abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25170055
quote:
In de spits van 17 januari 2005, las ik dat de eerste moderne mensen door wetenschappers op 130.000 jaar zijn geschat. We kunnen in de bijbel, een zeer betrouwbare bron, het geslachtsregister van de mens nalopen. Daarin zien we dat de mens niet ouder is dan 6000 jaar.

Als we vanaf Adam, de eerste mens, de geslachten bij elkaar optellen tot aan Christus, tellen we 4000 jaar. Onze geschiedenis leert dat we nu in het jaar 2005 na Christus leven. Dan is de rekensom gauw gemaakt. 4000 jaar voor Christus en 2005 na Christus = 6005 jaar. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.

Albert Mol, Emmen

Verschenen in SP!TS op vrijdag 18 februari 2005.
http://spitsnet.nl/cci.php?rid=2&id=39406
Nou zijn er wel meer mensen en andersgelovigen die ervan overtuigd zijn dat Of de mens bestaat pas 6000 jaar, (en/) of evolutie is een verzinsel, Dinosaurussen hebben nooit bestaan en god heeft ze hier geplaatst om ons geloof te testen of wat dan ook.

Nou vraag ik me af, welke redenatie die gedachte rechtvaardigd, behalve de bijbel of ander gelovig boek.

-edit
Dit moet geen extra evolutietheorie topic worden, ik wil de diverse "kromme" gedachtes bespreken

[ Bericht 4% gewijzigd door MAY-be op 19-02-2005 23:16:22 ]
pi_25170341
Er is doorgaans geen andere redenatie voor. Het punt is dat bijbelvaste gelovigen de bijbel zien als waarheid. Zij kijken dus niet wat zij waarnemen om daar de waarheid/werkelijkheid uit te destilleren, maar zien de bijbel als ultieme waarheid/werkelijkheid. Alle waarnemingen die zij doen, passen zij dus zodanig aan dat zij binnen dat denkkader passen i.p.v. andersom.

Wanneer er drastische inconsistenties optreden, zullen zij eerder de waarneming invalideren dan dat zij hun denkkader invalide beschouwen.
pi_25170540
dinos hebben langer geleefd dan de mens tot nu toe.
zo'n 150 miljoen jaren

mensachtigen bestaan pas 3 miljoen jaar ofzo.
-
pi_25170602
misschien moet je voor de lol eens kijken op http://www.degeneratie.nl

daar probeert Peter Scheele er een "wetenschappelijke" draai aan te geven
pi_25170733
Zijn dat dan eigenlijk geen zware autisten die wellicht behandeld zouden moeten worden? (no offense)

Ik ken zelf een jongen die zwaar gelovig is en leeft volgens de bijbel. Hij is behangen met kruizen en heeft laatst voor een opdracht een (prachtige) opgehangen Jezus geschilderd (wat volgens mij uberhaupt het verkeerde punt om de focus op te leggen, maar dat terzijde)
Ik was eerst een beetje bang om (nav de spits) het over evolutie & geloof te hebben, maar hij is daar vrij simpel in. Hij ziet de bijbel als een verzameling verhalen met meer waarheid dan je lief is. Maar het blijven volgens hem verhalen. Evolutie kan volgens hem een geniale creatie van God zijn, die in ieder geval geen persoon boven op een wolk is.
Hij eindigde met "Er staat dat God de aarde en alles geschapen heeft in 7 dagen en Abraham werdt 400 jaar......" en gaf een knipoog.

Dit had ik totaal niet verwacht, niet van hem.
Maar dat was dus een hele meevaller.

Maar ze zijn er wel, ook in Nederland. Als dit soort mensen aan de macht komen, zoals in Amerika, dan houdt dat de ontwikkeling van een totaal land tegen.
Op biologieboeken in amerika staat de volgende sticker :
"This textbook contains material on evolution. Evolution is a theory, not a fact, regarding te origin of living things. This material should be approached with an open mind, studie carefully and critically considered."

Er zijn gelukkig ook mensen die vervolgens een vergelijkbare sticker op de bijbel hebben geplakt als tegenaktie.
pi_25170771
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:40 schreef MAY-be het volgende:
Zijn dat dan eigenlijk geen zware autisten die wellicht behandeld zouden moeten worden? (no offense)
Het zijn gewoon mongolen. Euthenasie is de beste optie voor dat soort mensen.
For great justice!
pi_25170774
quote:
For great justice!
pi_25170836
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:42 schreef QyRoZ het volgende:
Deze uitspraken wou ik nog ff bewaren tot pagina 30
pi_25170840
quote:
Nee, er is nl. geen psychische afwijking voor nodig. Als redelijk normaal mens kun je het ook te pakken krijgen. De enige die dat kan "genezen" is de getroffen mens zelf.
quote:
Dit had ik totaal niet verwacht, niet van hem.
Maar dat was dus een hele meevaller.
Er zijn zoveel christenen, die allemaal hun eigen kijk er op hebben. Er zijn er een heleboel waar je normaal mee kunt praten.
quote:
Op biologieboeken in amerika staat de volgende sticker :
"This textbook contains material on evolution. Evolution is a theory, not a fact, regarding te origin of living things. This material should be approached with an open mind, studie carefully and critically considered."
In Nederland zie ik dat niet snel van overheidswege plaatsvinden.
quote:
Er zijn gelukkig ook mensen die vervolgens een vergelijkbare sticker op de bijbel hebben geplakt als tegenaktie.
Niet onterecht imo.
pi_25171080
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:45 schreef Alicey het volgende:
In Nederland zie ik dat niet snel van overheidswege plaatsvinden.
Dat niet nee, maar ik geloof dat de evolutietheorie pas sinds kòrt wordt toegepast in middelbare schoolexamens biologie.
pi_25171113
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:55 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dat niet nee, maar ik geloof dat de evolutietheorie pas sinds kòrt wordt toegepast in middelbare schoolexamens biologie.
Hmm.. Ik zou het niet weten, biologie zat niet in mijn examen-vakken. Ik heb de evolutietheorie volgens mij wel gehad vroegah..
pi_25171171
De text van de sticker op de bijbel :
"This bok mentions Creationism, New Creationism, Scientific Creationism or Intelligent Design. All of these beliefs rely on the action of a supernatural entitiy to explain life on earth. Scientists rejected supernatural explanations for life in the 1800's, and still do today"

Maar nog even over dit soort mensen aan de macht, voorbeeld Bush. Hij gelooft duidelijk ieder woord in de Bijbel, inclusief het vurige eind. En hij zit met zijn vinger op de knop. ik quote nu even een ander, maar ik heb er wel het gevoel van "Tell me when lord, tell me when" bij.
Zouden we niet kostte wat kost moeten voorkomen dat dit soort geloofsfanatici aan de macht komen?

En wat voor geloof heb je eigenlijk als je gelooft dat god die dinosaurusbotten hier heeft gemaakt/begraven?
Dat er een ergens een sneaky god rondloopt, botten te begraven, zo van "Zal ik hun 's ff lekker in de war maken"??
pi_25171182
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:57 schreef Alicey het volgende:
Hmm.. Ik zou het niet weten, biologie zat niet in mijn examen-vakken. Ik heb de evolutietheorie volgens mij wel gehad vroegah..
Tijdens biologielessen werd de evolutietheorie (gelukkig) nog wel behandeld. Maar in het examen niet. Ik heb vwo biologie examen gedaan in 2000 en zelfs toen nog werd evolutie niet in het examen behandeld.
pi_25171203
quote:
Op zondag 20 februari 2005 00:00 schreef P-Style het volgende:

[..]

Tijdens biologielessen werd de evolutietheorie (gelukkig) nog wel behandeld. Maar in het examen niet. Ik heb vwo biologie examen gedaan in 2000 en zelfs toen nog werd evolutie niet in het examen behandeld.
Het examen is niet ieder jaar hetzelfde, er wordt een selectie van stof gedaan.
pi_25171221
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:59 schreef MAY-be het volgende:
Maar nog even over dit soort mensen aan de macht, voorbeeld Bush. Hij gelooft duidelijk ieder woord in de Bijbel, inclusief het vurige eind. En hij zit met zijn vinger op de knop. ik quote nu even een ander, maar ik heb er wel het gevoel van "Tell me when lord, tell me when" bij.
Zouden we niet kostte wat kost moeten voorkomen dat dit soort geloofsfanatici aan de macht komen?

En wat voor geloof heb je eigenlijk als je gelooft dat god die dinosaurusbotten hier heeft gemaakt/begraven?
Dat er een ergens een sneaky god rondloopt, botten te begraven, zo van "Zal ik hun 's ff lekker in de war maken"??
Soms vraag ik me af of die Bush wèrkelijk zo gelovig is... of dat het misschien niet gewoon een groot toneelstukje is. Om z'n volk te "beheersen".
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2005 @ 00:03:28 #16
47213 ArmaniMania
pi_25171248
be or not o be that`s the question
pi_25171269
quote:
Op zondag 20 februari 2005 00:01 schreef MAY-be het volgende:
Het examen is niet ieder jaar hetzelfde, er wordt een selectie van stof gedaan.
Nee... het kwam zelfs nog in het nieuws dat "evolutie voortaan wèl in het schriftelijk examen behandeld kan worden". En dit "nieuws" is nog best recent. Ook zei m'n biologieleraar destijds dat evolutie niet in het examen behandeld zou worden. (scholen waren wel vrij om het in hun tentamens te behandelen)
pi_25171295
quote:
Op zondag 20 februari 2005 00:04 schreef P-Style het volgende:
Nee... het kwam zelfs nog in het nieuws dat "evolutie voortaan wèl in het schriftelijk examen behandeld kan worden". En dit "nieuws" is nog best recent. Ook zei m'n biologieleraar destijds dat evolutie niet in het examen behandeld zou worden. (scholen waren wel vrij om het in hun tentamens te behandelen)
Ok, my bad
pi_25171322
quote:
[b]Op zaterdag 19 februari 2005 23:59
!
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_25171395
quote:
Op zondag 20 februari 2005 00:02 schreef P-Style het volgende:
Soms vraag ik me af of die Bush wèrkelijk zo gelovig is... of dat het misschien niet gewoon een groot toneelstukje is. Om z'n volk te "beheersen".
Ik denk eigenlijk dat ie te dom is om z'n reet te vegen, laat staan te geloven en dat alles em continue voorgeluld wordt.
Maar feit blijft dat uiteindelijk er een toch behoorlijk fanatieke christen daar aan de macht is, of via bush als puppet, of bush (evt senior) zelf
pi_25171448
quote:
Op zondag 20 februari 2005 00:09 schreef MAY-be het volgende:
Ik denk eigenlijk dat ie te dom is om z'n reet te vegen, laat staan te geloven en dat alles em continue voorgeluld wordt.
Maar feit blijft dat uiteindelijk er een toch behoorlijk fanatieke christen daar aan de macht is, of via bush als puppet, of bush (evt senior) zelf
Hmmm... goed punt!
pi_25175583
Punt is, dat als je goed met zo'n (fundamentele) christen gaat praten over evolutie theorie, op den duur de gelovige steeds vastloopt en in vreemde bochten moet wringen. En uiteindelijk maar zegt: gods wegen zijn ondoorgrondelijk enz. (maar daar zijn ook wel wat dingen tegen te zeggen: als gods wegen zo ondoorgrondelijk zijn, waarom heeft hij dan een Bijbel laten maken?)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_25176394
Het symbolisch getal 6000 staat voor de ontwikkeling van de mensheid op geestelijk vlak.
pi_25178093
quote:
Op zondag 20 februari 2005 11:53 schreef k3vil het volgende:
Het symbolisch getal 6000 staat voor de ontwikkeling van de mensheid op geestelijk vlak.
Dit snap ik niet helemaal... Wat bedoel je hier precies mee?
pi_25178568
quote:
We kunnen in de bijbel, een zeer betrouwbare bron, het geslachtsregister van de mens nalopen.
WTF, lol, watnou betrouwbaar?!

For all I know kan dat boek netzo goed geschreven zijn door iemand met een beetje veel fantasie en geen werk ofzo die alles uit zn duim gezogen heeft.

Sterker nog, ik denk dat dat ook gewoon zo is ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')