quote:
Op woensdag 2 februari 2005 02:04 schreef StefanFM het volgende:14 Februari as. ga ik op wereldreis. Ik begin in New York om daar een klein weekje te verblijven vlieg door naar LA om 3 weken Californie te ontdekken. Ga 2 weken naar de Fiji Eilanden. Blijf een maand in Nieuw Zeeland (voornamelijk zuider eiland), 2 en een halve maand Australie en een maand Thailand. Dit alles gaat dus een half jaar duren. Zijn er mensen met ongeveer dezelfde plannen of mensen die al zoiets dergelijks hebben gedaan.
Wat zijn je ervaringen, tips, do's en dont's?Ik heb mijn ticket bij Kilroy gekocht in Amsterdam voor 1944 euro incl. taxes en neem 6000 euro zakgeld mee. Ook houd ik een
dagboek bij.
Dit meen je niet
![]()
Ik heb ongeveer dezelfde route gedaan, maar dan in spiegelbeeld zonder Azie.
6 maanden.
Wat vooral opviel is dat ik vorig jaar óók 14 feb wegging
![]()
Eerst een week Sydney, 5 maanden Nieuw Zeeland (
inc. betaalde stage) een week Fiji (beachcomber is echt zo'n fuck all eiland, maar wel lache)
een week LA en iets van 5-6 dagen NYC.
Was goed te doen, exc. ticket was ik denk ik 4000 euro kwijt.
Ik denk dat het een goed idee is om misschien hier of daar te gaan werken, maar je blijft eigenlijk nergens lang genoeg om een leuke baan te vinden... Hooguit ozzy, maar dat is misschien weer zonde.
Overigens die 33 euro per dag, daar redt je het in Nieuw Zeeland / Australie wel mee (krap, maar toch)
18-20 Aus$ per avond in een backpackers in het centrum (ozzy) ik denk z'p'n 15 euro of minder
20NZ$ per avond in NZ , wat neerkomt op 10 euro
Verder nog wat vreten bij de supermarkt halen, kom je ook wel met 10 euro per dag, makkelijk.
, en in Thailand kan je volgens mij wel rondkomen met 10 euro per dag.
En verder gewoon niet te gek veel dure attracties doen in elke stad, maar gewoon de stad béleven, en de gratis dingen op gaan zoeken.
Zo kan je natuurlijk in de heli stappen in NYC, maar is dat echt nodig?
Ik ging liever koffie drinken bij een Starbucks, en voor n paar euro's naar de top van Empire State building (dat heb ik niet eens gedaan
![]()
)
Ik had gehoopt dat ik NYC van boven nog had gezien met daglicht, maar ik kwam de eerste keer tijdens een overstap midden in de nacht, dat wist ik.
Verder kwam ik op de terugweg, toen ik dus wel het vliegveld uitging, aan rond middernacht. En dankzij vertraging (storm op Washington D.C.) had ik 8 uur vertraging, en vertrok ik alsnog pas 23.00....
![]()
Een dagtour van 40 euro is overigens wel waar voor je geld. Dan kan je de overige dagen dagen de rest wel lopen / gaan met de metro op een week-kaart.
Uiteraard zijn er wel dingen die je móet doen. Maar zoveel nou ook weer niet. Ik denk bijv. verder nog aan vervoer e.d.
Als je kan / wil liften, scheelt dat ook al honderden euro's.
En verder, ach, je redt het wel. Let gewoon goed op je budget.
Sorry trouwens voor de niet zo leesbare tekts, ik heb het een paar keer ge-edit.
Verder staat op mijn "huisje" rechtsboven het hele reisverslag mocht je ergens tijd overhebben.
[ Bericht 19% gewijzigd door mechatronics op 15-02-2005 15:06:55 ]