Jaquote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:41 schreef ThE_ED het volgende:
Nee, dan Fins, dat is tenminste iets (heel) anders.
Het gaat toch niet alleen om de taal? En de laatste keer dat ik keek lag Finland nog gewoon in Scandinavië, Dan vind ik het wat raar om je te beperken tot Zweeds en Deens, het Noors is in de praktijk volgens mij zo verDeenst dat je dat nauwlijks meer Noors kunt noemen al zijn de noren er nog hard mee bezig. Dan zit je dus al gauw aan historisch Noors vast.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:55 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Jadaarom valt het ook onder Finoegrisch en niet onder Scandinavisch.
Aha, wel flauw.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:13 schreef mel723 het volgende:
Bij de studie Scandinavische talen & culturen worden alleen Deens, Noors en Zweeds aangeboden.
Bizar natuurlijk, want het argument dat Finland niet echt bij de rest van Scandinavië hoort, gaat evengoed op voor het feit dat Hongarije niet echt heel vergelijkbaar is met Finland.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:02 schreef SuperSiem het volgende:
Aangezien Fins duidelijk een andere taal is dan de Scandinavische talen wordt die ook niet aangeboden bij STC maar bij Finoegrische talen & culturen.
Tja, dat is gewoon een praktische afweging geweest: ik krijg ook vakken als Oud-IJslands en Scandinavische Taalkunde (samen met de studenten Noors en Deens) en omdat Fins dus niet eens uit de Indo-Europese taalfamilie komt, is dit voor de studenten Fins niet echt relevant.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:09 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Bizar natuurlijk, want het argument dat Finland niet echt bij de rest van Scandinavië hoort, gaat evengoed op voor het feit dat Hongarije niet echt heel vergelijkbaar is met Finland.
Nouja aangezien je Finland ook al zo goedf als niet behandeld vrij weinig idd. Maar de grenzen zoals ze nu zijn zijn pas na WOII zo komen te liggen zover ik weet. Rusland legde nogal wat claims op Finland.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:33 schreef SuperSiem het volgende:
Er is wel een oorlog behandeld die Zweden ooit met Rusland heeft uitgevochten, maar verder hebben we er vooralsnog niet zoveel mee gedaan.Wat zouden wij met Rusland moeten doen?
Woho, dat is best weinig, vind ikquote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:05 schreef mel723 het volgende:
Ja, er zijn ongeveer 20 studenten per jaar waarvan ongeveer 5 Deens, 5 Noors en 10 Zweeds.
Succes ermee danquote:Op donderdag 4 augustus 2005 17:44 schreef mel723 het volgende:
Zo, ik heb me ingeschreven (voor zover dat iemand nog wat kan schelen).
Dat klopt, mijn vriendin doet er een extra vakje fins. Maar je kunt het er ook gewoon studeren, evenals hongaars trouwens.quote:Op zondag 7 augustus 2005 02:25 schreef Kang-He het volgende:
Finoegrische talen kan je geloof ik wel aan de RuG studeren.
Laat me raden: Du er Dansker?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 16:21 schreef Jesper_ het volgende:
Deens is natuurlijk de meeste van alle talen!
Ja ik vind het heel leuk, zowel de taalverwerving als de wat meer academische vakken (literatuurwetenschap enzo). Ik heb helaas geen tips, ik kan alleen zeggen dat ik blij ben dat ik Zweeds heb gekozen en niet Deens, ten eerste omdat ik de 'melodie' van Zweeds heel grappig vind (hebben ze ook bij Noors, niet bij Deens) en ten tweede omdat er nauwelijks eerstejaars Denen zijn en dan had ik vrijwel alleen gezetenquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 20:17 schreef Athlon_2o0o het volgende:
En? Bevalt het?Nog een tip welke van de Noorse talen ik moet kiezen :p
Dank maar die zit er al jaren, te lui om te veranderenquote:Op maandag 17 oktober 2005 20:03 schreef mel723 het volgende:
[..]
Er zit een spelfout in je ondertitel, useful is met één l.
ik weet nog helemaal niet hoe het zit met minors enzo.. ben eerste jaars hbo pedagogiek studente. is het dan ook mogelijk, eenmaal verder in mn studie, om een minor in een scandinavische taal te doen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 22:32 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Je kan het ook als minor kiezen, dan leer je alleen de taal en een heel klein beetje cultuur. Je hebt dan geen letterkunde.
Ik heb ooit een minor Zweeds gevolgd maar niet afgemaakt (ivm roosterplanning).quote:Op maandag 7 maart 2005 23:49 schreef SuperSiem het volgende:
Tja, Zweeds sprak me gewoon het meeste aan omdat Zweden me het meeste aanspreekt, en ik heb van mijn keuze tot nu toe geen spijt gekregen, ook al was het dus ook bij mij een gevoelsmatige beslissing. Deens wordt namelijk door minder mensen gesproken en bij Noors moet je altijd kiezen welke taal je gaat leren, Nynorsk of Bokmål. De Zweden hebben tenminste gewoon een taal (in verschrikkelijk uiteenlopende dialecten, dat wel).
Ik ben benieuwd wat je kiest; hoe meer mensen Zweeds spreken, hoe beter.
Je kent anders 2 bijzondere talen, hier moet zeker werk in te vinden zijn. In de EU is er wellicht vraag naar Roemeense vertalers. Noors is een EEA-land, dus is ook wel nodig (maar minder, omdat het natuurlijk geen EU-land is).quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:10 schreef A.M.S.G het volgende:
Ik heb net twee geleden m'n master Scandinavische talen (hoofdtaal Noors) aan de UVA afgerond. Het is/was absoluut een leuke studie, maar verwacht niet dat je relevant werk vind nadat je je studie afgerond hebt! Ik heb ernaast ook nog Roemeens gestudeerd en ik werk nu als technisch vertaler (saai). Ik ambieer eigenlijk een bestaan als freelance literair vertaler, maar de Rabobank wil niet dat ik stop met hypotheek betalen hehe.
Ja, ik heb Scandinavische letterkunde gedaan en dat beviel me goed. Was een leuk, interessant vak, al vroeg ik me wel eens af of ik met wikipedia niet net zo ver was gekomen, maar goed, alsnog een fijn vak! Werd gegeven door Henk van der Liet, leuke man die verstaanbaar (!!) Deens spreektquote:Op maandag 13 oktober 2008 17:00 schreef PimpofPersia het volgende:
Tvp; ga misschien volgend semester Scandinavische letterkunde 1 als keuzevak doen (UvA). Zijn er mensen die dit hebben gevolgd, en zo ja: beviel het?
Surmatz is ook okee, vrij rustig. Maar van der Liet is echt hilarisch en kan heel interessant vertellen. Hij weet ook gewoon heel veel. &Als ik jou was zou ik voor Scandinavische letterkunde gaan. Is mooi en ontzettend boeiend.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 01:40 schreef PimpofPersia het volgende:
Dit jaar wordt het gegeven voor ene dr. A. Quak, daar heb je geen ervaring mee? Ik zit nog te twijfelen of ik voor Scandinavische letterkunde ga of toch op safe speel en ga voor Nederlandse letterkunde.
EDIT; nvm, zat verkeerd te kijken, het wordt inderdaad gegeven door Van der Liet ism ene A.M. Surmatz
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |