quote:
Op woensdag 2 maart 2005 09:51 schreef Youssef het volgende:[..]
Is dat het koudste stadje in weet ik veel
![]()
Ooit een programma over gezien, geen leven joh daarzo. Ik bedoel, altijd dikgekleed en dikke wanten, daar valt toch geen fuck te doen?
![]()
Als ze iets in de vriezer leggen dan leggen ze het gewoon buiten
Nu het toch sneeuwt mag het van mijn nog wel een tijdje aanhouden
![]()
Chaos
![]()
Koudste bewoonde stad van de aarde, ja. Op Oost-Antartica worden nog lagere tempetaturen gemeten dan in Omyakon, namelijk -89.4 graden, dat is het record, maar is niet bewoond, is ook geen leven mogelijk.
De luchtdruk daar is ook wel heel bizar, deze schommelt tussen de 660hPa en 690hPa
![]()
Wist je dat Antartica 10% van het land van onze planeet vertegenwoordigt
![]()
In deze ijskap zit 70% van ons zoete water
![]()
Aan de kust is het een stuk beter uit te houden, in de winter van -10 tot -30 in de zomer -5 tot tot +5 graden. Maar in Oost-Antartica schommelt de temp. dus altijd tussen de -40 en -80 graden
![]()
Trouwens, over Oymakon, gemiddeld ligt het verschil tussen winter en zomer zo rond de 67 graden
![]()
Wat ook nog een bizar feitje is, op 22 januari op Spearfish (South Dakota). Tussen 7:30 en 7:32 steeg de temp. van 27.2 graden naar -20 en steeg weer naar +7.2 graden
![]()
Na deze overgang steeg het kwik langzaam door naar 14.4 graden en een half uurtje later was het -15.5 graden. De Chinook was de veroorzaker van dit alles, een zogenamade föhnwind afkomstig uit de naastgelegen Black Hills