Vriend van mij woont in Rome, was helemaal overtuigt van dit verhaal.quote:
Ehm, nee dus.quote:Op maandag 4 april 2005 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze,
In het vaticaan is grote paniek, men is het zilveren hamertje kwijt waar men de dood van de paus mee vast steld, de paus overleed naar alle waarschijnlijkheid vannacht ( 01.04.05) om 01:55, maar dit kan vooralsnog niet officieel worden vastgesteld.
Zodra de paus sterft volgt een nauwgezette procedure. De carmenlengo, het hoofd van de Apostolische Kamer, wordt geroepen om het overlijden officieel te maken. Hij voert het volgende ritueel op:
1. Driemaal roept hij de doopnaam van de paus om te verifiëren of hij niet slaapt.
2. Hij houdt een spiegeltje onder de mond en neus van de paus om eventuele ademhaling te bespeuren.
3. Met een zilveren hamertje klopt hij driemaal op het voorhoofd van de paus, zodat vaststaat dat hij dood is.
4. De camerlengo verwijdert de ring van de vinger van de paus en vermorzelt die, om te voorkomen dat iemand anders de pauselijke autoriteit overneemt.
5. Hij declameert: 'Papa vere mortuus est' ('de paus is werkelijk dood')
Bij dit ritueel zijn verder aanwezig:
* de pauselijke ceremoniarus
* de prelaten
* de secretaris en kanselier van de Apostolische Kamer
De kanselier stelt vervolgens de authentieke overlijdensakte op. De camerlengo verzegelt het bureau en de kamer van de paus.
Daar de dood niet officieel kan worden vastgesteld vreest men dat iemand anders de pauselijke authoriteit kan overnemen met de ring van de paus, en heeft de Zwitserse Garde de vertrekken van de paus hermetisch afgesloten. Alleen de Ceremoniarus, de prelaten, de secretaris en de kanselier worden toegelaten, maar geen van de kardinalen.
Volgens mij is dit ritueel tijdje geleden al afgeschaft...quote:Op maandag 4 april 2005 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze,
In het vaticaan is grote paniek, men is het zilveren hamertje kwijt waar men de dood van de paus mee vast steld, de paus overleed naar alle waarschijnlijkheid vannacht ( 01.04.05) om 01:55, maar dit kan vooralsnog niet officieel worden vastgesteld.
Zodra de paus sterft volgt een nauwgezette procedure. De carmenlengo, het hoofd van de Apostolische Kamer, wordt geroepen om het overlijden officieel te maken. Hij voert het volgende ritueel op:
1. Driemaal roept hij de doopnaam van de paus om te verifiëren of hij niet slaapt.
2. Hij houdt een spiegeltje onder de mond en neus van de paus om eventuele ademhaling te bespeuren.
3. Met een zilveren hamertje klopt hij driemaal op het voorhoofd van de paus, zodat vaststaat dat hij dood is.
4. De camerlengo verwijdert de ring van de vinger van de paus en vermorzelt die, om te voorkomen dat iemand anders de pauselijke autoriteit overneemt.
5. Hij declameert: 'Papa vere mortuus est' ('de paus is werkelijk dood')
Bij dit ritueel zijn verder aanwezig:
* de pauselijke ceremoniarus
* de prelaten
* de secretaris en kanselier van de Apostolische Kamer
De kanselier stelt vervolgens de authentieke overlijdensakte op. De camerlengo verzegelt het bureau en de kamer van de paus.
Daar de dood niet officieel kan worden vastgesteld vreest men dat iemand anders de pauselijke authoriteit kan overnemen met de ring van de paus, en heeft de Zwitserse Garde de vertrekken van de paus hermetisch afgesloten. Alleen de Ceremoniarus, de prelaten, de secretaris en de kanselier worden toegelaten, maar geen van de kardinalen.
Dacht ik ook ja...quote:Op maandag 4 april 2005 10:12 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Volgens mij is dit ritueel tijdje geleden al afgeschaft...
Ja, deze paus heeft dat ritueel vaststellen van de dood afgeschaft, dus geen hamertje meer en niet meer het 3x roepen van de doopnaam ...quote:Op maandag 4 april 2005 10:12 schreef dewitteparel het volgende:
Volgens mij is dit ritueel tijdje geleden al afgeschaft...
Dit zijn echter wel lopende zaken waar de paus al niet direct bij betrokken was.quote:Op maandag 4 april 2005 10:28 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja, deze paus heeft dat ritueel vaststellen van de dood afgeschaft, dus geen hamertje meer en niet meer het 3x roepen van de doopnaam ...
het vernietigen van de ring en het zegel, en het verzegelen van het bureau gebeurt nog wel.
Het gezag van de paus wordt momenteel overgenomen door een college van 3 kardinalen (naar ik meen is Ratzinger daar één van) die echter zeer beperkt zijn in wat zij mogen doen: ze mogen én geen handelingen doen die mogelijk niet door de vorige paus goedgekeurt zouden zijn en evenmin zaken doe die een toekomstige paus kunnen compromiteren ...
oftewel het college van 3 kardinalen kan enkel lopende zaken afhandelen.
Hij heeft vooral de lijst van heilig en zalig spreking drastisch weten in te korten, zodat hij zelf snel aan de beurt is.quote:Op maandag 4 april 2005 10:34 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dit zijn echter wel lopende zaken waar de paus al niet direct bij betrokken was.
Lopende zaken van de paus zijn door Kasteel op orde gebracht en verzegeld voor de volgende paus. Volgens hem had deze paus aardig doorgewerkt en waren er vrijwel geen lopende zaken meer.
JP II was een grandioos politicus, communicator ... een goed en interessant theoloog en ethicus ...quote:Op maandag 4 april 2005 10:34 schreef Nembrionic het volgende:
Volgens hem had deze paus aardig doorgewerkt en waren er vrijwel geen lopende zaken meer.
Van wat ik heb begrepen is het egdeeltelijk afgeschaft. Alleen het hamertje wordt niet meer gebruikt, is al in 1996 door de paus zelf afgeschaft. Het drie keer noemen van de doopnaam gebeurd, voor zover ik weet echter nog wel.quote:Op maandag 4 april 2005 10:28 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja, deze paus heeft dat ritueel vaststellen van de dood afgeschaft, dus geen hamertje meer en niet meer het 3x roepen van de doopnaam ...
het vernietigen van de ring en het zegel, en het verzegelen van het bureau gebeurt nog wel.
Het gezag van de paus wordt momenteel overgenomen door een college van 3 kardinalen (naar ik meen is Ratzinger daar één van) die echter zeer beperkt zijn in wat zij mogen doen: ze mogen én geen handelingen doen die mogelijk niet door de vorige paus goedgekeurt zouden zijn en evenmin zaken doe die een toekomstige paus kunnen compromiteren ...
oftewel het college van 3 kardinalen kan enkel lopende zaken afhandelen.
Jup zag het vanmorgenquote:Op dinsdag 5 april 2005 10:06 schreef fratsman het volgende:
Er stond een artikel over "de laatste paus" vanochtend in Dagblad De Limburger. Eens kijken of ze het online hebben staan.
Iemandquote:Just curious: dat lijstje met de laatste pausen had ik een paar jaar geleden al eens gezien.. maar ik snap eigenlijk niet goed hoe je het moet zien.
Elke nieuwe paus tot nu toe zal ook van het bestaan op de hoogte geweest zijn. In hoeverre is er dan nog spraken van een "vrije" keuze (maw, elke nieuwe paus heeft eigenlijk de keus of hij dat lijstje laat uitkomen of niet). Weet iemand hoe dit tot nu toe gegaan is?
Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat men de boel manipuleert, zoals de pausen al ongeveer sinds het begin van hun bestaan doen...quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:51 schreef MouseOver het volgende:
Het is een beetje een crosspost, maar omdat ik *erg* nieuwsgierig hiernaar ben doe ik het stiekem toch:
[..]
Iemand
de relaties worden _altijd_ achteraf gelegd, ik zou het erg knap vinden als jij nu met zekerheid kunt zeggen wie de 'Glorie van de Olijf' is, maar achteraf zal er een prima verklaring voor zijnquote:Op dinsdag 5 april 2005 23:51 schreef MouseOver het volgende:
Het is een beetje een crosspost, maar omdat ik *erg* nieuwsgierig hiernaar ben doe ik het stiekem toch:
[..]
Iemand
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |