bedanktquote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:52 schreef BaggerUser het volgende:
hum wat googelen leverde dit op alicey:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=11293&vensterid=811&cat=59994
Te snelle oxidatie en verbranding.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:02 schreef Hallulama het volgende:
Oxygen poisoning, hm?
wat is je punt?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:05 schreef Hallulama het volgende:
Ja, nee, die "dingen" konden gewoon blijkbaar niets met zuurstof, right?
goed ik vind het een logisch verhaal wat je verteld, maar waarom zou de aarde naar jouwquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:10 schreef notnajja het volgende:
De Gaia-theorie vind ik niet wetenschappelijk. Omdat we nog geen of onvoldoende inzicht hebben in de Aarde als systeem wordt er voor het gemak maar even verondersteld dat het een levend wezen is dat gericht is op overleven. Dat is nogal antropomorf en tamelijk absurd, want de aarde zelf blijft sowieso bestaan als planeet of als materie, met of zonder biosfeer. Het is wel zo dat levende organismen zich zoveel mogelijk proberen aan te passen aan verschillende omstandigheden en de biosfeer als geheel is de optelsom daarvan.
Maar de Gaia-theorie gaat verder mank. Het is net zoiets als atomen van een wil voorzien om te verklaren waarom ze zich gedragen zoals het zich gedragen, zonder de werkelijke oorzaken te kennen.
Errrr... ik ben er van overtuigd dat de neurofarmacologen die nu druk dna lopen te sequencen om receptorgroepen in kaart te brengen uiteindelijk iets zullen zeggen alsquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:10 schreef notnajja het volgende:
Het is net zoiets als atomen van een wil voorzien om te verklaren waarom ze zich gedragen zoals het zich gedragen, zonder de werkelijke oorzaken te kennen.
... en Bill Hicks heerst.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:25 schreef Salvad0R het volgende:
alles is 1 .
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:14 schreef Aegir het volgende:
[..]
goed ik vind het een logisch verhaal wat je verteld, maar waarom zou de aarde naar jouw
mening niet een levend wezen kunnen zijn?
oke, alles leuk en aardig maar jij hebt het over het menselijke voortbestaan dat is vanquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:36 schreef RetepV het volgende:
alles is 4 .
Denk daar maar over na.
Maar op zich gaat de Gaia theorie niet mank, zou je zeggen. ALS er leven is, dan WIL het ook overleven. En leven blijft bestaan doordat we ons voortplanten. Leven heeft ook de neiging zich te vermenigvuldigen evenredig met de hoeveelheid beschikbare grondstoffen. Dus leven heeft ruimte nodig, zo lang er nog grondstoffen zijn. Leven gaat de grondstoffen achterna, het reist met de grondstoffen mee, zeg maar. Het zoekt grondstoffen en doet moeite om die grondstoffen met steeds minder energie te zoeken (evolutie, werktuigen, etc.).
Haal het leven weg en er is niks meer, haal de grondstoffen weg en er is ook niks meer.
Maar verder is het volgens mij gewoon een chaotisch systeem, er gebeurt van alles op kleine schaal en het netto gewin is in het geval van de aarde blijkbaar iets meer dan 0. Als dat zo door blijft gaan, dan moeten we wel van de planeet af
. Volgens mij zijn het gewoon dezelfde wetten waar bacterien aan gebonden zijn, maar dan op veel grotere en ingewikkelder schaal.
Lees ook eens iets over Fractals.
nou dat de oceanen een bepaald bewustzijn hebben is niet meer zo moeilijk te gelovenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:41 schreef notnajja het volgende:
[..]
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?
Je hebt wel grote ecosystemen, zoals de oceanen, maar ik wil niet inzien dat die oceanen een bepaald bewustzijn hebben.
Het is een boek. Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar dat heb ik al uitgelegd.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:27 schreef Aegir het volgende:
inderdaad klinkt het enerzijds een beetje als een romantische mythologie
aan de andere kant kun je deze theorie ook weer in elk geloof onder brengen
krijg ik een beetje het gevoel
toch gaat de hypothese erg ver en is super boeiend
p.s. Salamander bedankt voor de tip van de film
Ik ben op dreef merk ik.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:41 schreef notnajja het volgende:
[..]
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren. Waar zit de erfelijke structuur van de Aarde? En is de Maan misschien een (mislukt) kindje? Het leven kan zich voortplanten, maar hoe kan de Aarde dat dan doen?
Je hebt wel grote ecosystemen, zoals de oceanen, maar ik wil niet inzien dat die oceanen een bepaald bewustzijn hebben.
Waarom is DNA zaligmakend? Omdat mensen toevallig DNA in hun celkernen hebben zitten?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:41 schreef notnajja het volgende:
[..]
Kenmerk van leven is dat het DNA bezit en dat dit DNA zich kan reproduceren.
Waarom wil je dat niet?quote:Je hebt wel grote ecosystemen, zoals de oceanen, maar ik wil niet inzien dat die oceanen een bepaald bewustzijn hebben.
Tsja, volgens deze definitie is een ecosysteem dus weldegelijk als een organisme aan te duiden.quote:Organisme
Een organisme kan worden gedefinieerd als een levend wezen met een eigen metabolisme. Planten, dieren, schimmels, algen, en bacteriën zijn allemaal organismen; virussen en prionen echter niet. In de context waarin het woord 'organisme' wordt gebezigd gaat het meestal vooral om de 'machinerie van het leven', het wezen bezien als een samenstel van chemische reacties en fysische verschijnselen, zoals in de fysiologie, de biologie en de geneeskunde.
Organismen vormen het object van studie van de biologie. Organismen kunnen op verschillende niveaus worden onderzocht: moleculair, cellulair, histologisch, op het niveau van organen of orgaanststelsels, individu, populatie of ecosysteem.
In wijdere zin wordt ook een ingewikkeld 'systeem' wel eens aangeduid of gezien als een organisme, zoals 'de politiek' of 'het internationale telefoonnet'
Laat ik de vraag eens omdraaien? Wat geeft jou de indruk dat een H2O molecuul of een beetje gras een bewustzijn heeft?quote:
'it's turtles all the way down'quote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Laat ik de vraag eens omdraaien? Wat geeft jou de indruk dat een H2O molecuul of een beetje gras een bewustzijn heeft?
Het DNA is een soort blauwdruk van een organisme. Zonder erfelijkheidsmateriaal is er geen leven mogelijk. Het hoeft niet per se DNA te zijn, een andere vorm zou ook kunnen, als het maar dezelfde eigenschappen heeft. Een soort die zich niet kan voortplanten is ten dode opgeschreven. Het is dus niet zo dat mensen 'toevallig' DNA in hun celkernen hebben zitten, het is noodzakelijk. Van virussen tot en met de mens hebben alle levende wezens DNA.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:40 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom is DNA zaligmakend? Omdat mensen toevallig DNA in hun celkernen hebben zitten?
[..]
Waarom wil je dat niet?
Vierhonderd jaar geleden waren er mensen die zich heel moeilijk konden voorstellen dat de aarde rond was. Als je iets niet begrijpt, hoef je nog niet meteen te vluchten in dogmatisme.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:41 schreef notnajja het volgende:
"Dat wil ik niet inzien" --> daarmee bedoel ik: dat kan ik me zo moeilijk voorstellen. Het ging over het bewustzijn van de oceanen. Ik wil wel proberen me in te leven in een mogelijk bewustzijn dat die oceanen hebben, maar ik haak heel snel af als ik zou moeten aangeven hoe het dan is georganiseerd en hoe het functioneert en dingen stuurt.
quote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:47 schreef pfaf het volgende:
Wat geeft jou de indruk dat een H2O molecuul of een beetje gras een bewustzijn heeft?
quote:
Mijn respons:quote:Wat geeft jou de indruk dat een H2O molecuul of een beetje gras een bewustzijn heeft?
Dat mensen hun hand wegtrekken als ze een heet voorwerp aanraken wil nog niet zeggen dat het dus ook goed gaat als je mensen op de brandstapel zet. Als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zondag 20 februari 2005 11:12 schreef Yosomite het volgende:
James Lovelock en Lynn Margulis definieerden Gaia als
Een van de uitkomsten van de toepassing van Gaia zou kunnen zijn dat het Kyoto verdrag overbodig was, omdat bijvoorbeeld de CO2 opnamecapaciteit van de oceanen toeneemt met stijgende temperatuur.
Tsja, waar leg je de grens... niet te bewijzen en te weten, mijns inziens.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:39 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
'it's turtles all the way down'
quote:Op zondag 20 februari 2005 12:55 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dat mensen hun hand wegtrekken als ze een heet voorwerp aanraken wil nog niet zeggen dat het dus ook goed gaat als je mensen op de brandstapel zet. Als je begrijpt wat ik bedoel.
De NRC van dit weekend heeft nog een aantal leuke stukken over dit onderwerp. Onder andere de 'spiegel-test' voor het aantonen van bewustzijn bij dieren wordt afgeserveerd (kijken of dieren zich herkennen in de spiegel); volgens de onderzoekers in kwestie is het niet mogelijk om na te gaan of een dier zich zelf herkent of dat het dier zo'n spiegel alleen maar instrumenteel gebruikt ('he, handig, nu kan ik tenminste zien hoe m'n gezicht eruitziet').quote:Op zondag 20 februari 2005 13:29 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tsja, waar leg je de grens... niet te bewijzen en te weten, mijns inziens.
naast het broeikaseffect hebben we natuurlijk ook nog te maken met global dimming,quote:Op zondag 20 februari 2005 13:47 schreef Yosomite het volgende:
[..]
![]()
Het grootste CO2 producerende "bedrijf" ter wereld is het Amerikaanse leger.
Gaia denkt niet in termen van het individu. Gaia denkt in termen van evenwicht. En gebruikt niet één methode maar heeft talloze methoden ter beschikking.
Als de temperatuur stijgt ten gevolge van grote hoeveelheiden CO2 uitstoot en er dus veel water verdampt dat ervoor zorgt dat veel infraroodstraling wordt geabsorbeerd treden er een aantal regulerende effecten op. (Het beruchtste broeikasgas is waterdamp)
Uit metingen van zoutmoerassen blijkt dat de aldaar levende micro-organismes in staat zijn van kleur te veranderen afhankelijk van de temperatuur, waardoor de albedo verandert en dus de hoeveelheid afgestane of opgenomen warmte. In de zomer zijn ze licht van kleur en in de winder vrijwel zwart. (Awramik, Golubic MIT) .
De hoeveelheid bewolking blijkt af te nemen bij hogere CO2 uitstoot. Dat komt omdat boven een industriegebied relatief veel warmte geproduceerd wordt die omhoog stijgt. Dit produceert een relatief hogedrukgebied (de luchtlaag boven de industriegebieden is hoger) en daardoor hebben de wolken van een gebied met een iets lagere luchtdruk moeite om daar te komen "je moet over een hogere berg heen". Dus boven industriegebieden kan de warmtestraling al makkelijker wegkomen.
Op de oceanen ontstaan monomoleculaire lagen op het wateroppervlak die de verdamping reguleren en die onstaan omdat de oppervlakteconcentratie van die vetachtige chemicaiën groter worden naarmate er meer water verdampt.
Maar ik snap je punt. We moeten wel oppassen. Dit soort natuurlijke zelfcorrigerende processen kan natuurlijk niet eindelooos doorgaan.
Deze post had in het Chaos-theorie-topic moeten staan.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 07:16 schreef Yosomite het volgende:
Ik voel wel wat voor de Gaia hypothese.
En daaraan gekoppeld de chaostheorie.
De chaostheorie wordt beschreven door relatief simpele vergelijkingen met een terugkoppeling waardoor het effect ontstaat van meerdere oplossingen afhankelijk van de begintoestand. Er zijn kritische waarden in de chaostheorie waarbij alle oplossingen mogelijk worden. Dat wordt dan chaos genoemd.
Gaia theorie heeft ook die terugkoppeling. Maar Gaia kent talloze terugkoppelingen. En dat leidt dan tot een evenwicht. Eigenlijk is dat evenwicht eenzelfde soort evenwicht als de beschreven wordt door chaos theorie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |