Haar album heet
Halfway Home.
![]()
.
“Dit album staat voor wie ik ben, waar mijn hart naar uitgaat,” aldus de 20-jarige Hind over Halfway Home, de opvolger van haar debuutalbum Around The World uit 2003. De titel is een verwijzing naar het gezegde ‘Oost West, Thuis Best’: de half-Nederlandse, half-Marokkaanse Hind voelt zich namelijk zowel thuis in Nederland als in Marokko, het land van haar vader. Dat haar Marokkaanse roots ook invloed heeft op haar muzikale voorkeur, onderstreept Hind nog eens op Halfway Home, een volwassen popalbum dat bol staat van de Arabische invloeden. Zelf noemt ze het ‘Arabpop’, refererend aan het in populariteit toenemende muziekgenre dat vooral in de Arabische wereld furore maakt.
De typische Arabische sfeer op Halfway Home maakt het album bijzonder. Een van de meest opvallende tracks is het geheel in het Arabisch gezongen ‘Habbaytek Besaif’ - een cover van Fairuz, ook wel ‘de ziel van Libanon’ genoemd en een van de grootste Arabische artiesten ter wereld. “Met dit nummer ben ik opgegroeid en ik wilde het altijd al een keer coveren,” aldus Hind. Het klassieke arrangement is aangepast en in een modern jasje gestoken en dat levert een juweeltje van een track op. Op ‘In the Distance’ is een gastrol weggelegd voor de Marokkaanse rapper Salah Edin, die in hiphopkringen op doorbreken staat en ook samenwerkt met de Wu Tang Clan. Ook het refrein van ‘I’ll Go On’ is Arabisch en eerste single ‘Give Me A Sign’ is een zomers en swingend dansnummer tegen een achtergrond van Oosterse klanken.
Minder Oosters getint, maar minstens zo indrukwekkend is het klein gehouden ‘Say A Word’, waarop Hinds warme en passionele stem slechts begeleid wordt door piano en strijkers. Tekstueel opvallend is het jazzy ‘Sweet Woman-Child’ dat gaat over de tweestrijd tussen kind en vrouw zijn, een tekst waarmee Hind veel verwantschap voelt.
Hind had zichzelf als doel gesteld om voor haar tweede album tenminste een nummer zelf te schrijven. Uiteindelijk zijn het er vier geworden. Drie nummers schreef ze samen met Tjeerd van Zanen: de titelsong, het Indiaas getinte ‘Ya Wili’ en het op Portugese fado geďnspireerde ‘What Is Love’. ‘Ya Wili’ schreef Hind naar aanleiding van haar reis naar India voor het Working Women’s Forum project van de Rabobank. De ellende en armoede die ze daar zag was de aanleiding voor dit ogenschijnlijk vrolijke nummer met een trieste tekst. “Er is daar zo’n groot contrast tussen arm en rijk. Je ziet billboards die luxe artikelen aanprijzen, terwijl je om je heen alleen maar armoede ziet.” De indrukwekkende afsluiter ‘Ashamed’ schreef ze samen met Tjeerd Oosterhuis. Door haar werk voor Vluchtelingenwerk Nederland komt Hind regelmatig in aanraking met de gruwelijke verhalen van vluchtelingen en deze grepen haar zo aan, dat ze besloot een nummer te schrijven over het lot van uitgeprocedeerde asielzoekers: “Ik vind dat er altijd ruimte moet zijn om mensen op te vangen. Nederland is nog lang niet vol. Ik zie de tekst van dit nummer niet zo zeer als een politiek statement, maar eerder als de verwoording van een menselijk standpunt.”
Halfway Home is in meerdere opzichten een internationale plaat. Hind nam vier songs van het album op in in New York, waar zij werkte met producers Anthony James en Yiorgos Bellapaisiotis. De rest van het album nam Hind op in Madrid onder de bezielende leiding van producer Yadam González, een in Spanje woonachtige Cubaan. “Ik heb bewust voor buitenlandse producers gekozen omdat zij precies begrepen welk geluid ik voor ogen had: muziek met een internationale feel en een Arabisch likje.”
De zangcarričre van Hind heeft een enorme vlucht genomen sinds haar deelname aan het tv-programma Idols in 2003. Haar debuutsingle ‘Summer All Over Again’ werd gelijk een grote hit, met als gevolg dat Hind veelvuldig op tv en in het land te zien was. Vorig jaar stond Hind op het podium van een aantal grote festivals, waaronder het Bevrijdingsfestival, waar ze met She Got Game aandacht vroeg voor het lot van Irakese vrouwen. Ze zong een fado tijdens het EK voetbal, gaf een spetterend optreden tijdens de Musical Awards, werkte mee aan Artiesten voor Azië en organiseerde de ‘illegale’ mini-tour Hind & Run om aandacht te vragen voor het werk van de stichting Vluchtelingenwerk Nederland. In 2004 werd Hind onderscheiden met een Edison voor Beste Nieuwe Artiest Nationaal en ontving ze een gouden plaat voor haar debuutalbum Around The World, waarvan er inmiddels al meer dan 40.000 stuks zijn verkocht.
Halfway Home is het product van al die ervaringen van de afgelopen jaren en tegelijkertijd een platform voor haar Arabische roots. Gaf Hind met haar debuutalbum haar visitekaartje af, met Halfway Home vestigt ze haar naam verder in de internationale muziekwereld.