Tot zover mee eens. Wel dien je er rekening mee te houden dat wanneer het niet gebaseerd is op waarneming en toetsing, dat het geen wetenschap meer is. Dat zegt niet dat het geen waarde heeft. Met religie kun je bijvoorbeeld ook de wereld leren begrijpen, maar het werkt op een heel ander niveau. Religie zal nooit met wetenschap kunnen concurreren en vice versa, je zou het ook niet als doel moeten zien.quote:Op zondag 13 februari 2005 01:32 schreef rudeonline het volgende:
Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden.
De filosofie is allicht juist interessant. imo is dat in jouw geval zelfs de spil van je visie. Filosofie past net zo goed in WFL als wetenschap, dus give it a shot, misschien werkt het verhelderend.quote:Maar goed, dat zullen veel wetenschappers wel weer veel te filosofies vinden en daarom besteed ik aan dit punt niet te veel aandacht.
Een probleem hier is dat ik voor de ruimte om mij heen mij in de toekomst bevindt, alles bevindt zich dus in de toekomst. Hoe moet ik dat zien?quote:Het eerste wat men moet leren te begrijpen is dat alle ruimte om jou heen zich t.o.v jou eigenlijk in de toekomst bevindt.
Ik begrijp hieruit dat een voorwerp geen 3 dimensies heeft, maar dat dit slechts een illusie is of een causaal effect? Kun je dit nader beschrijven?quote:Zou het heelal een 3 dimensionale ruimte zijn waarbij tijd los van ruimte staat, dan zou je denken dat alles met lichtsnelheid kleiner zou worden. Dat is moelijk om te begrijpen, maar d.m.v het verstrijken van tijd laat elk voorwerp een 3 dimensionale ruimte achter in de tijd. Ik begrijp dat dit niet direct te vatten is,
Volgens deze theorie zou een object trouwens tegelijkertijd in het verleden en de toekomst liggen.. Een deel in het verleden, en een deel in de toekomst afhankelijk van je referentiepunt. Zie ik dit juist?quote:
dat elk object of levensvorm zijn eigen grens vormt tussen verleden en toekomst.
Kun je dit ook motiveren? Ik hoor die kreet namelijk iets te vaak bij breinzinnige ideeen.quote:Dat is niet makkelijk, maar het is een onderdeel van ons leerproces en helpt ons naar een hoger bewustzijn.
Om naar elk willekeurige plaats toe te gaan zul je daar naar toe moeten gaan. En omdat je nergens heen kan gaan zonder dat je daarvoor ook tijd moet afleggen bevindt alles zich t.o.v jou in de toekomst.quote:Een probleem hier is dat ik voor de ruimte om mij heen mij in de toekomst bevindt, alles bevindt zich dus in de toekomst. Hoe moet ik dat zien?
Een voorwerp bestaat eigenlijk uit oneindig veel tijdsdimensie. Net als dat alles t.o.v jou zich eigenlijk op een ander tijdstip bevindt ( zie bovenstaande) zo bestaat een voorwerp ook uit oneindig veel kleinere afstanden. Elk molecuul bestaat t.o.v een ander molecuul op een ander tijdstip.quote:Ik begrijp hieruit dat een voorwerp geen 3 dimensies heeft, maar dat dit slechts een illusie is of een causaal effect? Kun je dit nader beschrijven?
Elk deeltje bestaat in zijn eigen "nu" saman vormen zij een geheel net als dat de mens in zijn geheel een eigen heden heeft. Toch bestaat ieder mens in zijn eigen nu.quote:Volgens deze theorie zou een object trouwens tegelijkertijd in het verleden en de toekomst liggen.. Een deel in het verleden, en een deel in de toekomst afhankelijk van je referentiepunt. Zie ik dit juist?
Lang geleden was de aarde het middelpunt van het heelal, dat dachten we. Daarna ( nu) denken we dat we ons "zomaar" ergens in het heelal bevinden. Nu moet ons duidelijk worden dat het leven de grens vormt van het heelal. En dat is een nieuw bewustwordings proces. Doordat ons wereldbeeld anders is zal het even duren voordat wij dat als een eenvoudige logica gaan zien. Toch zul je het uiteindelijk als heel eenvoudig ervaren op het moment dat je dat begrijpt. Net zo makkelijk om te begrijpen dat de wereld rond is. Daar kon men zich lang geleden ook nog geen voorstelling van maken.quote:Kun je dit ook motiveren? Ik hoor die kreet namelijk iets te vaak bij breinzinnige ideeen.
Ben je het met me eens dat je dan aanneemt dat het universum jouw logica volgt?quote:Op zondag 13 februari 2005 01:32 schreef rudeonline het volgende:
Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden.
Ok, het is dus een relatief gegeven, wat net zo goed precies omgekeerd kan zijn.quote:Op zondag 13 februari 2005 11:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Om naar elk willekeurige plaats toe te gaan zul je daar naar toe moeten gaan. En omdat je nergens heen kan gaan zonder dat je daarvoor ook tijd moet afleggen bevindt alles zich t.o.v jou in de toekomst.
Hoe moet ik die oneindig aantal tijdsdimensies zien? Elk tijdstip is toch op een of andere manier in tijd verbonden met een ander tijdstip, waardoor elke mogelijke dimensie uiteindelijk te herleiden is tot 1 dimensie? Iets wat je ook uiteindelijk wilt, omdat de meest eenvoudige accurate beschrijving de beste is.quote:Een voorwerp bestaat eigenlijk uit oneindig veel tijdsdimensie. Net als dat alles t.o.v jou zich eigenlijk op een ander tijdstip bevindt ( zie bovenstaande) zo bestaat een voorwerp ook uit oneindig veel kleinere afstanden. Elk molecuul bestaat t.o.v een ander molecuul op een ander tijdstip.
Dat is dan weer inconsistent, want mijn voeten staan verder weg dan mijn hoofd..quote:Elk deeltje bestaat in zijn eigen "nu" saman vormen zij een geheel net als dat de mens in zijn geheel een eigen heden heeft. Toch bestaat ieder mens in zijn eigen nu.
Dat is niet zomaar gekomen omdat iemand dacht "Laten we het vandaag eens anders doen", dat is zo gekomen omdat we hebben waargenomen dat we zomaar ergens in een achterbuurt van het heelal zitten. Het is dus wat we zelf zien.quote:[..]
Lang geleden was de aarde het middelpunt van het heelal, dat dachten we. Daarna ( nu) denken we dat we ons "zomaar" ergens in het heelal bevinden.
Allereerst zet ik hierbij de vraag wat je er precies mee bedoelt. "Leven vormt de grens van het heelal" is voor mij namelijk erg nietszeggend.quote:Nu moet ons duidelijk worden dat het leven de grens vormt van het heelal. En dat is een nieuw bewustwordings proces.
Logica is universeel en niet afhankelijk van een wereldbeeld. Dat is nu juist waarom de wetenschap met logica werkt, er kan geen misvatting ontstaan.quote:Doordat ons wereldbeeld anders is zal het even duren voordat wij dat als een eenvoudige logica gaan zien.
Okee, duidelijk. En het verleden, blijft dat vervolgens wel bestaan? De lichtstralen wijzen naar het verleden en wij bewegen met lichtsnelheid van het verleden af naar de toekomst. Maar blijft het verleden wel bestaan of blijft slechts nog de idee over?quote:Op zondag 13 februari 2005 11:35 schreef rudeonline het volgende:
Wij bewegen naar de toekomst, en dat doen wij met de lichtsnelheid. Licht vormt slechts een spoor van afgelegde tijd. De tijd zelf kan niet bewegen waardoor wij ons richting toekomst bewegen.
Hoe zie jij hier het begrip snelheid gebruikt worden? Snelheid is tenslotte een afgelegde weg per tijdseenheid. Je kunt dus per definitie met een bepaalde snelheid richting de toekomst bewegen, omdat snelheid juist beweging in de tijd is, waarmee je dus al beweging richting de toekomst impliceert, die ook zonder snelheid nog steeds aanwezig is.quote:Op zondag 13 februari 2005 11:35 schreef rudeonline het volgende:
Wij bewegen naar de toekomst, en dat doen wij met de lichtsnelheid.
Wat je hier eigenlijk probeert te doen is tijd in ruimtelijke dimensies te vangen en vice versa. Wanneer je je uitsluitend tot het nu beperkt, is dat overigens zeer legitiem. We kunnen tijd in dat geval buiten beschouwing laten.quote:Op zondag 13 februari 2005 12:08 schreef rudeonline het volgende:
Het enige wat bestaat is het nu. Verleden en toekomst bestaan alleen nog in gedachte, of bestaat nog niet. Het zou het heelal een stuk kleiner maken als dat we nu denken, het is immers niet groter als je eigen nu. Aan de andere kant is tijd oneindig waardoor het heelal eigenlijk ook weer oneindig groot is.
Natuurlijk verstrijkt er wel tijd, het is een ingewikkeld verhaal wanneer er wel en geen tijd verstrijkt, maar houd er rekening mee dat dit relatief is. Het foton zelf ervaart gewoon tijd.quote:Wat betreft de snelheid van tijd, kan er sprake zijn van snelheid zonder tijdsdimensie. Want dat is het geval voor een lichtfoton. Deze legt immers 300.000km af terwijl er geen tijd verstrijkt.
In dat geval beschouwen wij beiden iets anders met snelheid, ik raad je dan ook aan om het geen snelheid te noemen, maar iets anders. Snelheid is gedefinieerd als afgelegde weg per tijdseenheid. Wanneer de tijdseenheden zelf een snelheid zouden hebben, zou je in een oneindige spiraal komen en elke snelheidsmeting zinloos zijn. Hier kan ik in ieder geval concluderen dat onze begrippen snelheid niet overeenkomen, waardoor het zinloos is verder te discussieren over snelheid.quote:Hoe moeilijk het ook lijkt, maar tijd is zelf een snelheid.
Juist een verschilin definititie zou aanleiding moeten geven tot verdere discussie... Leg ieder je argumenten neer en discussiëer over de meest waarschijnlijke definitie.quote:Op zondag 13 februari 2005 12:27 schreef Alicey het volgende:
Hier kan ik in ieder geval concluderen dat onze begrippen snelheid niet overeenkomen, waardoor het zinloos is verder te discussieren over snelheid.
Ik ben met je eens dat een verschil in inzicht aanleiding geeft voor discussie. Voor zaken die een vaste definitie hebben, zoals bijvoorbeeld snelheid, en waarvoor geen andere interpretatie mogelijk is, maakt het juist discussie onmogelijk. Wanneer jij fiets zegt terwijl je auto bedoelt, dan komt dat de discussie niet ten goede.quote:Op zondag 13 februari 2005 13:18 schreef Lord_of_the_String het volgende:
[..]
Juist een verschilin definititie zou aanleiding moeten geven tot verdere discussie... Leg ieder je argumenten neer en discussiëer over de meest waarschijnlijke definitie.
Dat gebeurt dan ook niet.quote:Op zondag 13 februari 2005 14:31 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd zelf geen snelheid heeft, hoe kan het dan dat deze tot stilstand komt bij de lichtsnelheid?
Nee, hooguit over een formaat. Snelheid is namelijk een beweging per tijdseenheid. Jouw visie zou impliceren dat tijd ook een bewegingselement heeft, en dat is niet waar. Wat je hier denk ik bedoelt is dat tijd kan verlengd of verkort kan worden.quote:Tijd kan schijnbaar wel sneller of langzamer voorbij gaan ( bij versnelling) maar is aan de andere kant geen snelheid. Als alle klokken tegenlijk sneller zouden gaan tikken en de aarde zou sneller gaan draaien waardoor een jaar korter duurt (ongemerkt) dan kun je toch rustig over een snelheid van tijd spreken.
De tijd staat dus stil bij de lichtsnelheid. Hoe kan iets zonder snelheid ooit stil staan? En waarom staat de tijd stil bij een bepaalde snelheid als tijd niets te doen heeft met snelheid?quote:De tijdsdilatatie is een gevolg van de relativiteitstheorie.
Wanneer de lichtsnelheid bereikt wordt, staat de tijd dus stil. Voor een object met een zekere massa is dat echter onmogelijk omwille van de massatoename bij grote snelheden. Een veel aangehaald voorbeeld is de tweelingparadox.
Is al eerder uitgelegt. 4-dimensionale ruimte-tijd, met 1 snelheid. Dus ja, je kunt in die zin een snelheid toeeigenen aan tijd. Maar niet in de normale zin van het woordquote:Op zondag 13 februari 2005 14:31 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd zelf geen snelheid heeft, hoe kan het dan dat deze tot stilstand komt bij de lichtsnelheid?
Versnelling is iets anders dan snelheid.quote:Tijd kan schijnbaar wel sneller of langzamer voorbij gaan ( bij versnelling) maar is aan de andere kant geen snelheid. Als alle klokken tegenlijk sneller zouden gaan tikken en de aarde zou sneller gaan draaien waardoor een jaar korter duurt (ongemerkt) dan kun je toch rustig over een snelheid van tijd spreken. Waarom denken we wel dat we d.m.v de lichtsnelheid in de tijd kunnen reizen, maar heeft de tijd vervolgens geen snelheid.
Voor een externe observeerder ja. Voor het object zelf verloopt de tijd gewoon normaal.quote:Op zondag 13 februari 2005 15:43 schreef rudeonline het volgende:
Dit staat in wikipedia..
[..]
De tijd staat dus stil bij de lichtsnelheid. Hoe kan iets zonder snelheid ooit stil staan? En waarom staat de tijd stil bij een bepaalde snelheid als tijd niets te doen heeft met snelheid?
Daar zit het dus al in.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:07 schreef rudeonline het volgende:
Als de tijd stilstaat, dan stopt alle beweging. En des te langzamer de tijd zou gaan, des te langzamer is alle beweging. Stel dat je 100km/u
Nee. Nu definieer je tijd als afstand gedeeld door tijd. Oftewel, je bent recursief bezig. Was vast niet je bedoeling.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:07 schreef rudeonline het volgende:
Tijd is een afgelegde weg per periode.
Snelheid geeft aan, hoe snel een proces gaat. Dat wordt niet anders als je het filosofisch gaat bekijken, toch? De ideeen over snelheid veranderen dan niet, lijkt me. Zoals ik al zei, in die zin kun je tijd idd een snelheid toeeigenen.quote:Op zondag 13 februari 2005 20:55 schreef Pool het volgende:
Nu geeft Rude eindelijk aan dat hij een filosofisch topic opent en dan gaan jullie hem toch de enge, natuurkundige definitie van het begrip 'snelheid' opdringen. In het dagelijks (en ook filosofisch) taalgebruik betekent snelheid niet slechts de afgelegde weg per tijdseenheid.
Truquote:Denk daarbij aan de snelheid waarmee je met je ogen knippert en de snelheid waarmee een Lingo-deelnemer de vijfletterwoorden invult. Er is dan geen sprake van een afgelegde weg. In natuurkundige termen zou je dan eerder denken aan 'frequentie', maar in het niet-natuurkundige taalgebruik zeg je dan toch al gauw 'snelheid'.
Ook het knipperen van je ogen is een directe afgelede weg. En probeer bij lingo maar eens 5 letters in te vullen zonder te bewegen. Alles wat wij doen is terug te herleiden naar beweging.quote:Op maandag 14 februari 2005 08:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar zit het dus al in.Als tijd langzamer gaat, dan is een uur (u) dus langer.
Ben ik niet met je eens. Jij maakt mijns inziens te weinig onderscheid tussen de begrippen 'equivalent' en 'hetzelfde', al is die eerst hier ook al niet echt van toepassing.quote:Op maandag 14 februari 2005 12:56 schreef rudeonline het volgende:
Ook het knipperen van je ogen is een directe afgelede weg.
Ok, het heeft er dus niets mee te maken dat wij het niet begrijpen, maar het heeft er alles mee te maken dat jij een eigen definitie geeft aan reeds lang gedefinieerde grootheden. In dit geval zou ik toch echt de hand in eigen boezem steken, in plaats van te beweren dat anderen jou niet begrijpen.quote:Op maandag 14 februari 2005 13:13 schreef rudeonline het volgende:
Het is me duidelijk dat jullie het niet begrijpen. Vergeet even dat de snelheid van tijd niet in m/sec gaat maar in het aantal gebeurtenissen per seconde. Een frequentie dus.
Zijn hier ook kwantitatieve dingen over te zeggen? Als een uur langer of korter duurt, dan zal een cesium-atoom nog net zoveel trillingen maken in een seconde. DIt geldt ook voor andere frequenties. Is er een manier om dit te kwantificeren?quote:En dat deze frequentie sneller of langzamer gaat nadat een uur korter of langer duurt.
Ik vraag me dus af waarom het uur dan nog een uur heet als het korter duurt. Als de frequentie wijzigt, dan zou ook de frequentie van een cesium-atoom wijzigen. Dat laatste is waarmee wij nu bepalen wat een uur is.quote:Op maandag 14 februari 2005 13:19 schreef rudeonline het volgende:
Als een uur langer duurt terwijl het aantal trillingen per uur gelijk blijft. Gaat hij dan niet steeds langzamer trillen t.o.v een uur wat korter duurt?
Ik begrijp relativiteit juist heel goed. Daarom ben ik wel in staat om te begrijpen dat je een theorie ook kunt omdraaien waardoor er een theorie ontstaat dat jij met lichtsnelheid beweegt. Als je zegt dat licht met 300.000km/sec gaat, over wie z'n seconde praat je dan? Jij bent dan toch een seconde ouder geworden. Wanneer er voor een lichtfoton een seconde voorbij is gegaan, dan bestaat wij al lang niet meer. Je zou dus kunnen zeggen dat t.o.v het licht onze secondes heel snel gaan. En dit is bewezen, bij beweging ging de tijd van de persoon die bewoog langzamer. En als de klok langzamer loopt, dan loop jij ook langzamer.quote:Op maandag 14 februari 2005 19:59 schreef ATuin-hek het volgende:
rude en relaticiteit snappen gaat nog wel ff duren als ik de andere topics zo zie
Kun je dit misschien nader verklaren rude? Je zegt hier dat tijd een driedimensionale ruimte achter zich laat, maar je zegt in dit topic ook dat het verleden voor ons niet meer bestaat. Waaruit bestaat die driedimensionale ruimte en vanuit welke waarnemingen zien wij die ruimte?quote:Op zondag 13 februari 2005 01:32 schreef rudeonline het volgende:
Zou het heelal een 3 dimensionale ruimte zijn waarbij tijd los van ruimte staat, dan zou je denken dat alles met lichtsnelheid kleiner zou worden. Dat is moelijk om te begrijpen, maar d.m.v het verstrijken van tijd laat elk voorwerp een 3 dimensionale ruimte achter in de tijd. Ik begrijp dat dit niet direct te vatten is, maar probeer je in te denken dat de richting van verleden in alle richtingen tegenlijk gaat. Een lichtstraal gaat immers nooit richting toekomst, maar wijst altijd in de richting van verleden tijd.
dat blijktquote:Op maandag 14 februari 2005 21:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik begrijp relativiteit juist heel goed.
Die echter totaal geen natuurkundige gronden heeftquote:Daarom ben ik wel in staat om te begrijpen dat je een theorie ook kunt omdraaien waardoor er een theorie ontstaat dat jij met lichtsnelheid beweegt.
Datgene dat de observatie maakt.quote:Als je zegt dat licht met 300.000km/sec gaat, over wie z'n seconde praat je dan?
Tsja wat kan ik hier nou verder nog over zeggen behalve dat je eerste zin toch niet echt kloptquote:Jij bent dan toch een seconde ouder geworden. Wanneer er voor een lichtfoton een seconde voorbij is gegaan, dan bestaat wij al lang niet meer. Je zou dus kunnen zeggen dat t.o.v het licht onze secondes heel snel gaan. En dit is bewezen, bij beweging ging de tijd van de persoon die bewoog langzamer. En als de klok langzamer loopt, dan loop jij ook langzamer.
Kom op man, er worden genoeg valide argumenten gegeven maar daar reageer je alleen maar op met "ze begrijpen me niet boehoehoehoe". Wetenschap is niet het verzinnen van romantisch aantrekkelijk klinkende theorietjes, een theorie moet ook voorspellende waarde hebben, en de voorspellingen die die theorie doet moeten overeenstemmen met de werkelijkheid. Zo niet dan is die hele theorie waardeloos en nietszeggend. Zeker als je met (zwak beredeneerde) ideeen komt die de hele relativiteitstheorie op losse schroeven zetten, dan wordt er *OP ZIJN MINST* verwacht dat je weet wat die relativiteitstheorie inhoudt. En dat blijkt al te hoog gegrepen voor jou. Dus tabee.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:23 schreef rudeonline het volgende:
't is inderdaad jammer dat men geen zienswijze uit mijn openingspost probeert te weerleggen met degelijke argumenten. Ik probeer een bepaalde denkwijze over te brengen en had gehoopt dat jullie met een eigen visie zouden komen waardoor er wederzijds misschien wat meer begrip zou ontstaan.
En idd, dit gaat weer over de relativiteit. Ik vraag me ernstig af hoe zinnig dit topic dan nog is, want we hebben het hier al veel vaker over gehad. Ik vraag je hier antwoord op mijn vragen te geven. Als dit weer zo doorgaat als de vorige keer, dan zie ik er niet veel heil in.quote:Maar ik vraag me eigenlijk af: jij claimt dat de concepten ruimte en tijd verkeerd worden opgevat, terwijl je met de rel.theorie allemaal voorspellingen kunt doen die uitkomen, de theorie nog nooit is weerlegt, en dat na een kleine eeuw. Wanneer noem jij dan een concept kloppend? Als het aan jouw visie voldoet? Of als het overeenkomt met wat je meet, met hoe de schepping in elkaar zit?
Ik denk dat de discussie hier eigenlijk had moeten zijn "hoe stel je zo betrouwbaar concepten op die je waarneemt in de natuur?" Want jij vindt je eigen ideeen klaarblijkelijk briljant, en alles wat dat tegenspreekt klopt niet. Maar als ik je vraag hoe het overeenkomt met de natuur, kun je me geen antwoord geven. Zo werkt het toch echt niet; je bent de natuur aan het beschrijven, en niet datgene wat jij denkt dat het moet zijn. Ik denk dat je daar heel erg de mist in gaat, Rude. Dat je verwacht dat de natuur jouw visie volgt. Dan ben je of briljant, of arrogant en onwetend. Welke van de twee dat is, wordt bepaald door metingen.
Kosmologische mens, het blijft verwonderlijk met welk een gemak jij de ene na de andere onthullende zienswijze uit je mouw weet te schudden. De snelheid van opheldering die je hierbij aan de dag legt is soms 'gewoonweg' duizelingwekkend!...quote:Op maandag 14 februari 2005 22:10 schreef rudeonline het volgende:
Omdat wij ons het heelal voorstellen als een oneindig grote ruimte die steeds groter wordt is het heel lastig om je een voorstelling te maken van een andere vorm van het heelal. Daarom denk ik dat je je het heelal het beste kan voorstellen als een tunnel welke steeds langer wordt. De ruimte voor de tunnel bestaat nog niet ( toekomst) de ruimte achter jou is afgelegde tijd. Omdat alles in zijn eigen tijd bestaat zijn er oneindig veel tijdsdimensies en vormt alles een grens tussen verleden en toekomst. Door naar iets toe te bewegen komen die grensen van tijd dichter bij elkaar.
Het belangrijkste wat je je moet proberen voor te stellen is dat jij zelf de grens van het universum bent en dat het heelal groter wordt omdat het heden continue toeneemt. Alle ruimte om ons heen is tijd die geweest is zodat we wel terug kunnen kijken in de tijd maar nooit vooruit kunnen kijken.
Hoezo "wij", jij.quote:Op maandag 14 februari 2005 22:10 schreef rudeonline het volgende:
Omdat wij ons het heelal voorstellen als een oneindig grote ruimte
Iedere waarnemer die je wilt, aangezien de lichtsnelheid voor iedereen constant gaat.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:07 schreef rudeonline het volgende:
Als je zegt dat licht met 300.000km/sec gaat, over wie z'n seconde praat je dan?
Omdat een foton met c beweegt is het geen inertiaalstelsel, dus kun je dat niet op die manier stellen.quote:Wanneer er voor een lichtfoton een seconde voorbij is gegaan,
Fout.quote:Je zou dus kunnen zeggen dat t.o.v het licht onze secondes heel snel gaan. En dit is bewezen, bij beweging ging de tijd van de persoon die bewoog langzamer.
Iedere geldige waarnemer die je wilt, aangezien de lichtsnelheid voor iedereen constant gaat.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:07 schreef rudeonline het volgende:
Als je zegt dat licht met 300.000km/sec gaat, over wie z'n seconde praat je dan?
Omdat een foton met c beweegt is het geen inertiaalstelsel, dus kun je dat niet op die manier stellen.quote:Wanneer er voor een lichtfoton een seconde voorbij is gegaan,
Fout.quote:Je zou dus kunnen zeggen dat t.o.v het licht onze secondes heel snel gaan. En dit is bewezen, bij beweging ging de tijd van de persoon die bewoog langzamer.
En als hij dan ook een lichtsnelheid meet van 300.000km/sec dan gaat licht dus schijnbaar ook langzamer, zijn seconde duurt namelijk voor ons langer.quote:Over iemand die een groot snelheidsverschil ten opzichte van ons heeft, kunnen we zeggen dat zijn tijd voor ons langzamer loopt.
Is aan het begin al grondig gedaan door Alicey.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:23 schreef rudeonline het volgende:
't is inderdaad jammer dat men geen zienswijze uit mijn openingspost probeert te weerleggen met degelijke argumenten. Ik probeer een bepaalde denkwijze over te brengen en had gehoopt dat jullie met een eigen visie zouden komen waardoor er wederzijds misschien wat meer begrip zou ontstaan.
De tijd van een object staat stil voor een waarnemer die een snelheidsverschil van c heeft tenopzichte van dat object. Iets wat in de praktijk niet kan, al kun je er theoretisch wel heel dicht bij komen, d.w.z. een snelheidsverschil van bijna c waardoor je elkaars tijd bijna stil ziet staan.quote:Op zondag 13 februari 2005 15:43 schreef rudeonline het volgende:
Dit staat in wikipedia..
[..]
De tijd staat dus stil bij de lichtsnelheid. Hoe kan iets zonder snelheid ooit stil staan? En waarom staat de tijd stil bij een bepaalde snelheid als tijd niets te doen heeft met snelheid?
Een uur duurt strikt genomen niet korter of langer. Maar inderdaad, onze atomen lijken voor een ander (die snel beweegt t.o.v. ons) langzamer te gaan trillen dan die van hemzelf, dus onze tijd lijkt in zijn ogen langzamer te verlopen dan zijn eigen tijd. En omgekeerd.quote:Op maandag 14 februari 2005 13:19 schreef rudeonline het volgende:
Als een uur langer duurt terwijl het aantal trillingen per uur gelijk blijft. Gaat hij dan niet steeds langzamer trillen t.o.v een uur wat korter duurt?
Wat Haus zegt. Zie hier antwoord op die relativiteitsvraag, laten we ons in dit topic beperken tot Rudiaanse filosofie.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:46 schreef rudeonline het volgende:
En als hij dan ook een lichtsnelheid meet van 300.000km/sec dan gaat licht dus schijnbaar ook langzamer, zijn seconde duurt namelijk voor ons langer.
Het was niet mijn bedoeling om in dit topic overtuigt te raken van de relativiteitstheorie. Het was mijn bedoeling om mijn zienswijze aan jullie duidelijk te maken. En ik begrijp best dat de relativiteitstheorie veel voorspellingen kan doen, maar deze voorspellingen zouden hetzelfde blijven wanneer je op een andere manier tegen de theorie aankijkt. De enige voorspelling die ik kan doen is dat de lichtsnelheid geen snelheidsgrens is, maar juist het tegenovergestelde. Dus voordat je dit topic op slot gooit, probeer gewoon eens mee te gaan in mijn gedachte. Ik vraag me werkelijk af waarom sommige van jullie zo opgefokt doen, is het werkelijk zo vervelend als iemand iets anders denkt als jezelf?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:52 schreef Haushofer het volgende:
Rude, ik zou graag antwoorden op mn vragen willen hebben.
En als dit weer een "probeer Rudeonline te overtuigen dat de rel.theorie juist is"topic wordt, dan sluit ik em. Dat hebben we al veels te vaak geprobeerd hier.
Onze gedachten zijn sneller dan het licht...quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als hij dan ook een lichtsnelheid meet van 300.000km/sec dan gaat licht dus schijnbaar ook langzamer, zijn seconde duurt namelijk voor ons langer.
Dit soort posts horen in Feedback thuis.quote:Op maandag 14 februari 2005 23:15 schreef Schorpioen het volgende:
Gooi er dan een slot op! Gebruik die mod powers dan gewoon!
Die gozer zal toch nooit het licht zien. Het is hier geen "verzin hier met oogkleppen op uw zinloze romantisch aansprekende theorietjes en verval in vervelende herhalingen"-forum!
Nee. Lees het rel.topic nog maar eens door.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het was niet mijn bedoeling om in dit topic overtuigt te raken van de relativiteitstheorie. Het was mijn bedoeling om mijn zienswijze aan jullie duidelijk te maken. En ik begrijp best dat de relativiteitstheorie veel voorspellingen kan doen, maar deze voorspellingen zouden hetzelfde blijven wanneer je op een andere manier tegen de theorie aankijkt.
Waarom wordt zoiets dan niet waargenomen?quote:De enige voorspelling die ik kan doen is dat de lichtsnelheid geen snelheidsgrens is, maar juist het tegenovergestelde.
Het is vrij vervelend als iemand vaak gewoon vragen van anderen negeert en zijn topic bombardeert tot een monoloog. Dat willen we graag voorkomen hier.quote:Dus voordat je dit topic op slot gooit, probeer gewoon eens mee te gaan in mijn gedachte. Ik vraag me werkelijk af waarom sommige van jullie zo opgefokt doen, is het werkelijk zo vervelend als iemand iets anders denkt als jezelf?
Volgens de huidige theorie zou de ruimte krom kunnen zijn en worden lengtes korter. Dan is mijn vraag, passen we de wiskunde dan aan aan de werkelijkheid, of zit de werkelijkheid misschien iets anders in elkaar? Want ik heb een lengte nooit spontaan korter zien worden.quote:Maar ik vraag me eigenlijk af: jij claimt dat de concepten ruimte en tijd verkeerd worden opgevat, terwijl je met de rel.theorie allemaal voorspellingen kunt doen die uitkomen, de theorie nog nooit is weerlegt, en dat na een kleine eeuw. Wanneer noem jij dan een concept kloppend? Als het aan jouw visie voldoet? Of als het overeenkomt met wat je meet, met hoe de schepping in elkaar zit?
En geef mij eens antwoordt op mijn vraag, snap je bovengenoemd stukje?quote:Waar mijn principe vanuit gaat is dat je zelf het tijdstip 0 bent. Tijdstip 0 is jou bewustzijn. Neem nu even als voorbeeld een lichtsnelheid van 10m/sec. In de loop van het verhaal zal duidelijk worden dat deze snelheid eigenlijk de snelheid van tijd is. Jij bevindt je op een bepaalt punt en 10 meter van jou vandaan staat een lantaarnpaal. Wanneer de lichtsnelheid nu 10m/sec is zou je kunnen zeggen dat de minimale tijd tussen jou en de lantaarn 1sec is. De lichtsnelheid is immers de maximale snelheid.
Nu moet je je voorstellen dat jij je op tijdstip 0 bevindt, en de lantaarn zich op tijdstip 1. t.o.v jou staat de lantaarn eigenlijk in de toekomst, waarbij de minimaal benodigde tijd om daar naar toe te gaan 1 sec is. Wanneer de lantaarn aan gaat, dan duurt het voor jou 1 sec om van tijdstip 0 naar tijdstip 1 te reizen. Hierdoor zie jij het licht pas na 1 sec aangaan. Nu bevindt jij je op tijdstip 1 en de lantaarn zich op tijdstip 2. Ook nu zul je pas wanneer jij van tijdstip 1 naar tijdstip 2 bent gegaan daadwerkelijk het licht waarnemen van tijdstip 2.
Hey Rude, wat je dus probeert uit te leggen aan de hand van bovenstaande samenvatting is dat het licht zich gedraagt als geluid, en tijd nodig heeft om informatie over de staat van het aan/uit zijn van de lantaarnpaal door te geven naar jou. Het is inderdaad correct om aan te nemen, dat het licht pas na (lichtsnelheid/afstand) bij jou aankomt, aangezien het licht een beperkte snelheid heeft, net als geluid.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het was niet mijn bedoeling om in dit topic overtuigt te raken van de relativiteitstheorie. Het was mijn bedoeling om mijn zienswijze aan jullie duidelijk te maken. En ik begrijp best dat de relativiteitstheorie veel voorspellingen kan doen, maar deze voorspellingen zouden hetzelfde blijven wanneer je op een andere manier tegen de theorie aankijkt. De enige voorspelling die ik kan doen is dat de lichtsnelheid geen snelheidsgrens is, maar juist het tegenovergestelde.
<...>
Waar mijn principe vanuit gaat is dat je zelf het tijdstip 0 bent. Tijdstip 0 is jou bewustzijn. Neem nu even als voorbeeld een lichtsnelheid van 10m/sec. In de loop van het verhaal zal duidelijk worden dat deze snelheid eigenlijk de snelheid van tijd is. Jij bevindt je op een bepaalt punt en 10 meter van jou vandaan staat een lantaarnpaal. Wanneer de lichtsnelheid nu 10m/sec is zou je kunnen zeggen dat de minimale tijd tussen jou en de lantaarn 1sec is. De lichtsnelheid is immers de maximale snelheid.
Nu moet je je voorstellen dat jij je op tijdstip 0 bevindt, en de lantaarn zich op tijdstip 1. t.o.v jou staat de lantaarn eigenlijk in de toekomst, waarbij de minimaal benodigde tijd om daar naar toe te gaan 1 sec is. Wanneer de lantaarn aan gaat, dan duurt het voor jou 1 sec om van tijdstip 0 naar tijdstip 1 te reizen. Hierdoor zie jij het licht pas na 1 sec aangaan. Nu bevindt jij je op tijdstip 1 en de lantaarn zich op tijdstip 2. Ook nu zul je pas wanneer jij van tijdstip 1 naar tijdstip 2 bent gegaan daadwerkelijk het licht waarnemen van tijdstip 2.
Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is en ook eventuele vragen heeft beantwoord.
Relativiteit, zie hier voor antwoord.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:15 schreef rudeonline het volgende:
Volgens de huidige theorie zou de ruimte krom kunnen zijn en worden lengtes korter. Dan is mijn vraag, passen we de wiskunde dan aan aan de werkelijkheid, of zit de werkelijkheid misschien iets anders in elkaar? Want ik heb een lengte nooit spontaan korter zien worden.
En dat wordt ook voorspeld door de rel.theorie: voor lage snelheden zijn die effecten erg klein. Voor hoge snelheden wordt het echter weldegelijk waargenomen ! Bijvoorbeeld in het Cern in Zwitserland, daar is een deeltjesversneller waarmee ze deeltjes op elkaar laten knallen met zeer hoge snelheid. Dat doen ze met behulp van magneten, die volgens de speciale relativiteit zijn ingesteld. Zou de theorie niet kloppen, dan zouden ze ook nooit die deeltjes in goede banen kunnen leiden.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:15 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Volgens de huidige theorie zou de ruimte krom kunnen zijn en worden lengtes korter. Dan is mijn vraag, passen we de wiskunde dan aan aan de werkelijkheid, of zit de werkelijkheid misschien iets anders in elkaar? Want ik heb een lengte nooit spontaan korter zien worden.
Ja, dat heb je me al vaker uitgelegt.quote:En geef mij eens antwoordt op mijn vraag, snap je bovengenoemd stukje?
Mja, je haalt nu 2 dingen doormekaar. Als jij tijd ervaart als gaande langzamer, dan is dat psychisch. Niet fysisch. Zo'n tijdsduur kun je gewoon meten met bijvoorbeeld, zoals je zelf al zei, een cesiumklok. Ons uitgangspunt van tijd is dan ook zeker niet ons bewustzijn van tijd, maar een bepaald proces wat je kunt meten. En waarvan je uitgaat dat dat overal geldt. Anders is het vrij zinloos om wetten op te stellen , natuurlijk.quote:Het komt er eigenlijk op neer dat tijd niet benaderd kan worden door een reële wetgeving en logica die geld voor reële dimensies. We kunnen wel stellen dat een geobserveerd proces een duur had die gelijk staat aan een x-aantal trillingen van een cesium atoom, maar dit zegt nog niets over de duur zoals deze wordt geobserveerd binnen het bewustzijn van de observator. We kennen allemaal wel het moment dat we geconfronteerd worden met de situatie dat de tijd sneller of langzamer is verlopen dan als in de werkelijkheid(=aantal trillingen Cesium) heeft plaatsgevonden. Nu wordt dan altijd de vinger gewezen naar ons bewustzijn die verantwoordelijk is voor deze afwijking, maar laten we niet vergeten dat juist deze periode zoals ons bewustzijn tijd interpreterend, de uitgang was voor de definitie voor tijd. Het kan dus ook zijn dat de relatie tussen de frequentie cesium en tijd helemaal niet universeel aan te nemen is en alleen maar geld onder bepaalde condities.
Maar wat jij in je vorige post stelde was dat we meten naar de psychische tijd. En dat is niet zo. Dat de fysische tijd niet absoluut is, is bekend, maar doet niks af aan het feit dat dat wel is waar je aan meet.quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:05 schreef Tarquin het volgende:
Dat is ook precies waarop ik wilde aansturen, er zijn namelijk twee begrippen waar tijd in beschreven kan worden, een psychische en een fysische. In de toegepaste wetenschappen wordt altijd gebruik gemaakt van de fysische omdat deze constant is ten opzichte van de waarnemingen, mits deze binnen een beperkt domein plaats vinden. We weten dat tijd beinvloed wordt door de gravitatiekrachten waarbinnen deze tijd gemeten wordt.
De rudiaanse zienswijze doet voorspellingen die niet overeenkomen met wat we waarnemen, en is alleen daarom al fout. Ik wil zeker niet beweren dat de huidige wetenschap de waarheid in pacht heeft, maar zij kan in ieder geval enkele goede voorspellingen doen.quote:We mogen wetenschap nog niet absoluut stellen, er zijn nog steeds zoveel onbekende factoren binnen onze huidige waarnemingen, dat het uiteindelijke antwoord zich wel eens dicht bij de rudiaanse zienswijze, of misschien nog wel vele malen onvoorstelbaarder bevind.
Wie zegt dat?quote:Je kunt ook beter zeggen dat je filosoof bent, dan dat je er eerlijk voor uitkomt dat je theorische natuurkundige bent, want dan word je door niemand meer serieus genomen![]()
Tja, dat is toch 1 van de grondbeginselen van de wetenschap: de natuurwetten zijn overal in het universum hetzelfde. Misschien dat constantes wegens tijdsafhankelijkheid anders zijn, maarquote:Op woensdag 16 februari 2005 09:05 schreef Tarquin het volgende:
[quote]
Dit is niet het geval als we dezelfde wetten hanteren voor een domein als het universum waarin we te maken hebben met enorme afstanden en factoren die (nu nog) niet meetbaar zijn. De relatieve fouten die in een micro-domein verwaarloosbaar waren, kunnen van onoverzichtelijke proporties worden in een macro-systeem als het universum.
Wetenschap is nooit absoluut. Tenminste, idealistisch gezien.quote:We mogen wetenschap nog niet absoluut stellen, er zijn nog steeds zoveel onbekende factoren binnen onze huidige waarnemingen, dat het uiteindelijke antwoord zich wel eens dicht bij de rudiaanse zienswijze, of misschien nog wel vele malen onvoorstelbaarder bevind.
Hier doe je precies hetzelfde als wat Rude doet: je gebruikt een wetenschappelijke term voor andere doeleinden. Tijd is fysisch gezien gewoon 1 dimensie. Een emotie kun je nou eenmaal niet zo snel in een model stoppenquote:Persoonlijk zie ik tijd ook als een emotie en niet een reele dimensie, maar dat even terzijde.
Euj....die ontging mij even.quote:Je kunt ook beter zeggen dat je filosoof bent, dan dat je er eerlijk voor uitkomt dat je theorische natuurkundige bent, want dan word je door niemand meer serieus genomen![]()
Lijkt me bepaald niet nodig. Zelfs al zou een nieuwe theorie niet kloppen, dan nog neemt dat niet weg dat er tot dusver veel theorien zijn geweest die voor hun deelgebied prima klopten. De wetten van Newton en Einstein worden niet plots waardeloos als zou blijken dat een nieuwe theorie hen corrigeert, wel?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:18 schreef Tarquin het volgende:
Ik kan deze angst zelf heel goed begrijpen en het zou voor mij ook een domper worden, wetende dat ik vijf jaar voor niets mij een studie technische scheikunde zou hebben opgedrongen.
Dat is mi. een non-sequitur. Hoe meer vragen, hoe meer rude gelijk heeft? Snap ik nietquote:In al die jaren van studie ben ik tot 1 zekerheid gekomen: Hoe dieper je in de wetenschappelijke materie komt, des te uitzichtloser wordt de kans op een antwoord die niet meerdere vraagtekens opwerpt. Het zou mij helemaal niet verbazen als het uiteindelijke model die van rude blijkt te zijn.
En niemand die op het idee komt dat de omtreksnelheid 1 km boven de aarde groter is als op zeeniveau. Waarom zou die klok toch voor gaan lopen?quote:Zo zal de gemeten tijd op 1 km boven de aardoppervlakte naar verloop van tijd voor zijn gaan lopen op de tijd die gemeten wordt aan de aardoppervlakte, met als gevolg dat er niet gesproken kan worden over een constante waarde voor tijd, zelfs niet binnen ons eigen waarnemingsdomein. Echter is deze afwijking verwaarloosbaar zolang we ons bezig houden met meetwaarden die ver van de maximum grenswaarden liggen.
Goeie vraag. Nou nog een goed antwoord.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:05 schreef rudeonline het volgende:
En niemand die op het idee komt dat de omtreksnelheid 1 km boven de aarde groter is als op zeeniveau. Waarom zou die klok toch voor gaan lopen?
Dat ziet niemand over het hoofd.quote:Hoe kan men toch over het hoofd zien dat tijd alles te maken heeft met afgelegde weg.
Die laatste zin kan ik niet begrijpen, van iemand die 5 jaar technische scheikunde heeft gedaan. Omdat je model specifieker wordt, zouden er meer vraagtekens komen, en daardoor zou een idee als dat van Rude uitkomst bieden?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:18 schreef Tarquin het volgende:
Het is wel duidelijk dat ik op dezelfde kritiek stuit als waarop rude in zijn artikelen stuit en niet geheel onverwachts moet ik bekennen. Het befilosoferen van natuurwetenschappen zorgt altijd voor veel kritiek en dat is ook wel te verwachten, vooral als daardoor de fundementele gedachten achter een wetenschap mee wordt aangevallen. Ik kan deze angst zelf heel goed begrijpen en het zou voor mij ook een domper worden, wetende dat ik vijf jaar voor niets mij een studie technische scheikunde zou hebben opgedrongen. In al die jaren van studie ben ik tot 1 zekerheid gekomen: Hoe dieper je in de wetenschappelijke materie komt, des te uitzichtloser wordt de kans op een antwoord die niet meerdere vraagtekens opwerpt. Het zou mij helemaal niet verbazen als het uiteindelijke model die van rude blijkt te zijn.
Om te beantwoorden hoe klokken worden vertraagd op aarde en er boven, heb je kennis nodig van de algemene relativiteitstheorie Die is anders dan de theorie die jij tegenspreekt. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En niemand die op het idee komt dat de omtreksnelheid 1 km boven de aarde groter is als op zeeniveau. Waarom zou die klok toch voor gaan lopen?
Tijd kun je idd relateren aan afstand. Maar het hoeft niet. In jouw idee is dat wel zo, maar het voegt in mijn ogen niets toe. Dus stel ik ruimte en tijd niet aan elkaar gelijk. Zit ik ook met veel minder vragen.quote:Hoe kan men toch over het hoofd zien dat tijd alles te maken heeft met afgelegde weg.
Hoe lang je stilstaat.quote:Op woensdag 16 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Noem mij eens iets wat tijd weergeeft zonder dat daar beweging aan te pas komt?
Ja, ik snap dat beweging en tijd aan elkaar zijn gerelateerd. Maar daarom zijn ze niet hetzelfde.quote:Op woensdag 16 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Noem mij eens iets wat tijd weergeeft zonder dat daar beweging aan te pas komt?
Zou je trouwens hier ook es inhoudelijk op willen reageren, Rudeonline? Het verwoordt eigenlijk precies wat ik al de hele tijd denk, maar ik kon het lang niet zo mooi onder woorden brengen als peterM. Dit gaat meer over hoe jij tegenover wetenschap staat, en niet inhoudelijk op je theorie. Want dat hebben we nou wel gehad, vind ik. En het is doelloos om inhoudelijk verder te gaan op jouw ideeen, voordat je duidelijk maakt waarom jouw idee van "concepten"beter is dan de gangbare.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 22:38 schreef PeterM het volgende:
PeterM's filosofie over Rude's theorie
De constantheid van de snelheid van licht - ongeacht de snelheid van de waarnemer - en de verschijnselen die verklaard worden door de de algemene en speciale relativiteitstheorie zijn lastig te bevatten omdat het tegen de logica van Newton ingaat. Rude worstelde ook met dit probleem, maar zag opeens het licht: niet het licht beweegt maar alle materie, en tijd is gelijk aan ruimte. Alles wat zo lastig te begrijpen was werd opeens logisch en alles viel op zijn plaats. Hoe mooi kan de wetenschap zijn!
Er zijn wel flink wat onopgeloste zaken zoals verkeerde voorspellingen van gedane experimenten (muonen experiment) het tegenspreken van bestaande wetten (Maxwell) en het onverklaarbaar maken van voorheen verklaarbare waarnemingen (perspectief, de omni-richting van licht, de EM aard van licht, tijd en ruimte die zich aan ons duidelijk anders tonen) maar dat komt enerzijds omdat we de zaken anders moeten zien en anderzijds omdat Rude niet zo goed is in wiskunde. Zou Rude wel goed zijn in wiskunde dan zouden deze problemen ongetwijfeld simpel op te lossen zijn.
Het vertrouwen in deze zienswijze is zelfs zo groot dat we kunnen spreken van een dogmatisch model. Bewijst een experiment dat de theorie niet klopt? Dan zal het experiment fout zijn, is er een onbekende 'correctiefactor' of onze waarneming speelt een spel met ons. Bewijst een wiskundige afleiding dat de theorie in tegenspraak is? Dan komt dat omdat de gebruikte wiskunde niet uitgerust is om de theorie voldoende nauwkeurig te beschrijven. Is onze waarneming in conflict met de theorie? Dan kunnen we niet anders dan concluderen dat onze waarneming onbetrouwbaar is, of dat we het 'anders' moeten zien. Dingen zijn immers niet altijd wat ze lijken.
Zoals een religieus persoon geen aardse of wetenschappelijke bewijzen nodig heeft om te 'weten' dat zijn of haar god bestaat zo heeft Rude geen wetenschappelijk bewijs nodig om te 'weten' dat zijn theorie De Waarheid is.
Waar de normale wetenschap uitgaat van axioma's die volgen uit de voorspelbaarheid van waarnemingen is bij Rude de theorie zelf het axioma. De waarneming is ondergeschikt aan de theorie. Maar een theorie is per definitie een wetenschappelijk model waarmee waarnemingen worden beschreven; Rude's theorie is dus geen theorie, maar een dogmatisch beeld van De Waarheid waaraan het verboden is te twijfelen.
De wetenschap wil voorspellingen kunnen doen van waarnemingen. De wetenschap zal daartoe steeds het te onderzoeken gebied afbakenen om onbekende invloeden buiten beschouwing te houden. Dit afbakenen is wat wetenschap onderscheid van de dogmatiek van religies en Rude-theorieën; het is niet op zoek naar de waarheid, maar naar de werkelijkheid.
En daarom is de wetenschap dus eigenlijk een beetje blind..quote:De wetenschap wil voorspellingen kunnen doen van waarnemingen. De wetenschap zal daartoe steeds het te onderzoeken gebied afbakenen om onbekende invloeden buiten beschouwing te houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |