abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 24 februari 2005 @ 21:38:09 #1
9859 crew  Karina
Woman
pi_25239512
Ik wil een keertje Spaghetti Carbonara maken, maar de recepten die ik op Internet vind zijn allemaal verschillend: met room, zonder room, met wijn, zonder wijn, soms met sherry, met ham of met ontbijtspek of met pancetta...

Wat is nou de "echte" Carbonara?

Is er een Italiaanse kok op Fok!?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_25239560
Ik denk dat het iig iets heel anders is dan 'wij' hier gewend zijn, al dat vernederlandste.. best zonde. Ben benieuwd!
pi_25239996
Zoals ik 'm heb geleerd is als volgt:

400gr spaghetti
100gr pancetta (is duur en slecht verkrijgbaar, doe maar gewoon spekblokjes)
3-4 eieren
+/- 80gr kaas, waarvan de helft parmigiano reggiano en de andere helft pecorino romano (alles geraspt en niet uit zakje!)
een rode peper (mocht je het kunnen krijgen een peperoncino, gedroogde rode peper uit Zuid-Italiė)
zout,peper.

Zet de spaghetti op in ruim water (men neme een liter per 100gr). Zout en olijfolie erbij (geen extra vergine) voor de smaak en antiplakken. Zet in een ander pannetje de pancetta met wat boter op 't vuur (iets meer boter dan je normaal zou doen). Breek in een kom de eieren, doe er de kaas, z&p naar smaak en de fijngesneden peper bij. meng alles goed.

Als de pasta al dente gekookt is giet je 'm af, zeker NIET afspoelen tenzij je dat met kokend water doet. Stort de spaghetti in de pan met spek, goed roeren. Vervolgens het ei/kaasmengsel erbij storten, goed roeren en direct opdienen.

Room is nergens voor nodig, wijn zou evt. kunnen maar ik heb 't nooit zo gemaakt en 't lijkt me eigenlijk ook niet lekker.

Succes! (ow enne, 't is spaghetti alla carbonara)
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  donderdag 24 februari 2005 @ 22:09:39 #4
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_25240129
Ik heb ooit gelezen, ik geloof in de receptenrubriek van de NRC, dat de "echte" carbonara met lang houdbare ingrediėnten gemaakt werd . Carbonara betekent namelijk kolenbrander, dit waren mensen die houtskool maakten en daarom lange tijd in hun eentje in de bossen zaten. Ze waren dus aangewezen op ingrediėnten die lang houdbaar waren. Dat was kinnebakspek, pasta, kaas, eieren en ik meen geen room maar reuzel (blergh). Heb helaas het uitgeknipte recept niet meer bij de hand, maar het was van Florine Boucher of Kim McLean.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_25240260
Spaghetti, spek (of pancetta), eieren en geraspte, parmazaanse kaas. Hoeveelheden zoals W1ZZ aangeeft.

Spek uitbakken. Spaghetti koken. Eieren in een flinke schaal doen en opkloppen tot ze flink schuimig zijn. Kaas bij de eieren doen.

Spaghetti bij het spek doen, eiermengsel over de spaghetti uitgieten en goed roeren... snel opdienen. Het ei moet plakkerig zijn, niet droog.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 24 februari 2005 @ 22:59:48 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25240806
Carbonara is toch vooral met kaas?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator zondag 27 februari 2005 @ 18:39:30 #7
9859 crew  Karina
Woman
pi_25285054
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 22:03 schreef W1ZZ het volgende:
Zoals ik 'm heb geleerd is als volgt:
Jouw versie gemaakt gisteren, het was heerlijk en makkelijk te maken. Met Pancetta trouwens, was hier vlakbij gewoon te koop bij een Italiaanse traiteur. En die room is idd helemaal niet nodig.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_25285385
Glad to have been of service
"The sunshine bores the daylights outta me!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')