Tenzij er in die dag een schrikkelseconde zitquote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:50 schreef Mikkie het volgende:
1.000 milliseconden.
Of 1/86400e van een dag.
Best een ingewikkeld verhaalquote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:46 schreef DeDooieVent het volgende:
De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.
Doordat de seconde nu niet langer gedefinieerd is als een vast gedeelte van de dag, is het noodzakelijk geworden nu en dan een schrikkelseconde in te voegen.
bron
Maar een stuk nauwkeuriger dan de vorige meetmethode.quote:
Hoe werd een seconde eerst gedefinieerd dan?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:46 schreef DeDooieVent het volgende:
De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.
Doordat de seconde nu niet langer gedefinieerd is als een vast gedeelte van de dag, is het noodzakelijk geworden nu en dan een schrikkelseconde in te voegen.
bron
Haha, dat vond ik echt een leuk grapje!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:23 schreef corr het volgende:
Hoe lang is geen geen seconde, hoe lang is een chinees.
Is dat zo?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:04 schreef longinus het volgende:
Sinds de aardbeving eind december is de afwijking nog groter
Ja, we hebben er toch 2 seconden op jaarbasis 'bijgekregen' ofzo?quote:
quote:
bronquote:wikipedia
The shift of mass and the massive release of energy very slightly altered the Earth's rotation. The exact amount is yet undetermined, but theoretical models suggest the earthquake shortened the length of a day by 2.68 microseconds (2.68 µs) (or about one billionth of the length of a day) [24] (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2005/jan/HQ_05011_earthquake.html) due to a decrease in the oblateness of the Earth. It also caused the Earth to minutely "wobble" on its axis by up to 2.5 cm (1 inch) in the direction of 145° east longitude [25] (http://slate.msn.com/id/2111443/), [26] (http://www.cnn.com/2004/TECH/science/12/29/quake.wobble.reut/index.html) or perhaps by up to 5 or 6 cm (2.0 to 2.4 inches) [27] (http://news.xinhuanet.com/english/2004-12/29/content_2389519.htm). However, due to tidal effects of the Moon, the length of a day increases at an average of 15 µs per year, so any rotational change due to the earthquake will be lost quickly. Similarly, the natural Chandler wobble of the Earth can be up to 15 m (50 ft).
Hier raak je me kwijtquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:54 schreef Underdoggy het volgende:
Ook leuk dat er een minimum tijd bestaat.. dus als iets minder dan zolang van elkaar gebeurt dan gebeurt het "op hetzelfde moment"
Whauwquote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:46 schreef DeDooieVent het volgende:
bron
En ik maar denken aan kwantummechanika of zoquote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:02 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hij bedoelt... dat als iets gebeurt om 12 uur, 39 minuten, 1.0000000001 seconde, en iets anders gebeurt om 1.0000000002 seconde, dat dat dan allebei onder de noemer van 1 seconde valt. Er wordt niet oneindig doorgemeten in onderscheid tussen getallen acht de komma.
Dat zou betekenen dat een "moment" een lengte heeftquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:54 schreef Underdoggy het volgende:
Ook leuk dat er een minimum tijd bestaat.. dus als iets minder dan zolang van elkaar gebeurt dan gebeurt het "op hetzelfde moment"
nee het is nog sterker... het IS dan op hetzelfde moment. De tijdsschaal is niet continu...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:02 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hij bedoelt... dat als iets gebeurt om 12 uur, 39 minuten, 1.0000000001 seconde, en iets anders gebeurt om 1.0000000002 seconde, dat dat dan allebei onder de noemer van 1 seconde valt. Er wordt niet oneindig doorgemeten in onderscheid tussen getallen acht de komma.
Dit ga ik gewoon uit mijn hoofd leren en dan hopen dat iemand me eens vraagt: Zeg Dude, enig idee, hoe lang duurt een seconde?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 19:46 schreef DeDooieVent het volgende:
bron
Dat was gisteren.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:25 schreef Murray het volgende:
[..]
Haha, dat vond ik echt een leuk grapje!
Toen ik 10 was![]()
Andersom toch? De meter wordt toch gedefineerd als de afstand waar licht 1/299792458 seconde over doet?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:52 schreef Haushofer het volgende:
Tegenwoordig wordt de seconde gedefinieerd als de tijd die het licht erover doet om 1/29972458 meter af te leggen.
Juist. Aanvankelijk zou ik hetzelfde gezegd hebben als Haushofer, maar na het nagezocht te hebben: de seconde is gedefinieerd aan de hand van het cesiumatoom, en de meter aan de hand van de seconde en de lichtsnelheid in vacuum.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 02:01 schreef Modwire het volgende:
[..]
Andersom toch? De meter wordt toch gedefineerd als de afstand waar licht 1/299792458 seconde over doet?
Tegenwoordig dient het alleen nog als museumstuk. En vroeger was die staaf de definitie van de meter. Het probleem hiermee was dat de staaf onder invloed van temperatuur kon uitzetten dan wel krimpen, oftewel, de meter was niet precies constant.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 14:16 schreef Underdoggy het volgende:
Wat is het nut van die "echte" meter die ergens in Frankrijk ligt?
Ook datquote:Op zaterdag 5 maart 2005 14:19 schreef Modwire het volgende:
Daarbij, de tijd die licht nodig heeft om 1/299792458 meter af te leggen, is bij lange na geen seconde.![]()
Die heeft niet echt nut meer.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 14:16 schreef Underdoggy het volgende:
Wat is het nut van die "echte" meter die ergens in Frankrijk ligt?
Rijst bij mij de vraag: hoe ziet dé Kilo eruit?quote:Op zaterdag 5 maart 2005 20:49 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Die heeft niet echt nut meer.
Wel ligt er ergens, volgens mij ook in Frankrijk, een voorwerp dat gezien wordt als dé Kilo. Want voor de kilo is nog geen natuurkundige definitie vastgesteld.
Dit is hem:quote:Op zaterdag 5 maart 2005 20:53 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Rijst bij mij de vraag: hoe ziet dé Kilo eruit?
Dat overtreft mijn stoutse dromen.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 20:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dit is hem:
[afbeelding]
Foto komt van Wikipedia. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram
Zn massa is altijd 1 kg, zijn gewicht (in N) is afhankelijk van de valversnelling. Aangezien de valversnelling op een berg iets lager is dan in een dal, zal zijn gewicht op de berg iets lager zijn (zwaartekracht gaat met 1 / (r2), oftewel, is omgekeerd kwadratisch evenredig met de afstand tussen het middelpunt van de aarde en het object, oftewel, verdubbel de afstand en de zwaartekracht (en dus de valversnelling) wordt vier keer kleiner)quote:Op zaterdag 5 maart 2005 21:03 schreef bonke het volgende:
weegt een kilogram op een hele hoge berg nu meer dan in een dal ??
Maar een seconde is 'the duration of exactly 9 192 631 770 periods of the radiation corresponding to the transition between two hyperfine levels of the ground state of the caesium-133 atom at a temperature of 0 K (13th CGPM (1967-1968) Resolution 1, CR 103).; ' .quote:Op zaterdag 5 maart 2005 21:31 schreef mechatronics het volgende:
Zomaar een illustratie,
toch?
[[url=http://img215.exs.cx/img215/2660/wfl6xu.png]afbeelding][/URL]
Copyright: mechatronics @ FOK!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |