Een paar reacties waar ik graag even op wil reageren:
@Moonah:
Misbruik herkennen is moeilijk; de beste leerkrachten kunnen het vaak niet zien,dus neem jezelf niets kwalijk.
Wat wel fout is, is de instelling
Wij hebben op school wél een vertrouwenspersoon!Misbruikte kinderen worden dan geacht contact te zoeken met een volwassene: precies die bevolkingsgroep waarin het vertrouwen is ontnomen. Kinderen ervaren het in eerste instantie niet als 'fout'. Wanneer ze bij een vriendje logeren en pappa/oom/oppas/etc. komt niet naast ze liggen lijdt dat tot vragen.
Waarom komt jouw [vul in] niet bij jou liggen? Zo'n kind gaat écht niet bij een volwassene langs met een functie(titel) die hen überhaupt niets zegt (vertrouwenspersoon...)
Bovendien: áls ze al iets willen vertellen, doen ze dat alleen maar bij díe volwassene met wie het klikt. Als het met de vertrouwenspersoon niet klikt, zal het kind nooit naar deze persoon toegaan.
Ons inziens zijn jullie bedoelingen prima, maar is de insteek verkeerd. Dat willen wij veranderen.
@de juridisch onderlegden:
De materieële schade had ik wel vergoed willen hebben, maar de immaterieële....
Mijn dochter zei letterlijk:
quote:
Als hij al schadevergoeding moet betalen, maak dat dan maar over naar Francien Lamers (een therapeute die erg goed werk doet; Mr Mackey) want ik wil het niet hebben. Dan ben ik geen misbruikslachtoffer meer, maar een duurbetaalde hoer!
Ik ben pragmatisch en heb zoiets van 'Geld = Geld' maar mijn vrouw denkt daar (ook) anders over.
Vrouwen zijn blijkbaar een stuk gecompliceerder dan wij
![]()
Een andere complicatie is het feit dat je, hoewel benadeeld, geen partij bent in de zaak.
Er is een delict begaan, hetgeen betekent dat het OM de zaak in handen neemt. Wij hebben eerst een OvJ proberen te overtuigen om vooral ook getuigen á charge op te roepen en later hetzelfde bij de AG (Advocaat Generaal, bij het gerechtshof). Helaas hebben zij dat nagelaten, in de veronderstelling dat ze voldoende in handen hadden. De verdediging heeft wat familie op laten draven, die de meest ongeloofwaardige leugens over ons hebben uitgespuwd. Een andere gore truc van de verdediging was overigens om ons (Mrs Mackey & ondergetekende) op te roepen als getuige. Daardoor werd ons de kans ontnomen om een gesprek met de OvJ te hebben vóór de zitting.
@Ilegaya:
Dank je voor de goede wensen. Wij hopen van ganser harte dat ook jij uiteindelijk vrede met jezelf hebt kunnen vinden. 'Hulp' krijgen van iemand die je niet serieus neemt lijkt mij vreselijk. Koester je moeder maar. Dan is het allemaal niet voor niets geweest.
@ee-04:
Misbruik is een taboe. Het is zóveel gemakkelijker om het te ontkennen, dan om het onder ogen te zien. De familie is
en bloc achter mijn broer gaan staan. Tijdens de rechtzaken had hij een complete fanclub mee, voornamelijk familie van mijn moeder's zijde.... Allemaal personen die ik persoonlijk heb gebeld (een jaar of 3 terug) met de mededeling dat ik verder contact met hen niet meer op prijs stelde,natuurlijk voorzien van een uitleg waarom! Gelukkig heb ik nog een moeder. We dragen weleenswaar verschillende achternamen, maar niettemin is het mijn moeder. Voor mijn vader is dat best verwarrend: als ik over mijn moeder spreek, bedoel ik mijn schoonmoeder (de biologische moeder is voor mij dood), en dat kost hem wel eens moeite. Mijn ouders leven overigens gescheiden van elkaar. Mijn vader heeft veel contact met onze kinderen en staat volledig achter ons. Voor hem was het ook moeilijk: je eigen zoon achter de tralies wensen is wel wat veel gevraagd. Naar buiten toe kan ik dat respecteren, maar binnenin.....
Nou, genoeg voor vandaag.
Ik ga lekker de hond uitlaten en in slaap vallen bij een DVD'tje.
De rust & bedankt!
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.