Idem.quote:Op donderdag 24 februari 2005 20:27 schreef timbastiaansen het volgende:
Reken ook nooit meer om, en wil ze echt niet terug hoor, ben dit helemaal gewend
ik moet van de euro toch echt naar het pond en andersom omrekenen om er achter te komen wat iets kost....quote:Op donderdag 24 februari 2005 20:31 schreef mart81 het volgende:
Reken nooit meer om... oude gulden never en nooit. Dat zou zoveel kosten en bovendien internationaal het aanzien van NL zwaar vernederen.
De euro zelf ben ik zeer tevreden over omdat ik vrij veel reis, dus het maakt het alleen maar makkelijker.
Ook voor buitenlanders van buiten de EU is het handig omdat ze niet meer hoeven te rekenen naar ponden, franken of marken maar gewoon naar 1 standaard valuta die zowat heel de EU begrijpt.
Trouwens dat over het uiterlijk van de biljetten.. Er is nooit een biljet dat voor eeuwig hetzelfde blijft dus wie weet wat er in de toekomst voor opdrukken op staan.
Overigens als iemand begint te klagen over de euro-inflatie, daar is de euro geen schuld aan. De koersen staan namelijk al ruim 10 jaar vast. Klaag bij de overheid en de bedrijven die misbruik van de invoering hebben gedaan
Dan moet je ook maar in Ierland op vakantie gaanquote:Op donderdag 24 februari 2005 20:41 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
ik moet van de euro toch echt naar het pond en andersom omrekenen om er achter te komen wat iets kost....
Ja, ik rekende vanochtend nog om. Vanochtend kocht ik op het station een pistoletje filet americain en dat kostte me 3 euro 60. Toen ik me bedacht dat dat broodje me bijna 4,50 gulden had gekost, had ik er spijt van en ik weet dat ik daar dus geen pistoletjes meer ga kopen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 20:20 schreef Black_Crow het volgende:
We zijn nu een paar jaar na de invoering van de Euro en ik zou wel een willen weten hoe we er nu over denken.
* Reken je nog altijd om.
* Zou je toch de oude vertrouwde gulden terug willen.
Of vind je het wel prima zo en ben je er juist heel erg blij mee.
Je mocht willen dat je er met 4,50 afkwamquote:Op donderdag 24 februari 2005 21:55 schreef Blinky het volgende:
[..]
Ja, ik rekende vanochtend nog om. Vanochtend kocht ik op het station een pistoletje filet americain en dat kostte me 3 euro 60. Toen ik me bedacht dat dat broodje me bijna 4,50 gulden had gekost, had ik er spijt van en ik weet dat ik daar dus geen pistoletjes meer ga kopen.
Ik kan de gulden wel terug willen, maar het gaat toch niet gebeuren. De gulden (en andere munteenheden) waren wel mooier, zoals de Franse franken.
Opmerkelijk dat de prijzen zo enòrm gestegen zijn. Zelfs zulke verschillen had ik niet verwacht.quote:Op donderdag 24 februari 2005 23:15 schreef zhe-devilll het volgende:
Even ter vergelijking
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
...eigenlijk schiet je ook helemaal niks op met dat omrekenen. Het enige wat je ermee bereikt is het jezelf laten schrikken. Als ik een iets "duurs" koop, het euro-bedrag omreken naar guldens en schrik van het bedrag dan koop ik het uiteindelijk alsnog. Tijden veranderen, je moet het maar gewoon accepteren en je er niet te druk om maken.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 07:41 schreef QyRoZ het volgende:
Ik reken never meer om, en die gulden wil ik niet terug. Blijf van mn euro af!
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 09:55 schreef Redux het volgende:
Ik reken bij alles om! Lopen we langs een cafetaria, staat er met grote letters: Patat, 1 euro!! Omgerekend kost dat patatje dus 2 gulden 20. Vroeger (3-4 jaar geleden) betaalde je nog 1 gulden 50 voor een patatje. Dat is 70 cent verschil. Dat is een stijging van 17,5 cent per jaar.
Heeft dat iets te maken met de Euro of met de laagconjunctuur?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:09 schreef Redux het volgende:
Ja werkelijk hilarisch. Maar vind je het gek dat het aantal gezinnen wat in geld nood zit is gestegen? Dat er steeds meer leningen worden afgesloten?
Winkeliers? Besef jij dat de supermarktprijzen de relatief laagste zijn van Europa? Dat juist de enorme dalingen bij de supermarkten zorgden voor een deflatie?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:18 schreef Redux het volgende:
Ja, maar hoe vaak ga je nu naar het buitenland? Weegt die paar keer (1 x) dat je naar het buitenland op tegen het feit dat winkeliers de euro aangrijpen om prijzen te verhogen?
Het heeft te maken met de winkeliers die de euro hebben aangegrepen om hun prijzen te verhogen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:21 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Heeft dat iets te maken met de Euro of met de laagconjunctuur?
Laat ik je een tip geven: het is niet de eerste
Haal jij je patat bij de winkelier? Ik had het geloof ik over een cafetaria. Maar ook audio/video zaken hebben hun prijzen flink omhoog gegooid. Klopt.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:24 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Winkeliers? Besef jij dat de supermarktprijzen de relatief laagste zijn van Europa? Dat juist de enorme dalingen bij de supermarkten zorgden voor een deflatie?
Als je horeca had gezegd, dan had je een punt gehad.
geef mij eerst maar een bron voor die audio/video zaken. Naar mijn weten is electronica en pc onderdelen bijvoorbeeld juist in prijs gedaald. En mijn bron mbt de supermarktprijzen was de topman van Unilever die sprak over de dalende opbrengsten, met zijn reden: de supermarktprijzen zijn relatief het laagst van Europa, de marges zijn zeer klein.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:26 schreef Redux het volgende:
[..]
Haal jij je patat bij de winkelier? Ik had het geloof ik over een cafetaria. Maar ook audio/video zaken hebben hun prijzen flink omhoog gegooid. Klopt.
Waar is je bron mbt de supermarktprijzen? Toch niet je duim he?
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:30 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
geef mij eerst maar een bron voor die audio/video zaken. Naar mijn weten is electronica en pc onderdelen bijvoorbeeld juist in prijs gedaald. En mijn bron mbt de supermarktprijzen was de topman van Unilever die sprak over de dalende opbrengsten, met zijn reden: de supermarktprijzen zijn relatief het laagst van Europa, de marges zijn zeer klein.
En wat maakt mij een patatje uit, hoe vaak haal jij een patatje? Dat patat (wat ik zie als horeca) duurder is geworden dat weet iedereen, maar dat komt doordat de consument de horeca niet heeft gestrafd voor deze prijsverhogingen. Als we niet meer patat zouden halen, zou het goedkoper worden, maar dat doen we niet.
En algemene prijsstijgingen zijn te meten door middel van inflatie. Laat mij zien dat die inflatie na de euro heel hoog was, dan heb je gelijk.
Dank u.quote:Impact van invoering euro op de inflatie
(Bron: FET 19 juni 2003)
De invoering van het eurogeld op 1 januari 2002 had een grotere impact op de inflatie dan oorspronkelijk geschat. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Eurostat, het EU-bureau voor de Statistiek.
Het effect van de invoering van euromunten en -biljetten op de prijzen zorgde vorig jaar voor heel wat discussie. De consumenten klaagden over prijsverhogingen als gevolg van de euro. Maar Eurostat en de Europese Commissie hielden vol dat het effect van de invoering van het eurogeld op de prijzen miniem was. Eurostat staafde die bewering vorig jaar met cijfers. Ze rekende uit dat de invoering van het eurogeld had geleid tot een prijsverhoging van maximum 0,16%.
Maar nieuwe gegevens nopen Eurostat er nu toe die schatting opwaarts bij te stellen. De inflatie in de eurozone in 2002 bedroeg 2,3%. Volgens Eurostat kan tussen 2,01 en 2,18 procent daarvan verklaard worden door niet-eurofactoren, zoals de gewone opwaartse prijsevolutie, slecht weer en hogere energieprijzen. Dat betekent dat het euro-effect op de inflatie tussen 0,12 en 0,29 procent ligt, stelt Eurostat.
Een euro-effect van 0,29 procent ligt aanzienlijk hoger dan de eerste schatting van 0,16 procent. De belangrijkste impact van de euro was te merken op de prijzen in december 2001 en januari 2002. Voor de meeste producten was de prijsstijging eenmalig. Maar voor sommige andere producten had de euro een langduriger effect op de prijzen, stelt Eurostat. De impact van het eurogeld op de prijzen is het opvallendst in restaurants en cafés, bij haarkappers en voor sport- en vrijetijdsuitgaven, stelt Eurostat. Ook op de voedselprijzen heeft de invoering van het eurogeld waarschijnlijk een impact gehad. Het statistische bureau geeft de consumenten die vorig jaar klaagden over hogere prijzen dan ook grotendeels gelijk: 'Deze analyse bevestigt dat consumenten aanzienlijke prijsverhogingen ervaren hebben voor sommige goederen en diensten, vooral tijdens de eerste maanden van 2002', stelt Eurostat in de nota.
U kan een samenvatting, inclusief de inflatiecijfers in de verschillende EU-landen, vinden op de website van Eurostat. Het volledige rapport kan u in PDF-formaat downloaden. De impact van de invoering van de euro op de infllatie begint vanaf pagina 5.
http://www.minfin.nl/defa(...)639B003F8X2X61639X41quote:Kamervragen over de gevolgen van de invoering van de euro
Deelt u de analyse van de heer Wellink dat de invoering van de Euro een prijsopdrijvend effect heeft gehad dat tweemaal zo hoog is dan eerder verwacht? Bedraagt dit effect inmiddels bijna 1,5%?
Antwoord:
In het DNB-onderzoek, waar de heer Wellink naar verwees, wordt geschat dat de invoering van de euro heeft geleid tot een stijging van de detailhandelsprijzen met 1,4%-punt en een stijging van de inflatie met 0,6%-punt. DNB heeft getracht het euro-effect te meten via een enquêteonderzoek onder detaillisten (gehouden in juni).
De invoering van de euro heeft tot prijsstijgingen geleid omdat ondernemingen een deel van de gemaakte kosten in verband met deze invoering in de prijzen hebben doorberekend. Daarnaast hebben sommige ondernemers de introductie van de euro aangegrepen om prijsaanpassingen door te voeren. Hoewel dit het geval is, zijn twee kanttekeningen op hun plaats. In de eerste plaats moet erop worden gewezen dat de hoofdoorzaak van de relatief hoge inflatie in Nederland gelegen is in de snel stijgende arbeidskosten. Ten tweede blijkt de door mensen ervaren inflatie dit jaar veel hoger te zijn dan de feitelijke prijsstijging. Hierbij speelt een rol dat de dagelijkse boodschappen meer in prijs zijn gestegen dan het totale pakket aan consumptiegoederen en diensten en dat men – vanwege de komst van de nieuwe munt – nog geen juist beeld van de prijzen heeft.
Voor de toekomstige inflatie is van belang dat de kosten in verband met de invoering van de euro de prijzen slechts tijdelijk verhogen. Als dit effect uit de prijzen wegvalt, komt de inflatie lager uit. De komst van de euro maakt het bovendien gemakkelijker om de prijzen van goederen en diensten in Europa te vergelijken. Hiervan mag een drukkend effect op de prijzen in het eurogebied worden verwacht. Het CPB heeft berekend dat ook de uitvoering van het Strategisch Akkoord in de komende jaren zal leiden tot een afname van de inflatie.
http://juridischdagblad.nl/content/view/465/53/quote:'Invoering Euro was grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis'
maandag, 10 januari 2005
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg - In zijn zojuist verschenen boek De euroramp treft ons allemaal stelt de auteur Martin Dessing dat de door de Europese politici zonder inspraak van de Europese bevolking ingevoerde euro de grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis is.Slechts de politici/beslissers c.s. en bankdirecteuren hebben daadwerkelijk voordeel van invoering van de euro gehad. Zij allen ontvangen nu hun pensioenen en verhoogde salarissen in aanzienlijk meer waard zijnde euro's, in plaats van destijds steeds minder waard wordende en door inflatie bedreigde lires, peseta's, francs, drachmen, guldens en d-marken.
De bevolking in nagenoeg alle eurolanden klaagt steen en been over de ingevoerde euro en de gevolgen daarvan. Vanaf 1996 volgde de auteur de gang van zaken rondom de invoering van en de beslissingen over de euromunt en kwam tot de conclusie dat zelfs Karel V, de Spaanse Hertog Alva (10e penning) en Napoleon jaloers zouden zijn geweest op deze unieke Europese geldwisseltruc van onze moderne tijd, zonder inspraak van de bevolking.
Dessing stelt vast dat het -inmiddels volledig mislukte- stabiliteitspact slechts een afleidingsmanoeuvre was, om tegenstanders van de euro de mond te snoeren. Officieel is thans bevestigd dat Griekenland vanaf het begin sjoemelde met de eurotoetredingsvoorwaarden, terwijl ook Duitsland zich niet hield aan die voorwaarden, hetgeen de auteur zelf vaststelde tijdens een persoonlijk debat in Noordwijk in mei 1997 met de toenmalige Duitse Bondskanselier Helmuth Kohl.
Tevens telt Dessing vast dat ook ons land niet aan de voorwaarde voldeed. Daarnaast beschuldigt hij ex-premier Wim Kok en ex-president van de Nederlandse Bank Wim Duisenberg en Minister Zalm van overtreding van onze grondwet bij die euro-invoering, terwijl er in de Eerste kamer niet eens over de invoering werd gestemd.
De toenadering tot Turkije doet vermoeden dat ook in de toekomst gesjoemeld zal worden met toetredingseisen hetgeen, zo voorspelt de auteur, de bevolking van heel Europa zal gaan opbreken.
http://www.d66.nl/news/it(...)enomen/2980?mid=1004quote:De regering heeft de waarschuwingen van deskundigen die waarschuwden voor ‘euro-inflatie’ niet voldoende serieus genomen. Dat stelt D66-kamerlid Francine Giskes vandaag in de Tweede Kamer. De Democraten dienen een motie in, die stelt dat de regering voortaan beter naar de deskundigen moet luisteren.
D66-kamerlid Francine Giskes: “De Kamer heeft zo vaak gevraagd aan de Minister of de invoering van de euro zou kunnen leiden tot inflatie. Keer op keer wuifde Financiën deze vrees in de wind. Uit onderzoek van de Nederlandsche Bank (DNB) en het Centraal Planbureau (CPB) blijkt nu dat de komst van de euro over de hele linie tot prijsstijgingen heeft geleid. Volgens de DNB zelfs met 1,4% in termen van detailhandelsprijzen. Een aantal sectoren, zoals de horeca, blijkt de euro echt te hebben misbruikt om de prijzen te verhogen”.
Voor de invoering van de euro waarschuwden deskundigen al voor een mogelijk prijsopdrijvend effect. De Tweede Kamer heeft de Minister van Financiën naar aanleiding hiervan meerdere keer gevraagd om opheldering. Telkens opnieuw werd de Kamer ‘gerustgesteld’. Nu blijkt de angst van de Kamer gegrond.
Giskes: “Niet alleen is de vraag van de Kamer om opheldering niet serieus genomen, ook de mening van deskundigen is terzijde gelegd als zijnde niet relevant. De regering heeft hier een steek laten vallen.”
D66 vindt het verder opvallend, dat een ministerie met zo een uitgebreid en deskundig ambtenarenapparaat niet kan voorspellen dat een ontwikkeling als euro-inflatie zich zou kunnen voordoen. Om die reden heeft D66 een motie ingediend, waarin ze deze gang van zaken betreurt en waarin de regering wordt opgeroepen de mening en waarschuwingen van deskundigen in het vervolg serieus te nemen.
poepoequote:Dat betekent dat het euro-effect op de inflatie tussen 0,12 en 0,29 procent ligt, stelt Eurostat
Uit je bron uit 2002 staat dus dat toen de supermarktprijzen nog hoog waren. Nu weet jij zelf ook dat dit niet meer is, een belangrijke indicatie omdat aan deze boodschappen relatief veel wordt besteedt door gezinnen, i.t.t. je friet voorbeeld.quote:In de eerste plaats moet erop worden gewezen dat de hoofdoorzaak van de relatief hoge inflatie in Nederland gelegen is in de snel stijgende arbeidskosten. Ten tweede blijkt de door mensen ervaren inflatie dit jaar veel hoger te zijn dan de feitelijke prijsstijging. Hierbij speelt een rol dat de dagelijkse boodschappen meer in prijs zijn gestegen dan het totale pakket aan consumptiegoederen en diensten en dat men – vanwege de komst van de nieuwe munt – nog geen juist beeld van de prijzen heeft.
Lees jij eens de topictitel, of wacht, ik zet hem wel hier neer:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:50 schreef Redux het volgende:
Oude bron? Dus wacht effe, euro wordt ingevoerd in 2002, artikel stamt uit 2002, wat toen is gebeurd geldt nu niet meer, omdat het een oud artikel zou zijn? Zo werkt dat geloof ik niet, wierdmickey. Als uit onderzoek achteraf in het jaar dat de euro werd ingevoerd bleek dat de invoering van die euro toch voor prijsstijgingen heeft geleidt, dan geldt dat ook nogsteeds voor nu; die prijsstijgingen zijn niet allemaal in de jaren daarna teruggedraaid. Dus hoezo oude bron??
De inflatie na invoering van de euro was hoger dan verwacht. Dus heel hoog. Waar blijft mijn gelijk???quote:Laat mij zien dat die inflatie na de euro heel hoog was, dan heb je gelijk.
ik zal het voor de 2e keer quoten:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:55 schreef Redux het volgende:
Het verleden is oorzaak van nu. De prijsstijgingen van het verleden voel je nu nog steeds in je portomonnaie. Raar dat jij dat verleden nu wil wissen.
[..]
De inflatie na invoering van de euro was hoger dan verwacht. Dus heel hoog. Waar blijft mijn gelijk???
Is dat daadwerkelijk heel hoog?quote:Dat betekent dat het euro-effect op de inflatie tussen 0,12 en 0,29 procent ligt, stelt Eurostat
link: http://www.rtl.nl/(/finan(...)3_procent_raming.xmlquote:De inflatie in de twaalf landen met de euro is in december licht gestegen. De prijzen zijn 2,3 procent hoger dan een jaar eerder, aldus het Europees statistisch bureau Eurostat dinsdag in een eerste raming.
Rente ECB
De inflatie in november was nog 2,2 procent in de twaalf landen, waaronder Nederland. De prijsstijging in Nederland ligt al geruime tijd onder het Europees gemiddelde. De inflatie is van belang, omdat die de rentestand kan beïnvloeden. De ECB stelt dat de inflatie op of onder de 2 procent moet liggen, anders zou ze het officiële rentetarief kunnen verhogen.
Toename
Eurostat geeft nog geen verklaring voor de toename in december. Die volgt eind januari. De dienst meldde in december al wel dat rijden en roken het sterkst in prijs waren gestegen vergeleken met een jaar eerder. Telefoneren en groenten zijn flink goedkoper.
Ja, mooi makkelijk om achteraf te roepen dat de hoge inflatie niet voldoet aan jouw opvatting van heel hoog. Maar uit onderzoek van DNB en CPB is dus wel degelijk gebleken dat de inflatie door de invoering van de euro hoger werd dan verwacht. Dus die invoering heeft wel degelijk een negatieve invloed gehad op de inflatie, iets wat jij enkele posts geleden nog ontkende:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:03 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
ik zal het voor de 2e keer quoten:
[..]
Is dat daadwerkelijk heel hoog?
Nee.
En daarnaast is het verleden niet meer van belang als de prijsstijgingen teniet zijn gedaan. Zoals je ziet in je eigen artikelen, is de oorzaak nog geen tiende van de inflatieoorzaken.
Maar om in het heden te praten:
[..]
link: http://www.rtl.nl/(/finan(...)3_procent_raming.xml
Verder,quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:21 schreef WeirdMicky het volgende:
Heeft dat iets te maken met de Euro of met de laagconjunctuur?
Laat ik je een tip geven: het is niet de eerste
De prijzen zijn vlak na invoering meer gestegen dan verwacht. Die hogere prijzen zijn er nu nog steeds. Dat jij nederland vergelijkt met andere landen gaat simpelweg niet op. Als de prijzen in verhouding tot andere landen voor de euro al lager waren, zullen ze na de invoering van de euro (en hogere inflatie als gevolg daarvan) nu ook nog steeds lager zijn.quote:De impact van het eurogeld op de prijzen is het opvallendst in restaurants en cafés, bij haarkappers en voor sport- en vrijetijdsuitgaven, stelt Eurostat. Ook op de voedselprijzen heeft de invoering van het eurogeld waarschijnlijk een impact gehad.
..
Het statistische bureau geeft de consumenten die vorig jaar klaagden over hogere prijzen dan ook grotendeels gelijk: 'Deze analyse bevestigt dat consumenten aanzienlijke prijsverhogingen ervaren hebben voor sommige goederen en diensten, vooral tijdens de eerste maanden van 2002', stelt Eurostat in de nota.
De bron die je geeft is weer uit 2002, toen was er nog geen eens laagconjunctuur, dus wederom irrelevant. We hebben het over prijsstijgingen van 3 jaar na de euro, als de inflatie bij ons lager is dan gemiddeld, waarom klaag je dan zo? Denk je echt dat inflatie bestaat uit alleen een munteenheid?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:11 schreef Redux het volgende:
De prijzen zijn vlak na invoering meer gestegen dan verwacht. Die hogere prijzen zijn er nu nog steeds. Dat jij nederland vergelijkt met andere landen gaat simpelweg niet op. Als de prijzen in verhouding tot andere landen voor de euro al lager waren, zullen ze na de invoering van de euro (en hogere inflatie als gevolg daarvan) nu ook nog steeds lager zijn.
Dit komt niet door de euro. Dat de inflatie iets is gestegen in 2002 door de Euro dat weet ik, maar dat is 3 jaar na de euro niet meer het geval. Daarnaast sluiten mensen niet meer leningen af door de euro en zitten ze niet in meer geldnood door de euro. Dat was je statement, ik ontkende dus niet dat inflatie niet onafscheidelijk was van de euro.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:09 schreef Redux het volgende:
Ja werkelijk hilarisch. Maar vind je het gek dat het aantal gezinnen wat in geld nood zit is gestegen? Dat er steeds meer leningen worden afgesloten?
Ik zal dat ene recente artikel (10 januari dit jaar) nog maar eens posten:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:17 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
De bron die je geeft is weer uit 2002, toen was er nog geen eens laagconjunctuur, dus wederom irrelevant. We hebben het over prijsstijgingen van 3 jaar na de euro, als de inflatie bij ons lager is dan gemiddeld, waarom klaag je dan zo? Denk je echt dat inflatie bestaat uit alleen een munteenheid?
Je vraagt je waarom ik klaag, terwijl je kan lezen dat de bevolking van nagenoeg alle eurolanden klagen. Alsof het een klagen een probleem van mij alleen zou zijn. Wake up man. :Squote:'Invoering Euro was grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis'
maandag, 10 januari 2005
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg - In zijn zojuist verschenen boek De euroramp treft ons allemaal stelt de auteur Martin Dessing dat de door de Europese politici zonder inspraak van de Europese bevolking ingevoerde euro de grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis is.Slechts de politici/beslissers c.s. en bankdirecteuren hebben daadwerkelijk voordeel van invoering van de euro gehad. Zij allen ontvangen nu hun pensioenen en verhoogde salarissen in aanzienlijk meer waard zijnde euro's, in plaats van destijds steeds minder waard wordende en door inflatie bedreigde lires, peseta's, francs, drachmen, guldens en d-marken.
De bevolking in nagenoeg alle eurolanden klaagt steen en been over de ingevoerde euro en de gevolgen daarvan. Vanaf 1996 volgde de auteur de gang van zaken rondom de invoering van en de beslissingen over de euromunt en kwam tot de conclusie dat zelfs Karel V, de Spaanse Hertog Alva (10e penning) en Napoleon jaloers zouden zijn geweest op deze unieke Europese geldwisseltruc van onze moderne tijd, zonder inspraak van de bevolking.
Dessing stelt vast dat het -inmiddels volledig mislukte- stabiliteitspact slechts een afleidingsmanoeuvre was, om tegenstanders van de euro de mond te snoeren. Officieel is thans bevestigd dat Griekenland vanaf het begin sjoemelde met de eurotoetredingsvoorwaarden, terwijl ook Duitsland zich niet hield aan die voorwaarden, hetgeen de auteur zelf vaststelde tijdens een persoonlijk debat in Noordwijk in mei 1997 met de toenmalige Duitse Bondskanselier Helmuth Kohl.
Tevens telt Dessing vast dat ook ons land niet aan de voorwaarde voldeed. Daarnaast beschuldigt hij ex-premier Wim Kok en ex-president van de Nederlandse Bank Wim Duisenberg en Minister Zalm van overtreding van onze grondwet bij die euro-invoering, terwijl er in de Eerste kamer niet eens over de invoering werd gestemd.
De toenadering tot Turkije doet vermoeden dat ook in de toekomst gesjoemeld zal worden met toetredingseisen hetgeen, zo voorspelt de auteur, de bevolking van heel Europa zal gaan opbreken.
quote:De toenadering tot Turkije doet vermoeden dat ook in de toekomst gesjoemeld zal worden met toetredingseisen hetgeen, zo voorspelt de auteur, de bevolking van heel Europa zal gaan opbreken.
De hogere prijzen die je op enkele plekken tegenkomt zijn wellicht een verlengde van de vergemakkelijk die euro met zich meebracht ten aanzien van prijsveranderingen. Afrondingen en dergelijke gingen vooral in de horeca allemaal omhoog. Dus in dat opzicht heeft de euro enige invloed gehad.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:54 schreef Redux het volgende:
Wellicht, maar uit alle bronnen die ik gepost heb blijkt uit dat na de invoering van de euro de inflatie meer is gestegen dan verwacht. De invoering van de euro had dus een negatieve invloed op die inflatie. Dat is uit onderzoeken achteraf gebleken. De hogere prijzen die ik nu tegenkom zijn daar dus een direct gevolg daarvan. Dat kun je niet ontkennen.
klopt, sinds 1 januari 1999 volgens mijquote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:11 schreef NightH4wk het volgende:
Uhm, de euro is er toch officieel sinds 1999 ofzo?
Er zijn voorbeelden te over in oa de horeca. En blijkens de onderzoeken zijn ook voedsel (supermarkt)prijzen gestegen tgv de invoering van de euro. Heel fijn dat jij vindt dat 'wij' meer moeten nadenken en dat 'wij' overdrijven, maar blijkbaar is er na het invoeren van die euro iets veranderd. Dagelijkse boodschappen zijn helemaal niet duurder, waar baseer je dat op?? Een zak chips bv kost nu 89 eurocent, dat was voor de euro 1,35 gulden. Een pak volle melk kost nu bij de albert heijn 0,75 eurocent. Vlak voor de euro was dat 1 gulden 10. Dat zijn flinke stijgingen. Hoe kom je erbij dat boodschappen goedkoper zijn geworden?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:09 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
De hogere prijzen die je op enkele plekken tegenkomt zijn wellicht een verlengde van de vergemakkelijk die euro met zich meebracht ten aanzien van prijsveranderingen. Afrondingen en dergelijke gingen vooral in de horeca allemaal omhoog. Dus in dat opzicht heeft de euro enige invloed gehad.
Waarom ik hier kanttekeningen neer zet over de invloed van de euro, is omdat men overdrijft hierover. Verslechterende economische situaties worden afgewenteld op de euro. Daarnaast zijn veel prijzen enorm gedaald en is de inflatie de laatste tijd niet hoog.
Olieprijzen en dergelijke stijgen, maar dit is niet het verlengde van de euro, maar van de olieproblematiek door de enorme vraag van bijvoorbeeld China. Dit zorgt natuurlijk wel voor een verhoging van de inflatie.
Daarnaast zijn computerapparatuur en supermarktartikelen relatief erg in prijs gedaald, wat beiden grote consumptie genieten. Dat men nog klaagt over de hoge prijzen is overdreven, want dagelijkse boodschappen zijn goedkoper dan in het gulden tijdperk.
Maar mensen denken daar te weinig over na en zien alleen het frietje dat relatief duurder is geworden. Dat is jammer en zorgt voor een negatief beeld van de euro, terwijl dit overdreven is.
quote:18-01-03: Eerste eurojaar financieel slecht bevallen
Ruim 70% van de Nederlanders is er naar eigen zeggen vorig jaar financieel op achteruit gegaan. Prijsstijgingen als gevolg van de euro en de achterblijvende inkomensstijging ziet men als de belangrijkste oorzaken. Dit blijkt uit de enquête ‘Een jaar euro’ van het NIBUD , De Telegraaf en het RTL Nieuws. De helft van de deelnemers aan deze enquête ziet ook het komende jaar niet met vertrouwen tegemoet. Zij denken er verder op achteruit te gaan. Opvallend is de daling van het vertrouwen in het eigen eurogevoel. Ruim veertig procent van de Nederlanders vreest nooit aan de euro te kunnen wennen. In augustus was dit nog 21 %.
Moeilijk jaar
2002 was voor veel Nederlanders een moeilijk jaar. Bijna driekwart van de deelnemers aan de ‘Een jaar euro enquête’ vindt dat zijn financiële situatie in 2002 slechter was dan in 2001. Als belangrijkste reden noemt men de gestegen prijzen en de achterblijvende inkomens. Vrijwel iedereen (99% van de deelnemers) vindt dat de prijzen (de meesten zeggen als gevolg van de euro) gestegen zijn.
Uitgeven, bezuinigen en rood staan
De meeste deelnemers (72%) gaven vorig jaar meer uit dan het jaar ervoor, vooral aan de dagelijkse boodschappen, kleding en de horeca. Toch heeft bijna de helft van de deelnemers vorig jaar bezuinigd vooral op kleding en luxe goederen. En meer dan de helft van de deelnemers deed zijn boodschappen bijvoorbeeld in andere winkels dan voorheen. Opvallend is dat huishoudens met een bovenmodaal inkomen dit in vrijwel even grote mate deden als huishoudens met een inkomen beneden modaal.
Ondanks de bezuinigingen stond van de huishoudens met een inkomen beneden modaal 51%, en van die boven modaal 41%, voor het eerst, eerder of meer rood dan in 2001. En gemiddeld 16% kon zijn rekeningen helemaal niet op tijd betalen.
Zorgwekkend gebrek aan eurogevoel
Nog maar 13 % vergelijkt prijzen in euro´s. Dat percentage is lager dan in augustus.
Ook weten nog maar weinigen europrijzen te noemen van gangbare producten. En meer dan de helft van de deelnemers weet niet wat zijn of haar salaris in euro’s is.
Dit laatste vindt het NIBUD vooral zorgwekkend omdat je kort gezegd: ‘moet weten wat erin komt om te weten wat je uit kunt geven’. Een handig hulpmiddel hiervoor is het Euroanker.
Verder wordt men over het volledig in euro´s denken steeds pessimistischer; 42% van de deelnemers is bang nooit volledig in euro´s te zullen denken. In augustus was dat nog 21%.
Heimwee naar de gulden
Na het bovenstaande is het niet verwonderlijk dat velen de gulden missen (ca. 60%). Maar zoals een oudere deelneemster opmerkte: “De Bonte Dinsdagavondtrein mis ik ook, maar die komt ook niet meer terug.”
Meerderheid wil af van kleine muntjes
Op de vraag of de muntjes van 1 en 2 eurocent kunnen verdwijnen, antwoordde een meerderheid (58%) met ja. Voornamelijk jongeren en mannen. Sommigen zijn wel bang dat dit zal leiden tot nieuwe afrondingen en prijsverhogingen.
Een plan om de munten van 1 en 2 euro te vervangen door bankbiljetten wordt niet ondersteund: 77% is hier tegen.
Pessimistisch over 2003
Voor het komend jaar zijn de deelnemers aan de enquête over het algemeen niet optimistisch. De helft van de deelnemers denkt dat het ze in 2003 (nog) slechter zal vergaan dan in 2002. Als je naar de recente koopkrachtplaatjes kijkt zouden ze hier wel eens gelijk in kunnen krijgen.
Verantwoording:
Van 19 december 2002 tot 12 januari 2003 stond de enquête ‘Een jaar euro’ op de website van het NIBUD www.nibud.nl. Op www.telegraaf,nl en www.rtl.nl stond in die periode een link naar de enquête. Op 21 december drukte de Telegraaf de enquête af in de rubriek ‘Over geld’ van Telegraaf. Daardoor konden mensen zonder internet ook meedoen.
Bij het analyseren van de uitkomsten zijn 3357 unieke enquêtes meegewogen. Om een representatief beeld te krijgen is de peiling herwogen naar leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling.
Mee eens dat die interessant is, met name omdat het mijn mening ondersteunt. In die tijd dacht nog 40 % vd mensen nooit te kunnen wennen aan de euro. Dit is uiteraard overdreven, evenals de meningen die zij aangeven voor de verslechtering van hun inkomen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:43 schreef Redux het volgende:
Een interessant persbericht van 18 januari 2003 van nibud
Dat bedoel ik, ondanks enorme verlagingen nog huilen. Trouwens, de prijzen vergelijken zoals jij nu doet is onbetrouwbaar, want er zit tenslotte 3 jaar tussen. Zoals jij ook weet wordt door waardevermindering van het geld (inflatie) de prijzen van veel producten hoger.quote:Consument vindt prijzen nog steeds te hoog
Gepubliceerd op donderdag 11 maart 2004
Dagelijkse boodschappen zijn dankzij de prijzenslag ongeveer tien procent goedkoper geworden dan een jaar geleden. Maar volgens veel consumenten moeten de prijzen nog verder omlaag.
Het vakblad Foodmagazine,komt donderdag met gegevens over een tussentijds imago-onderzoek van bureau GFK naar buiten waaruit blijkt dat 37 procent van de consumenten de boodschappen in de supermarkt nog steeds te duur vindt, schrijft het Algemeen Dagblad. Dat is overigens al wat minder dan in december, toen 41 procent van de Nederlanders nog klaagde over de hoogte van de bedragen op de kassabon.
jouw bericht:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:04 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Mee eens dat die interessant is, met name omdat het mijn mening ondersteunt. In die tijd dacht nog 40 % vd mensen nooit te kunnen wennen aan de euro. Dit is uiteraard overdreven, evenals de meningen die zij aangeven voor de verslechtering van hun inkomen.
Ook een interessant bron:
[..]
Dat bedoel ik, ondanks enorme verlagingen nog huilen. Trouwens, de prijzen vergelijken zoals jij nu doet is onbetrouwbaar, want er zit tenslotte 3 jaar tussen. Zoals jij ook weet wordt door waardevermindering van het geld (inflatie) de prijzen van veel producten hoger.
bron: http://www.planet.nl/plan(...)tid=454273/sc=fe8b76
10 procent goedkoper tov wat? Tov vorig jaar?? Als 3 jaar geleden de supermarktprijzen enorm zijn gestegen, en dan elk jaar de supermarktprijzen iets dalen, dan houden we nog steeds tov de invoering van de euro duurdere supermaktprijzen.quote:Consument vindt prijzen nog steeds te hoog
Gepubliceerd op donderdag 11 maart 2004
Dagelijkse boodschappen zijn dankzij de prijzenslag ongeveer tien procent goedkoper geworden dan een jaar geleden. Maar volgens veel consumenten moeten de prijzen nog verder omlaag.
Het vakblad Foodmagazine,komt donderdag met gegevens over een tussentijds imago-onderzoek van bureau GFK naar buiten waaruit blijkt dat 37 procent van de consumenten de boodschappen in de supermarkt nog steeds te duur vindt, schrijft het Algemeen Dagblad. Dat is overigens al wat minder dan in december, toen 41 procent van de Nederlanders nog klaagde over de hoogte van de bedragen op de kassabon.
quote:Peiling: nog steeds veel Europeanen worstelen met euro
Drie jaar na de invoering van de euro als betaalmiddel in twaalf EU-landen hebben nog veel Europeanen problemen met het gebruik van de Europese eenheidsmunt. Een recente peiling onder gebruikers van de munt heeft aangetoond dat er nog opvallend vaak wordt teruggerekend naar Franse francs en Duitse marken, maar vooral naar de Italiaanse lire.
Ierse tienerjongens hebben de minste problemen met het gebruik van de euro, blijkt uit de door de Europese Commissie geïnitieerde peiling onder duizend inwoners van de eurolanden. De munt is in Ierland zelfs door bijna de gehele bevolking volledig geaccepteerd: 78 procent van de Ieren zegt geen enkel probleem te ondervinden in het gebruik van de euro. Ook in Luxemburg (71 procent) en in Griekenland (69 procent) kunnen de mensen goed met de munt overweg.
Hoe anders is dat in de drie grootste eurolanden Frankrijk, Duitsland en Italië. In Duitsland, waar de omschakeling als makkelijk werd beschouwd omdat de mark in januari 2002 exact een halve euro waard was, voelt 56 procent zich op zijn gemak in het gebruik van de euro. In Frankrijk is dat 42 procent en in Italië kan slechts ruim 35 procent goed met de munt overweg. Italiaanse vrouwen van in de 30 gelden in heel Europa als de groep die de grootste problemen met de omschakeling in munteenheid heeft.
In Nederland zegt 59 procent van de mensen de euro probleemloos te gebruiken, tegen 28 procent die grote moeilijkheden met de munt zegt te hebben. Twaalf procent heeft enige moeite met het gebruik van de munt.
Over heel Europa genomen heeft 57 procent van de mannen geen problemen meer met het gebruik van de euro, tegen 45 procent van de vrouwen. De groep in de leeftijd tussen 15 en 24 heeft de minste moeite met de munt, aldus de peiling. Stedelingen konden beter met de euro overweg dan plattelandsbewoners. Van alle Europeanen telt nog 25 procent bij zijn dagelijkse boodschappen terug naar de oude munt. Bij grotere aankopen als huizen en auto's rekent echter nog 49 procent terug, aldus de peiling.
Ruim 60 procent van de Europeanen vindt het geen probleem als de muntjes van 1 en 2 eurocent uit de roulatie worden genomen en slechts 29 procent wil dat de munten van 1 en 2 euro worden vervangen door briefjes.
Publicatiedatum: 13 januari 2005
Bron: Novum
quote:Nederland negatiever dan andere eurolanden
Hekel aan euro neemt toe
Van onze redactie economie
Nederlanders zijn nog altijd ontevreden over de euro.Slechts 39 procent gelooft dat de invoering van de Europese munt, drie jaar geleden, een voordeel is voor ons land. In geen enkel ander euroland is dat percentage zo laag.
Dat blijkt uit een enquête van de Europese Commissie. Het aantal Nederlanders dat de euro een voordeel noemt is bovendien alleen maar kleiner geworden: vorig jaar was het nog 43 procent.
Het aantal consumenten dat prijzen in de winkel nog omrekent naar guldens daalt langzaam. Bij grote aankopen, zoals een huis of auto, rekent tweederde van de Nederlanders de prijs nog om naar de oude munteenheid. In geen enkel ander euroland gebeurt dat zó vaak. Bij de dagelijkse boodschappen rekent ongeveerde de helft van de Nederlanders nog om.
,,Nu is dat omrekenen ook niet zo belangrijk'', vindt Sicco Louw van de Consumentenbond. ,,Als mensen graag in guldens denken moeten ze dat gewoon doen.'' Ons negatieve oordeel over de euro is volgens Louw wél van belang. ,,Waarom consumenten zo slecht over de munt denken? Nou ja, we zijn natuurlijk van nature al heel kritisch. Tot de invoering op 1 januari 2002 ging alles heel goed. De grote overheidscampagne had z'n werk gedaan. Eigenlijk had deze door moeten gaan, ook na de invoering. De pech is dat toen ineens de inflatie (de prijsstijging, red.) heel hoog was. Maar niks zegt ons dat die er bij de gulden níet was geweest.''
AD,14-1-2005
quote:AD 23-01-2005
Media Markt en BCC groeien in krimpende markt
Van een onzer verslaggevers
De winkelketens Media Markt en BCC ontpoppen zich steeds meer tot de leiders in de consumenten-elektronica. Media Markt wist zijn marktaandeel in 2004 te vergroten van 3,9- naar 6 procent. BCC groeide eveneens; volgens insiders naar ongeveer 3 procent.
En dat terwijl de totale markt van pc's, tv's, koelkasten en overige elektronica krimpt. Nederlanders gaven vorig jaar 10 miljard euro uit, 5 procent minder dan in 2003. Conclusie: er móeten winkels zijn die in deze vechtmarkt zwaar in de min zitten.
Frans de Jong, directeur van Correct, neemt de namen van It's en Modern in de mond. ,,Klappen vallen er bij ketens die 100 tot 200 zaken hebben. Zoals Expert.'' Dat `zijn' Correct momenteel ook zware klappen krijgt, noemt hij `wilde verhalen'. ,,Wij richten ons toch op een wat hoger productniveau dan Media Markt en BCC. Correct verkoopt uitsluitend A-merken en geen Taiwanese of Chinese producten met namen die niets zeggen en qua nazorg niets kunnen. Die B-producten verkopen die anderen wél, want zij willen laten zien dat ze de goedkoopste zijn. Dat een deel van het publiek zich laat verleiden door die lage prijzen, kan ik niet ontkennen.''
De Jong houdt vertrouwen. ,,Wij durven ze wel aan, Media Markt en BCC. Correct laveert er met gezond verstand tussendoor. We bestaan al 65 jaar en hebben voor hetere vuren gestaan.''
Praatte jij niet over video/audio apparatuur? In de consumentenelectronica was de daling dus het sterkst.quote:Goedkopere detailhandel zet minder om
VOORBURG - De omzet van de detailhandel is in november met bijna 3 procent gedaald. Vooral groentewinkels, slagerijen en slijterijen leverden flink aan omzet in. In november werd 1,4 procent goedkoper gewinkeld dan een jaar eerder. Dat bleek vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de bouwmarkten, kledingwinkels en drogisterijen daalde de omzet met 3,3 procent sterker dan in de levensmiddelendetailhandel (-2,3 procent). In de winkels voor consumentenelektronica daalden de prijzen in vergelijking met november 2003 het sterkst. In deze branche bedroeg de prijsdaling 12,3 procent. Meubel- en interieurwinkels deden niet mee aan de prijzenslag, de prijzen daalde slechts 0,2 procent. De omzetten liepen met uitzondering van de textielsupermarkten (+9 procent) terug. Supermarkten waren in november 2,7 procent goedkoper vergeleken met een jaar eerder. De supermarkten, goed voor 80 procent van de levensmiddelenomzet, zagen hun verkopen met 1,9 procent afnemen. De omzet van speciaalzaken zoals groentewinkels en slagerijen nam fors af met 4,3 procent.
De inflatie, wat dus geheel afhangt van alle zogenoemde prijsstijgingen, is dus sinds de euro alleen maar gedaald. Dat jij enkele voorbeelden kan aangeven van producten die duurder zijn geworden, zijn irrelevant vanuit het grote perspectief.quote:Prijsoorlog in de supermarkt drukt inflatie
De Europese Centrale Bank heeft als belangrijkste taak het in de hand houden van de inflatie. Gemiddeld over een aantal jaren mogen de prijzen in het eurogebied met maximaal 2 % stijgen. Anders dan de Europese inflatie ligt de Nederlandse inflatie momenteel onder dat niveau, onder andere vanwege de prijsoorlog in de supermarkten en de prijsdaling van kleding en schoeisel.
Nederlandse inflatie laag
In Nederland berekent het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het inflatiecijfer. Het CBS bepaalt eerst voor het ‘gemiddelde Nederlandse huishouden’ wat er zoal in het ‘boodschappenmandje’ zit. Dat zijn niet alleen producten uit de supermarkt, maar ook zaken als bijvoorbeeld benzine, woninghuur, een bioscoopkaartje en verzekeringen. Vervolgens stelt het CBS elke maand vast hoeveel dat ‘mandje’ goederen en diensten duurder is geworden vergeleken met een jaar geleden. Dat heet de stijging van de consumentenprijsindex (CPI). In juli 2004 bedroeg die 1,1 %. De prijzen in ons land stijgen dus nog wel, maar minder hard dan de laatste jaren. De inflatie is namelijk geleidelijk teruggelopen van 4,2 % in 2001, naar 3,3 % in 2002, 2,1 % in 2003 en nu dus 1,1 %. De inflatie in het hele eurogebied bedroeg in juli 2,4 % (raming). Daarmee ligt de Nederlandse inflatie steeds verder onder het Europese gemiddelde.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)50_procent_hoger.xmlquote:laatst gewijzigd: 28-05-2003 10:43
'Prijzen stegen de afgelopen vijf jaar met 50%'
De prijzen zijn in de afgelopen vijf jaar enorm gestegen. Zo betalen we voor een glaasje bier nu 52% meer dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van HP/De Tijd.
Leven is 50% duurder geworden
Kassabonnen
Het opinieblad vergeleek aan de hand van kassabonnen uit 1998, 2000 en 2003 de prijzen van honderd producten en diensten. De gemiddelde prijsstijging bedroeg liefst 49%. De dagelijkse boodschappen zijn een kwart duurder geworden; horecabezoek werd 42% duurder.
Ziekenfondspremie
De meest opmerkelijke stijging is die van de nominale ziekenfondspremie, van 13,08 gulden in 1998 naar 21,45 euro (47,27 gulden) nu. Dat is een toename van 261%. Vooral voor de luxe dingen is de Nederlander fors meer gaan betalen. Zo werd de Albert Heijn bezorgservice 150%, een telefoontje naar KPN inlichtingen binnenland 167% en een Vietnamese loempia 76% duurder.
Ook de meer alledaagse producten, zoals een pot Calvé pindakaas (50%) en een strippenkaart (21%), gingen in prijs omhoog. De prijzen stegen na 2000 sterker, in de aanloop naar de invoering van de euro als betaalmiddel.
Reactie minister
Minister De Geus van Sociale Zaken wil eerst het onderzoek bestuderen, maar noemde in een eerste reactie de gemiddelde prijsstijging 'een ongelofelijk getal'. "Ik weet niet of ik dit moet geloven. Er zijn ook onderzoeken die stijgingen van 20 tot 25% laten zien'', aldus De Geus. Volgens de bewindsman zijn de eerste levensbehoeften de laatste jaren gemiddeld met niet meer dan 3 á 5% duurder geworden.
http://www.sdnl.nl/hp-prijzen.htmquote:In het Algemeen Dagblad van 28 mei 2003 en gemaild naar: Tweede Kamer
AMSTERDAM - De prijzen zijn in de afgelopen vijf jaar spectaculair gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van HP/De Tijd. Het opinieblad vergeleek aan de hand van kassabonnen uit 1998, 2000 en 2003 de prijzen van honderd producten en diensten. De gemiddelde prijsstijging bedroeg liefst 49 procent.
HP becijferde niet alleen wat de consument extra voor zijn dagelijkse boodschappen is gaan betalen (een kwart). Het blad besteedde ook aandacht aan zaken als lichamelijke verzorging (+ 61 procent), vervoer (+ 36 procent) en horecabezoek (+ 42 procent).
Meest in het oog springend is de stijging van de nominale ziekenfondspremie, van 13,08 gulden naar 21,45 euro (47,27 gulden). Dat is een toename van 261 procent. Vooral voor de luxe dingen is de Nederlander fors meer gaan betalen. Zo werd de Albert Heijn bezorgservice 150 procent duurder, een telefoontje naar KPN inlichtingen binnenland 167 procent, een glaasje bier 52 procent en een Vietnamese loempia 76 procent.
Ook de meer alledaagse producten, zoals een pot Calvé pindakaas (50 procent) en een strippenkaart (21 procent), gingen in prijs omhoog. De prijzen stegen na 2000 sterker, in de aanloop naar de invoering van de euro als betaalmiddel.
Minister De Geus van Sociale Zaken wil eerst het onderzoek bestuderen, maar noemde in een eerste reactie de gemiddelde prijsstijging "een ongelofelijk getal". "Ik weet niet of ik dit moet geloven. Er zijn ook onderzoeken die stijgingen van 20 à 25 procent laten zien", aldus De Geus. Volgens de bewindsman zijn de eerste levensbehoeften de laatste jaren gemiddeld met niet meer dan 3 à 5 procent gestegen.
Dat onderzoek was totaal overtrokken door die ziekenpremiequote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:28 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)50_procent_hoger.xml
Volgens mij was koffie bij tankstations al duurder dan 2 kwartjes toen er nog helemaal geen auto's warenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:12 schreef Black_Crow het volgende:
We kunnen natuurlijk allemaal meedoen aan de bekende hamsterweken van onze supermarkt vriend Albert. Maar de korting die ze geven is niks anders dan de verhoogde prijs weer een stukje naar beneden halen.
Met mijn werk was ik laatst ff een bakkie doen bij een tank station, 1,50 Euro voor een bekertje koffie uit een automaat.
We hebben het hier wel over een bakkie pleur van 3,30 oude prijs.
een paar jaar terug koste dit nog 2 kwartjes.
Maar waarom is alles zo duur geworden terwijl mijn salaris veel minder lijkt te zijn.
Serieus, lees eens al die berichten hier en kom dan eens tot de conclusie dat niet alles duur is geworden. En ik heb nog nooit koffie gehaald voor 2 kwartjes een paar jaar geleden.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:12 schreef Black_Crow het volgende:
We kunnen natuurlijk allemaal meedoen aan de bekende hamsterweken van onze supermarkt vriend Albert. Maar de korting die ze geven is niks anders dan de verhoogde prijs weer een stukje naar beneden halen.
Met mijn werk was ik laatst ff een bakkie doen bij een tank station, 1,50 Euro voor een bekertje koffie uit een automaat.
We hebben het hier wel over een bakkie pleur van 3,30 oude prijs.
een paar jaar terug koste dit nog 2 kwartjes.
Maar waarom is alles zo duur geworden terwijl mijn salaris veel minder lijkt te zijn.
veel? ook voor de euro werden producten elk jaar duurder, dat zegt weinig, dat is al 100x gezegd: inflatiequote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:27 schreef Redux het volgende:
Serieus, lees de artikelen en kom dan eens tot de conclusie dat veel duur is geworden.
als je er zo nodig van moet leven, koop dan geen lippenstift mensquote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:05 schreef zhe-devilll het volgende:
Kzie overal weird mickey reageren in dit topic?
What is your problem man?
Nou ja toen ik een lippenstift kocht in de aanbieding
-50%
Bleek dat de lippenstift
van 8 euro nu maar 4 euro was
Maar onder de sticker stond
dat ie ooit 4 gulden gekost had..
Bedoel...kan mij de hele romslomp van mooie cijfers schelen
wij moeten ervan leven..ermee omgaan..
en statistieken zijn leuk maar het gaat om
het uiteindelijke resultaat en aangezien ik niet veel geloof hecht aan de autoriteiten..
denk ik dat ze ons een rad voor de ogen draaien
Ik zie hierin een dubbele moraal..quote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:07 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
als je er zo nodig van moet leven, koop dan geen lippenstift mens![]()
en geloven in statistieken is helaas vaak weggelegd voor de mensen die verder kijken dan hun neus lang is, bekijk zelf maar of je daarbij hoort.
niet geloven in gedegen onderzoeken maar afgaan op slechts 1 of enkele voorbeelden waar je tegen aan loopt als persoon, dat is niet langer dan je neus verder kijkenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:11 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Ik zie hierin een dubbele moraal..
want ik zie dat nml precies andersom dan jij doet
en geloven in statistieken is helaas vaak weggelegd voor de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, bekijk zelf maar of je daarbij hoort.
1?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:29 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
niet geloven in gedegen onderzoeken maar afgaan op slechts 1 of enkele voorbeelden waar je tegen aan loopt als persoon, dat is niet langer dan je neus verder kijken![]()
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:04 schreef WeirdMicky het volgende:
kmoet trouwens wel zeggen dat dit de meest onderbouwde discussie is die ik ooit heb gevoerd met iemand, dus redux...mijn complimenten, al zijn we het niet helemaal eens
Nee ik reken niet meer om. De waarde van de gulden wordt steeds vager bij mij. Sterker nog als ik iets in een guldensbedrag hoor, reken ik dat juist om naar euro'squote:Op donderdag 24 februari 2005 20:20 schreef Black_Crow het volgende:
We zijn nu een paar jaar na de invoering van de Euro en ik zou wel een willen weten hoe we er nu over denken.
* Reken je nog altijd om.
* Zou je toch de oude vertrouwde gulden terug willen.
Of vind je het wel prima zo en ben je er juist heel erg blij mee.
ik heb dat ook niet ontkent, jij begon teveel te overdrijven over geldnood en leningen door de invoering van de euro, en dat is natuurlijk kortzichtig en dom van je.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 10:48 schreef Redux het volgende:
[..]![]()
Je leest in elke artikel die ik gepost heb dat uit onderzoek is gebleken dat artikelen na het invoering en ten gevolge van die euro duurder zijn geworden. Ben je blind ofzo???
Bij wat voor winkels kom je nu nog gulden prijzen tegen dan.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 13:55 schreef SanCoTec het volgende:
Soms als ik zelfs een bedrag in guldens zie wil ik het wel eens omrekenen naar euro's
Hoezo normaal discusseren? Omdat ik het anders dan jij zie?quote:Op zaterdag 26 februari 2005 13:31 schreef WeirdMicky het volgende:
ik heb dat ook niet ontkent, jij begon teveel te overdrijven over geldnood en leningen door de invoering van de euro, en dat is natuurlijk kortzichtig en dom van je.
jammer dat je niet normaal kan discussieren, dus ik laat het hierbij, tabee
![]()
Je bent wel gefrustreerd he mannetje?quote:Op woensdag 16 maart 2005 08:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Hoezo normaal discusseren? Omdat ik het anders dan jij zie?
Kortzichtig en dom? Grapjas. Lees het volgende eens. Of ben jij arrogant genoeg om te zeggen dat je het beter weet dan een europarlementarier?
[afbeelding]
Tsja, sta je dan met je zwaaiende handje.
Overtrokken reactie, iets wat jij ook duidelijk wel weetquote:Op vrijdag 25 februari 2005 10:09 schreef Redux het volgende:
Erg nuttige voorbeelden die vast alleen met de euro te maken hebbenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:12 schreef Redux het volgende:
55 gulden cent stijgen voor een pak melk in 3 jaar tijd??? dat is 18,3 guldencent per jaar, dat vind jij normaal? En er zijn in de horeca meer voorbeelden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |