Wie heeft hier nog meer deze ultra controversiele film uit 1975 door Pier Paolo Pasolini gezien?
De film geeft een zeer indringend, zeer realistisch en zeer mensonterend beeld van de fascisten van Mussolini ten tijde van de tweede wereldoorlog.
[edit]Extra weetje: De film is gebaseerd op de roman "De laatste 120 dagen van Sodom" door Marquis de Sade (ja DIE Marquis de Sade).[/edit]
Een vraag die geprobeerd wordt te beantwoorden lijkt te zijn hoe ver de mens wel niet kan gaan in het behandelen van zijn meedemens. Hoe laag, om precies te zijn.
Ik denk dat dit de meest schokkende film is die ik ooit gezien heb. Films als "Baise moi" of "C'est arrivee pres de chez vous" lijken Disneyfilms vergeleken met het beeld dat hier door Pasolini geschetst wordt.
Wie heeft hier nog meer deze film gezien?
[Dit bericht is gewijzigd door TheMarco op 01-10-2001 08:30]
Ik heb de film niet afgekeken, vond het bizar en weerzinwekkend. Het meest absurde vond ik wel de pianiste.
Ik herinner me iets van Theo en Thea verkleed in 17e eeuwse kledij waarbij ze ook bezig zijn mensen te dwingen uitwerpselen te eten enzo... Iemand anders die zich dit ook herinnert?
quote:Riep daar iemand Theo en Thea?
Op maandag 01 oktober 2001 09:08 schreef TheMarco het volgende:
Overigens, ik meen me vaag te herinneren dat onderdelen uit deze film, dan wel de oorspronkelijke roman van De Sade ook wel eens gebruikt zijn door Theo en Thea. Ik denk het origineel overigens.Ik herinner me iets van Theo en Thea verkleed in 17e eeuwse kledij waarbij ze ook bezig zijn mensen te dwingen uitwerpselen te eten enzo... Iemand anders die zich dit ook herinnert?
Ik herinner me wel de 'Hygiëne' aflevering van Theo en Thea
(en deze bedoel jij ook, denk ik)
T&T zijn in deze aflevering gehuld in 17e eeuwse kledij, terwijl ze allemaal hele vieze dingen doen met poep enzo.
Klassiek kindervermaak, maar de link met Pasolini's Salo is wel vergezocht, volgens mij.
Maar ik moet toegeven dat het wel een HELE interessante vergelijking is!
Ik had hem toen opgenomen en later met een groep vrienden bekeken. 'Echt lachen zo'n shockerende film' dachten we.... mooi niet dus. Degenen die niet voortijdig naar huis waren gegaan bleven na afloop beduust voor zich uit staren.
Ik heb de film echter nog wel bewaart, maar nooit meer bekeken
Ik wilde hem na alle ophef zeker gaan zien,zó erg kan het toch niet zijn? dacht ik nog.
Ik ben er weken ontdaan van geweest.
Mensen die hem niet gezien hebben denken nu dat dit dus een must-see is.
Ik heb er iig enorme spijt van,en heb hem ook niet uit kunnen kijken.
quote:Ik herinner me dit ook, en ik weet dat we indertijd meteen dachten aan de film Salo. Theo en Thea deden het blijkbaar goed na (wordt het ooit nog eens herhaald?)
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef Smots het volgende:
[..]
Klassiek kindervermaak, maar de link met Pasolini's Salo is wel vergezocht, volgens mij.
Maar ik moet toegeven dat het wel een HELE interessante vergelijking is!
quote:Ik meen me te herinneren dat er ook iets bij zat met dwang en het eten van poep hoor... Ik denk niet dat de link zo vergezocht is. Misschien niet direct met Salo maar dan toch zeker WEL met de roman van de Sade....
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef Smots het volgende:[..]
Klassiek kindervermaak, maar de link met Pasolini's Salo is wel vergezocht, volgens mij.
Maar ik moet toegeven dat het wel een HELE interessante vergelijking is!
quote:Ik zou nog steeds willen volhouden dat het een must-see is. Niet eens zozeer omdat ie zo schokkend is maar omdat de film je echt ENORM aan het denken zet over mensen... Ik ben er nog steeds niet over uitgedacht... nu alweer 2 daagjes verder, en dat zal ook nog wel even duren.
Op maandag 01 oktober 2001 21:40 schreef shmoopy het volgende:
Een afschuwelijke film.Ik wilde hem na alle ophef zeker gaan zien,zó erg kan het toch niet zijn? dacht ik nog.
Ik ben er weken ontdaan van geweest.Mensen die hem niet gezien hebben denken nu dat dit dus een must-see is.
quote:Dit begrijp ik niet. Je hebt spijt dat je deze film bent gaan kijken? Kun je dit uitleggen?
Ik heb er iig enorme spijt van,en heb hem ook niet uit kunnen kijken.
Verder nog even een gewaagde stelling:
Mensen die deze film "niet kunnen zien" kunnen naar mijn mening de realiteit niet onder ogen zien. Dit GEBEURT. In allerlei vormen, IEDERE dag op heel veel plekken in de wereld. Erg sick, maar ik zie deze film toch als een "welcome to the real world" boodschap.
Hoe denken anderen hierover?
quote:Jij ook maar welcome to the real world dan.
Op maandag 01 oktober 2001 23:53 schreef TheMarco het volgende:
Dit begrijp ik niet. Je hebt spijt dat je deze film bent gaan kijken? Kun je dit uitleggen?
Ja.Omdat ik er een heel naar gevoel aan heb overgehouden en het niets heeft toegevoegd aan mijn mening over mensen of wat dan ook.Verder nog even een gewaagde stelling:
Mensen die deze film "niet kunnen zien" kunnen naar mijn mening de realiteit niet onder ogen zien. Dit GEBEURT. In allerlei vormen, IEDERE dag op heel veel plekken in de wereld. Erg sick, maar ik zie deze film toch als een "welcome to the real world" boodschap.
Hoe denken anderen hierover?
Misschien zijn het wel juist de mensen die heel goed weten hoe ziek de mens kan omgaan met anderen die deze film niet 'kunnen' zien.
Die hebben hun portie realiteit wel gehad.
quote:voor shmoopy:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:03 schreef shmoopy het volgende:[..]
Jij ook maar welcome to the real world dan.
Misschien zijn het wel juist de mensen die heel goed weten hoe ziek de mens kan omgaan met anderen die deze film niet 'kunnen' zien.
Die hebben hun portie realiteit wel gehad.
Hmm van die invalshoek had ik het nog niet bekeken.
Overigens bedoelde ik niets lulligs met mijn stelling. Ik zeg dat maar even omdat ik een tikje irritatie proef in je reactie.
algemeen stukje:
Verder ben ik overigens van mening dat, misschien afgezien van voor mensen die een traumatische ervaring gehad hebben waar de film raakvlakken mee heeft, het gemiddelde journaal tegenwoordig "schokkender" is dan die film. Maar voor dat "soort" schokkende beelden zijn de meesten inmiddels al wat afgestompt.
quote:En Shmoops bedoelde het ook niet zo lullig,hoor,
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:20 schreef TheMarco het volgende:[..]
voor shmoopy:
Hmm van die invalshoek had ik het nog niet bekeken.
Overigens bedoelde ik niets lulligs met mijn stelling. Ik zeg dat maar even omdat ik een tikje irritatie proef in je reactie.
algemeen stukje:Verder ben ik overigens van mening dat, misschien afgezien van voor mensen die een traumatische ervaring gehad hebben waar de film raakvlakken mee heeft, het gemiddelde journaal tegenwoordig "schokkender" is dan die film. Maar voor dat "soort" schokkende beelden zijn de meesten inmiddels al wat afgestompt.
Wat het nieuws betreft heb je wel gelijk,
het stompt af,treurig genoeg.
Liefs,
Helga
quote:Ehm.... somehow vind ik het moeilijk te geloven dat de acteurs van deze film "enorme lol" hebben gehad tijdens het opnemen van dit soort scenes...
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:29 schreef Minky het volgende:
[...] en dat de acteurs schijnbaar enorme lol hebben gehad, [...]
Ik vind dat net zoiets als dat iemand zou zeggen dat er heel wat afgelachen is op de set van Schindler's List of The Killing Fields. Lijkt me vrij stug...
Wat mij het meeste schokte, was eigenlijk niet eens de film. Meer dat ik, net als enkele andere kijkers, totaal geen medelijden voelde met de gemartelden. Ook voor de kijker waren ze slechts objecten. En dat geeft je toch een aardig idee over jezelf. De film is zo fucking disturbing, niet leuk meer.
verder is het een absolute must-see. Wat mij betreft verplichte kost tijdens de lessen maatschappijleer.
quote:met welk doel? welke les kunnen we leren uit deze film?
Op zondag 04 november 2001 22:08 schreef links234 het volgende:
verder is het een absolute must-see. Wat mij betreft verplichte kost tijdens de lessen maatschappijleer.
ik vond het een verschrikkelijke film om te zien.
quote:Ik vond hem ook vreselijk om te zien, maar ik denk dat de film je een spiegel voorhoudt. Niet alleen doordat je weinig/geen medelijden of symphatie voelt met de slachtoffers, maar ook door de eindscene: Twee dansende soldaten, die vragen naar elkaars vriendinnetje. Terwijl ze net dus enkele mensen hebben gescalpeerd, geroosterd, levend gevild, de ogen uitgestoken en de tong af hebben gesneden. De totale befehl ist befehl mentaliteit van die bijfiguren, die meedoen, maar niet het plan hebben opgestelt.
Op zondag 04 november 2001 22:11 schreef cptmarco het volgende:[..]
met welk doel? welke les kunnen we leren uit deze film?
ik vond het een verschrikkelijke film om te zien.
quote:heb hem niet gezien. maar vind je stelling wel heel interessant. ook je vorige posting. kun je het vergelijken met die beroemde amerikaanse film (iets van de waves of zo) waar uit blijkt hoe snel je kan manipuleren (die film ging over nazisme)? ben even de titel kwijt, geloof Breaking the waves.
Op zondag 04 november 2001 22:17 schreef links234 het volgende:[..]
Ik vond hem ook vreselijk om te zien, maar ik denk dat de film je een spiegel voorhoudt. Niet alleen doordat je weinig/geen medelijden of symphatie voelt met de slachtoffers, maar ook door de eindscene: Twee dansende soldaten, die vragen naar elkaars vriendinnetje. Terwijl ze net dus enkele mensen hebben gescalpeerd, geroosterd, levend gevild, de ogen uitgestoken en de tong af hebben gesneden. De totale befehl ist befehl mentaliteit van die bijfiguren, die meedoen, maar niet het plan hebben opgestelt.
quote:Precies, terwijl iedereen weet dat brabanders de oorzaak zijn van de ellende in de wereld.
Op zondag 04 november 2001 23:38 schreef evert het volgende:
En die beroemde amerikaanse mevrouw, al 30 keer bij Oprah geweest, die negatief doet over blauwogigen om zo racisme aan te tonen.
Die acteurs hebben toen mogelijk veel lol gehad, maar ik begreep uit een stukje dat ooit in een tv-gids heeft gestaan dat ze na het maken van deze film nooit meer echt aan de bak zijn gekomen. Weet niet in hoeverre dit waar is.
Wat me verder ook opvalt aan de film is dat het je over jezelf aan het denken zet: waarom kijk je naar die film, waarom zet je hem niet gewoon uit (of: waarom loop je niet gewoon weg)? Ik kon daar eigenlijk geen antwoord op geven.
Ik vind overigens het niet willen zien van deze film niet hetzelfde als het ontkennen van de werkelijkheid, en pleit daarvoor ook niet voor het tonen van zo'n gruwelijke film. Waarom moet je nl. per se het allerergste zien om te weten dat er erge dingen gebeuren? Mag je niet tot op zekere hoogte in je eigen droomwereldje leven? ben je slecht als je dat wel doet? Mijns inziens kun je toch niet veel uithalen, dus heeft het ook niet veel zin om er vanaf te weten.
Gatverdamme... gruwelijk was 't wel. Maar een gemiddelde film, door de bizarre en afstandelijke omgeving en situaties.
Al met al wil ik zeker zijn film over Jezus zien (volgens velen de beste 'Jezusfilm ooit)
Vooral het poep eten in de film is leuk en de verhalen die verteld worden in het boek zijn top! Heel leerzaam
Het boek is veeeeeel beter. Ik raad iedereen aan het te lezen!!
Hoe dan ook, ik ga m wel ff kijken... Ik ben nog altijd op zoek naar de film die ook echt daadwerkelijk schokkend is, want ik moet zeggen dat mensen dat wel erg snel over n film roepen... Meestal blijkt t uiteindelijk dan net zo schokkend te zijn als n gemiddelde reclame met Rick Engelkes...
Stelt niets voor... net als Cannibal Holocaust. Overrated.
Of ik heb teveel op ogrish.com rondgehangen en ben afgestompt door ECHT smerige dingen
quote:*band klaarzet*
Op vrijdag 25 april 2003 18:16 schreef MadScientist het volgende:
vanavond dus op tv.
Net5 0:30
[Dit bericht is gewijzigd door BlaatschaaP op 25-04-2003 18:30]
quote:je klinkt iemand die een behoorlijke behoefte heeft aan een dagelijkse portie rotten.com en dat ook graag laat weten aan zijn omgeving...
Op zaterdag 26 april 2003 00:02 schreef LekkereHenk het volgende:
Nog n half uurtje... Laat de ranzige schijt maar komen... En als t weer zo'n film blijkt te zijn die net zo schokkend is als n aflevering van de Teletubbies kom k iedereen die in dit topic het woord "schokkend" heeft gebruikt persoonlijk analizeren met een wortel... Ik ben al zo vaak teleurgesteld...
quote:Ik vond die vrouw met avondjurk die telkens allerlei verhalen vertelde aan alle gevangenen het engst. Omdat ze zo luchtig overkwam, alsof het allemaal 1 grote blije gebeurtenis was
Op maandag 1 oktober 2001 08:44 schreef ElizabethR het volgende:
Ik. Al lang geleden overigens, ik denk begin jaren 80. Na het lezen van het boek van De Sade was ik wel benieuwd hoe zoiets in hemelsnaam verfilmd zou kunnen zijn, zij het dat de setting niet helemaal overeenkomt. Ik vond overigens de vergelijking Sade/Mussolini wel steek houden.Ik heb de film niet afgekeken, vond het bizar en weerzinwekkend. Het meest absurde vond ik wel de pianiste.
Ik heb deze keer tot het einde gekeken, omdat ik dat destijds niet volhield. Moest ik nu wel van mezelf. Wat ouder enzo, dus minder snel geshockeerd dacht ik.
Blijft absoluut gruwelijk. Vooral het feit te weten dat er mensen rond lopen op deze wereld die echt dusdanig pervers zijn dat ze op deze manier hun genoegen bewerkstelligen. Het gruwelijke machtsspelletje, bah, bah, bah, bah!
Smerige film ja, maar om nou te zeggen dat ik 'm echt extreem walgelijk vond. Ben waarschijnlijk al te zeer afgestompt ofzo
ow en baise moi is er idd niks bij.........
Misschien komt het omdat ik niet aandachtig keek (tv naast de pc), maar deze film deed mij helemaal niets. Het was te nep, te ongeloofwaardig. Door het slechte acteren, de vreemde taal, de andere tijd, etc.
Slaapverwekkend.
[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 26-04-2003 14:34]
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 13:19 schreef SODA het volgende:
Tsja.. pikken, kutten en slechte nasynchronisatie. Ik dacht toch echt even dat ik naar iets Nederlands zat te kijken.
Ik kijk 'm straks wel af, maar 't valt me allemaal erg mee (of tegen, 't is maar hoe je 't bekijkt)
En de 'special effects' waren nogal nep.
quote:Ik denk dat je een verstandige beslissing genomen hebt.
Op zaterdag 26 april 2003 10:43 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb hem niet opgenomen en niet gekeken, ik vond de reacties hier wat te schokkend.. en ik zie hem vast nog wel over een aantal jaren...
quote:Het is een film uit 1975, toen waren er nog geen geavanceerde digitale technieken.
Op zondag 27 april 2003 18:42 schreef DennisMoore het volgende:
't Was eerder een platvloerse film dan een schokkende film, imo.En de 'special effects' waren nogal nep.
En met alle respect, als je het puur een platvloerse film vindt, dan heb je 'm naar mijn mening niet echt goed begrepen.
quote:Natuurlijk, dat weet ik ook wel. Maar ik bedoelde dat zoiets nogal 'afleidt'. Net als eerder door mij genoemde punten.
Op zondag 27 april 2003 19:05 schreef Zuzana het volgende:Het is een film uit 1975, toen waren er nog geen geavanceerde digitale technieken.
quote:Eerder platvloers dan schokkend dus. Minder schokkend dan ie in 1975 geweest zal zijn. En natuurlijk zal er een 'diepere betekenis' in de film zitten, een aanklacht tegen... blablabla. 'k Vind dat echter nogal gemaakt.
En met alle respect, als je het puur een platvloerse film vindt, dan heb je 'm naar mijn mening niet echt goed begrepen.
Kijk dan een film van Michael Haneke ofzo, bv. Funny Games, of Benny's Video. Minder plat, en toch schokkender.
Zonder dus het boek kennende vond ik de film een fascinerende blik geven op de wandaden waar een mens toe in staat is als deze de absolute macht krijgt toebedeeld. Het was wel even wennen aan de cinematografische vormgeving en het feit dat ie uit de jaren 70 kwam hielp daar ook niet aan mee.
Toch ben ik ondanks alle afschrikwekkende beelden blijven kijken. Misschien zegt dat meer over mij als mens dan over de film als waardevol tijdsdocument, maar het was in mijn ogen zeker geen slechte film.
Misselijkmakend pseudo intellectualisme.
quote:ja inderdaad. allerlei mensen reageren verontwaardigt of alsof ze een grote plot-hole gevonden hebben. Apocalypse Now was ook gebaseerd op een boek waarin een reis in Afrika wordt beschreven... ik vind het best knap als je een boek in een andere setting kunt zetten en het net zo goed (of beter) kunt laten werken
Op zondag 27 april 2003 20:44 schreef Zuzana het volgende:
De film is niet een exacte verfilming van het boek, ze hebben het op een iets andere setting geprojecteerd neem ik aan.
quote:Ja, Coppola wilde zijn homosexuele-sado-masochistische-fascistische-sadistische mensbeeld ook verwerken in zijn ultieme testament.
Op maandag 28 april 2003 01:55 schreef MadScientist het volgende:[..]
ja inderdaad. allerlei mensen reageren verontwaardigt of alsof ze een grote plot-hole gevonden hebben. Apocalypse Now was ook gebaseerd op een boek waarin een reis in Afrika wordt beschreven... ik vind het best knap als je een boek in een andere setting kunt zetten en het net zo goed (of beter) kunt laten werken
Normaal zeggen ze lol.Ik zeg LUL OP.
quote:Het feit dat beide films pretenties hebben is dan ook de ENIGE overeenkomst, gaarne, graag, dankje tong
Op maandag 28 april 2003 02:06 schreef tong80 het volgende:[..]
Ja, Coppola wilde zijn homosexuele-sado-masochistische-fascistische-sadistische mensbeeld ook verwerken in zijn ultieme testament.
Normaal zeggen ze lol.Ik zeg LUL OP.
quote:Ik wist trouwens niet dat ik na zoveel jaren afstomping op de TV nog te schokkeren was. Wat dat betreft dus wel een openbaring.
Op maandag 28 april 2003 15:03 schreef julekes het volgende:
Ik heb afgelopen week het begin gezien, en heb hem afgezet omdat ik hem ronduit smerig vond.
quote:Hmmm ... heb al de UK versie en ik denk niet dat ik genoeg om deze film geef om ook nogeens de NL versie aan te schaffen ... tenzij ie een goeie meerwaarde heeft t.o.v. de UK versie ...
Op maandag 28 april 2003 15:59 schreef Smots het volgende:
TIP!
Later dit jaar gaat deze film in Nederland op dvd uitkomen.
quote:Excellent! Hopen dat 'ie van betere kwaliteit is als die rampzalige, maar o zo zeldzame Criterion-versie...
Op maandag 28 april 2003 15:59 schreef Smots het volgende:
TIP!
Later dit jaar gaat deze film in Nederland op dvd uitkomen.
Prachtige film, trouwens.
En of het een "must-see" is.... hmm... dunno.. Maar het zet je inderdaad wel aan het denken. Een van de alleroudste vragen is de vraag of de mens nou van nature "goed" of van nature "slecht" is. Deze film geeft een nuttige bijdrage aan die discussie. Je geeft een aantal mensen de absolute macht over een groep andere mensen en dit is wat ze ermee doen. Zegt denk ik veel over de menselijke natuur. Misschien zit er in elk mens wel zo'n.... zo'n monster verstopt en is er niet eens zo heel veel voor nodig om het naar buiten te laten komen...
quote:Hij komt bij Paradiso uit, en die mensen zijn de laatste tijd zéér goed bezig.
Op dinsdag 29 april 2003 17:49 schreef pazuzu het volgende:[..]
Excellent! Hopen dat 'ie van betere kwaliteit is als die rampzalige, maar o zo zeldzame Criterion-versie...
Prachtige film, trouwens.
suprnova *kuch*
Anyway, tsja. Smerig is die zeker met dat stont eten, verder maakt de film bijzonder weinig indruk op me.
Ik heb wel ooit 's een film tot 2 keer toe op tv zien voorbijkomen over een moeder en haar zoontje, moeder werd voor zijn ogen verkracht en vermoord en alles werd gefilmd met een camera. Daar was ik beide keren echt ziek van en maakte veel meer indruk op me dan die hele Salo. Waarschijnlijk omdat het zo realistich was.
Iemand trouwens enig idee welke film dat geweest kan zijn?
[Dit bericht is gewijzigd door err op 19-01-2004 18:55]
quote:Welke schrijver was dat? Phil van Tongeren of Andre Niented?
Op maandag 19 januari 2004 18:48 schreef err het volgende:
'k heb deze film gisteren gezien. Hij schijnt net uit te zijn gekomen op dvd en nieuwe revu schreef er een stukje over (1 ster, de schrijver kon de film niet uitzien, zo walgelijk) dus die moest ik direct zien
quote:André Nientied...
Op maandag 19 januari 2004 19:27 schreef Joppe het volgende:[..]
Welke schrijver was dat? Phil van Tongeren of Andre Niented?
quote:hoedatzo?
Op maandag 19 januari 2004 19:27 schreef Joppe het volgende:[..]
Welke schrijver was dat? Phil van Tongeren of Andre Niented?
quote:wat een zielepoot
Op maandag 19 januari 2004 18:48 schreef err het volgende:
'k heb deze film gisteren gezien. Hij schijnt net uit te zijn gekomen op dvd en nieuwe revu schreef er een stukje over (1 ster, de schrijver kon de film niet uitzien, zo walgelijk) dus die moest ik direct zien
quote:Omdat ik het vreemd vind dat een filmcriticus zegt dat hij 'een film niet uit kon zien'. Lijkt me niet echt professioneel. Misschien zei de recensent het alleen maar om het soms afschuwelijke karakter van de film te benadrukken, maar toch. En Phil van Tongeren lijkt mij geen man die zoiets zou zeggen. Vandaar dus.
Op maandag 19 januari 2004 20:01 schreef err het volgende:
hoedatzo?
[Dit bericht is gewijzigd door Joppe op 19-01-2004 20:23]
quote:Nerkomantik 1 en 2, cannibal holocaust, en als klap op de vuurpijl de guinea pig serie met hoogstandjes als flowers of flesh and blood.
Op maandag 16 februari 2004 11:11 schreef shady1983 het volgende:
Zijn er nog films in de trend van Salo ?? Daar bedoel ik mee: vies, ziek, ranzig, rauw, bah, kots. Want tot nu toe kwam alleen Scrapbook in de buurt.
Film gezien en ik vond hem ze(k)er interessant. Kan me voorstellen dat niet iedereen wat met deze film kan aanvangen, maar boeiend zijn de films van Pasolini zeker wel.
Althans, van hem ook Il Vangelo Secondo Matteo gezien (The Gospel According to St. Matthews), en dat is een hele mooie, sobere serieuze film over het Bijbelse verhaal.
Andere films van hem wil ik ook zien, zoals Medea, Teorema, Canterbury Tales, Il Decameron en andere films.
Je kunt van alles over Pasolini zeggen, maar ik denk dat hij een van de meest diverse, serieuze en gewaagde regisseurs ooit was.
Iemand anders andere films van hem gezien (buiten Salo dus), en wat vond men er van?
Il Vangelo Secondo Matteo is een meesterwerk.
Teorema, Edipo Re, Mamma Roma, Accattone, Uccellacci e Uccellini en Salo zijn goed tot erg goed......
Enige tegenvaller was Il Decameron (deel van de Trilogy of Life meen ik samen met Arabian Nights en The Canterbury Tales). Die film is erg luchtig (en die andere 2 waarschijnlijk ook) maar is zeker niet slecht.
[Dit bericht is gewijzigd door Fabulousbakerboy op 17-02-2004 18:01]
quote:Mooi zo, ik kan volgens mij (bijna?) alle films van Pasolini huren (tien stuks), en hoewel ik niet verwacht dat ze allemaal even goed zijn (er wordt vaak gezegd dat Pasolini een meesterwerk heeft gemaakt (Il Vangelo..) en voor de rest stuk voor stuk interessante films) ben ik toch zeer geinteresseerd om mijn kennis van de beste man wat verder aan te scherpen.
Op dinsdag 17 februari 2004 18:00 schreef Fabulousbakerboy het volgende:Teorema, Edipo Re, Mamma Roma, Accattone, Uccellacci e Uccellini en Salo zijn goed tot erg goed......
Hoedanook, geen film die je snel vergeetquote:Op zaterdag 7 januari 2006 02:29 schreef Croupouque het volgende:
Een mislukte film met wat schokkende momenten, en dus niet het metaforisch meesterwerk wat iedereen beweert.
Ja, ik heb deze film ook gezien. Het woord ranzig is precies de juiste omschrijving. Ik begrijp alleen niet hoe je het woord 'realistisch' durft te gebruiken in relatie tot deze rotzooi.quote:Op maandag 1 oktober 2001 08:24 schreef TheMarco het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |