abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:00:53 #26
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_25522766
We mogen aannemen dat je tot de Jehova's Getuigen behoord?
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:12:12 #27
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25523010
Dat mag je
(Dat was voor de meesten wel al algemeen bekend hier)
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_25533707
De grens tussen sekte en geaccepteerde religie is nogal vaag. Een Van Dale definitie is over het algemeen geen maatstaaf van wat iets wel en niet is. Dat het Efraim genootschap een sekte was, daar zal niet veel discussie over nodig zijn. Zijn de JG-en een sekte? Veel mensen zeggen van wel. Ik weet het niet. De JG-en hebben wel veel kenmerken van een sekte. Ze zijn gesloten, ze behoren niet tot de 'geaccepteerde' religies, ze hebben enkele leerstellingen opgenomen juist om zich te distantieren van 'de rest' (denk bijv. aan bloedtransfusies), ze kennen een redelijk gesloten stelsel met sterke leiders (vragen worden doorgestuurd naar het hoofdkwartier van het Wachttorengenootschap, dat vervolgens het antwoord daarop vindt en doorstuurt naar alle locale Wachttorengenootschappen) en er zijn redelijk wat ex-JG'ers die zeggen dat het een sekte is.
Maar aan de andere kant is er redelijk wat tegen deze punten in te brengen. Blijft de vraag wanneer iets een sekte is of niet. De Jehova's Getuigen zijn iig van een hele andere orde dan bijv. het Efraim genootschap, Scientology, de Moon-sekte, Bagwhan, ea.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_25534400
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 17:20 schreef -Angel- het volgende:
De sekte http://www.real-life.nl/ waar je God op de computer kunt krijgen (Real Life desktops).
Geen sekte, maar een gezond geloof. Niets besloten, ze hebben een kerk in Brugge (België) en daar is iedereen vrij om te komen en te gaan. Daarbij geloof ik niet dat ze beweren dat je God op bestelling kunt krijgen door een bureaublad te downloaden, dat doe je altijd nog door een gebed uit te spreken of Hij in je leven wil komen, niet op je desktop.
Als je je bijbel er naast legt klopt het gewoon hoor, dus is het een normale christelijke site.
All about a God who is all about people
  donderdag 17 maart 2005 @ 07:27:25 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25536963
Hierbij kan overigens nog wel opgemerkt worden dat het christendom als sekte is begonnen. De religie had echter succes, en kan zich nu dus tot 1 van de wereldreligies rekenen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 11:24:15 #31
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25539627
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:23 schreef Quazzy het volgende:
Ze zijn gesloten,
Daar ben ik het niet mee eens. Wij praten met mensen in de prediking en mensen kunnen ons alles vragen en verder zijn al onze gebouwen en vergaderplaatsen vrij om te bezoeken. Dus aan ons ligt het in ieder geval niet.
quote:
ze hebben enkele leerstellingen opgenomen juist om zich te distantieren van 'de rest'
Dat is zeker niet waar. Geen enkele leerstelling is wat zij is alleen om maar anders te zijn dan de rest, alsof dat het enige doel zou zijn. Wij proberen de bijbel te volgen en velen wijken daarvan af en zien ons dan automatisch als 'anders'.
quote:
ze kennen een redelijk gesloten stelsel met sterke leiders (vragen worden doorgestuurd naar het hoofdkwartier van het Wachttorengenootschap, dat vervolgens het antwoord daarop vindt en doorstuurt naar alle locale Wachttorengenootschappen)
We hebben wel ouderlingen e.d., maar geen leiders als in de zin dat mensen hun eigen ideeen verkondigen of zelf leerstellingen verzinnen die dan maar gevolgd moeten worden.
Alles wat gezegd en geschreven wordt moet op de bijbel gebaseerd zijn en is dat ook.
Natuurlijk hebben sommgen gewoon meer kennis en inzicht en kunnen wat zij leren overbrengen aan anderen, maar de bijbel blijft het belangrijkst.

Verder is het gewoon organisatorisch handig dat er centrale punten zijn waar brieven e.d. naartoe gestuurd kunnen worden. Daarbij zijn deze bijkantoren in landen gewoon nodig om zaken te regelen ivm met het bouwen van vergaderplaatsen, juridische zaken, vervoer en druk van tijdschriften en de financiele zaken van dat land alsmede vertaalafdelingen.
quote:
en er zijn redelijk wat ex-JG'ers die zeggen dat het een sekte is.
Maar goed, nu zeggen zij zoveel. (denk eens aan dat mooie Belgische stukje in het JG topic van een maand geleden! )
quote:
Maar aan de andere kant is er redelijk wat tegen deze punten in te brengen. Blijft de vraag wanneer iets een sekte is of niet. De Jehova's Getuigen zijn iig van een hele andere orde dan bijv. het Efraim genootschap, Scientology, de Moon-sekte, Bagwhan, ea.

Ik ben blij dat dat in ieder geval duidelijk is .

P.S. Dit gesprek raakt off-topic aangezien de TS al stelde dat hij JG geen sekte vond.
quote:
wij zien het echter wel iets anders, een religieuze groepering kan een sekte zijn, maar de sektes waar wij op doelen zijn niet de grote religieuze groeperingen (lees: christendom, islam, hindoeisme, boeddhisme, jodendam, jehova enz.).
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_25703968
Hey,

invloeden van 3e... dat ik daar erg vatbaar voor ben...

nee zeker niet.
Ik heb moeite met engelse taal (alle talen, dyslextie) en luister nooit echt naar teksten van nummer. De muziek zelf moet mij gewoon aanstaan, dat vind ik het belangrijkste. En nog steeds luister ik naar muziek die geschreven is door mensen die niet perfect zijn. Maar ik kan er ook niets aan doen dat ik alle soorten muziek luek vind.

En nee, ik ben geen gothic, en mijn vriendin ook niet. Ik ben eerder in de richting van neutraal tot kakker.
Zoek niet naar woorden als ze er niet zijn
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:40:35 #33
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_25704371
Jezus leidde een sekte.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:41:06 #34
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_25704378
dubbel
dubbel
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')