Even van te voren, dit is een lang verhaal, maar toch zeker waard om te lezen en heeft mijn beeld van asielzoekers totaal veranderd.
Mijn broer heeft samen met zijn vriendin sinds een half jaar een asielzoeker "buddy" (als het zo heet, dit weet ik niet zeker). Dit is een project vanuit het rode kruis waarin een jonge alleenstaande asielzoeker als het ware een autochtone voogd kunnen krijgen. Die vervolgens de asielzoeker kunnen ondersteunen in het vinden van de weg in Nederland en het leren leven op eigen benen.
Laatst was ik bij mijn broer zijn verjaardag en heb ik kennisgemaakt met deze jongen en raakte met hem in gesprek. Tijdens dit gesprek vertelde hij mij zijn levensverhaal, dit gecombineerd met de verhalen die ik al vooraf van mijn broer gehoord had gaf mijn zon grote brok in de keel. Deze jongen is nu 20 jaar en heeft al zoveel erge dingen meegemaakt in zijn leven, dat kan je je gewoon niet voorstellen.
Zijn levensverhaal (Het kan zijn dat de politieke achtergrond niet helemaal juist is, het namelijk rechtstreeks uit mijn hoofd en zoveel weet ik ook niet van de politiek van congo)
-----------------
Deze jongen groeide op in Congo. Zijn vader was een "rijke" van oorsprong Rwandese zakenman (Hij werd elke dag met de taxi naar zijn school gebracht, wat echt "elite" is in een land zoals Congo). Zijn vader was een goede vriend van de toenmalige koning van Congo "Mobutu". Echter in 1997 werd "Mobutu" verdreven en nam de guerrilla leider "Kabila" de macht.
De aanhangers van "Kablia" wisten dat de vader van deze jongen uit Rwanda kwam en dus moest hij vermoord worden. Op een avond vonden aanhangers van "Kabila" zijn vader en hebben voor de ogen van de jongen zijn vader met kapmessen vermoord. De jongen (toen 15 jaar oud) is toen door deze aanhangers gevangen genomen en in een gevangenis gezet.
Deze gevangenis was zo ongeloofelijk overvol en ranzig (afgehakte ledenmaten en uitwerpselen overal) dat er overal maden/ratten kropen en veel ernstige ziektes heersten.
Omdat de vader van deze jongen uit Rwanda kwam is hij een jaar lang gemarteld. Hij werd dan vastgebonden op een tafel waarna er vervolgens eindeloos stroomdraden op zijn hoofd gezet werden, om vervolgens te eisen dat hij toegaf dat hij uit Rwanda kwam (Dit was niet zo, hij was op gegroeid in Congo alleen zijn vader kwam uit Rwanda). Echter daar bleef het niet alleen bij. Nee, als onderdeel van het martelen werd hij regelmatig geketend om vervolgens grote snijwonden te maken op borst/benen. Op een gegeven moment werd het zelfs zo erg dat ze beide zijn twee grote tenen hebben afgesneden. Als gevolg hiervan liep hij Lepra op. Doordat er totaal geen medicatie was en er dus ook niet geholpen kon worden zijn al zijn zenuwen en gewrichten niet meer werkzaam dan wel ontzet en handen en voeten zijn totaal misvormt.
Op een gegeven moment kwam een "oom' van zijn vader er achter dat deze jongen in de gevangenis zat. Hij heeft vervolgens (met gevaar voor eigen leven) de gevangenis bewaarders omgekocht om de jongen vrij te laten. Uiteindelijk lukte dit . De jongen is meteen door de "oom" op het vliegtuig gezet met een voor de jongen onbekende man. Deze man zei alleen wat hij de jongen moest doen (in de zin van links/rechts/wacht) Uiteindelijk kwam hij op schiphol aan, echter de man die met hem mee gegaan was, was hem gesmeerd. Dus daar stond hij dan alleen op een plek waar
alleen maar "witte" mensen liepen.
Op de een of andere manier kwam hij voorbij de controles (normaal gesproken wordt je opgevangen door de vreemdelingen politie) en belande in de aankomsthal van schiphol. Daar barste hij in huilen uit. Hij wist niet waar hij was/ sprak de taal niet. Op een gegeven moment kwam er een vrouw naar hem toe die hem meenam naar haar huis. Daar aangekomen bleek deze vrouw niet echt goede bedoelingen te hebben. De jongen werd opgesloten in een kamer en werd gedwongen sex te hebben met deze vrouw / andere vrouwen.
uiteindelijk lukte dit nie , en werd dus weer opgesloten. Daar barste hij weer in huilen uit en is daar bij hard gaan Schreeuwen. Een buurvrouw van deze vrouw belde, omdat ze het huilen en schreeuwen hoorde, de politie. Deze heeft uiteindelijk de jongen meegenomen en naar het asielzoekers centrum afgeleverd.
-----------------
Nu het probleem ze willen deze jongen na alles wat hij heeft meegemaakt uitzetten naar Rwanda. Dit omdat zijn vader uit Rwanda komt. Dit terwijl hij nooit in Rwanda heeft gewoont, hij kent de taal niet,kent helemaal geen familie of vrienden daar en kan als gevolg van de Lepra niet voor zichzelf zorgen laat staan een handwerk beroep uitvoeren. Hoe kan Nederland dit ooit goedkeuren dat dit zomaar gebeurt!!! Laat Verdonk dit maar eens uitleggen!!!!!!!
>>>>Fotoboek<<<<Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking