abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2005 @ 22:14:49 #1
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_25320007
Hallo allen,

Ik en een vriend van mij willen graag onderzoeken hoe het wereldje der sektes in elkaar zit (misschien willen wij wel verldonderzoek gaan uitvoeren).
vandaar dit topic.
wie kan ons helpen aan informatie hierover, en bij voorkeur niet de informatie die op internet te vinden is, dat zoeken we wel op (we zijn namelijk niet lui enzo )
waar we specifiek naar op zoek zijn is verhalen van mensen die of in een sekte hebben gezeten/zitten of uit eerste hand verhalen kennen van mensen die in een sekte gezeten hebben of er nog in zitten.
ook is informatie over specifieke sektes (dus niet sektes in het algemeen) erg interessant.
een perfecte definitie weet ik niet.
de vandale geeft deze definitie:

sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider

wij zien het echter wel iets anders, een religieuze groepering kan een sekte zijn, maar de sektes waar wij op doelen zijn niet de grote religieuze groeperingen (lees: christendom, islam, hindoeisme, boeddhisme, jodendam, jehova enz.).
voor ons is een sekte een (geheim) genootschap met een hiërarchie, idealen een doel, bijeenkomsten en daarbij bepaalde rituelen uitvoeren. ook geldt voor een sekte dat de maatschappij het niet gewoon en normaal kan vinden.

DISCLAIMER: ( )
dit topic is niet bedoeld als discussie over wat een sekte precies inhoudt.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_25325608
Lolligheid: www.wayofthemaster.com
"Are you a christian? Yes - No"
  woensdag 2 maart 2005 @ 03:35:07 #3
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_25325617
Fok is ook een soort sekte.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_25325626
Goed uitgangspunt als je het woord zelf al anders gaat gebruiken dan zijn inhoudelijke waarde.
Waarom niet meteen de van Dale verbranden?
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
pi_25325635
sektes zijn triest... vriend van mij is ook bij sekte gegaan. totaal veranderd die gast,heeft zichzekf van de buitenwereld gebanned en nu gaat hij alleen nog met zijn "soort genoten om"
  woensdag 2 maart 2005 @ 07:32:41 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25326297
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 22:14 schreef raistlin6 het volgende:
Hallo allen,

Ik en een vriend van mij willen graag onderzoeken hoe het wereldje der sektes in elkaar zit (misschien willen wij wel verldonderzoek gaan uitvoeren).
Een sekte heeft als kenmerk dat het een gesloten leef-systeem is. De wereld der sektes bestaat dus niet echt, iedere sekte maakt min of meer een eigen wereldje.

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundigen.
pi_25328520
Kijk 's op www.xenu.net, zo'n beetje de grootste anti-Scientology (die hebben het sekte-zijn tot een kunst verheven) site die er is. Onder het kopje 'Bookshelf' is genoeg te vinden (vooral A Piece Of Blue Sky is interessant, bevat de complete geschiedenis), en op het forum is ook een plaats waar ex-leden hun zegje kunnen doen.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:36:26 #8
69315 raistlin6
pi_25334688
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 03:36 schreef seriewoordenaar het volgende:
Goed uitgangspunt als je het woord zelf al anders gaat gebruiken dan zijn inhoudelijke waarde.
Waarom niet meteen de van Dale verbranden?
reageer anders niet?
aangezien het hier om een interesse van ons gaat is het juist handig om onze definitie te geven, dat is namelijk de informatie die we zoeken. als jij te bekrompen bent om buiten de kadertjes en hokjes te denken val ons daar niet mee lastig in dit topic, dank je wel : )
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:37:30 #9
69315 raistlin6
pi_25334701
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 03:37 schreef Ruubstar het volgende:
sektes zijn triest... vriend van mij is ook bij sekte gegaan. totaal veranderd die gast,heeft zichzekf van de buitenwereld gebanned en nu gaat hij alleen nog met zijn "soort genoten om"
weet je daar iets meer over te vertellen. hoe is hij bij die sekte terecht gekomen? wat doet die sekte? waar staan ze voor?
het is misschien wel moeilijk om over te vertellen, maar het is wel de informatie waar we naar op zoek zijn, dus als je wilt heel erg graag
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:38:47 #10
69315 raistlin6
pi_25334720
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 07:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een sekte heeft als kenmerk dat het een gesloten leef-systeem is. De wereld der sektes bestaat dus niet echt, iedere sekte maakt min of meer een eigen wereldje.

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundigen.
is waar, besloten wereldje is ook een wereldje, maar op zich heb je wel gelijk, wilde echter geen discussie over definities en formuleringen. zou zonde zijn van het topic, waar op zich best interessante verhalen uit kunnen komen
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:41:10 #11
69315 raistlin6
pi_25334740
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 10:37 schreef MrData het volgende:
Kijk 's op www.xenu.net, zo'n beetje de grootste anti-Scientology (die hebben het sekte-zijn tot een kunst verheven) site die er is. Onder het kopje 'Bookshelf' is genoeg te vinden (vooral A Piece Of Blue Sky is interessant, bevat de complete geschiedenis), en op het forum is ook een plaats waar ex-leden hun zegje kunnen doen.
dank je wel, de site staat nu tussen mijn favorieten ik zal hem ook zeker lezen als basiskennisverschaffer, echter zijn wij op zoek naar informatie over sektes in nederland en misschien belgie, ben ik vergeten te vermelden
in ieder geval erg bedankt
pi_25335526
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 18:41 schreef raistlin6 het volgende:

[..]

dank je wel, de site staat nu tussen mijn favorieten ik zal hem ook zeker lezen als basiskennisverschaffer, echter zijn wij op zoek naar informatie over sektes in nederland en misschien belgie, ben ik vergeten te vermelden
in ieder geval erg bedankt
Scientology zit ook in Nederland (Amsterdam, op de Nieuwezijds Voorburgwal). Als je echt wat 'field-work' wil doen kun je 's binnenlopen en de gratis (opvallend, want al het andere bij Scientology kost klauwen vol geld) persoonlijkheidstest doen. Hecht alleen geen waarde aan de uitkomst van de test, want wat je ook invult, de uitkomst is dat je diep ongelukkig bent en snel moet beginnen aan allerlei boeken en cursussen. Maar dat kun je allemaal vinden op die site.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
  donderdag 3 maart 2005 @ 00:23:57 #13
69315 raistlin6
pi_25340053
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 03:32 schreef Speth het volgende:
dank je, dit is in mijn ogen best wel een shockerende site, heb gewoon warempel gevloekt van verbazing toen ik het las.

iemand nog iets als reactie op de OP
(subtiel schopje )
pi_25341537
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 18:36 schreef raistlin6 het volgende:

[..]

reageer anders niet?
aangezien het hier om een interesse van ons gaat is het juist handig om onze definitie te geven, dat is namelijk de informatie die we zoeken. als jij te bekrompen bent om buiten de kadertjes en hokjes te denken val ons daar niet mee lastig in dit topic, dank je wel : )
Lijkt me anders nogal essentieel voor een studie om het onderwerp ook een inhoudelijke lading te geven in plaats van een puur individuele context qua woordbetekenis. Je kunt niet zomaar een andere betekenis aan een woord toekennen gewoon omdat je dat zelf vindt. Maar wees gerust, ik reageer verder niet meer.
En erhm, waarom is het nodig om me persoonlijk aan te vallen? Niet echt netjes en aardig karakteriserend...
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  vrijdag 4 maart 2005 @ 18:02:53 #15
69315 raistlin6
pi_25366638
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 02:14 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Lijkt me anders nogal essentieel voor een studie om het onderwerp ook een inhoudelijke lading te geven in plaats van een puur individuele context qua woordbetekenis. Je kunt niet zomaar een andere betekenis aan een woord toekennen gewoon omdat je dat zelf vindt. Maar wees gerust, ik reageer verder niet meer.
En erhm, waarom is het nodig om me persoonlijk aan te vallen? Niet echt netjes en aardig karakteriserend...
aangezien het een persoonlijke studie en voornamelijk interesse is denk ik dat de persoonlijke lading inhoudelijk genoeg is.
het was niet de bedoeling om je persoonlijk aan te vallen, sorry dus en dat soort bla.
had nogal een vervelende dag.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 18:11:23 #16
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_25366745
quote:
Klik je nee, krijg je een hoop geblaat over de geboden... Wat heeft een niet christen nou op met de 10 geboden

Ja echt sterke site, ik ben overtuigd
  vrijdag 4 maart 2005 @ 21:40:06 #17
104266 wappiej
helemaal wappie!
pi_25369944
-edit-

[ Bericht 93% gewijzigd door Haushofer op 04-03-2005 21:44:46 ]
feauteauxboeq:
Fotoboek van wappiej
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:20:33 #18
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_25442953
De sekte http://www.real-life.nl/ waar je God op de computer kunt krijgen (Real Life desktops).
  woensdag 9 maart 2005 @ 19:05:57 #19
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25444359
quote:
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 00:23 schreef raistlin6 het volgende:
dank je, dit is in mijn ogen best wel een shockerende site, heb gewoon warempel gevloekt van verbazing toen ik het las.
Ik moest aan de ene kant wel lachten eigenlijk (uitlachen dan), maar eigenlijk is het best wel triest.
Dingen verkeerd interpreteren en vervolgens mensen bang maken met eeuwige pijniging.
Dit stoot eerder mensen af dan dat het mensen aantrekt.
Beetje gare zooi verder, die site.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_25446483
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 19:05 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

[..]

Ik moest aan de ene kant wel lachten eigenlijk (uitlachen dan), maar eigenlijk is het best wel triest.
Dingen verkeerd interpreteren en vervolgens mensen bang maken met eeuwige pijniging.
Dit stoot eerder mensen af dan dat het mensen aantrekt.
Beetje gare zooi verder, die site.
Ik wil niet lullig doen, maar zo denken heel veel mensen ook over jouw gedachtengang, inclusief Christenen ( die niet Jehova's zijn). Jouw geloof is niet veel anders dan wat die site propageert: je bent voor of tegen God. En interpretaties zijn zo talrijk; ik heb vaak genoeg gelovigen gehoord die ervan waren overtuigd dat de opvattingen van Jehova's ook krom zijn.

En je zegt "dit stoot eerder mensen af dan dat het aantrekt". Dat heb ik ook met jouw geloof, en ik denk veel mensen met mij. Dus ik zie het verschil niet zo.
pi_25474113
Hey,

Ik vind geloof geen sekte...
Ik heb ooit een tijd terug er een disucussie over gehad. En wat documantaires gekeken. (Zoek eens in de centrale bieb of iets dergelijks)
Ik ken als je gelovige mensen als een sekte ziet, genoeg mensen die in een sekte zitten.
Anders ken ik er geen.

Ik wil wel wat vertellen over het geloof, en hoe je je daar aan kan over geven.

Mijn beste vriendin, erg Christelijk, aardige meid. Gewoon normale student, niet de beste vriendjes gehad, maar slecht, dat toch zeker nog niet. Altijd al gelovig op gevoed. Maar nooit zich over gegeven. Toen ze dat wel begon te doen. Was het een hele verandering. Ze was met de gemeentschap een weekend weg geweest. En daarna leerde ze God steeds beter kennen. Begon veel meer over het leven na te denken. Op een dag vertelde ze me dat ze al haar CD's kapot had gemaakt.
Ik was totaal geshockt. Ze was altijd zo trots erop geweest, zij had de echte cd's. En dan opeens, allemaal kapot. De eerste vraag die door mijn hoofd ging. Waarom heb ik ze niet gekregen. Maar ze kwam al met een antwoord voordat ik het kon vragen.
Het is geen goede muziek, het gaat over de hell, en over alle slechte dingen. Over het feit dat er geen God is. En dat je net zo goed meteen dood kan gaan. Maar dat heeft God nooit bedoeld. God geeft je kracht om door te vechten, waar je ook bent op zijn weg. Hoever je ook van zijn weg bent afgestapt. Hij zal je altijd vragen om terug te keren. Want God houdt van iedereen.

In eerste instantie was ik deels bang voor haar geworden. Dat ze in, naar mijn idee, zo'n korte tijd, zo kon veranderen. Later toen we het er vaker over hadden, begon ik haar steeds meer te begrijpen. En ben ik zelf God ook steeds meer gaan begrijpen.
Toen er weer zo;n weekend weg kwam van de gemeentschap, vroeg e of ik mee ging. Van te voren twee keer naar hun gemeentschap geweest, en daarna dus dat weekend weg. Het was geweldig. Dat mensen zo dicht bij God kunnen zijn. Zo veel liefde van hem kunnen krijgen.

Ik ben hard op weg ook die route te volgen. Want ikweet dat God er voor me is. Hoe slecht het ook met me gaat.

Alleen nu blijft de vraag: Zit ik in een sekte?! Nee ik vind van niet.
Ik leerde altijd dat sekte groepen mensen waren, in rare kleding, en die met zijn alle tegelijker tijd zelfmoord plegen. En tuurlijk ik ben nu oud en wijs genoeg om te weten dat dat tegenwoordig echt niet zo meer hoeft te zijn. Maar toch, God zie ik niet als een sekte.

Succes ermee
Zoek niet naar woorden als ze er niet zijn
  vrijdag 11 maart 2005 @ 15:21:05 #22
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_25474448
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 14:57 schreef Goipie2 het volgende:

Het is geen goede muziek, het gaat over de hell, en over alle slechte dingen. Over het feit dat er geen God is. En dat je net zo goed meteen dood kan gaan.
Door de bovenstaande opmerking zeg ik: Ja, je zit een sekte.

Doordat je in de eerste plaats al naar dit soort muziek luisterde, blijkt al dat je gevoelig bent voor beïnvloeding door derden. Dit geldt overigens ook voor je vriendin, het zou mij niets verbazen wanneer je beidde voor je inkering in Gothic kleding rond liepen.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 16:29:09 #23
95608 Speth
Rorschach
pi_25475181
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 15:21 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Door de bovenstaande opmerking zeg ik: Ja, je zit een sekte.

Doordat je in de eerste plaats al naar dit soort muziek luisterde, blijkt al dat je gevoelig bent voor beïnvloeding door derden. Dit geldt overigens ook voor je vriendin, het zou mij niets verbazen wanneer je beidde voor je inkering in Gothic kleding rond liepen.
Ik wou net hetzelfde gaan zeggen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 10:37:21 #24
111571 klaarover
klaar? over!
pi_25518355
Nog niet gemeld hier, maar de Jehova's Getuigen zijn absoluut een sekte.
Sommige Pinkstergemeenten hebben ook kenmerken van sektes.

Sektes zijn ongezond: bangmakerij, regeltjes, leider-types, afsluiting, manipulatie, verlies van individualiteit, dwaze leerstellingen...
Geloven is juist heel gezond: hopen, vergeven, liefhebben, vertrouwen, zuivering, je inspannen voor je idealen, geestelijke ontwikkeling... (go Goipie2 en vriendin!)

Sorrie ik ken geen (ex) sekteleden. Kan je dus niet helpen met je onderzoek.
Kan je nog wel het boek van Paulo van Vliet aanraden: een verslag van het afscheid uit een Jehovagetuigen gemeenschap.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 16:28:45 #25
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25522114
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 10:37 schreef klaarover het volgende:
Nog niet gemeld hier, maar de Jehova's Getuigen zijn absoluut een sekte.
Dat zijn zij absoluut niet.

Van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal definieert een sekte als "de gezamenlijke aanhangers van een, m.n. godsdienstige, gezindheid, die op bepaalde punten afwijkt van een meer oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen".
En de internetVanDale zegt:
sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider.

Wanneer dit criterium wordt gehanteerd, zouden veel religieuze organisaties als sekten aangemerkt kunnen worden. Maar het woord "sekte" heeft tegenwoordig in het algemene taalgebruik een andere betekenis gekregen. De term wordt nu vaak toegepast op groeperingen die een levende leider volgen die nieuwe en onorthodoxe leerstellingen en praktijken propageert.

De Jehovah's Getuigen hebben zich ten eerste nooit afgesplitst van een al bestaande kerk.
Dat dat gaat al niet op. En verder hebben wij geen menselijke leider. Dat mag zelfs niet eens.
Matth 23
10 Laat U ook geen 'leiders' noemen, want één is UW Leider, de Christus.
Dus ook dat gaat niet op.

Daarnaast leren wij geen dingen die niet te verdedigen zijn aan de hand van de bijbel terwijl juist het kenmerk van een sekte is dat ze wel zelf regels maakt die niet te verdedigen zijn aan de hand van de bijbel, of zelfs gewoon volledig verzonnen zijn door de leider van die sekte.
Dus weer gaat dit niet op.
quote:
Sorrie ik ken geen (ex) sekteleden. Kan je dus niet helpen met je onderzoek.
Kan je nog wel het boek van Paulo van Vliet aanraden: een verslag van het afscheid uit een Jehovagetuigen gemeenschap.
Ik heb het hier ook al over gehad in het JG-topic en ik kwam op basis van verhalen over de film tot de conclusie dat ze niet in overeenstemming was met de werkelijkheid. Met andere woorden: het was onzin. Er worden allerlei rituelen genoemd die er helemaal niet zijn en er waren wel meer dingen niet in orde, maar dan moet ik dat topic weer even opzoeken.
Daarbij is het uitsluiten van mensen altijd alleen te bescherming van de geloofsgemeenschap en gebeurt alleen in ernstige gevallen en is te verdedigen aan de hand van de bijbel. Daarbij weten mensen waar ze voor kiezen als ze zich laten dopen en zijn dus niet te verontschuldigen als ze alsnog kwaaddoen en worden dan inderdaad buiten geplaatst.

Dus verdiep je eens wat meer in de materie voordat je begint te neuzelen.

//Edit.
Leuk detail: De Schriftgeleerden (Farizeen e.d.) noemden nota bene de leer van Jezus sektarisch!
Hand 24
5 Wij hebben namelijk bevonden dat deze man een pest is en oproeren verwekt onder alle joden op de gehele bewoonde aarde en aan de spits staat van de sekte der Nazarenen,
(men spreekt nu trouwens over Paulus).

De bijbel zelf noemt de schriftgeleerde de sekteleden aangezien zij de leer van God verdraaiden.
Hand 15
5 Maar sommigen van hen die afkomstig waren uit de sekte der Farizeeën en die gelovigen waren geworden, stonden van hun zitplaats op en zeiden: "Het is noodzakelijk dat men hen besnijdt en hun gelast de wet van Mozes te onderhouden."

Jezus zei tegen hen:
Markus 7
9 Ook zei hij nog verder tot hen: "GIJ stelt het gebod van God behendig terzijde om UW overlevering te handhaven.

[ Bericht 8% gewijzigd door STORMSEEKER op 15-03-2005 16:40:19 ]
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:00:53 #26
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_25522766
We mogen aannemen dat je tot de Jehova's Getuigen behoord?
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:12:12 #27
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25523010
Dat mag je
(Dat was voor de meesten wel al algemeen bekend hier)
pi_25533707
De grens tussen sekte en geaccepteerde religie is nogal vaag. Een Van Dale definitie is over het algemeen geen maatstaaf van wat iets wel en niet is. Dat het Efraim genootschap een sekte was, daar zal niet veel discussie over nodig zijn. Zijn de JG-en een sekte? Veel mensen zeggen van wel. Ik weet het niet. De JG-en hebben wel veel kenmerken van een sekte. Ze zijn gesloten, ze behoren niet tot de 'geaccepteerde' religies, ze hebben enkele leerstellingen opgenomen juist om zich te distantieren van 'de rest' (denk bijv. aan bloedtransfusies), ze kennen een redelijk gesloten stelsel met sterke leiders (vragen worden doorgestuurd naar het hoofdkwartier van het Wachttorengenootschap, dat vervolgens het antwoord daarop vindt en doorstuurt naar alle locale Wachttorengenootschappen) en er zijn redelijk wat ex-JG'ers die zeggen dat het een sekte is.
Maar aan de andere kant is er redelijk wat tegen deze punten in te brengen. Blijft de vraag wanneer iets een sekte is of niet. De Jehova's Getuigen zijn iig van een hele andere orde dan bijv. het Efraim genootschap, Scientology, de Moon-sekte, Bagwhan, ea.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_25534400
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 17:20 schreef -Angel- het volgende:
De sekte http://www.real-life.nl/ waar je God op de computer kunt krijgen (Real Life desktops).
Geen sekte, maar een gezond geloof. Niets besloten, ze hebben een kerk in Brugge (België) en daar is iedereen vrij om te komen en te gaan. Daarbij geloof ik niet dat ze beweren dat je God op bestelling kunt krijgen door een bureaublad te downloaden, dat doe je altijd nog door een gebed uit te spreken of Hij in je leven wil komen, niet op je desktop.
Als je je bijbel er naast legt klopt het gewoon hoor, dus is het een normale christelijke site.
All about a God who is all about people
  donderdag 17 maart 2005 @ 07:27:25 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25536963
Hierbij kan overigens nog wel opgemerkt worden dat het christendom als sekte is begonnen. De religie had echter succes, en kan zich nu dus tot 1 van de wereldreligies rekenen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 11:24:15 #31
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_25539627
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:23 schreef Quazzy het volgende:
Ze zijn gesloten,
Daar ben ik het niet mee eens. Wij praten met mensen in de prediking en mensen kunnen ons alles vragen en verder zijn al onze gebouwen en vergaderplaatsen vrij om te bezoeken. Dus aan ons ligt het in ieder geval niet.
quote:
ze hebben enkele leerstellingen opgenomen juist om zich te distantieren van 'de rest'
Dat is zeker niet waar. Geen enkele leerstelling is wat zij is alleen om maar anders te zijn dan de rest, alsof dat het enige doel zou zijn. Wij proberen de bijbel te volgen en velen wijken daarvan af en zien ons dan automatisch als 'anders'.
quote:
ze kennen een redelijk gesloten stelsel met sterke leiders (vragen worden doorgestuurd naar het hoofdkwartier van het Wachttorengenootschap, dat vervolgens het antwoord daarop vindt en doorstuurt naar alle locale Wachttorengenootschappen)
We hebben wel ouderlingen e.d., maar geen leiders als in de zin dat mensen hun eigen ideeen verkondigen of zelf leerstellingen verzinnen die dan maar gevolgd moeten worden.
Alles wat gezegd en geschreven wordt moet op de bijbel gebaseerd zijn en is dat ook.
Natuurlijk hebben sommgen gewoon meer kennis en inzicht en kunnen wat zij leren overbrengen aan anderen, maar de bijbel blijft het belangrijkst.

Verder is het gewoon organisatorisch handig dat er centrale punten zijn waar brieven e.d. naartoe gestuurd kunnen worden. Daarbij zijn deze bijkantoren in landen gewoon nodig om zaken te regelen ivm met het bouwen van vergaderplaatsen, juridische zaken, vervoer en druk van tijdschriften en de financiele zaken van dat land alsmede vertaalafdelingen.
quote:
en er zijn redelijk wat ex-JG'ers die zeggen dat het een sekte is.
Maar goed, nu zeggen zij zoveel. (denk eens aan dat mooie Belgische stukje in het JG topic van een maand geleden! )
quote:
Maar aan de andere kant is er redelijk wat tegen deze punten in te brengen. Blijft de vraag wanneer iets een sekte is of niet. De Jehova's Getuigen zijn iig van een hele andere orde dan bijv. het Efraim genootschap, Scientology, de Moon-sekte, Bagwhan, ea.

Ik ben blij dat dat in ieder geval duidelijk is .

P.S. Dit gesprek raakt off-topic aangezien de TS al stelde dat hij JG geen sekte vond.
quote:
wij zien het echter wel iets anders, een religieuze groepering kan een sekte zijn, maar de sektes waar wij op doelen zijn niet de grote religieuze groeperingen (lees: christendom, islam, hindoeisme, boeddhisme, jodendam, jehova enz.).
pi_25703968
Hey,

invloeden van 3e... dat ik daar erg vatbaar voor ben...

nee zeker niet.
Ik heb moeite met engelse taal (alle talen, dyslextie) en luister nooit echt naar teksten van nummer. De muziek zelf moet mij gewoon aanstaan, dat vind ik het belangrijkste. En nog steeds luister ik naar muziek die geschreven is door mensen die niet perfect zijn. Maar ik kan er ook niets aan doen dat ik alle soorten muziek luek vind.

En nee, ik ben geen gothic, en mijn vriendin ook niet. Ik ben eerder in de richting van neutraal tot kakker.
Zoek niet naar woorden als ze er niet zijn
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:40:35 #33
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_25704371
Jezus leidde een sekte.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:41:06 #34
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_25704378
dubbel
dubbel
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')