Dat weet niemand. Als je het woord 'heelal' heel letterlijk neemt, niets. Maar je hebt ook theorieën, zoals de Many Worlds Theory, die stellen dat er zich meerdere heelallen in een soort superheelal bevinden. En dat bij elke 'beslissing' alle mogelijkheden werkelijkheid worden, in verschillende heelallen. Maar dat is offtopic. Bovendien, als zoiets waar zou zijn, zou je je definitie van 'heelal' moeten oprekken naar dat superheelal, en zijn de oude heelallen slechts onderdelen van het nieuw gedefinieerde heelal. En dan ben je weer terug bij af, nl. dat het heelal alles omvat, en daarbuiten 'niks' is.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:37 schreef rudeonline het volgende:
Weten jullie wat zich bevindt voorbij het heelal?
Nergens. 'Morgen' is een begrip dat enkel met tijd te maken heeft, en dus is het zinloos te vragen waar het zich bevindt. Tijd is wat anders dan ruimte.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:40 schreef rudeonline het volgende:
En waar bevindt zich morgen?
quote:Op dinsdag 8 februari 2005 17:09 schreef rudeonline het volgende:
Dacht je nou echt dat het heelal zich liet verklaren d.m.v de wiskunde?
quote:Trek een lijn, en zet daar de tijd in af. Elke seconde is een cm. Hoe snel wordt die lijn langer?
Tja, daarvoor studeer ik natuurkunde. Omdat ik denk, nou ja, ik weet dat het heelal zich laat verklaren dmv wiskunde.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 17:09 schreef rudeonline het volgende:
Dacht je nou echt dat het heelal zich liet verklaren d.m.v de wiskunde?
Trek een lijn, en zet daar de tijd in af. Elke seconde is een cm. Hoe snel wordt die lijn langer?
op zo'n 6 uur van nu. dus als 1 sec gelijk is aan 1 cm ligt morgen op zo'n 216 meter hiervandaanquote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:40 schreef rudeonline het volgende:
En waar bevindt zich morgen?
Nee, die bestaat niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 17:25 schreef rudeonline het volgende:
Als morgen nog niet bestaat. Bestaat de ruimte waar wij ons morgen bevinden dan wel al?
Ja, ik zei toch: hier zou het mooi zijn als je het begrip "ruimte-tijd interval"zou kennen.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
Lees je mijn vraag eigenlijk wel?
Natuurlijk... als ik hier een dag blijf zitten, verstrijkt de tijd maar verander ik niet van positie (tov de aarde dan).quote:Op dinsdag 8 februari 2005 17:25 schreef rudeonline het volgende:
Als morgen nog niet bestaat. Bestaat de ruimte waar wij ons morgen bevinden dan wel al?
Dit ben ik niet met je eens. Tijd en ruimte zijn onafhankelijke dimensies. Als ik op mijn stoel blijfzitten en ik wacht tot morgen, zijn mijn plaatscoordinaten (assenstelsel tov de aarde) niet veranderd, mijn tijdscoordinaat echter wel. De ruimte waarin in morgen zit, is dezelfde als waarin ik nu ben.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:39 schreef rudeonline het volgende:
hierdoor ontstaat nieuwe ruimte
Sure. Als jij nou eens wat tijd neemt en de gevestigde theorieën op je in laat werken (of tot je laat doordringen), in plaats van zoveel moeite te verspillen met loze uitspraken.quote:En dat kost even tijd om dat tot je in te laten werken.
Die vind je hier. Lees maar eens door, en als je vragen hebt horen we het welquote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:49 schreef Dion het volgende:
Ik ga die FAQ van Haushofer maar eens opzoeken...
Ik weet niet hoe zo'n grafiek eruit ziet, maar als de tijd 0 is voor het licht dan zal de tijdlijn waarschijnlijk een nullijn voorstellen.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:46 schreef Haushofer het volgende:
Wat het ruimte-tijd interval is voor een lichtstraal, en hoe die afstand-tijd grafiek eruit zal zien voor een lichtstraal. Daar kom je al een heel end mee.
Daar ga je weer. Een hoop kromme aannames die niet kloppen met wat we waarnemen. Je kan 1000x zeggen dat tijd gelijk aan ruimte is, maar zolang ik ruimte anders waarneem als tijd kun je dat mij niet wijsmaken. Twee dingen die er anders uitzien ZIJN ANDERS. En als ze hetzelfde zijn, dan zijn het nog twee varianten van hetzelfde, dus ANDERS.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:49 schreef rudeonline het volgende:
Alle ruimte om je heen is verleden tijd. Jij bevindt je in het nu en bent zelf de grens tussen verleden en toekomst. Net zoals dat morgen nog niet bestaat is die ruimte er ook nog niet. De grens van het heelal wat wij waarnemen is het verleden en neemt continue toe. Licht blijft achter in het verleden en laat zodoende een spoor achter in alle richtingen van ruimte / tijd.
Tja, ik kan je wel vertellen hoe ik tegen zulke zaken aankijk.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 19:12 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe zo'n grafiek eruit ziet, maar als de tijd 0 is voor het licht dan zal de tijdlijn waarschijnlijk een nullijn voorstellen.
Maar goed, ik vraag mij op mijn beurt af hoe snel een tijdslijn langer wordt als je de tijd zou zetten in een tijdsgrafiek. Wordt deze lijn dan niet met de lichtsnelheid langer wanneer 1cm de kleinst mogenlijke hoeveelheid tijd voorstelt. Zie je dan niet in dat tijd gelijk is aan beweging?
Het gaat erom, dat je waarnemersgrafiek "als een schaar inelkaar gaat", als je gaat bewegen. De reden kun je in de FAQ vinden; het gaat om je uitdrukkingen voor x en t. Kortgezegt: c heeft helling 1 in elke waarnemersgrafiek, omdat c constant is. Als je dus een stilstaande waarnemer hebt, en 1 die beweegt, dan zullen de x en t as van die bewegende waarnemer veranderen. Zodanig, dat een lichtstraal nog steeds helling 1 heeft.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:47 schreef Dion het volgende:
Ja, daar was ik al voorbij. De vraag luidt:
Ik snap nog niet dat de simultaanvlakken omdraaien als de astronaut zijn u-bocht maakt
Klopt het dat de waarnemer op de grond dit moment twee keer ziet gebeuren en wat ziet hij dan in de tussenliggende periode?
Dan heb ik het dus over dit plaatje
[afbeelding]
En wat doet de faktor tijd in zo'n diagram? Staat deze stil?quote:Op dinsdag 8 februari 2005 20:18 schreef Haushofer het volgende:
Zo'n grafiek ziet er uit als een dubbele kegel, met 2 ruimtelijke en 1 tijdsdimensie dan. Met 1 ruimtelijke en 1 tijdsdimensie wordt het een driehoek op de kop, en ook weer dubbel. Snap je ook waarom?
Met welke snelheid? Moet ik je nog gaan uitleggen hoe je een grafiek tekent? .......quote:Op woensdag 9 februari 2005 14:15 schreef rudeonline het volgende:
Ongeacht de vorm wil ik je vragen met welke "snelheid" de tijd in zo'n diagram toeneemt?
quote:Op woensdag 9 februari 2005 15:57 schreef rudeonline het volgende:
Kun jij je zo´n grafiek voorstellen in werkelijkheid, of kun je hem alleen tekenen?
Ik kan het ook prima voorstellen. Maar snap wel welke kant je op wilt: je wilt jouw gebrek aan kennis vertalen in een gebrek aan voorstellingsvermogen aan ons kant. Denk je nou echt dat ik alleen naar formules kijk, alles klakkeloos aanneem, en me er verder niets bij kan/wil voorstellen? Beetje jammer.quote:Op woensdag 9 februari 2005 15:57 schreef rudeonline het volgende:
Kun jij je zo´n grafiek voorstellen in werkelijkheid, of kun je hem alleen tekenen?
Volgens de huidige wetenschap?quote:Op woensdag 9 februari 2005 17:18 schreef rudeonline het volgende:
Trek jij dan maar eens een lijn waarbij hij 2 kanten op langer wordt met de snelheid van 300.000km/sec terwijl hij uiteindelijk toch maar 300.000km lang is. Voor het gemak mag je 1 cm op 300.000km stellen. Volgens mij heb je dan na 1 sec een lijn van 2 cm. Volgens de huidige wetenschap zou hij uit moeten komen op 1cm. ----1cm----0----1cm---- totaal 2cm.
Misschien denk je op eerste gezicht dat je continue kleiner zou worden, maar dat is een misverstand. Als het universum alleen maar 3 dimensionaal zou zijn zou dit zo zijn, maar gelukkig is het iets anders. Voordat je iets kan zien, moet er eerst licht op het voorwerp vallen. Dat licht moet van een bron komen. t.o.v de bron is net als voor ons zijn omgeving de verleden tijd. Ieder object of wezen bevindt zich in zijn eigen tijd. Voor iedereen geldt dat alles om zich heen het verleden is. Eigenlijk is elke massa dus een soort van grens van het heelal, omdat alles in zijn eigen tijd bestaat en voor alles geldt dat de toekomst nog moet komen. Zodoende is er niets voorbij het heelal, omdat die tijd nog moet komen. Ruimte is afgelegde tijd, en wij zijn de verbindende faktor tussen verleden en toekomst.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:05 schreef Dion het volgende:
Ik heb het allemaal nog eens aan de binnenkant van mijn ogen bekeken en heb ook een paar vraagjes voor Rude.
Rude stelt dat licht een overblijfsel is van energie op de plek waar op een eerder tijdstip massa aanwezig was, dat je altijd in het verleden kijkt en dat alles voortdurend krimpt.
Hoe verklaar je dan dat:
1) ik eerst licht nodig heb om een object te kunnen zien?
In een donkere kamer zou een tafel ook een spoor van energie moeten nalaten maar zonder licht, zie je die tafel niet.
2) Objecten die verder van mij af staan kleiner lijken te zijn dan objecten die dichtbij staan?
Als jouw benadering klopt, dan zou ik een ver verwijderd object juist groter moeten waarnemen doordat licht meer tijd nodig had om mijn ogen te bereiken, ik kijk dan verder in het verleden en toen was die boom groter.
3) Ik meerdere objecten tegelijk kan zien?
Dit kan ook niet als licht blijft hangen op de plek waar ooit massa was en enkel vernietigd word door massa.
Daarnaast wil ik even melden dat ik volgende week een hond ga kopen. Ik heb meteen een hok getimmerd. Nu heb ik wel de ruimte maar de tijd dat mijn hond daarin mag is nog niet aangebroken.
Vraagje aan de rest:
Kan iemand mijn paradox vragen beantwoorden?
In de FAQ vind ik het antwoord niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |