quote:
Sinds wanneer is Islamofobie ooit liberaal geweest.
Nooit, vandaar dat ik dit anomalistische trekje van het Nederlands conservatief liberalisme verwerp. Het is kortzichtig en dom. Wat dat betreft is het Brits conservatisme haar volle wasdom dichter genaderd.
Overigens vind ik ook het traditionalisme niet bij het conservatisme passen. Het is heel goed mogelijk een geloof in de feilbaarheid van de mens te combineren met het verwerpen van achterhaalde instituties.
quote:
Dat zou je goed kunnen beargumenteren, de politieke Islam is namelijk in volledige tegenstrijd met het liberalisme. Deze twee stromingen sluiten elkaar op dit moment nagenoeg uit.
De politieke islam en de islam zelf zijn echter twee heel verschillende dingen, lang niet alle moslims steunen eenzelfde politiek beleid. Er zit een groot verschil tussen een Bosnier en een Marrokaan, toch zijn het allebei moslims. De politieke islam vind ik verwerpelijk om dezelfde reden waarom ik het politieke christendom van bijvoorbeeld de SGP verwerpelijk vind, niet omdat het toevallig de islam betreft. Er is in mijn ogen niet per se iets mis met de islam zolang het maar geen fundamentalisme betreft.