Uit het
Haarlems Dagblad van vandaag:
![]()
quote:
Drukte Ikea komt pas laat op gang
HAARLEM - 'We willen naar binnen!', schreeuwt de speciaal opgetrommelde zanger - vrij naar de songtekst van Marco Borsato - bij de ingang van Ikea Haarlem. De vocalist worstelt overduidelijk met de toonhoogte. Het lijkt de tientallen kijk- en kooplustigen die zich bij de dranghekken rondom het meubelpaleis hebben verzameld niet te deren.
Geduldig staan ze in de gestaag naar beneden dwarrelende sneeuw te wachten op het moment suprème De 48-jarige Louis is een van hen. De Almeerder blijkt vooral te zijn afgekomen op de gratis aangeboden tafel. ,,En ik wil meedoen aan de wedstrijd Billy-kast bouwen'', zegt Louis enthousiast. Hij heeft zich terdege op dat rondje doe-het-zelven voorbereid, zo blijkt. ,,Ik heb mijn eigen gereedschap meegenomen. Dan kom ik niet voor verrassingen te staan'', glundert de Almeerder.
Even verderop wacht de Haarlemse Marriëtte (47) op het moment dat de deuren van het gebouw aan de rand van de Waarderpolder opengaan. Dat gebeurt donderdagochtend rond 9.45 uur, een kwartier eerder dan gepland.
De dranghekken blijken overbodig. Kalm schuifelt de menigte de enorme naar binnen. ,,Nee'', zegt Marriëtte. ,,Ik ben nog geen vaste Ikea-bezoeker. De tot nu toe dichtstbijzijnde vestiging, in Amsterdam-Zuidoost, vond ik namelijk erg moeilijk bereikbaar.'' De Haarlemse heeft haar zinnen gezet op een opbergsysteem. ,,Waarom er zoveel mensen op een Ikea-opening afkomen? Vanwege de broodjes en de koffie. En het is gezellig'', denkt Marriëtte.
Volgens verkeersregelaar Andries Oosterloo van het voor de gelegenheid ingeschakelde Zwolse bedrijf Traffic Support dankt Ikea het succes vooral aan een uitgekookte reclamecampagne. ,,Ze weten exact wat hun doelgroep is'', zegt Andries. ,,En ze verkopen natuurlijk moderne meubels'', vervolgt de verkeersregelaar. ,,Let op mijn woorden: vandaag komen hier duizenden mensen op af. Straks kun je over de hoofden lopen.''
Zijn voorspelling wordt in de loop van de ochtend waarheid. In het pand vormen zich de eerste rijen bij de kassa, waar vooral de klanten met aanbiedingsbanken opvallen. En dan is het niet één bank voor 99 euro, maar zijn het er meestal twee. Voor de studentenkamer, het vakantiehuis of de zolderkamer, zo luidt het verweer. Op de parkeerterreinen is daarna proppen om de banken in de auto, de aanhanger of het busje te krijgen.
Buiten wordt de stroom bezoekers ook steeds groter. Op de Oudeweg rijdt het verkeer nog redelijk door, maar op de Amsterdamse Vaart wordt de file steeds langer. ,,Wat zou het mooi zijn als in het vervolg een deel van de bezoekers hier de auto laat staan en met de trein naar de binnenstad gaat. We willen met de winkels, horeca en cultuur in de binnenstad graag profiteren van de verwachte twee miljoen bezoekers'', merkt burgemeester Jaap Pop op in zijn openingstoespraak in het bijzijn van de Zweedse ambassadeur. Overigens is Pop inmiddels expert op het gebied van het in elkaar zetten van Billy boekenkasten. ,,Wie hulp nodig heeft, kan mij bellen.''