Geen idee, ik wist alleen dat Frusciante daar ook op mee speelde.quote:
+1 lubje25quote:Op maandag 28 februari 2005 14:13 schreef lubje25 het volgende:
Cereal Song?
Daar zit wat in. Daarom heb ik de vraag voorgelegd aan de taaladviesdienst van Onze Taal en kreeg daarop deze reactie:quote:Op maandag 28 februari 2005 10:31 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik spreek de y meestal uit als een j, dat is toch ook geen klinker? Soms als i trouwens, maar ok.
We hebben dus allebei gelijk.quote:De Griekse ij is soms een klinker en soms een medeklinker. In woorden als baby, cyste, idylle en symbool beschouwen we de y als klinker. In woorden als yoghurt, yoga en yahtzee daarentegen is de y een medeklinker (vergelijkbaar met de j). Of de y in woorden als spray, hockey en cowboy tot de klinkers of de medeklinkers gerekend moet worden, is lastig te bepalen. De lettercombinaties ay, ey en oy zijn afkomstig uit het Engels en komen in het Nederlands dan ook alleen in Engelse leenwoorden voor.
De y komt in het hedendaagse Nederlands alleen nog voor in vreemde woorden. In het Middelnederlands kon de y echter ook als variant van de ij of de i gebruikt worden en schreef men anys, ghelyc en ook leyden en waerheyt.
Nee, maar die had ik ook niet. Wel Yazoo, maar die redt het ook dan. Verder had ik alleen een paar keer de ay-combi.quote:Op maandag 28 februari 2005 16:50 schreef ranja het volgende:
OkDat betekent dus wel dat bands als Yes en Kayak niet goed waren geweest.
Yeah. Doe jij dat?quote:Overigens moet je natuurlijk eigenlijk voor engelstalige bandnamen naar het Engels taaladviesdienst ipv het Nederlandse
Nerdsquote:Op maandag 28 februari 2005 17:12 schreef GLO het volgende:
[..]
Nee, maar die had ik ook niet. Wel Yazoo, maar die redt het ook dan. Verder had ik alleen een paar keer de ay-combi.
[..]
Yeah. Doe jij dat?
Weet ik, maar die had ik gister zelf al afgekeurdquote:Op maandag 28 februari 2005 17:12 schreef GLO het volgende:
Nee, maar die had ik ook niet. Wel Yazoo, maar die redt het ook dan. Verder had ik alleen een paar keer de ay-combi.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |