abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 februari 2005 @ 13:33:26 #51
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25039409
gaat er weer subtiel aan toe....
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 11 februari 2005 @ 14:17:27 #52
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25040138
begrijp ik het nou goed en wil je het niet-bestaan van abraham, isaac en ismael 'bewijzen' door te opperen dat adam en eva niet hebben bestaan? of wat?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:03:45 #53
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_25046908
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:14 schreef het_fokschaap het volgende:

[W,F&L.]

welke wetenschap wil je gebruiken om dit te bewijzen ?
Zoals Lupo zei"is het onmogelijk om te bewijzen dat iets of iemand niet bestaan heeft. Dat is volgens mij gewoon wetenschap. Terwijl veel gelovigen menen dat wij met bewijzen moeten komen dat God enzo niet bestaat.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:06:17 #54
60090 Akkersloot
pi_25046947
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:17 schreef DionysuZ het volgende:
begrijp ik het nou goed en wil je het niet-bestaan van abraham, isaac en ismael 'bewijzen' door te opperen dat adam en eva niet hebben bestaan? of wat?
Ja. Omdat we Abraham, Isaac en Ismael immers uit het zelfde bijbelboek kennen als waaruit wij andere fictieve personen (Adam, Eva, Noach) kennen.

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_25047060
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja. Omdat we Abraham, Isaac en Ismael immers uit het zelfde bijbelboek kennen als waaruit wij andere fictieve personen (Adam, Eva, Noach) kennen.

Logischerwijs heb je daar niets aan. Wanneer Adam en Eva niet bestaan, zegt dat niets over Abraham en Isaac.
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2005 @ 21:22:28 #56
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25047240
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

In de bijbel worden ook personen genoemd die wel echt bestaan hebben. Moet je daar dan uit concluderen dat Adam en Eva inclusief pratende slang en magische boom ook echt hebben bestaan?

Dat is namelijk dezelfde redenatie.

Zoals al gezegd is kun je een 'negatief' niet bewijzen. Het is onmogelijk te bewijzen dat de aartsvaders (Abraham, Izaak etc) niet bestaan hebben. Je kunt alleen onderzoek doen en dan voor jezelf de conclusie trekken of je de verhalen uit de bijbel wel of niet als geschiedenis moet zien. En welke conclusie je ook trekt, sommige zullen het met je eens zijn en anderen zullen hevig protesteren. Hoewel wat betreft de bijbel bestaat er redelijk consensus dat het meer fictie dan feit is. Het zijn voornamelijk gelovigen die menen dat het een geschiedenisboek is.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:27:02 #57
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_25047331
helaas is genisis niet oorsponkelijk door 1 persoon geschreven
verklaart direct al de 2 verschillende scheppingsverhalen.
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2005 @ 21:37:02 #58
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25047530
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:27 schreef Boomstam het volgende:
Dat geldt voor de hele bijbel. Het is een ratjetoe van verschillende verhalen, bijeengeraapte en gemisinterpreteerde geschriften, gerecycelde mythen en vertellingen en dat ook nog eens tig keer herschreven en herverteld.

Heb je vroeger wel eens dat spelletje gedaan waar je met een groep een klein verhaaltje steeds door moet fluisteren?
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:51:42 #59
60090 Akkersloot
pi_25047853
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:27 schreef Boomstam het volgende:
Oh is dat een bewijs dat het door meer dan één persoon is geschreven ? Misschien heeft de ene schrijver er zo lang over gedaan dat hij de draad was kwijt geraakt.

Of zag hij het belang van de details niet in. Zoals het "feit" dat Abel (of wie was de moordenaar) naar een "ander volk werd verbannen". Nu nog merken christenen het belang van "naar een ander volk verbannen" nog niet op. Namelijk dat er naast Adam en Eva ineens ook andere mensen, maar dan zo maar uit het niets te voorschijn zijn gekomen. Christenen laten zich immers gewoon zeggen dat volgens hen de mensen afstamt van incest. Christenen zeggen niet "maar er was ook een ander volk" terwijl dat letterlijk in dat verhaaltje staat.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:53:28 #60
60090 Akkersloot
pi_25047889
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:37 schreef NorthernStar het volgende:
gemisinterpreteerde geschriften, gerecycelde mythen en vertellingen en dat ook nog eens tig keer herschreven en herverteld.
Nou en. Het blijft een verhaal.
pi_25047907
Gaat dit nog ergens heen, of blijft dit een cursus statements maken zonder gehinderd te worden door logica?
pi_25047918
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zoals Lupo zei"is het onmogelijk om te bewijzen dat iets of iemand niet bestaan heeft. Dat is volgens mij gewoon wetenschap. Terwijl veel gelovigen menen dat wij met bewijzen moeten komen dat God enzo niet bestaat.
Tja, dat is idd een hele flauwe drogreden, om te bewijzen dat God niet bestaat. Maar God vang je ook niet via logisch redeneren.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:58:03 #63
60090 Akkersloot
pi_25047971
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:22 schreef NorthernStar het volgende:
In de bijbel worden ook personen genoemd die wel echt bestaan hebben. Moet je daar dan uit concluderen dat Adam en Eva inclusief pratende slang en magische boom ook echt hebben bestaan?
Ik heb het dan ook slechts over het bijbelboek Genesis. Gezien in dat sprookjesboek sprookjes figuren als Adam, Eva, Kain, Abel en Noach voorkomen, lijkt het mij logisch om andere daar in genoemde personen, zoals Abraham, Isaac en Ismael, voor sprookjesfiguren aan te nemen.
quote:
Zoals al gezegd is kun je een 'negatief' niet bewijzen. Het is onmogelijk te bewijzen dat de aartsvaders (Abraham, Izaak etc) niet bestaan hebben.
Misschien zelfs wel middels de Genetica.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 22:02:41 #64
60090 Akkersloot
pi_25048068
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:54 schreef Haushofer het volgende:

[gelovigen:"Je moet maar bewijzen dat God niet bestaat"]

Tja, dat is idd een hele flauwe drogreden, om te bewijzen dat God niet bestaat. Maar God vang je ook niet via logisch redeneren.
Het heeft ook te maken met het omdraaien van de bewijslast. Niet wij moeten bewijzen dat God niet bestaat, maar degenen die God verzonnen hebben moeten maar met bewijs komen.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 22:04:54 #65
60090 Akkersloot
pi_25048115
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:54 schreef Alicey het volgende:
Gaat dit nog ergens heen, of blijft dit een cursus statements maken zonder gehinderd te worden door logica?
Ja een aanval op het fundament (de fictieve persoon Abraham is immers zeer belangrijk in de islam en voor islamofiele christenen) van de islam ligt bij sommige mods en admins zeer zwaar.

Toelichting op islamofiele christenen. Hoe vaak wordt niet ter verdediging van de islam beweert dat de islam de zelfde heilige figuren kent als het christendom (Jezus en Abraham) alsof vooral die laatste persoon echt bestaan heeft (men zegt immers niet "de islam vereert toch ook Jezus en Abraham en Adam" , aangezien iedereen wel weet dat je het werkelijk bestaan hebben van Adam níet als een argument kan verkopen

[ Bericht 30% gewijzigd door Akkersloot op 11-02-2005 22:10:23 ]
pi_25048648
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 22:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het heeft ook te maken met het omdraaien van de bewijslast. Niet wij moeten bewijzen dat God niet bestaat, maar degenen die God verzonnen hebben moeten maar met bewijs komen.
Nee, daar draait het in een geloof toch niet om?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 00:00:39 #67
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25049366
Akkersloot: waar ik een probleem mee heb is dat je er al zo stellig vanuit gaat dat ze niet bestaan hebben. "fictief persoon" dit, "sprookjes figuur" dat. Alsof het al bewezen is.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 12 februari 2005 @ 02:15:20 #68
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_25051599
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat geldt voor de hele bijbel. Het is een ratjetoe van verschillende verhalen, bijeengeraapte en gemisinterpreteerde geschriften, gerecycelde mythen en vertellingen en dat ook nog eens tig keer herschreven en herverteld.

Heb je vroeger wel eens dat spelletje gedaan waar je met een groep een klein verhaaltje steeds door moet fluisteren?
Kom je er achter dat het verschillende verhalen zijn joh?
Ik denk trouwens niet dat het spelletje van vroeger toen ik 7 was te vergelijken is met het doorvertellen van deze verhalen.
Het komt meer in de buurt van de verhalen van me oma die ik elke keer hoor als ik langskom.
en natuurlijk hadden ze vroeger ook niet zoveel nutteloze info in hun hoofd verkregen door i-net en tv. Ook de kern blijft altijd wel hangen in de verhalen, dus of er ooit een man genaamd abram is geweest die van ur naar palastina heeft gereist hoeft niet waar te zijn, maar lijkt mij wel aanemelijk.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 05:54:44 #69
60090 Akkersloot
pi_25052589
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Nee, daar draait het in een geloof toch niet om?
Christendom en islam zijn dan ook geen geloof maar een doctrine.
pi_25052680
Er bestaan ook heel veel verhalen over elfjes, kabouters en geesten. Er zijn veel mensen die ze geloven. Maar niemand vindt het vreemd als je over zulk soort dingen sceptisch bent. Maar over sprookjes in een 'Heilig Boek' mag je niet sceptisch zijn.
pi_25052682
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 05:54 schreef Akkersloot het volgende:
Christendom en islam zijn dan ook geen geloof maar een doctrine.
Ernstig mee eensch.
pi_25052764
Ik geloof wel dat ze bestaan hebben, maar zoals bij het nieuwe testament zal er wel veel bij verzonnen zijn door de jaren, eeuwen en milleniums.
pi_25053037
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 22:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja een aanval op het fundament (de fictieve persoon Abraham is immers zeer belangrijk in de islam en voor islamofiele christenen) van de islam ligt bij sommige mods en admins zeer zwaar.
Je weet dat dit er niets mee te maken heeft, maargoed - Als je graag slachtoffertje speelt mag dat.
quote:
Toelichting op islamofiele christenen. Hoe vaak wordt niet ter verdediging van de islam beweert dat de islam de zelfde heilige figuren kent als het christendom (Jezus en Abraham) alsof vooral die laatste persoon echt bestaan heeft (men zegt immers niet "de islam vereert toch ook Jezus en Abraham en Adam" , aangezien iedereen wel weet dat je het werkelijk bestaan hebben van Adam níet als een argument kan verkopen
Het lijkt mij niet te bewijzen of te ontkrachten, hooguit zou je met filosofische of levensbeschouwelijke argumenten een stelling kunnen innemen. Wat ik echter jammer vind is dat er "logica" wordt gebruikt die zo krom is als een hoepel.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 16:29:13 #75
60090 Akkersloot
pi_25058129
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 13:03 schreef Haushofer het volgende:
Komt er ook nog inhoud?
Komt er nog inhoud ? Zo wat iedereen gaat er gewoon van uit dat Abraham, Isaac en Ismael hebben bestaan. Over het Israelisch-Palestijns conflikt worden Isaac en Ismaël zelfs ook aangevoerd, als of ze echt bestaan hebben.

Een duidelijk argument heb ik aangevoerd dat christelijke islamofielen hun islamofilie onderbouwen met "islam vereren ook Jezus en Abraham". Waar blijft in dat argument Adam ? Precies. Omdat ze er van uit gaan dat iedereen blindelings vanuit gaat dat Abraham wél bestaan zou hebben.

Verder is het gewoon interessant om te weten wat voor een belangrijke rol de fictieve persoon Abraham speelt in het sprookje van de islam: "Aardsvader van de joden en de arabieren", "bouwer van de ka'aba (het heiligdom dat de "profeet" Mohammed gejat heeft van pré-islamitische polytheistische Arabieren en gewijd was aan Hulal, de maangod (zie de overéénkomsten met de door hem gestichte godsdienst, alleen daar zou je al een heel topic aan kunnen wijden), viering van het offerfeest als "herdenking" dat Abraham als trouw aan God zijn zoon wou offeren (alsof hedendaagse mensen ook in contact staan met God ).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')