abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2005 @ 23:33:04 #126
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_25497575
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:29 schreef vluggejapie het volgende:

[..]

In theorie klopt het wat je zegt, maar je gaat hier wel heel makkelijk over het argument van schaarste heen, want dan klopt de theorie niet meer. Meer marktwerking bij schaarste zorgt voor hogere prijzen, dat kan iedereen aanvoelen.
dat snap ik maar het alternatief is wachtrijen, en daar zitten we ook niet op te wachten.

meer marktwerking leidt echter ook tot een groter aanbod, dan klopt het weer wel allemaal
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  zondag 13 maart 2005 @ 01:15:24 #127
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25499631
Er wordt wel heel veel om de hete brij heen gedraaid in dit topic. Laat ik het eens bondig formuleren.

De overheid bemoeit zich al dertig jaar met het huisvestingsbeleid, en de woningnood wordt steeds groter. In Belgie bemoeit de overheid zich er niet mee, en is er nooit woningnood geweest. Ook kan je vrij bouwen.

Is een te veel aan overheidsingrijpen niet het werkelijke probleem? Geef alles vrij, en laat maat bouwen, zou ik zeggen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_25502203
quote:
Op zondag 13 maart 2005 01:15 schreef PJORourke het volgende:
Er wordt wel heel veel om de hete brij heen gedraaid in dit topic. Laat ik het eens bondig formuleren.

De overheid bemoeit zich al dertig jaar met het huisvestingsbeleid, en de woningnood wordt steeds groter. In Belgie bemoeit de overheid zich er niet mee, en is er nooit woningnood geweest. Ook kan je vrij bouwen.

Is een te veel aan overheidsingrijpen niet het werkelijke probleem? Geef alles vrij, en laat maat bouwen, zou ik zeggen.
In de trend van 'nie mouwe maar bouwe!'

(30 jaar huisvestingsbeleid? ruim 100 jaar geleden begon het restrictieve beleid al met de woningwet uit 1901!)
  zondag 13 maart 2005 @ 09:26:44 #129
103866 attila
st.anger
pi_25502416
quote:
Op zondag 13 maart 2005 01:15 schreef PJORourke het volgende:

Ja, dat kun je wel zien ook. Er is geen lelijker land in West-europa als Vlaanderen. Aangezien de bebouwing niet gecentreerd is maar als een verspreid door het hele land is, is het net of je jezelf constant in een stad bevindt. In druk bevolkte landen zoals nederland en Vlaanderen kun je zulke dingen nu eenmaal niet aan "de markt" overlaten, zeker als je ook nog wat open ruimte en natuur wilt overhouden.

Maar de lokale overheiden moeten zich eens wat minder op ruime vilawijken en half leegstaande bedrijventerreinen gaan richten en wat meer op goedkope woningen voor starters. dan is men al een heel eind in de goede richting aan het gaan en kun radicale voorstellen zoals van die jou terug naar het land der fabelen.
  zondag 13 maart 2005 @ 10:12:39 #130
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25502721
quote:
Op zondag 13 maart 2005 09:26 schreef attila het volgende:
Ja, dat kun je wel zien ook. Er is geen lelijker land in West-europa als Vlaanderen. Aangezien de bebouwing niet gecentreerd is maar als een verspreid door het hele land is, is het net of je jezelf constant in een stad bevindt. In druk bevolkte landen zoals nederland en Vlaanderen kun je zulke dingen nu eenmaal niet aan "de markt" overlaten, zeker als je ook nog wat open ruimte en natuur wilt overhouden.
Er is ook niemand die zegt dat we overal moeten gaan bouwen. Er is meer dan genoeg ruimte in Nederland om én vrij te bouwen én natuurgebieden te beschermen.
quote:
Maar de lokale overheiden moeten zich eens wat minder op ruime vilawijken en half leegstaande bedrijventerreinen gaan richten en wat meer op goedkope woningen voor starters. dan is men al een heel eind in de goede richting aan het gaan en kun radicale voorstellen zoals van die jou terug naar het land der fabelen.
We moeten nu juist af van die continue bemoeienis van de lokale overheden. Dit is de grootst vertragende factor in de woningbouw. Een huis kun je binnen een jaar bouwen, maar voordat je zover bent zijn er vele jaren gepasseerd.
  zondag 13 maart 2005 @ 10:15:35 #131
106056 Landmass
pi_25502754
quote:
Op zondag 13 maart 2005 09:26 schreef attila het volgende:

[..]

Nou nou, het lelijkste stukje europa is toch echt wel west nederland.

Je hebt wel een punt als je zegt dat we hier het dichtsbevolkt zijn maar dan hadden we oook geen immigratie land moeten willen zijn.
quote:
overheden moeten dat niet doen, dat moet ze nou juist aan de markt overlaten.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zondag 13 maart 2005 @ 10:52:30 #132
103866 attila
st.anger
pi_25503293
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:12 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Er is ook niemand die zegt dat we overal moeten gaan bouwen. Er is meer dan genoeg ruimte in Nederland om én vrij te bouwen én natuurgebieden te beschermen.
[..]
jawel, PJRourke zegt letterlijk: "Geef alles vrij, en laat maar bouwen, zou ik zeggen" . En dit vooral in context met België (waarin illegale bouw in natuurgebieden jammer genoeg gedoogd wordt, vooral in het kader van vriendjespolitiek en corruptie).

Zo een situatie mag nooit en te nimmer in Nederland komen. Net onze ruimtlijk ordening heeft er toe geleid dat we nog enige fatsoenlijke natuurgebieden hebben en enige mate van open ruimte (dus rust en ruimte om even te ontspannen voor mensen). Ik ben er wel mee eens dat binnen woonzones de regelementen in bepaalde mate wel losser mogen. Dus, als iemand een torentje op zijn huis wilt, is dat zijn eigen verantwoordelijkheid (dus hoeft die persoon niet komen janken als de hele buurt hem wil aanklagen). Maar om het hele buitengebied aan marktmechanismen over te laten??? ik hoop dat dat nooit komt.

En we moeten het wel goed regelen, op een bepaald moment is Nederland echt volledig volgebouwd. Wat dan? Duitsland anexeren voor bouwruimte? Dan wel de hoogte in? Regeren is vooruitzien. Dus pak het probleem nu goed en duidelijk aan. Alles aan de markt overlaten is mijns inziens geen oplossing hiervoor.

overigens,ik ben nieuw hier en ik wens jullie allemaal een prettige dag (enleven) toe, ook al ben ik het niet met sommige eens
  zondag 13 maart 2005 @ 10:54:34 #133
103866 attila
st.anger
pi_25503328
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:15 schreef Landmass het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt als je zegt dat we hier het dichtsbevolkt zijn maar dan hadden we oook geen immigratie land moeten willen zijn.
[..]
Als we de klok in sommige opzichten toch eens terug zouden kunnen draaien maar ja, dat is nu eenmaal te laat.
  zondag 13 maart 2005 @ 11:43:50 #134
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25504165
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:52 schreef attila het volgende:
En we moeten het wel goed regelen, op een bepaald moment is Nederland echt volledig volgebouwd. Wat dan? Duitsland anexeren voor bouwruimte? Dan wel de hoogte in? Regeren is vooruitzien. Dus pak het probleem nu goed en duidelijk aan. Alles aan de markt overlaten is mijns inziens geen oplossing hiervoor.
Als we Nederland volbouwen dan is er plek voor zo'n 100 miljoen inwoners. Het is dus overdreven om te stellen dat Nederland ooit volledig volgebouwd raakt. Op dit moment is 11% bestemd voor woningbouw. Als dat verandert naar bijvoorbeeld 13% dan kan iedereen ruim wonen en is er ook nog eens ruimte voor groen in het woongebied, want dat laatste gaat nu verloren.
  zondag 13 maart 2005 @ 11:59:03 #135
103866 attila
st.anger
pi_25504497
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:43 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als we Nederland volbouwen dan is er plek voor zo'n 100 miljoen inwoners. Het is dus overdreven om te stellen dat Nederland ooit volledig volgebouwd raakt. Op dit moment is 11% bestemd voor woningbouw. Als dat verandert naar bijvoorbeeld 13% dan kan iedereen ruim wonen en is er ook nog eens ruimte voor groen in het woongebied, want dat laatste gaat nu verloren.
Maar je hebt het alleen over woningbouw. Er wordt wel meer gebouwd dan alleen voor woningen. en ik weet niet hoeveel procent dat is maar laat ik voor het gemak 10 % nemen(lijkt me vrij conservatief maar ik hou me aanbevolen voor verbeteringen natuurlijk). Dan is nederland al voor 23 % beton. Die gebieden liggen allemaal verspreid door het land. daar moeten dus verbindingen tussen komen. dus snelwegen. Tel hierbij de landbouw op en we zitten vol, hoe je het ook wendt of keert. En waar baseer je het getal 100 mljoen op?????
  zondag 13 maart 2005 @ 13:06:48 #136
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25505820
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:59 schreef attila het volgende:
Maar je hebt het alleen over woningbouw. Er wordt wel meer gebouwd dan alleen voor woningen. en ik weet niet hoeveel procent dat is maar laat ik voor het gemak 10 % nemen(lijkt me vrij conservatief maar ik hou me aanbevolen voor verbeteringen natuurlijk). Dan is nederland al voor 23 % beton. Die gebieden liggen allemaal verspreid door het land. daar moeten dus verbindingen tussen komen. dus snelwegen. Tel hierbij de landbouw op en we zitten vol, hoe je het ook wendt of keert. En waar baseer je het getal 100 mljoen op?????
Misschien dat dit kaartje helpt:

Zoals je ziet bestaat Nederland vooral uit landbouwgrond. Die grond zal meer en meer beschikbaar komen voor andere bestemmingen.
pi_25507469
quote:
Op zondag 13 maart 2005 08:35 schreef Yakult het volgende:

[..]

In de trend van \'nie mouwe maar bouwe!\'

(30 jaar huisvestingsbeleid? ruim 100 jaar geleden begon het restrictieve beleid al met de woningwet uit 1901!)
Ja en die woningwet heeft wel gezorgd dat het voor huisjesmelkers een stuk lastiger werd. Die wet is namelijk ingesteld omdat het zwaar beroerd gesteld was met de kwaliteit van de woningvoorraad. Die woningwet is voor de meeste mensen een zegen geweest!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25507528
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:12 schreef NewOrder het volgende:

[..]

[..]
Dat klopt inderdaad, maar om ook een beetje open ruimte vrij te houden is beleid toch vrij praktisch.
quote:
We moeten nu juist af van die continue bemoeienis van de lokale overheden. Dit is de grootst vertragende factor in de woningbouw. Een huis kun je binnen een jaar bouwen, maar voordat je zover bent zijn er vele jaren gepasseerd.
Klopt ook maar minister Dekker wil alles decentreren, ofwel het mag allemaal nog lamnger duren .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 20:17:56 #139
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25572688
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:16 schreef Landmass het volgende:
1 woord: bestemmingsplannen (= een gevolg van het feit dat dit een krap landje is)
Waarom worden die bestemmingsplannen dan niet gewijzigd door dit neoliberale kabinet, bestemmingsplannen waren toch links?

Of bevestigt ook dit weer het beeld dat rechts allereerst denkt aan de belangen van de rijken? Want die banken, verzekeraars en rijke particulieren (het grootkapitaal dus, om even een SP-term te gebruiken ) zitten natuurlijk niet te wachten op het snel vrijkomen van veel bouwgrond. Want dan kunnen ze hun eigen grond niet meer met woekerwinsten doorverkopen aan projectontwikkelaars.

Dus al met al denk ik dat als dit kabinet echt het beste voor had met álle inwoners van dit land (ipv. alleen de huizenbezitters) dat ze dan óf haast zou maken met het verruimen van bouwmogelijkheden op het platteland óf alle vrijkomende grond (van stoppende agrariërs) zouden nationaliseren, de beste waarborg tegen een verveelvoudiging van de prijs.
quote:
het verleden wijst uit dat overheidsingrijpen in de markt nog NOOIT een lage prijs & een hoge kwaliteit heeft kunnen garanderen voor diensten en productken

Raar he dat ik huiverig ben voor dit soort linkse gedachten die zeggen wel eventjes alles te kunnen regelen met een sterke overheid.
Dat komt enkel omdat ambtenaren/overheidsdiensten niet afgerekend werden op de prijs/kwaliteit verhouding die ze leverden. Heeft niks met overheidsorganisatie vs. commercieel bedrijf te maken.
quote:
huh, beetje tegenspraak want je hebt het over minder begrenzingen dus er kan meer marktwerking plaatsvinden dus dalen de prijzen en wordt het aanbod groter.
Nee hoor, geen tegenspraak.
Wat jij steeds vergeet is dat een vrije markt enkel tot lagere prijzen leidt als er genoeg aanbieders zijn en genoeg aanbod.

Wat dat verder te maken heeft met dat handjevol commerciële partijen (banken, verzekeraars en particulieren) die alle vrijkomende grond van boeren opkopen en tegen woekerprijzen doorverkopen begrijp ik niet helemaal.
pi_25573753
quote:
Dus al met al denk ik dat als dit kabinet echt het beste voor had met álle inwoners van dit land (ipv. alleen de huizenbezitters) dat ze dan óf haast zou maken met het verruimen van bouwmogelijkheden op het platteland óf alle vrijkomende grond (van stoppende agrariërs) zouden nationaliseren, de beste waarborg tegen een verveelvoudiging van de prijs
Waarom emigreer je niet naar:

Venezuela
China
Noord Korea
Cuba

Daar voel je waarschijnlijk veel beter thuis
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:51:55 #141
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25574818
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 21:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waarom emigreer je niet naar:

Venezuela
China
Noord Korea
Cuba

Daar voel je waarschijnlijk veel beter thuis
Zwaktebod, bij gebrek aan een tegenargument.

Dan kan ik ook wel zeggen dat jij nog altijd naar Argentinië (terug) kunt gaan als Nederland nog te sociaal is naar jouw smaak.
pi_25574943
-edit-
Graag de flames achterwege laten.

[ Bericht 64% gewijzigd door Sidekick op 18-03-2005 23:18:30 ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_25581402
quote:
Op zondag 13 maart 2005 13:06 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Misschien dat dit kaartje helpt:

[afbeelding]

Zoals je ziet bestaat Nederland vooral uit landbouwgrond. Die grond zal meer en meer beschikbaar komen voor andere bestemmingen.
Ah, bedankt, dit kan nog wel eens van pas komen in andere discussies waarin men weer eens claimt dat dit land vol zou zijn...
  zaterdag 19 maart 2005 @ 10:59:22 #144
106056 Landmass
pi_25582750
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 06:37 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ah, bedankt, dit kan nog wel eens van pas komen in andere discussies waarin men weer eens claimt dat dit land vol zou zijn...
je ziet toch duidelijk dat alles een bestemming heeft, het land is dus vol
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_25594098
-edit-
Graag de flames achterwege laten.
------------

Die erboven was geen flame dan?
pi_25630523
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 10:59 schreef Landmass het volgende:

[..]

Aangezien we weten dat een gedeelte van de boeren er op den duur mee gaan stoppen en deze 65.5% van ons land in gebruik hebben, hoeven we hiervan maar 5% op te offeren om het landgebruik wat hebben voor woningbouw te verdubbelen.
pi_25630777
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 10:59 schreef Landmass het volgende:

[..]

Als we Antartica de bestemming "prive zwembad voor pinguins" geven, is het zeker ook "vol"?!

Boeren gaan hier massaal failliet, zonder overheidssteun hadden we ze al helemaal niet meer gehad, maar nee hoor, meneer Land-"vrije economie"-mass vind dat die grond al een bestemming heeft en die ruimte hard nodig is om nog wat zwaar gesubsidieerde worteltjes in te planten.
pi_25640539
Zonder eten ga je sneller dood als wanneer je geen dak boven je hoofd hebt
  zondag 1 mei 2005 @ 18:41:53 #149
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26645816
Vanavond besteedt Tegenlicht (NL3, 21.00) aandacht aan het onderwerp "sloop" en de gevolgen daarvan voor de sociale woningbouw.
quote:
Terwijl Nederland wanhopig op zoek is naar zijn wortels en zijn bronnen, worden hele woonwijken tegen de vlakte gegooid en grondig geherstructureerd. Binnen enkele decennia zal iedere tastbare herinnering aan hoe het in die wijken vroeger was, zijn weggevaagd. Vooral de woningbouw uit de periode van de wederopbouw moet het ontgelden. De slopers van nu waren de bouwers van toen: de woningcorporaties. Honderd jaar geleden opgericht om de armen te huisvesten, staan zij nu als verzelfstandigde marktpartij vooraan bij wat zij als hun nieuwe historische missie beschouwen: Nederland bouwrijp te maken voor de woonwensen van de toekomst.
Zo'n herstructurering is ook gaande in de wijk Boschveld, een vriendelijke, ruim opgezette, overwegend laaggebouwde naoorlogse volkswijk vlakbij het centrum van 's Hertogenbosch. Een achterstandswijk kun je het nauwelijks noemen. Tegenover onmiskenbare stedelijke problemen staan zeldzaam wordende sociale cohesie en saamhorigheid. Lopend door de wijk komt ook geen seconde de gedachte aan sloop in je op. Eerder het alternatief van renovatie, woning- en wijkverbetering.

Maar daar kiest de gemeente niet voor, noch de drie woningcorporaties die de eigenaren van de huizen zijn. Die willen vrijwel de gehele wijk plat gooien en twee en een half keer zoveel woningen terug bouwen ('verdichting'), wat onder meer tot gevolg heeft dat de wijk totaal van karakter zal veranderen. Sloop lijkt als het om sociale woningbouw gaat, het sleutelbegrip voor de komende jaren te zijn, met de minister van VROM voorop. Die wil landelijk vijf en negentig duizend goedkope huurwoningen slopen.
Waarom kiezen woningcorporaties voor zo'n paardenmiddel als grootschalige sloop van sociale huurwoningen? Uit onderzoek (prof. André Thomsen, Bouwkunde Delft), blijkt de kwaliteit van de woningen er zelden mee te maken te hebben. Dikwijls zijn er andere motieven in het spel, zoals stedenbouwkundige ambities en dure grond.

Toch zijn de hier actieve corporaties idealistische volkshuisvesters gebleven. Zij geloven werkelijk dat zij door deze volkswijk integraal op de schop te nemen, hun kerntaak het beste kunnen dienen. In Boschveld zullen immers evenveel sociale woningen worden teruggebouwd als er gesloopt gaan worden. Als tegenprestatie moeten de corporaties een veelvoud aan dure huur- en koopwoningen realiseren. Het ei van Columbus, zeggen de corporaties.
Maar het zou wel eens een hoge prijs kunnen zijn om als corporatie aan je kerntaak -goedkope huurwoningen- te voldoen. Want dat die nieuw te bouwen sociale huurwoningen bewoond zullen worden door de huidige bevolking van Boschveld, gelooft vrijwel niemand onder deze huurders. Toezeggingen over beschikbaarheid en betaalbaarheid worden gewantrouwd; ervaringen met herstructureringsgebieden elders wijzen onveranderlijk op ontwrichting van de bestaande leefgemeenschap. Kunnen de corporaties in het krachtenveld van de commerciële woningmarkt hun sociale doelstelling wel overeind houden?
Tegenlicht volgt de woningcorporatie SSW (Stichting Sociaal Wonen), initiatiefnemer van het "Masterplan Boschveld", in haar keuzen en afwegingen, de eigen geschiedenis van verzelfstandiging en fusie, de invloed van het grootschalige marktdenken op haar maatschappelijke kerntaak, en de dilemma's van sloop en sociale ontwrichting.
pi_26671940
Was weer een intressante tegenlicht aflevring over het woningbeleid in den bosch.

Wie was eigenlijk die man met zijn tu delft presentatie tussendoor die steeds onderbouwde kritiek gaf op het rucksichtlose sloopbeleid/ woningbouwbeleid wat er gevoerd wordt. (ah even hierbove gekeken, André Thomsen bouwkund delft) Jammer dat ze de SSW en VROm ook niet confronteerden met de opmerkingen van André Thomsen, alleen maar om te kijken of er nog meer onzin uit hun monden kan komen.

Wat een onzin werd er toch door de SSW uitgekraamt, veel over dat er wel een zelfde aantal betaalbare woning terugkomen, maar dan wel alleen als je huursibsidie hebt, anders komt er niets betaalbaars terug. (en dat het wel tot 10 jaar kan gaan duren voordat die woningen gerealiseerd zijn, eingelijk kwam het erop neer, dat ze de planne vooral hadden uitgewerkt voro de woningen in de vrije sector.

Verder gaven veel mensen die geinterviewd werden op dat moment ook niet echt aan dat er wat ontbreekt aan hun huidige woonsituatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')