Het was zeker lekker!! (maar aangezien ik geen fijnproever ben, ben ik nogal makkelijk)quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:14 schreef mirugai het volgende:
@McGry: Was het wel lekker? Daar gaat het tenslotte toch om.
Waar ergens zit/woon je? Corvina, Pargo, Vela ... die namen zeggen me niks.
Aha.. goede tip! Ik had ergens op internet de tip gelezen om de rollen eerst een half uur in de koelkast te leggen voor betere snijbaarheid.. misschien was dat fataal..quote:Als je nori taai is, dan kan de kwaliteit van de nori niet best zijn, maar wat waarschijnlijker is is dat de nori vochtig is geworden. Nu is het probleem dat nori altijd vochtig wordt als het in contact komt met rijst. Daarom moet je sushi eigenlijk direct na preparatie opeten.Soms moet je nori eventjes grillen om het knisperig te maken, maar het is 'yaki nori' zoals je al zegt (yaki=gegrild/gebakken) dus dan is dat al gebeurd.
quote:Misschien aardig om te weten dat snapper (japans: Tai) een heel populaire vissoort voor sushi is in Japan. De delicate smaak van tai leent zich vooral voor nigiri-stijl sushi. Het vel van kleine tot middelgrote tai is heel smaakvol en wordt lichtjes gegaard door het te overgieten met kokend water (shimofuri techniek). Ipv. van sojasaus wordt het vaak geserveerd met ponzu (een saus gemaakt van sojasaus en citrussap), lenteui en geraspte daikon (japanse radijs) met een snufje chili erbij. Hmmmmm...
die ligt nog in de vriezer.. het vervelende was dat ik gisteren ineens onverwacht de volgende morgen iets belangriks had, daarom had ik angst om ineens alle soorten vis in grote hoeveelheden rauw op te etenquote:Wat heb je trouwens met die Pargo-vis gedaan?
Jaquote:
Ja, die tip ben ik ook al 'ns ergens tegen gekomen in een krantje waarin een chef zijn recept voor sushi gaf. Een echte itamae (sushi chef) zou 'm haragiri laten plegenquote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:32 schreef McGry het volgende:
Aha.. goede tip! Ik had ergens op internet de tip gelezen om de rollen eerst een half uur in de koelkast te leggen voor betere snijbaarheid.. misschien was dat fataal..![]()
Leuke vergelijking. Het is me helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:05 schreef mirugai het volgende:
[..]
Ja, die tip ben ik ook al 'ns ergens tegen gekomen in een krantje waarin een chef zijn recept voor sushi gaf. Een echte itamae (sushi chef) zou 'm haragiri laten plegen![]()
Nee, dit is eigenlijk niet de bedoeling. Voor sushi thuis kan ik 't wel begrijpen. Het is namelijk moeilijk om een maki perfect te snijden. Je hebt er kunde en een superscherp mes voor nodig.
Maar het is eigenlijk alsof je roomijs smelt om het makkelijk over verschillende dessertkommetjes te kunnen schenken en daarna weer gewoon in de vriezer legt.
Met mijn speciale slijptechniek is dit geen probleem! Voor het snijden van de rollen even goed slijpen en het gaat prima! (en ik heb echt een goedkoop mes, zo´n echte mooie komt er nog wel eens ooit..)quote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:00 schreef BBQ-kip het volgende:
Een superscherp mes doet inderdaad het werk prima.
Yups, in één keer in de mond. Als het te groot is, dan iets kleiner maken. Sushi moet 'one bite-size' zijn.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 05:46 schreef McGry het volgende:
Een geheel andere vraag is nu in me op gekomen, ik heb al wat gelezen over etiquetten, maak hoe zit het nu met de "wat grotere hapjes"? Heel dat ding in één keer in de mond? Stukbijten is vaak geen optie: dan valt het geheel immers uit elkaar.. alles in één keer ziet er echter vaak een beetje extreem uit...
speciale slijptechniek ... vertel!quote:Met mijn speciale slijptechniek is dit geen probleem! Voor het snijden van de rollen even goed slijpen en het gaat prima! (en ik heb echt een goedkoop mes, zo´n echte mooie komt er nog wel eens ooit..)
OK, bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:13 schreef mirugai het volgende:
[..]
Yups, in één keer in de mond. Als het te groot is, dan iets kleiner maken. Sushi moet 'one bite-size' zijn.
[..]
Nouw.. zo heel speciaal is het ook weer niet, maar ik probeerde locale tips zo goed mogelijk te benutten, dat houd natuurlijk in om zoveel mogelijk te doen, met zo weinig mogelijk geld: de techniek bestaat uit het gebruiken van de ruwe betonnen vloer als slijpsteen voor het ´grove werk´, en daarna het ruwe betonnen randje van de aanrecht voor het fijnere werk.....quote:speciale slijptechniek ... vertel!
beton!! holy cowquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 01:57 schreef McGry het volgende:
Nouw.. zo heel speciaal is het ook weer niet, maar ik probeerde locale tips zo goed mogelijk te benutten, dat houd natuurlijk in om zoveel mogelijk te doen, met zo weinig mogelijk geld: de techniek bestaat uit het gebruiken van de ruwe betonnen vloer als slijpsteen voor het ´grove werk´, en daarna het ruwe betonnen randje van de aanrecht voor het fijnere werk.....
deze uitleg is echt fataal zonder fotos...Laat ik maar snel fotos neerzetten
Ik heb ook een paar keer 'levende' sushi moeten maken. Dat was inderdaad wel ff. wennen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 22:34 schreef xelnaga het volgende:
Toen ik in Japan woonde ook regelmatig sushi gegeten, ook sashimi.
een keertje vis gevangen en direct op gegeten, dat was wel een bizare gewaar wording,
rare jappen!
mirin in de sushi?? de rijst helemaal af laten koelen?? Heb je dat in Japan zo geleerd??quote:Maar nog een tip, laat de rijs helemaal afkoelen en als je de mirin door de rijst roert moet je zijwaardse bewegingen maken, zodat je de korrel niet kapot maakt
goh, dat is wel apart zeg. Dus je maakt een mix van mirin en suiker en snijdt dat door de afgekoelde rijst (ik neem aan handtemperatuur) en dat is het? Is dat gebruikelijk in een bepaalde streek? En is het nog wel sushi, omdat het dan niet gezuurd is...quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:36 schreef xelnaga het volgende:
yup de mirin moet je beetje mengen met suiker, en dan al snijdend door de KOUDE rijst mixen,
dan wordt hij het beste
mirin is zoete rijstwijn, bijna stroopachtig. Al word goedkope mirin soms gewoon van graan gemaakt heb ik gehoord.quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:15 schreef BBQ-kip het volgende:
Mirin is rijstwijn, ruikt naar sherry, rijstazijn is natuurlijk heel iets anders(geen idee hoe dat heeft in het Japans overigens)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |