quote:Bij de PvdA eindigt de kandidaatstelling vandaag. Ook deze partij heeft strenge criteria over regiospreiding, sekse en etniciteit. De oudgedienden Klaas de Vries, Ella Kalsbeek en Saskia Noorman hebben aangegeven te willen vertrekken. Daardoor blijft alleen vice-fractievoorzitter Sharon Dijksma over van de lichting 1994. Fractieleider Wouter Bos heeft een grote stem in de kandidatenlijst. Leden moeten kiezen of ze kamerlid willen worden of minister. Als ze minister willen worden in een kabinet-Bos komen ze niet op de kamerlijst.
Bos heeft inmiddels aan alle fractieleden gemeld met wie hij wel en niet wil doorgaan na de verkiezingen. Bos wil vernieuwing, omdat de huidige fractie in 2002 door toenmalig lijsttrekker Melkert is samengesteld. Bij de koers die Bos voorstaat, horen ook nieuwe gezichten. De Utrechtse ex-wethouder Spekman is gegarandeerd van een plek op de lijst. Dat geldt ook voor de oprichtster van de alternatieve jongerenvakbond Mei Li Vos, die overigens ook door de VVD en D66 was benaderd.
http://www.trouw.nl/dever(...)lang_niet_klaar_voor

zo lijkt wel wel als je het stukje leest. Lijkt wel meer een dictator dan een democraat. Zou dat een links trekje zijn?quote:Op dinsdag 11 juli 2006 17:35 schreef Chewie het volgende:
Wat voor invloed op de kieslijst hebben PvdA leden eigenlijk? Als ik het artikel in Trouw zo lees lijkt het of Wouter Bos bijna alles bepaald.
[..]

die ken ik idd ook. m. heeft de touwtjes heel erg rigide in handen en de regie ookquote:Op dinsdag 11 juli 2006 20:19 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
zo lijkt wel wel als je het stukje leest. Lijkt wel meer een dictator dan een democraat. Zou dat een links trekje zijn?
Kan mij namelijk ook nog een docu herrineren waarin aangetoond werd dan Marijnisen ook vrij dictatorial was

Het verkiezingscongres (afgevaardigden van de afdelingen e.d.) heeft uiteindelijk het laatste woord. Die kan als ze wil de hele lijst op zijn kop zetten, enkel de nummer 1 staat nu vast. Dus komt een kandidaat niet langs de kandidatencommissie, het partijbestuur en Wouter Bos, dan heeft die persoon nog de mogelijkheid zijn/haar kandidatuur aan het congres voor te leggen.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 17:35 schreef Chewie het volgende:
Wat voor invloed op de kieslijst hebben PvdA leden eigenlijk? Als ik het artikel in Trouw zo lees lijkt het of Wouter Bos bijna alles bepaald.
[..]

Thnx, wordt namelijk niet duidelijk uit dit artikel. Vergelijkbaar met wat de VVD nu dus ook doet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 11:00 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het verkiezingscongres (afgevaardigden van de afdelingen e.d.) heeft uiteindelijk het laatste woord. Die kan als ze wil de hele lijst op zijn kop zetten, enkel de nummer 1 staat nu vast. Dus komt een kandidaat niet langs de kandidatencommissie, het partijbestuur en Wouter Bos, dan heeft die persoon nog de mogelijkheid zijn/haar kandidatuur aan het congres voor te leggen.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |