Wat een rare gedachten kronkel van de PvdA zeg, ik dacht dat we in een vrije markt economie leefden. Zoals de coalitie partijen zeggen "Met economische overwegingen moet de overheid zich niet bemoeien."quote:PvdA wil vliegen tegen stuntprijzen aanpakken
DEN HAAG - De overheid moet paal en perk stellen aan kleine luchtvaartmaatschappijen die tegen stuntprijzen vluchten aanbieden. PvdA-Kamerlid Verdaas vindt dat de overheid moet voorkomen dat te veel avonturiers deze markt betreden.
"Daar waar vliegen een meerwaarde heeft, moet je het de ruimte geven. Maar de stuntvliegers mag je het best wat moeilijker maken", zei Verdaas gisteren op Radio 1. Hij zei dat naar aanleiding van de perikelen rond de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Holland Exel van zakenman Erik de Vlieger.
Vliegtuigen als vervoermiddel zijn helemaal ingeburgerd in de ogen van Verdaas. De overheid regelt het vervoer met de auto of trein met heffingen of vervoersconcessies, maar die greep op de luchtvaartsector is veel kleiner. Avonturiers als Dutch Bird en AirHolland konden daardoor eenvoudig hun geluk beproeven. Door bijvoorbeeld eisen aan landingsrechten en jaarrapporten te stellen kan de overheid volgens de PvdA'er ook wat meer in de luchtvaartsector sturen.
VVD-Kamerlid De Krom is geen voorstander van het "kunstmatig" inperken van de prijsvechtersmarkt in de luchtvaartbranche. De Europese Unie stelt "voldoende regels" als eisen op het gebied van solvabiliteit voor een nieuwe vliegmaatschappij. Met het bestaande toezicht via de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) moet het Rijk voorkomen dat "allerlei cowboys op de markt komen". De Krom wil in overleg met staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat bekijken, of dat toezicht de laatste jaren goed is uitgeoefend.
Ook CDA-Kamerlid Haverkamp vindt niet dat het Rijk elke jaarrekening van elke luchtvaartmaatschappij moet controleren. "De taak van de overheid is te voorkomen dat er ongelukken gebeuren omdat ondernemers bijvoorbeeld bezuinigen op het onderhoud van de vliegtuigen. Met economische overwegingen moet de overheid zich niet bemoeien." De CDA'er zou liever zien dat bijvoorbeeld brancheorganisatie ANVR en de Consumentenbond een soort keurmerk voor luchtvaartmaatschappijen ontwikkelen. Consumenten weten dat ze een bepaalde kwaliteit en zekerheid in huis halen, als ze bij een aangesloten maatschappij een vlucht boeken.
Holland Exel maakt deel uit van de HollandAviationGroup. De maatschappij ging de afgelopen week in surseance. Dankzij een miljoeneninjectie van touroperator TUI kan de noodlijdende maatschappij de komende maanden doorvliegen.
(ANP)
Verschenen in SP!TS op maandag 07 februari 2005.
Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt..quote:Op maandag 7 februari 2005 18:39 schreef ondeugend het volgende:
Daar zal de achterban blij mee zijn !
Nemen ze hun kiezers ( de gewone man toch ? ) ook nog even de kans op voordelig vliegen af.
Luister puisterige bordelensluiper, ik zal van mn leven nooit op de PvdA stemmen, en daarbij zal ik ook nooit vliegen ivm vliegangst. Ik weet dus niet wat je lult, maar hou voortaan maar lekker je muil als je de neiging krijgt je vuilbek tegen mij open te trekken.quote:Op maandag 7 februari 2005 18:59 schreef Eightball het volgende:
[quote]Op maandag 7 februari 2005 18:52 schreef HassieBassie het volgende:
Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt..
Ho ho kerel!
Het gros van de passagiers is trailertrash. Ja, jij mag je daar ook onder rekenen!
Wat een beeldend taalgebruik......... zeer origineel scheldwoord trouwens.quote:Op maandag 7 februari 2005 19:14 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Luister puisterige bordelensluiper..............................
Goed plan, laten we Nederland internationaal nu eens echt eens en voor altijd volledig de markt uitprijzen. Kunnen we op termijn dat kloterige Schiphol tenminste sluiten, die 35000 werklozen die daardoor ontstaan kunnen mooi als ambtenaar aan de slag.quote:Op maandag 7 februari 2005 19:39 schreef k_man het volgende:
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine...
Het zou geen slecht idee zijn om op mondiale wijze olie te belasten inderdaad, maar de discussie daarover pas beter in een van de vele andere topics.quote:Op maandag 7 februari 2005 19:39 schreef k_man het volgende:
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine...
Valt tegen de 'vliegmarkt' wordt aan alle kanten beperkt door overheidsinterventies. Niet echt vrij dusquote:Op maandag 7 februari 2005 22:22 schreef bosgorilla het volgende:
Belachelijk plan economisch idee natuurlijk..
Zolang de veiligheid van het materieel en de kwaliteit van de mensen niet ten kosten gaan van de lage prijs, lijkt het me gewoon een klassiek voorbeeld van de vrije markteconomie?
Waarom denken de meeste socialisten altijd zo simpel? Er zijn veel elegantere mogelijkheden om overheidsinterventie uit te oefenen dan subsidies of belastingen. Ik zie bijvoorbeeld meer in het vrij verhandelen van vervuilingsrechten. De overheid kan zo een quotum instellen maar laat de verdeling van dat quotum over aan de markt met tot gevolg er veel sterkere prikkel ontstaat om minder milieubelastend te worden dan met belastingen of subsidies het geval zou zijn.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
ik ben wel van mening dat het vliegen vanuit milieuoogpunt een stuk zwaarder belast mag worden.
Ik zeg niet hoe het belast moet worden. Verhandelbare emissierechten is inderdaad interessant. Maar ook lastig te controleren en handhaven.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 00:40 schreef Steijn het volgende:
[..]
Waarom denken de meeste socialisten altijd zo simpel? Er zijn veel elegantere mogelijkheden om overheidsinterventie uit te oefenen dan subsidies of belastingen. Ik zie bijvoorbeeld meer in het vrij verhandelen van vervuilingsrechten. De overheid kan zo een quotum instellen maar laat de verdeling van dat quotum over aan de markt met tot gevolg er veel sterkere prikkel ontstaat om minder milieubelastend te worden dan met belastingen of subsidies het geval zou zijn.
Hmmm, oke. Ik dacht dat je belastingen bedoelde.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 00:45 schreef du_ke het volgende:
Ik zeg niet hoe het belast moet worden. Verhandelbare emissierechten is inderdaad interessant. Maar ook lastig te controleren en handhaven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |