Van
www.ad.nl------------------------
De andere 'sport-prins' van Oranje
Door Hans Klippus
Nederland heeft nóg een 'sportprins'. Willem-Alexander is lid van het IOC, zijn neef Pieter-Christiaan zet zich als ambassadeur van Laureus Benelux in voor sporters en voor sport als sociaal hulpmiddel.
Hij moest er zelf om lachen. Prins Pieter-Christiaan werd de afgelopen dagen in Estoril bij de bijeenkomsten rond de uitreiking van de 'sport-Oscars' wel eens spontaan weggeduwd door een overijverige fotograaf of cameraman die een van de sportsterren in beeld wilde hebben. ,,Mij kennen ze hier niet'', besefte de prins. ,,Dan zag je ze op hun lijstje kijken: wie is dat nou?''
De zoon van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven vond het allemaal wel best zo. ,,De rode loper is niet echt iets voor mij.''
Hij benadrukt ook dat hij niet de blikvanger of het gezicht van Laureus Benelux wil zijn. Pieter-Christiaan is ambassadeur van de organisatie. ,,Ik help, ik faciliteer, ik geef soms een duwtje in de rug'', verduidelijkt hij. ,,Een prachtige hobby.''
Pieter-Christiaan voelt zich thuis bij Laureus dat én sporters van over de hele wereld bijeen wil brengen én via sportprojecten vooral de jeugd wil helpen. ,,We zijn speels begonnen'', vertelt de prins. ,,Ik liep marathons voor het goede doel en toen kwam Laureus. De boodschap van de organisatie spreekt me aan. Ik ben graag onder de sporters, ik ben zelf een fanatiek sporter. Ik weet dat je door te sporten beter in je vel zit.
,,Ik zeg niet dat we in Nederland met de sport alle problemen kunnen oplossen, maar we kunnen wel veel doen op gebied van integratie, van normen en waarden.'' Dus zullen er projecten worden opgestart. ,,We zijn er geen voorstander van om simpel onze hand op te houden bij het bedrijfsleven. Dat werkt niet. Daarom proberen we bedrijven aan specifieke projecten te koppelen.'' Eerst willen Pieter-Christiaan en Nick Kouwenhoven, directeur van Laureus Benelux, drie nieuwe ambassadeurs aanstellen. Dat moeten aansprekende namen uit de sport zijn. ,,Het is belangrijk mensen te vinden die om de goede reden dit willen doen. Omdat ze van sport houden en omdat ze mensen willen helpen.'' Naast hemzelf zijn oud-wielrenster Leontien van Moorsel en rolstoeltennisster Esther Vergeer al ambassadeur.
De prins wil niet ontkennen dat zijn afkomst makkelijk kan zijn om ergens binnen te komen. ,,Maar uiteindelijk word je beoordeeld op je daden. Deuren gaan misschien open, maar sluiten ook weer meteen. Je krijgt meestal maar één kans om je boodschap te vertellen. Ik denk dat ik juist extra moet oppassen, want als ik geen goed verhaal heb, wordt het meteen tegen me gebruikt.''
De prins is in elk geval fanatiek. In Estoril ging hij recht op zijn doel af en sprak voormalig topatleet Edwin Moses aan over de wenselijkheid van een Nederlander als lid van de Laureus Academy. Die ontbreekt nu nog onder de 41 oude sportsterren. Voorzitter Moses zegde toe spoedig een Nederlander te zullen voordragen.
Een naam wilde de Amerikaan nog niet noemen, maar Johan Cruijff lijkt, als hij interesse heeft, de meest geschikte coryfee om zich tussen de McEnroes, de Jordans en Beckenbauers te nestelen.
Dat Cruijff een eigen foundation heeft, hoeft geen probleem te zijn. Integendeel, Pieter-Christiaan en Kouwenhoven zijn voor nauwe samenwerking met andere organisaties die dezelfde doelen nastreven als Laureus. ,,Waarom zou je langs elkaar heen werken? De boodschap is dezelfde.''