ik mijzelf heb opgevoed, waarschijnlijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven
Haha, mijn ouders zeiden altijd tegen ons: "We voeden jullie wel, maar niet op."
quote:
Edit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vermoedde al iets dergelijks.
pi_25494082
Ach vrijheid...als mieren instinctief hele mierennesten maken, hoe vrij ben ik dan in mijn bevlogen filosofieen, die ik - naar achteraf blijkt - deel met mijn vader, en diens vader...
Mu!
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:28:50 #283
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494099
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:27 schreef SingleCoil het volgende:
Ach vrijheid...als mieren instinctief hele mierennesten maken, hoe vrij ben ik dan in mijn bevlogen filosofieen, die ik - naar achteraf blijkt - deel met mijn vader, en diens vader...
Ik heb zelf ergens wel de indruk dat levensfilosofien ook ergens genetisch vastliggen.. Het zou op zich ook niet gek zijn, als een strategie immers werkt is het waardevol om die door te geven. Ik weet echter te weinig af van genetica om hier iets concreets over te kunnen zeggen..
pi_25494111
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:25 schreef Alicey het volgende:
Als het een goed voorbeeld is allicht wel. Hoewel goed natuurlijk errug relatief is..
Goed is misschien niet het juiste woord. Een inspirerend voorbeeld. Ik bewonder mijn ouders echt om de manier waarop zij hun leven invullen, vooral mijn moeder is mijn grote voorbeeld. En ja, ik weet hoe walgelijk dat klinkt.
pi_25494132
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:27 schreef SingleCoil het volgende:
Toch zijn er genoeg mensen die een totaal andere weg inslaan dan hun ouders. Mijn moeder bijvoorbeeld.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:32:15 #286
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494148
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Goed is misschien niet het juiste woord. Een inspirerend voorbeeld. Ik bewonder mijn ouders echt om de manier waarop zij hun leven invullen, vooral mijn moeder is mijn grote voorbeeld. En ja, ik weet hoe walgelijk dat klinkt.
Ik heb wel delen overgenomen (Ook vooral van mijn moeder). Een deel strookt echter totaal niet.. Maargoed, er zit bijna nog een generatie tussen, daar kan het ook aan liggen..
pi_25494224
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:25 schreef Alicey het volgende:...................

Je bent veels te relativistisch, natuurlijk zijn er goede voorbeelden.
En een slechter voorbeeld dan een kind religieus op te voeden, een opvoeding van leugens cq. geestelijke mishandeling, is nauwelijks denkbaar. Afgezien dan van fysieke mishandeling.
Als je een kind tenmiste leert dat priesters gevaarlijker en reeëler zijn dan de krokodil onder het kinds bed ben je al een heel eind.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:38:13 #288
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494251
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:36 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

En een slechter voorbeeld dan een kind religieus op te voeden, een opvoeding van leugens cq. geestelijke mishandeling, is nauwelijks denkbaar.
Ik heb het overleefd hoor. Maar ik moet inderdaad wel zeggen dat het tenenkrommend om te zien is hoe het gelovige deel van mijn familie hun kinderen opvoedt..
quote:
Als je een kind tenmiste leert dat priesters gevaarlijker en reeëler zijn dan de krokodil onder het kinds bed ben je al een heel eind.

Helaas wel een kern van waarheid.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:42:46 #289
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25494313
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:36 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

En een slechter voorbeeld dan een kind religieus op te voeden, een opvoeding van leugens cq. geestelijke mishandeling, is nauwelijks denkbaar. Afgezien dan van fysieke mishandeling.
dan leer je een kind dus helemaal niet om zijn eigen beslissing te maken. Dan leer je het kind dat geloven stom en gevaarlijk is. En dan ben je zelf slecht bezig wat mij betreft. Dan ben je hetzelfde bezig als mensen die hun kinderen religieus opvoeden, indoctrinerend. Laat een kind zelf de beslissing maken om te geloven of niet als ze de juiste leeftijd hebben bereikt, niet al bij voorbaat leren dat een priester gevaarlijk en slecht is.
pi_25494326
Ach, het zal allemaal wel meevallen, veel 'tenenkrommend opgevoedden, gebaad in leugens en geestelijke mishandeling' lijken daar achteraf opvallend weinig problemen mee te hebben. Wellicht zijn veel kindergeesten sterker dan Godslasteraar ons wil laten geloven ?
Mu!
pi_25494397
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:43 schreef SingleCoil het volgende:
Ach, het zal allemaal wel meevallen, veel 'tenenkrommend opgevoedden, gebaad in leugens en geestelijke mishandeling' lijken daar achteraf opvallend weinig problemen mee te hebben. Wellicht zijn veel kindergeesten sterker dan Godslasteraar ons wil laten geloven ?
Ik denk dat het tegenvalt. Ik denk dat heel veel mensen enorm worstelen met de waanideeën die ze door hun ouders ingepompt hebben gekregen. Denk alleen al eens aan de in zwartekousenkringen opgevoede homoseksueel, of het kind dat altijd angstig is 'omdat God alles ziet'.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 20:53:46 #292
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494464
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik denk dat het tegenvalt. Ik denk dat heel veel mensen enorm worstelen met de waanideeën die ze door hun ouders ingepompt hebben gekregen. Denk alleen al eens aan de in zwartekousenkringen opgevoede homoseksueel, of het kind dat altijd angstig is 'omdat God alles ziet'.
Dat zijn wel de wat extremere gevallen. Ikzelf heb niet echt de indruk dat ik heb geleden onder mijn christelijke opvoeding. Evenwel is het wellicht jammer, omdat mijn kennis en perspectief op dit gebied nu erg eenzijdig is, iets wat niet eenvoudig is kwijt te raken. Indirect is het misschien wel lastig, omdat ik een geaardheid heb die voor veel christenen lastig te rijmen is met hun geloof, en dus ook voor sommige familieleden. Dat is dan wellicht een van de weinige manieren waardoor ik er echt last van heb,maar dat heeft niet eens met opvoeding te maken..
pi_25494502
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:42 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

dan leer je een kind dus helemaal niet om zijn eigen beslissing te maken. Dan leer je het kind dat geloven stom en gevaarlijk is. En dan ben je zelf slecht bezig wat mij betreft. Dan ben je hetzelfde bezig als mensen die hun kinderen religieus opvoeden, indoctrinerend. Laat een kind zelf de beslissing maken om te geloven of niet als ze de juiste leeftijd hebben bereikt, niet al bij voorbaat leren dat een priester gevaarlijk en slecht is.
Priesters deugen niet, punt.
Er zullen in West Europa wel uitzonderingen zijn, maar aan de hand van een wereldwijd gemiddelde is dat een onontkoombare conclusie (en een blik in de historie kan ook géén kwaad). Het is hoe dan ook verstandig géén risico te nemen.

Opvoeding. Een kind moet leren kritisch en sceptisch te zijn.
Dus als iemand iets het kind verteld:
1
Is dit wat mij nu verteld wordt iets wat mensen weten aan de hand van bewijs?
Of, Is dit wat mij nu verteld wordt iets wat mensen weten aan de hand van traditie, autoriteit, openbaring.
2
Waar is het bewijs Géén bewijs? wieberen!

Kritisch en sceptisch, dus ook wat betreft haar pappie, dan weet ik dat ik geslaagd ben.
pi_25494510
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:53 schreef Alicey het volgende:
Indirect is het misschien wel lastig, omdat ik een geaardheid heb die voor veel christenen lastig te rijmen is met hun geloof, en dus ook voor sommige familieleden. Dat is dan wellicht een van de weinige manieren waardoor ik er echt last van heb,maar dat heeft niet eens met opvoeding te maken..
Hoe ervaar jij dat persoonlijk? Wat zijn jouw gevoelens over het feit dat sommige familieleden jouw geaardheid niet accepteren, of er moeite mee hebben?
pi_25494546
'heel veel' ? Misschien eerder 'sommigen' ? Ik deel wel wat denkbeelden met mijn ouders, sommigen ook niet, ik worstel wel eens met normen die mij opgelegd worden, door de maatschappijm en daar zitten dan ook wel eens denkbeelden van mijn ouders bij. De enige waanideeen die mijn ouders mij hebben ingepompt zijn uitgangspunten als 'geweldloze weerbaarheid' en 'absolute tolerantie'. En dat katten leuk zijn (het hangt met het achterlijf en de poten over mijn hand en toetsenbord, enigzins geirriteerd opkijkend als ik op de 'enter' druk want die zit erg ver naar rechts)
Mu!
  zaterdag 12 maart 2005 @ 21:01:25 #296
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25494603
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hoe ervaar jij dat persoonlijk? Wat zijn jouw gevoelens over het feit dat sommige familieleden jouw geaardheid niet accepteren, of er moeite mee hebben?
Er is geen sprake van niet accepteren. De familieleden waar het hier om gaat begrijpen gelukkig dat het niet iets is waar je voor kiest. De manier waarop ze het kenbaar maken roept een beetje een " "-gevoel op.. Het wordt gebracht in de vorm van.. Ik hoop dat je toch uiteindelijk zult trouwen met een leuke man, dat wil ik voor jou, want het bespaart je veel moeite. Ik heb dus niet de indruk dat dat laatste oprecht is, maar het is natuurlijk wel lief dat het op die manier gebracht wordt.

Wat ik erg jammer vind is dat ze dit op basis van een geloof doen, terwijl ze zonder dat geloof die problemen niet hadden gehad.. Ze zijn best ruimdenkend, maar dat geloof maakt dingen soms onnodige gecompliceerd.
pi_25494610
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:58 schreef SingleCoil het volgende:
'heel veel' ? Misschien eerder 'sommigen' ? Ik deel wel wat denkbeelden met mijn ouders, sommigen ook niet, ik worstel wel eens met normen die mij opgelegd worden, door de maatschappijm en daar zitten dan ook wel eens denkbeelden van mijn ouders bij. De enige waanideeen die mijn ouders mij hebben ingepompt zijn uitgangspunten als 'geweldloze weerbaarheid' en 'absolute tolerantie'. En dat katten leuk zijn (het hangt met het achterlijf en de poten over mijn hand en toetsenbord, enigzins geirriteerd opkijkend als ik op de 'enter' druk want die zit erg ver naar rechts)
Ik had het eigenlijk alleen over de mensen die hun kinderen indoctrineren met allerlei geloofsdogma's.
pi_25494625
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 20:56 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Priesters deugen niet, punt.
en
quote:
Waar is het bewijs Géén bewijs? wieberen!
Werd jij vroeger intiem lastig gevallen of zo, toen je er nog niet aan toe was ?
Mu!
pi_25494650
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 21:01 schreef Alicey het volgende:
Er is geen sprake van niet accepteren. De familieleden waar het hier om gaat begrijpen gelukkig dat het niet iets is waar je voor kiest. De manier waarop ze het kenbaar maken roept een beetje een " "-gevoel op.. Het wordt gebracht in de vorm van.. Ik hoop dat je toch uiteindelijk zult trouwen met een leuke man, dat wil ik voor jou, want het bespaart je veel moeite. Ik heb dus niet de indruk dat dat laatste oprecht is, maar het is natuurlijk wel lief dat het op die manier gebracht wordt.

Wat ik erg jammer vind is dat ze dit op basis van een geloof doen, terwijl ze zonder dat geloof die problemen niet hadden gehad.. Ze zijn best ruimdenkend, maar dat geloof maakt dingen soms onnodige gecompliceerd.
Maar wat is jouw gevoel? Word je er kwaad om? Verdrietig? Opstandig? Of laat je het gewoon voor wat het is? Ga je in discussie? Vraag je hen naar hun echte gevoelens?
pi_25494725
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 21:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik had het eigenlijk alleen over de mensen die hun kinderen indoctrineren met allerlei geloofsdogma's.
Het is natuurlijk maar wat je een geloofsdogma noemt. Mijn vader spreekt vanuit zijn Bhoeddistische wereldbeeld, en bij ons aan de eetkamertafel bekeken we foto's van vietnamese priesters die zichzelf verbranden uit protest tegen de amerikaanse wreedheden in hun land. 'Geweldloze weerbaarheid' noemde men dat, hoewel ik zelfdoding altijd als een gewelddadige oplossing heb ervaren.

Maar ik begrijp net dat priester niet deugen, dus deze waarschijnlijk ook niet.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')