Een vriendin van mij studeert rechten en daar had ik laatst een discussie mee; haar hoogleraar had beweerd dat, ondanks dat iedereen in Nederland recht heeft op een thuiskopie, het toch illegaal was om bijvoorbeeld te downloaden.
De filmwereld klaagt dat door P2P de verkoop daalt, en hebben pas een nieuw offensief geopend tegen de downloadende "crimineel". Maar wanneer is dat nu precies illegaal.. Want ik heb tenslotte volgens de Nederlandse wet recht op een thuiskopie, óók wanneer ik het origineel niet in mijn bezit heb;
Maar hoe zit dit nu met bijvoorbeeld kopieërbeveiligingen, mag je die nu wel of niet omzeilen / uitschakelen, want tenslotte staan die in de weg van waar jij wettelijk recht op hebt, namelijk die thuiskopie. En stel dat je een film in de bioscoop gezien hebt, is downloaden daarna illegaal, want tenslotte héb je al betaald voor het zien van de film.
Verder is het imo belachelijk dat ze downloaden willen afdoen als stelen, tenslotte is dat niet noodzakelijk waar; als ik nooit van plan zou zijn om een dvd te kopen (omdat ik hem niet goed genoeg vindt, of omdat hij hier niet te koop is bijvoorbeeld) waarom is een kopie dan stelen; tenslotte betaal ik er niet voor en heeft de filmmaatschappij géén verlies, want anders had ik de dvd óók niet gekocht!
Is er hier iemand die mij meer kan vertellen over dit soort dingen? Tenslotte is een stichting als BIG (met boegbeeld petertje r de vriez) een lachtertje; want laat ze maar eens bewijzen wat er illegaal is aan mijn gekopieërde dvd's en mp3's! Kunnen ze simpelweg niet omdat de wet altijd nog boven de regeltjes van de filmmaatschappij staat..
Persoonlijk denk ik dan ook dat dit pure indoctrinatie is, in de zin van "als maar genoeg mensen geloven dat het illegaal is dan werkt wat wij proberen wel".
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-