Ziek word ik er van. Het stikt in Nederland van de mensen met overgewicht. Het is niet alleen lelijk (naar mijn mening), maar ook nog ongelovelijk ongezond. Een tijd geleden heb ik "Supersize Me" gezien. Voor de mensen die deze film niet kennen: in deze film besluit een man om een maand lang te ontbijten, luchen en dineren bij de McDonalds, en in die hele maand ook niets anders te eten dan wat ze bij de McDonalds verkopen. Dit, om te zien wat de gevolgen zouden zijn.
Ergens in deze film werd ook verteld over 3 mensen die uit eten waren:
N. Persoon die niet rookt en ook niet dik is,
D. Persoon die dik is, maar niet rookt,
R. Persoon die rookt, maar niet dik is.
Terwijl N. en R. gewoon een normale hoeveelheid eten hadden besteld, stouwde D. zich helemaal vol met zo ongeveer de hele menukaart. Toen dit eindelijk op was, stak R. een sigaret op. Meteen zegt D. iets van: "Roken is slecht voor je, je moet echt stoppen met roken!!!"
Natuurlijk, D. heeft gelijk, maar als R. tegen D. zou hebben gezegd: "Zoveel vreten is slecht voor je, je moet echt stoppen met zoveel te vreten!!!", dan was dit meteen diep beledigend geweest. Echter; wat is het verschil? Dit moet ook gewoon gezegd kunnen worden! Vandaar dat ik (een roker, overigens) dit topic open. Na al die antirooktopics mag er ook wel eens een antivreettopic geopend worden.
Zelf hield ik ook wel van flink doorvreten en liters cola op een dag drinken. Dik ben ik niet. Nooit geweest. Ongeveer 65 kilootjes op 1,85m lengte. Nadat ik de film Supersize Me gezien had, heb ik mijn eet-/drinkgewoontes ernstig aangepast. Cola drink ik amper meer, en luchen doe ik met brood in plaats van chips. Naast dik worden heeft die levensstijl namelijk wel meer gevolgen. Suiker (en daarmee bijvoorbeeld Cola) is ontzettend verslavend. Je lijkt er energie van te krijgen, maar in feite onttrekt het juist je energie en geeft je 1 flinke chemische energiestoot. Het gevolg hiervan is dat je je juist ontzettend futloos voelt wanneer je geen cola drinkt. Waarschijnlijk klinkt dit erg bekend voor de mensen die zich hier aangesproken voelen. Ook de volgende symptomen zullen je dan bekend voor komen: depressief, futloos...
Dit was ook het geval bij de persoon uit de film Supersize Me. Hij kwam ergens tussen de 10 en de 20 kilo aan, had een machtig hoge bloeddruk en nog genoeg andere lichamelijke kwalen, kon alleen nog maar lui in zijn stoel hangen, was depressief, en zin in seks had hij ook niet meer. Het enige waar hij nog zin in had, was McDonalds eten en cola. Nadat hij gestopt was met zijn bijzondere "diëet" en weer gewoon gezond at, was hij binnen een week al weer in staat dingen te doen, en na een jaar was hij zijn overgewicht ook weer kwijt.
Het is dus echt niet je persoonlijkheid, maar het gevolg van je eetgedrag. Geen nood: al na een dag van geen cola, maar vruchtensappen (zonder toegevoegde suikers, ja!) drinken zal je behoefte aan cola afnemen. Al na een week zul je het verschil merken: je voelt je beter over jezelf en je bent actiever! Ditzelfde geldt voor andere suikerhoudende producten. Ik spreek dus uit ervaring.
In een leven zitten om en nabij de 3500 weken. Dan kun je daar toch wel 1 weekje van opofferen om het in elk geval te proberen? Loop de McDonalds eens voorbij, en ga naar de supermarkt. Koop daar geen cola, maar een lekkere vruchtensap (ikzelf kan de smaak van Spa & Fruit Banaan/Mandarijn wel waarderen). Koop er geen diepvriespizza's, maar loop door naar de groente en vlees afdelingen. Koop wat dingen waarvan je een fatsoenlijk avondmaal zou kunnen maken, en maak (en eet) dit avondmaal dan ook! Koop brood en beleg (nee, geen hagelslag!) Neem dat als ontbijt/lunch, in plaats van de hamburgers of patat. In het begin heb je er misschien helemaal geen zin in om brood te smeren of avondeten te maken, maar dat is gewoon iets waar je je doorheen moet zetten, hoe moeilijk het ook mag lijken.
Onthou vooral dit: een betere levensstijl doe je vooral voor jezelf, en niet voor anderen! Je doet het om gezonder te zijn, om je beter in je vel te zitten. Inderdaad, je doet het ook om er beter uit te gaan zien en dat is voor jezelf én voor anderen.
(als je dit topic ontzettend beledigend hebt gevonden en er niets meer over wilt horen, hou dan de volgende keer dat je iemand op zijn/haar rookgedrag wilt aanspreken gewoon je bek)
Trotse poster van het
37000000ste bericht ^O^