Een sekte heeft als kenmerk dat het een gesloten leef-systeem is. De wereld der sektes bestaat dus niet echt, iedere sekte maakt min of meer een eigen wereldje.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 22:14 schreef raistlin6 het volgende:
Hallo allen,
Ik en een vriend van mij willen graag onderzoeken hoe het wereldje der sektes in elkaar zit (misschien willen wij wel verldonderzoek gaan uitvoeren).
reageer anders niet?quote:Op woensdag 2 maart 2005 03:36 schreef seriewoordenaar het volgende:
Goed uitgangspunt als je het woord zelf al anders gaat gebruiken dan zijn inhoudelijke waarde.
Waarom niet meteen de van Dale verbranden?
weet je daar iets meer over te vertellen. hoe is hij bij die sekte terecht gekomen? wat doet die sekte? waar staan ze voor?quote:Op woensdag 2 maart 2005 03:37 schreef Ruubstar het volgende:
sektes zijn triest... vriend van mij is ook bij sekte gegaan. totaal veranderd die gast,heeft zichzekf van de buitenwereld gebanned en nu gaat hij alleen nog met zijn "soort genoten om"
is waar, besloten wereldje is ook een wereldje, maar op zich heb je wel gelijk, wilde echter geen discussie over definities en formuleringen. zou zonde zijn van het topic, waar op zich best interessante verhalen uit kunnen komenquote:Op woensdag 2 maart 2005 07:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een sekte heeft als kenmerk dat het een gesloten leef-systeem is. De wereld der sektes bestaat dus niet echt, iedere sekte maakt min of meer een eigen wereldje.
Ik ben ook benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundigen.
dank je wel, de site staat nu tussen mijn favorieten ik zal hem ook zeker lezen als basiskennisverschaffer, echter zijn wij op zoek naar informatie over sektes in nederland en misschien belgie, ben ik vergeten te vermeldenquote:Op woensdag 2 maart 2005 10:37 schreef MrData het volgende:
Kijk 's op www.xenu.net, zo'n beetje de grootste anti-Scientology (die hebben het sekte-zijn tot een kunst verheven) site die er is. Onder het kopje 'Bookshelf' is genoeg te vinden (vooral A Piece Of Blue Sky is interessant, bevat de complete geschiedenis), en op het forum is ook een plaats waar ex-leden hun zegje kunnen doen.
Scientology zit ook in Nederland (Amsterdam, op de Nieuwezijds Voorburgwal). Als je echt wat 'field-work' wil doen kun je 's binnenlopen en de gratis (opvallend, want al het andere bij Scientology kost klauwen vol geld) persoonlijkheidstest doen. Hecht alleen geen waarde aan de uitkomst van de test, want wat je ook invult, de uitkomst is dat je diep ongelukkig bent en snel moet beginnen aan allerlei boeken en cursussen. Maar dat kun je allemaal vinden op die site.quote:Op woensdag 2 maart 2005 18:41 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
dank je wel, de site staat nu tussen mijn favorieten ik zal hem ook zeker lezen als basiskennisverschaffer, echter zijn wij op zoek naar informatie over sektes in nederland en misschien belgie, ben ik vergeten te vermelden![]()
in ieder geval erg bedankt
dank je, dit is in mijn ogen best wel een shockerende site, heb gewoon warempel gevloekt van verbazing toen ik het las.quote:Op woensdag 2 maart 2005 03:32 schreef Speth het volgende:
Lolligheid: www.wayofthemaster.com
"Are you a christian? Yes - No"
Lijkt me anders nogal essentieel voor een studie om het onderwerp ook een inhoudelijke lading te geven in plaats van een puur individuele context qua woordbetekenis. Je kunt niet zomaar een andere betekenis aan een woord toekennen gewoon omdat je dat zelf vindt. Maar wees gerust, ik reageer verder niet meer.quote:Op woensdag 2 maart 2005 18:36 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
reageer anders niet?
aangezien het hier om een interesse van ons gaat is het juist handig om onze definitie te geven, dat is namelijk de informatie die we zoeken. als jij te bekrompen bent om buiten de kadertjes en hokjes te denken val ons daar niet mee lastig in dit topic, dank je wel : )
aangezien het een persoonlijke studie en voornamelijk interesse is denk ik dat de persoonlijke lading inhoudelijk genoeg is.quote:Op donderdag 3 maart 2005 02:14 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
Lijkt me anders nogal essentieel voor een studie om het onderwerp ook een inhoudelijke lading te geven in plaats van een puur individuele context qua woordbetekenis. Je kunt niet zomaar een andere betekenis aan een woord toekennen gewoon omdat je dat zelf vindt. Maar wees gerust, ik reageer verder niet meer.
En erhm, waarom is het nodig om me persoonlijk aan te vallen? Niet echt netjes en aardig karakteriserend...
Klik je nee, krijg je een hoop geblaat over de geboden... Wat heeft een niet christen nou op met de 10 gebodenquote:Op woensdag 2 maart 2005 03:32 schreef Speth het volgende:
quote:Op woensdag 2 maart 2005 03:32 schreef Speth het volgende:
Ik moest aan de ene kant wel lachten eigenlijk (uitlachen dan), maar eigenlijk is het best wel triest.quote:Op donderdag 3 maart 2005 00:23 schreef raistlin6 het volgende:
dank je, dit is in mijn ogen best wel een shockerende site, heb gewoon warempel gevloekt van verbazing toen ik het las.
Ik wil niet lullig doen, maar zo denken heel veel mensen ook over jouw gedachtengang, inclusief Christenen ( die niet Jehova's zijn). Jouw geloof is niet veel anders dan wat die site propageert: je bent voor of tegen God. En interpretaties zijn zo talrijk; ik heb vaak genoeg gelovigen gehoord die ervan waren overtuigd dat de opvattingen van Jehova's ook krom zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2005 19:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
[..]
Ik moest aan de ene kant wel lachten eigenlijk (uitlachen dan), maar eigenlijk is het best wel triest.
Dingen verkeerd interpreteren en vervolgens mensen bang maken met eeuwige pijniging.
Dit stoot eerder mensen af dan dat het mensen aantrekt.
Beetje gare zooi verder, die site.
Door de bovenstaande opmerking zeg ik: Ja, je zit een sekte.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 14:57 schreef Goipie2 het volgende:
Het is geen goede muziek, het gaat over de hell, en over alle slechte dingen. Over het feit dat er geen God is. En dat je net zo goed meteen dood kan gaan.
Ik wou net hetzelfde gaan zeggen.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 15:21 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Door de bovenstaande opmerking zeg ik: Ja, je zit een sekte.
Doordat je in de eerste plaats al naar dit soort muziek luisterde, blijkt al dat je gevoelig bent voor beïnvloeding door derden. Dit geldt overigens ook voor je vriendin, het zou mij niets verbazen wanneer je beidde voor je inkering in Gothic kleding rond liepen.
Dat zijn zij absoluut niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 10:37 schreef klaarover het volgende:
Nog niet gemeld hier, maar de Jehova's Getuigen zijn absoluut een sekte.
Ik heb het hier ook al over gehad in het JG-topic en ik kwam op basis van verhalen over de film tot de conclusie dat ze niet in overeenstemming was met de werkelijkheid. Met andere woorden: het was onzin. Er worden allerlei rituelen genoemd die er helemaal niet zijn en er waren wel meer dingen niet in orde, maar dan moet ik dat topic weer even opzoeken.quote:Sorrie ik ken geen (ex) sekteleden. Kan je dus niet helpen met je onderzoek.
Kan je nog wel het boek van Paulo van Vliet aanraden: een verslag van het afscheid uit een Jehovagetuigen gemeenschap.
Geen sekte, maar een gezond geloof. Niets besloten, ze hebben een kerk in Brugge (België) en daar is iedereen vrij om te komen en te gaan. Daarbij geloof ik niet dat ze beweren dat je God op bestelling kunt krijgen door een bureaublad te downloaden, dat doe je altijd nog door een gebed uit te spreken of Hij in je leven wil komen, niet op je desktop.quote:Op woensdag 9 maart 2005 17:20 schreef -Angel- het volgende:
De sekte http://www.real-life.nl/ waar je God op de computer kunt krijgen (Real Life desktops).
Daar ben ik het niet mee eens. Wij praten met mensen in de prediking en mensen kunnen ons alles vragen en verder zijn al onze gebouwen en vergaderplaatsen vrij om te bezoeken. Dus aan ons ligt het in ieder geval niet.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:23 schreef Quazzy het volgende:
Ze zijn gesloten,
Dat is zeker niet waar. Geen enkele leerstelling is wat zij is alleen om maar anders te zijn dan de rest, alsof dat het enige doel zou zijn. Wij proberen de bijbel te volgen en velen wijken daarvan af en zien ons dan automatisch als 'anders'.quote:ze hebben enkele leerstellingen opgenomen juist om zich te distantieren van 'de rest'
We hebben wel ouderlingen e.d., maar geen leiders als in de zin dat mensen hun eigen ideeen verkondigen of zelf leerstellingen verzinnen die dan maar gevolgd moeten worden.quote:ze kennen een redelijk gesloten stelsel met sterke leiders (vragen worden doorgestuurd naar het hoofdkwartier van het Wachttorengenootschap, dat vervolgens het antwoord daarop vindt en doorstuurt naar alle locale Wachttorengenootschappen)
Maar goed, nu zeggen zij zoveel. (denk eens aan dat mooie Belgische stukje in het JG topic van een maand geleden!quote:en er zijn redelijk wat ex-JG'ers die zeggen dat het een sekte is.
quote:Maar aan de andere kant is er redelijk wat tegen deze punten in te brengen. Blijft de vraag wanneer iets een sekte is of niet. De Jehova's Getuigen zijn iig van een hele andere orde dan bijv. het Efraim genootschap, Scientology, de Moon-sekte, Bagwhan, ea.
quote:wij zien het echter wel iets anders, een religieuze groepering kan een sekte zijn, maar de sektes waar wij op doelen zijn niet de grote religieuze groeperingen (lees: christendom, islam, hindoeisme, boeddhisme, jodendam, jehova enz.).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |