FOK!forum / Muziek / Silverchair
Keroppizondag 19 december 1999 @ 15:45
Ik vind dat Silverchair echt coole muziek maakt, en Daniel is echt heeeeeeeeeeeel knap
DIGGERzondag 19 december 1999 @ 20:45
Dat 1e zeker, dat 2e, geen mening (ik weet niet eens wie van de bandleden hij is....) Is dat de zanger?
Keroppizondag 19 december 1999 @ 22:07
Nou, dit is even van een vriendin die even wilde zijn hoe het fokforum werkte.

volgens mij is het de zanger.

Oxigunvrijdag 26 juli 2002 @ 12:09
Daniël is de zanger ja.
Maar dat silverchair goeie muziek maakt valt ook wel mee hoor. Die eerste 2 albums waren steengoed. Daarna brachten ze "neon ballroom" uit. Die ging dan nog maar het werd al minder. Toen gaf Daniël al aan in een interview dat dit de richting was die ze op wilden gaan.. Met "Diorama" is dit bewezen.. Jammer hoor. dat ouwe was juist veel beter (mijn mening uiteraard)

edit: ik zocht op silverchair in de search of te pollen over nieuwste album. reply ik in zn oud topic

the-amazing-elmovrijdag 26 juli 2002 @ 16:42
jammer dat nie op lowlands komen
Mini_rulezvrijdag 26 juli 2002 @ 16:44
Ana's song is zooooo mooi
Verder vind ik dat ze ook wel wat mindere nummers hebben, wat erg zoetsappige ook... maar Ana's song vind ik echt mooi
-Wepeel2-vrijdag 26 juli 2002 @ 16:47
De nieuwe cd is fantastisch i.m.o.

Of hij nou al officieel uit is in Nederland weet ik niet, maar op Internet is hij iig al te vinden. Ik liep per ongeluk tegen een promo versie op in een vaag platenzaakje.

Favoriete nummers van de nieuwe plaat zijn momenteel:
- Across the night
- World upon your shoulders
- Lever
- Tuna in the brine
- After all these years

smurfjemaandag 29 juli 2002 @ 16:15
Het nieuwe album ligt vanaf vandaag legaal in de winkels

Ben ik trouwens de enige die roddels heeft gehoord over dat daniel (de zanger dus) ziek is? Hij zou reuma hebben oid. Dat zou de reden zijn dat ze niet op lowlands staan dit jaar
Verder heb ik ook horen zeggen dat hij er helemaal mee op zou houden, maar of dat waar is weet ik niet

Falcon4evermaandag 29 juli 2002 @ 19:46
euh vergeef mij voor het vragen, maarre in welke genre maakt silverchair muziek? en zijn er commerciële albums van hun hier in nederland uitgebracht? hebben ze ooit een nummer 1 hit gescoort? wat is een liedje dat ik beslist van hen moet horen?

euh wis wis commercieël. Ik bedoelde daarmee dat sommige albums vet worden gepromoot zodat iedereen het album qua naam kent. Sommige bands promoten hun albums niet echt openlijk zodat alleen de echte fans het opmerken. (maarja klinkt een beetje bullshit)

[Dit bericht is gewijzigd door Falcon4ever op 29-07-2002 19:54]

MuadDibmaandag 29 juli 2002 @ 19:49
quote:
Op maandag 29 juli 2002 19:46 schreef Falcon4ever het volgende:
en zijn er commerciële albums van hun hier in nederland uitgebracht?
wat is het verschil tussen een gewoon album en een commercieel album?
the-amazing-elmomaandag 29 juli 2002 @ 19:54
quote:
Ana's song is zooooo mooi
Verder vind ik dat ze ook wel wat mindere nummers hebben, wat erg zoetsappige ook... maar Ana's song vind ik echt mooi
IK HOU VAN JE!
Eindelijk es iemand die het met me eens is
Ana's song staat errug hoog in mijn top-zoveel mooiste liedjes allertijden!
Ulxmaandag 29 juli 2002 @ 19:58
quote:
Op maandag 29 juli 2002 19:54 schreef the-amazing-elmo het volgende:

[..]

IK HOU VAN JE!


Ik ook van jou!

Kusje!

the-amazing-elmomaandag 29 juli 2002 @ 20:06
kee dan...

gut wat zijn we toch weer gelukkig met elkaar

-Wepeel2-dinsdag 30 juli 2002 @ 00:52
quote:
Op maandag 29 juli 2002 16:15 schreef smurfje het volgende:
Het nieuwe album ligt vanaf vandaag legaal in de winkels

Ben ik trouwens de enige die roddels heeft gehoord over dat daniel (de zanger dus) ziek is? Hij zou reuma hebben oid. Dat zou de reden zijn dat ze niet op lowlands staan dit jaar
Verder heb ik ook horen zeggen dat hij er helemaal mee op zou houden, maar of dat waar is weet ik niet


Is geen roddel. Staat uitgebreid op www.chairpage.com.
Was was een of andere vorm van Artritis die niet blijvend was. Meestal paar maanden. Maar wegens zijn zwakke gestel (denk ik) duurt zijn genezing stuk langer. En inderdaad, daarom is de tour gecanceld.
elegancezdinsdag 30 juli 2002 @ 18:40
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 16:44 schreef Mini_rulez het volgende:
Ana's song is zooooo mooi
Verder vind ik dat ze ook wel wat mindere nummers hebben, wat erg zoetsappige ook... maar Ana's song vind ik echt mooi
Vooral de accoustische versie!!:9
Fogertymaandag 11 november 2002 @ 01:10
Hoe oud zijn ze inmiddels? Toen ze bekend werden waren ze 15 ofzo
Daarom heb ik ook heel lang gedacht dat de muziek dan ook wel niet zoveel zou voorstellen, maar eerlijk is eerlijk, dat nummer 'Spawn' is verrukkelijk
BAZZAdinsdag 12 november 2002 @ 18:31
Zie nooit meer nieuwe clips van ze op MTV NL/Box/TMF
(rot kanalen maar oke) bestaan ze nog ?
MrDatavrijdag 28 februari 2003 @ 12:44
Even een schopje, ze spelen 2 juni in Paradiso. Verkoop begint morgen (zaterdag 1 maart).
sweekvrijdag 28 februari 2003 @ 13:28
Ik vind het een erg goede band nog steeds, alhoewel het laatste album toch weer ietsje minder was.
Spawn again is heerlijk, en Israel's Son, Anthem For The Year 2000 etc. ook.
Jammer dat de zanger nog altijd zoveel fysieke en mentale problemen heeft..
Fikkiezaterdag 1 maart 2003 @ 08:39
*op pad gaat om kaartjes te scoren*
r.o.bzaterdag 1 maart 2003 @ 08:41
verkoop begint toch pas om 10 uur?

* r.o.b straks ook maar op pad gaat

Fikkiezaterdag 1 maart 2003 @ 08:44
Ja maar het zal me niet gebeuren dat het voor mijn neus is uitverkocht, zoveel mensen kunnen er nou ook weer niet in Paradiso.
r.o.bzaterdag 1 maart 2003 @ 12:04
* r.o.b heeft z'n kaartjes!!

viel best mee bij postkantoor hier trouwens.. wel een zoot mensen voor anouk en fields of rock, maar verrassend weinig silverchair gangers.. had toch wel een redelijke stormloop verwacht

maar ik heb ze in ieder geval!!

* r.o.b sprint wat in het rond

Toadettewoensdag 7 januari 2004 @ 15:04
quote:
Op zondag 19 december 1999 15:45 schreef Keroppi het volgende:
Ik vind dat Silverchair echt coole muziek maakt, en Daniel is echt heeeeeeeeeeeel knap [afbeelding]
lekker anorexia.
Aventuravrijdag 14 oktober 2005 @ 23:12
Ben nu toevallig wat numers van ze aan het luisteren, was lang geleden. Anthem for the year 2000, Freak, Israel's son, Tomorrow...Echt zo'n band waarvan je denkt, what ever happened to...
Numbiedonderdag 16 februari 2006 @ 19:44
Nou, las net dat ze weer genoeg materiaal hebben om een dubbeldcd/dvd in elkaar te zetten. Bovendien gaan ze weer touren dit voorjaar in Aus.

Bron: www.new-frontiers.nl
Fatalitydonderdag 16 februari 2006 @ 20:02
Gaan ze weer zo'n album opnemen als Frogstomp.. ach man wat een plaat is en was dat.
Draai m nog steeds maandelijks.. al zo'n 10 jaar lang. (Dus vanaf mn 9de)

Die nieuwe albums waren wel aardig maar de liedjes hingen soms aaneen van onsamenhangendheid.(doel ik op Diorama)...je kunt het experimenteel noemen, maar dan kun je alle niet lekker in het gehoorliggende muziek wel zo noemen.
Numbiedonderdag 16 februari 2006 @ 20:56
Wat ik uit het interview begreep was dat het juist tussen Frogstomp en Diorama in zal gaan liggen. Dus voor ieder wat wils, want ik vond juist Diorama stukken mooier dan Frogstomp
NanKingdonderdag 16 februari 2006 @ 21:00
Neon ballroom....jeetje die cd heb ik echt doodgedraait.

Als kleine puberettertje van jaar of 12/13 vond ik frogstomp helemaal geweldig. Toen was silverchair wat jaren in de vergetenheid geraakt, en toen kwam neon ballroom uit, ik wist niet wat ik hoorde. .
Ik luister die cd ook nog een paar keer per jaar, voor de rest heb ik geen idee hoe alles post neon ballroom klinkt.
Numbiedonderdag 16 februari 2006 @ 21:08
Zeg maar Emotion Sickness in kwadraat Lijkt me wel een adequate beschrijving. Al klinkt Daniel's werk met The Dissociatives dan wel weer meer pop, en minder 'experimenteel'.

Het hele interview, van silverchair.nu:

Interview - New Album and Touring
Posted by: Andreas Vural
Date: 2006-02-11
Source: Rachel Thourt


Interview by Rachel Thourt

Let me introduce to you, or let's welcome back Chris Joannou (bass), Ben Gillies (drums), and Daniel Johns (vocalist/guitarist) of the Newcastle Rock Band silverchair.


RT: How does it feel, to be back together?

Ben: It's good. I'm very happy to be recording silverchair songs again. It's something new and what we love doing it together.

Daniel: We were never not together, we just took a break away and did other things that we like to do musically. We are musicians and as you grow you like to explore the world of music and do different things. It's nice to be back recording with silverchair they're my mates.

Chris: There was never a time where I wasn't excited or happy to record a new album.

RT: Is it safe to say that, you have just confirmed any rumours that have circulated about silverchair breaking up?

Chris: me?

RT: Whoever would like to answer the question..

Daniel: Safe to say? (laughs) Yeah the media has this bad habit of making a small thing big. We never broke up. Never.

Chris: It's more publicity for there magazines or news papers. They have this theory ; print something negative and the conclusion will be; they get better reviews and more readers, probably true.

Daniel: Sure it is, but it isn't right for them to make-up their own stories and confuse the fans with false information. And that's exactly what had happened with silverchair. I do my thing with The Dissociatives project and you guys (Chris and Ben) do yours with your bands, next thing you know silverchair are broken up, Daniel Johns has a new band. It's a silly thing. Oh let's get another thing straight, the Dissociatives are not over either so crush that one before it starts, thank you.

Ben: Then there was one rumour that I wasn't happy with silverchair, so I'd like to say that's a false to while we're on the subject. Like Dan said we took a break away. If it wasn't for silverchair the 3 of us would be most likely doing something else, not this interview.

Daniel: What I want to ask you Rachel is, what are your thoughts about the media printing stuff that we never said or other musicians what have you?

RT: I personally would not understand the reasons why, because I don't do business that way. Yes, I understand how you feel about it, but I don't think there will ever be anything we could do to change it.

Ben: We can start right here. Maybe one clean and real interview will inspire others to do the same.

Daniel: You never know it could work, people are like penguins, follow the leader.

Chris: (laughs) I have never heard that one before.

Daniel: You have never heard that analogy used before?

Chris: Nope. It makes sense though.

Daniel: Thanks.

Ben: I think that the media should make a deal with us ..

RT: What would that deal be?

Ben: Interview us all you want but don't change what we say.

RT: Not such a bad deal.

RT: What would you guys be doing if you were not in silverchair?

Dan: Writing music, playing live gigs. Petting penguins.

Chris: Doing what I'm doing now, just not with silverchair.

Ben: I would be writing music and still doing what I am doing now.

RT: Lets talk about the new album, what can you tell us.

Daniel: Nothing. It's top secret.

Chris: It's something like, Freak Show meets Diorama.

Ben: Daniel has written some great songs and we all have worked on each one together. It is a bit different from what we've recorded in the past, but not too extreme. Just different ideas that we hope everyone will like.

RT: Like FrogStomp?

Chris: (laughs) Where did that come from? That's history!! Nothing like that but it's rock. It's a surprise so we can't tell you any more.

RT: What I mean is, are you guys leaning more towards the FrogStomp era or Diorama, what can we expect?

Ben: We don't want to give away the surprise!

Daniel: It's new silverchair music so don't expect it to sound like any other silverchair album. We're not into making every album sound the same, that's just boring. What we've done with this next album is used a bit of modern and old together. To describe the music, wouldn't be fair, you have to let people use their own judgement.

RT: How many songs will you be recording?

Chris: Enough songs to fill 2 CDs.

RT: Will this be a double CD then?

Daniel: Yeah. We're also going to include some videos. We're even thinking of putting together maybe one DVD and one CD, combined package if you will. People seem to like that. Many ideas.

RT: What are your thoughts being back on the road together?

Ben: I can't wait to see the reaction of the silverchair fans. It's going to hit me hard.

Chris: When we played Wave Aid last year, I was nervous at first but when I looked into the crowd and saw all those smiles and wide eyes I was like , "This fucking rocks." It's a happy feeling. Playing live and playing live with your mates.

Daniel: Thanks, that's really sweet. There is nothing like getting up on the stage and seeing how many people really love what you do. And they mean it, it's such a nice feeling. And doing it with the kids you have grown-up with is even more special.

Ben: Wave Aid was really awesome! At that moment we knew we'd be back soon. We got together and had a long conversation over some beers, and that's when the plan really started to go into play.

RT: Any Plans to play Splendour In The Grass?

Ben: That's always a fun time. Probably will.

Daniel: I won't be home. (laughs)


RT: I see that you have a few dates already lined up, what one are you most looking forward to playing?

Chris: The first gig is always the pressure gig. I look forward to them all really. I can't just pick one.

RT: Pressure gig? How so?

Chris: Getting back up there and wanting to give it your best, with no fuck ups makes me nervous. Just for the first song or two. Then I get more familiarised with.

Daniel: I look forward to them all, but I think that the Rock-It Festival is going to be very hyper and exciting. There's a great line-up of new bands and it's another great way for these bands to get alittle more out of what they do for a living. I love festivals.

Ben: the Great Escape is my pick. Something For Kate and Paul Mac will be there along with other mates. It's basically like a friendly get together for us, we know most of the bands, it's really cool!

Daniel: Yeah, it is cool. Nice to see friends getting attention, everyone works so hard at it.


RT: Will Paul Mac be helping you with this album?

Ben: Back to that again. We have several friends that will be featured on the new silverchair album.

Daniel: That's not a yes or a no it's a maybe. But yes.. but no..no but yes.

RT: What has been going on with the members of silverchair over these past few years...Daniel.

Daniel:(points to Chris) You go first.

Chris: No I'm still thinking.

Daniel: Ben, tell us your story what have you been doing?

Ben: Recording with my other band Tamberlane and playing some local gigs. Family stuff.

Daniel: Chris waht have you been doing?

Chris: Producing/writing /recording with The Mess Hall drinking beer. Hanging out with mates. Daniel?

Daniel: Writing songs with the Dissociatives, playing gigs and writing songs for silverchair, writing and recording really. Spending time with my lovely wife.

RT: Any final words?

Chris: Thank you.

Ben: Don't believe everything you read most of it is BS.

Daniel: What Ben & Chris said.


Silverchair Tour Dates:


Mar 19 2006 - Rock-It Festival Joondalup, Perth WA
Mar 24 2006 - Clipsal 500! Adelaide
Apr 14-16 2006 the Great Escape Festival Sydney
Fatalitydonderdag 16 februari 2006 @ 23:39
geen dubbel cd...
daar zijn de laatste tijd al zoveel artiesten de boot mee ingegaan.. een hele meuk middelmatigheid...met af en toe wat goeds.
Vavavrijdag 17 februari 2006 @ 02:21
Silverchair! Da's echt lang geleden dat ik daar naar heb geluisterd ik vond het altijd wel mooie muziek, Diorama is de laatste cd die ik van ze heb.
Numbievrijdag 17 februari 2006 @ 08:37
Heb zelf nog Live From Faraway Stables als laatste gehaald. En over die dubbelcd; als het een audio+dvd wordt ben ik helemaal voor, maar idd. iets a la de Foo Fighters zie ik ook niet echt zitten...
Numbiedonderdag 9 maart 2006 @ 15:36
Nog een nieuw artikel, dat zeer de moeite waard om te lezen om te weten te komen waar ze nu staan...
quote:
After fleeing from grunge, fame and each other, Silverchair have come back together, rediscovering the magic for the Great Escape festival and realising that there’s nothing quite as special as what they have.

On a sunny day in early February, Silverchair entered Sydney’s 301 Studios in Alexandria. The reunited trio were set to spend a few days recording demos of the new songs they’d been rehearsing up in the NSW Hunter Valley over summer. It’s four long years since they made their last album, Diorama, and they’re not going to rush anything now. Recording is pencilled in for a midyear stretch – some time after their bound-to-be triumphant return to the stage this month and next, at Rock-It in Perth, the Clipsal 500 Race in Adelaide, and the Great Escape Easter festival in Sydney. An album release date is not even pencilled in. But Silverchair fans can rejoice, because what once wasn’t likely, is now a fact: The band are back.

I’m waiting for Daniel Johns in the 301 courtyard. Kindergarten coloured handprints of past recording musicians adorn the exterior walls, names added underneath. A large wooden table and benches fills a shaded corner. Taciturn men in jeans with wallet chains, go to and fro lugging gear. Soon enough – actually early – there he is, entering from a side door, smiling broadly, looking implausibly fit and tanned. It’s Daniel Johns: Musical genius, Mr Natalie Imbruglia, erstwhile arthritis-and anorexia-sufferer, and, at times, Australia’s biggest rock star. He’s only 26.

This is all happening again – the rehearsing, the recording, the interview, the rousing of the many limbed Silverchair beast – because of a phone call Johns made to each of his bandmates last year, when he was still living in the U.K. He’d been planning a solo album, but suddenly realised it wasn’t what he wanted to do. He needed his band back. Accordingly, he came home in November, and in the lead-up to Christmas went with drummer Ben Gillies and bassist Chris Joannou to the Hunter Valley. The plan was to rediscover their music and each other. “We just went to a little house on a farm in the bush and stayed there for two weeks,” Johns says, “and just lived and breathed and played music. Got back together, got to know each other again. It was great.”


Johns is personable and friendly. He chit-chats about the 301 handprints (“I bet Cold Chisel are up there somewhere!” Why? “Just a vibe!”), offers that he was up late the night before at Paul Mac’s house, working on ProTools. (Mac was working on ProTools; Johns says he doesn’t have a clue how to use the audio program.) For someone who was bedridden, unable to even play his guitars for several months a few years ago, Johns now glows with health. He is smoothly shaved blond head and goatee, beautiful skin, unnervingly perfect white teeth and delicate, large tattoos snaking out of the sleeves of a slim-fitting shirt. Presumably underneath he’s still wearing the nipple piercings he displayed at the Sydney WaveAid concert last January. His eyes are bright, wide, and there is the smallest hint of eyeliner or mascara at the middle of his lower lashes. There is certainly effeminancy to his beauty: an impression heightened by his habit of breaking into giggles after he says something he thinks is funny or silly. But Johns’ manner of frank, friendly consideration is undermined by restless body language. He slips and slides around the bench, constantly changing his position. It’s as if he’s hyperactive or desperately uncomfortable, but nothing in his words or voice indicates that. It’s and odd contradiction. It makes you wonder how Johns has been affected by his early stardom, or perhaps if his apparent fragility has always been an integral part of his creativity. Then again, he could just be keen to finish the interview and get to work.

Adolescent stardom has left no visible scar on Ben Gillies. Silverschair’s genial drummer doesn’t appear to have a gram of celebrity baggage on him. He’s just moved back to Newcastle with his girlfriend after two years in Sydney, because its laid-back lifestyle suits the couple much better. Novocastrians, he says, don’t care about fame; he gets hassled in Sydney more than he ever has back home. Unsurprisingly it’s different for Johns, who has always been the most famous member of the group. In the U.K., he has joked that people only recognise him as Imbruglia’s husband. But back in Australia he’s learnt his lessons well. “I don’t really go out very much in Newcastle,” Johns says. “Obviously there’s places you just don’t belong. For example, pubs between five and eight on a Friday evening. Just don’t! It’s alright, I don’t mind. I don’t want to go out to pubs and meet new people. I’ve got friends.” He laughs.


In their extraordinary career, Silverchair have sold over six million albums – the lion’s share (2.5 million) being their world smash debut, Frogstomp, released in 1995 when the band’s members were just 15 years old. Gillies and I calculate that he, Johns and Joannou have been in Silverchair for more of their lives than they have not: they formed the band when they were 12, and Silverchair is now 14 years old. It’s a history with deep roots. Gillies volunteers a cute primary school anecdote about building a stage out of desks in their classroom, upon which he and Johns performed their original rap songs for their classmates, backed by a Casio beat. Music – and this band – was always their destiny.

But two years ago Silverchair was, in practical terms, non-existent: Johns was crippled by a bout of reactive arthritis. After being diagnosed with the condition in early–2002, he was unable to play guitar for 15 months, and the band were forced to cancel all tour commitments. It was another cruel blow for the singer, who had won his life-threatening battle with anorexia to make Diorama. That album suffered from the band’s forced lower profile in the U.S., although it still sold in excess of triple-Platinum in Australia - that’s some 210,000 copies. After marrying Imbruglia at a North Queensland beach on New Year’s Eve 2003, Johns moved to the U.K. It was there at Imbruglia’s Windsor home, in mid-2004, that he wrote the Dissociatives album with Mac. With the creative and moderate commercial success of that project – nominated for ARIA’s Album of the Year and certified Gold, selling 30,000 copies – Silverchair’s end seemed sealed.

The rumours that Silverchair had split were routinely denied or ignored by the band. But even they were never sure if it was over for good. “There was always that possibility,” Johns says now, “ but I didn’t ever close the door on that; I never said ‘That’s it.’” Reading between the lines, it’s as though the decision has always been down to Johns, the creative engine of the band. If he wanted to keep it going, it would. If not, it was the end of Silverchair. Gillies shrugs equably. “Every record there’s been that point where it’s like, ‘I wonder if this is going to continue or if we’re going to stop,’” he says. “I’m at the point now where I just think to myself, ‘Well, if it stops it stops and if it doesn’t, I’m up for the ride.’”

When the rumours were flying, Johns and his bandmates weren’t spending much time together at all. With Johns in the U.K.; Joannou was living between the NSW Central Coast and Sydney with his then girlfriend, singer Sarah McLeod (they split in late-2004); and Gillies was living with his girlfriend in Bondi. While Johns worked with Mac, Joannou dedicated his creative energies to co-producing work by the Mess Hall, and Gillies drummed for independent band Tambalane. It’s not that Silverchair’s members were fighting, but they certainly weren’t hanging out. “It’s kind of on and off,” Gillies explains. “Generally if Dan’s in town or Chris is in town we’ll contact each other and catch up for a coffee or a beer. It’s not that we don’t talk or we’re fighting. We keep in contact.” But apart from a handful of live dates in 2003, Silverchair were off the radar for a long time.

The Apocryphal break-up of Silverchair has been, Johns now admits, something of a help to him: deciding it’s all over has repeatedly given him unfettered bursts of creativity. “It’s always the same fucking story with this band,” he laughs. “It frees me up creatively after every album to assume that’s it, so I don’t feel restrained anymore. I’ve only just started noticing there’s a very definite pattern happening! But I think that’s what gets me started. And once I’m about eight tracks in and I’ve got a real vision, I don’t have any of those problems, and then I can start seeing it as a Silverchair album and building it from there. But I always have to assume: ’That’s it, no-one likes us anymore; I’ve got to start something new.’”

The frontman’s creative digressions have ultimately only served his original band: you could argue that the Dissociatives saved Silverchair. The freedom to make whatever music he wanted with Mac brought Johns full circle. “After Diorama and doing the Dissociatives album, it felt a lot freer, he says. “Because I felt like maybe people’s expectations of what I do had changed a bit, maybe the parameters had widened. So it felt more comfortable not having to write a big rock album.”

Post-Dissociatives, Johns was vaguely working on a solo album - he refers to it as though it’s in inverted commas, sending himself up. But after a while, the new songs needed something else. “I started writing this ‘solo album’,” he laughs. “Then, yeah, as usual, I got about eight songs in and I just started missing Ben and Chris.” He re-enacts calling them in tears. “’Guys? Waaaaaah! I’m scared, I’m cold. Come back!’” He giggles. “So that was good.”

The seed of Silverchair’s future was planted at the WaveAid gig, on January 25th, 2005. Until about 10 days before the benefit show at the Sydney Cricket Ground, the trio hadn’t played in the same room for two years. “It’s easy to forget how good it can be, when we play together,” Gillies says of that show.

“We had to quickly get our shit together, and I had to relearn all those songs,” Johns adds. “I’m useless. But you remember ‘em pretty quick.”

Onstage, in front of 50,000 fans, the old magic came back. Johns was still a brilliant frontman, his band an unstoppable force. Despite the probability that most of the fans present had grown up with the band, Johns wasn’t troubled by the palpable nostalgia in the air; he has no delusions about their early success. “I don’t feel bad if a record doesn’t sell as many as Frogstomp is as high as we’re ever going to get, so from now on it’s just a question of getting better and better, instead of getting bigger and bigger.”

The chemistry between the core trio is the stuff of Oz-rock legend, even if it took them a long while to realise it. “Being a little bit older, we can recognise now that we’ve got a special musical connection,” Gillies admits. “For years I think we denied it. When we were younger we just took the Silverchair thing for granted. Now we realise it’s … something that doesn’t come around that often. I don’t know about Daniel, but definitely for me – that was one thing Tambalane made me realise. It’s just that thing that sets bands apart, that certain something you can’t really put your finger on. You can’t replicate it with a bunch of guys you call up and go, ‘Let’s have a session.’ It’s something that builds up over time. It’s not even musical either, it’s something else – like you can almost anticipate what the other person’s going to do.”

Johns says that he has written around 45 songs, but the band have rehearsed only 20 of them. “I don’t want to be part of this double-album tidal wave,” he quips. He talks happily in colourful abstracts about his vision for Silverchair’s fifth album. Mac will play piano again; Julian Hamilton of the Presets has co-written four songs. They are also likely to again “do some stuff with Van Dyke Parks”, the legendary composer who contributed some string arrangements to Diorama. “I like the process of having the core of it as us but then we’ve got all these guests,” Johns says. “I like guest! I’m very hip-hop.” He laughs. “Silverchair featuring Julian Hamilton of the Presets!’” Later, he offers: “If Diorama was like a painting, this is more like a sculpture. It’s not going to sound as professional or nice. I’m really proud of Diorama, but this one I’d like to make more dirge-y and swollen and infected. Some of this album is heavy, but not like heavy rock; it’s not Wolfmother. Its more angular and heavy in terms of the emotion, a lot of Kraftwerk-inspired zone-out, done by a rock band. I want it to be sprawling and unpredictable. If people like it, they like it. I know I’m going to like it.” Later he mentions Talking Heads’ Remain in Light and Brian Eno’s Here Come the Warm Jets as important influences on the forthcoming album.

If anyone has missed it, Silverchair have come a long way from the grunge-influenced “Tomorrow”, the song that made the trio famous. And that’s something that record companies, with their formula-driven profit-models, have not always appreciated. While in Australia, Silverchair are still signed to their long-time manager John Watson’s label Eleven, overseas their record contract lapsed. They’re free men – and after the interference they had from A&R people at their American label during the making or Diorama, it probably does feel like getting out of jail. “You’ve got to take the risk,” Johns shrugs. “If people don’t like it, they don’t like it. A lot of problems started happening in the music industry when people began realising what valuable currency a formula is. Once they realise what people want from them, it can get manipulated. Then the creativity is just like a wick in a candle that can’t be reached. But artists that just keep doing music for the fun of it. You’ve got to have holes and risks and troughs and valleys in a career for it to be remarkable.”

The downside of this creative freedom is the relative penury – no corporate trans-national to bankroll your studio time. With visions as elaborate as Johns’, Silverchair albums don’t come cheap. But Silverchair are in the fortunate position of being able to raise money for the independent recording from their festival appearances this month.

Life, for Silverchair, is good. Daniel Johns, of the troubled adolescence and illness-challenged young adulthood, has grown up happy. “Most of the time people are pretty nice these days,” he says. “It’s not like the olden days, the Frogstomp days.” No more bottles hurled at the band onstage, no getting beaten up outside of school. It’s no wonder Johns took a while to appreciate his celebrity.

“I resented it for ages,” he says. “From like 18 to 23. That doesn’t do anything for your sanity or health. A lot of it is just adjusting; it took me ages to adjust to the position I was in. Once I did, I was comfortable with it. If that happened to me now, I’d have handled it a lot better.”

Dismissing any suggestion that he’s an entertaining frontman, Johns know there’s no power in novelty, only in quality. “I’ve said it before: You’re new once and then you’re old forever,” he says. “You can’t get too caught up in being too entertaining, you’ve just got to be good.”

ROLLING STONE '06
MevrouwKoRndonderdag 9 maart 2006 @ 16:11
Daar was ik grote fan van, raar dat ik hier nooit heb gepost.
Paar jaren groot fan, maar net in die tijd kwamen ze nooit naar Nederland wel was ik lid van de officiele fanclub, had de cds en muren helemaal volbeplakt met alles wat ik maar vinden kon van ze.
Ana's song was favoriet hier, geweldig nummer nog steeds!!
Mijn vriendin en ik waren helemaal knettergek leip van die Daniel Johns, de zanger. Maar toen we hoorden dat hij wat kreeg met Nathalie Imbruglia was het fan zijn gauw over haha echt een reden ok ahum.. we hebben nog ritueel plaatjes van Nathalie verbrandt
Toffe_Ellendedonderdag 9 maart 2006 @ 16:19
Wow topic 6653!
Numbiedonderdag 9 maart 2006 @ 16:43
Heb nooit iets tegen Nat gehad. Sterker nog, dat nummer wat hij voor haar geschreven heeft is zo'n beetje het sterkste wat op dat hele album staat.

btw, wat heeft in hemelsnaam 'topic 6653' er mee te maken?
Toffe_Ellendedonderdag 9 maart 2006 @ 16:49
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 16:43 schreef Numbie het volgende:
Heb nooit iets tegen Nat gehad. Sterker nog, dat nummer wat hij voor haar geschreven heeft is zo'n beetje het sterkste wat op dat hele album staat.

btw, wat heeft in hemelsnaam 'topic 6653' er mee te maken?
Niks, behalve dat het oeroud is.
Numbiedonderdag 9 maart 2006 @ 16:51
aaah, ok. duidelijk kun je nagaan wat een schare trouwe fans hier zitten :p
Vavadonderdag 9 maart 2006 @ 23:37
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 16:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wow topic 6653!
Haha ja idd grappig
Numbievrijdag 3 november 2006 @ 15:10
tvp

Want op de forums van chairpage zijn nu de downloads te vinden van de Aria performance van afgelopen maandag. It absolutely rocked

[ Bericht 20% gewijzigd door nipeng op 03-11-2006 18:22:44 (Geen links naar zaken die niet toegestaan zijn aub) ]
Longmendinsdag 6 februari 2007 @ 07:55
Nieuw werk van Silverchair!
Silverchair - Straight Lines

http://myspace.com/silverchair
Noodlydinsdag 6 februari 2007 @ 08:13
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 07:55 schreef Longmen het volgende:
Nieuw werk van Silverchair!
Silverchair - Straight Lines

http://myspace.com/silverchair
Mooi
Silverchair
ZwarteMagikadinsdag 6 februari 2007 @ 11:54
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 07:55 schreef Longmen het volgende:
Nieuw werk van Silverchair!
Silverchair - Straight Lines

http://myspace.com/silverchair
Jee das effe wennen zeg.. maar het heeft wel wat Moest even 2 keer kijken of er niet per ongeluk een verkeerde foto naast was gezet

Heb nog ergens een docu op een versleten videoband staan, waar ze in de studio bezig waren met Neon Ballroom. Die keek ik echt elke dag, vanwege Daniel ja
Numbiedinsdag 6 februari 2007 @ 15:59
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 07:55 schreef Longmen het volgende:
Nieuw werk van Silverchair!
Silverchair - Straight Lines

http://myspace.com/silverchair
Ha, je hebt het topic gevonden Ik had er de kracht niet voor om 't op te zoeken...

Maar idd een fijn plaatje. Dan en co. zijn weer heerlijk op dreef...
Longmendinsdag 6 februari 2007 @ 20:05
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:54 schreef ZwarteMagika het volgende:

[..]

Jee das effe wennen zeg.. maar het heeft wel wat Moest even 2 keer kijken of er niet per ongeluk een verkeerde foto naast was gezet

Heb nog ergens een docu op een versleten videoband staan, waar ze in de studio bezig waren met Neon Ballroom. Die keek ik echt elke dag, vanwege Daniel ja
Tja op de laatste CD waren ze toch ook al aardig in de ballad sfeer, met het prachtige "After all these years" Maar wat mij betreft is de grunge tijd met Frogstomp de beste CD
Lotjebdinsdag 6 februari 2007 @ 20:18
Nieuw materiaal, leuk! Zal straks eens luisteren.

Was "vroeger" een heuse fan
ZwarteMagikadinsdag 6 februari 2007 @ 20:21
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:05 schreef Longmen het volgende:

[..]

Tja op de laatste CD waren ze toch ook al aardig in de ballad sfeer, met het prachtige "After all these years" Maar wat mij betreft is de grunge tijd met Frogstomp de beste CD
Heb helemaal niets van die vorige cd meegekregen, zal er binnekort eens iets van opzoeken
Longmendinsdag 6 februari 2007 @ 20:23
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:18 schreef Lotjeb het volgende:
Nieuw materiaal, leuk! Zal straks eens luisteren.

Was "vroeger" een heuse fan
bereid je op heel wat anders voor, lees op Engelse fora al de vergeljking met de Back street boys. T klinkt idd een beetje als een boyband ware het niet dat Daniël wel goed kan zingen!
Lotjebdinsdag 6 februari 2007 @ 20:34
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:23 schreef Longmen het volgende:

[..]

bereid je op heel wat anders voor, lees op Engelse fora al de vergeljking met de Back street boys. T klinkt idd een beetje als een boyband ware het niet dat Daniël wel goed kan zingen!
Klinkt eng Juist dat rauwe en dat boze heb ik altijd fijn gevonden aan Silverchair
Numbiedinsdag 6 februari 2007 @ 21:33
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:23 schreef Longmen het volgende:

[..]

bereid je op heel wat anders voor, lees op Engelse fora al de vergeljking met de Back street boys. T klinkt idd een beetje als een boyband ware het niet dat Daniël wel goed kan zingen!
Boyband material???

Toegegeven: de band klinkt niet meer zoals op Frogstomp; maar dat was meer dan tien jaar geleden.... Vind ik wel een heel overtrokken vergelijking. En zoveel is Dan's stem ook niet veranderd; deze plaat ligt in het verlengde van wat hij al bij de Disso's liet horen... Vind het hele Mondriaan-achtige thema om de single heen wel heel gaaf
Longmendinsdag 6 februari 2007 @ 21:36
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:33 schreef Numbie het volgende:

[..]

Boyband material???

Toegegeven: de band klinkt niet meer zoals op Frogstomp; maar dat was meer dan tien jaar geleden.... Vind ik wel een heel overtrokken vergelijking. En zoveel is Dan's stem ook niet veranderd; deze plaat ligt in het verlengde van wat hij al bij de Disso's liet horen... Vind het hele Mondriaan-achtige thema om de single heen wel heel gaaf
Jaja vind t ook wat overtrokken, citeerde alleen een Engelse forum. Ik denk dat t wel een goeie CD wordt. Vind de single iig oke.
Numbiedinsdag 6 februari 2007 @ 21:39
Ik val jou ook niet aan; vind gewoon uberhaupt dat dat gedacht wordt belachelijk...
Ben ook benieuwd hoe de rest van de plaat gaat klinken.
Troeldinsdag 6 februari 2007 @ 21:39
Laatste cd die ik heb is Neon Ballroom, draai ik nog regelmatig. Daarna niet echt meer actief gezocht/gekeken en dergelijke naar Silverchair, dus ik zou niet weten of ze daarna nog meer muziek gemaakt hebben (blijkbaar wel dus )

En Daniel is getrouwd, dat weet ik wel.
Longmendinsdag 6 februari 2007 @ 21:51
De laatste cd is Diorama. Ooit gekocht maar ernstig lang staat deze al werkloos in de CD kast. Niet heel goed dus.
#ANONIEMdinsdag 6 februari 2007 @ 22:03
wat is ie anders!
Numbiedinsdag 6 februari 2007 @ 23:40
Ja, NB was alweer 8 jaar geleden mensen...

Dat hij met Natalie getrouwd is sta ik nog steeds beetje paf van.
Troelwoensdag 7 februari 2007 @ 09:45
Is Daniel trouwens nog steeds zo eng dun en anorexia-achtig?

(Ik zie een foto op die myspace met kort haar en een snor en hoop heel erg dat dat niet Daniel is )
#ANONIEMwoensdag 7 februari 2007 @ 09:47
helaas..
Troelwoensdag 7 februari 2007 @ 09:57
mijn pubermeisjeshart is net gebroken
ZwarteMagikawoensdag 7 februari 2007 @ 09:58
Ik schrok er ook van.. ik haat snorren
#ANONIEMwoensdag 7 februari 2007 @ 10:00
Me too
Snorren zijn vies, zonder snor zou het nog best leuk staan zijn die nieuwe look.
Numbiewoensdag 7 februari 2007 @ 10:20
Haha Hebben jullie niets van The Dissociatives meegekregen dan? Toen had'ie ook al korter haar... Maar goed, die snor mag ie wat mij betreft dumpen; net als die heupbewegingen in de nieuwe clip. Getsiederrie...
#ANONIEMwoensdag 7 februari 2007 @ 10:24
kort haar is veel beter, alleen snor en baard en dan nog in strakke lijnen nee, doet mij persoonlijk aan een leather bar denken

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2007 10:24:42 ]
ZwarteMagikawoensdag 7 februari 2007 @ 10:30
Aaargh.. clip effe opgezocht.. Wat ziet ie eruit

Het geheel doet me trouwens heel erg aan Savage Garden denken..
Numbiewoensdag 7 februari 2007 @ 10:47
Savage Garden? Ja, kan er wel inkomen. Maar toch, Dan is wel een unieke persona

Dikke kans dat Young Modern wel weer een van mijn favo albums voor dit jaar wordt...
ZwarteMagikawoensdag 7 februari 2007 @ 10:54
Niet zozeer Daniel maar vooral de muziek en de clip doen me eraan denken. Beetje dat electronische in combinatie met rock, die hoge zang, etc. Vind het wel een mooi nummer, begin wel benieuwd te worden naar dat nieuwe album..
Numbiewoensdag 7 februari 2007 @ 11:03
Wat Dan doet in dit nummer deed hij ook bij The Disso's. Al moet ik zeggen dat die plaat wel wat experimenteler is
Off-ShoRewoensdag 7 februari 2007 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 12:09 schreef Oxigun het volgende:
Mmm ik ben het daar totaal niet mee eens. De platen zijn na Freakshow stukken volwassener geworden. Niet alleen qua teksten maar ook qua muzikaliteit. Nummers als "Emotion Sickness", "After all These Years" (dat akkoordenschema is echt wack, zanglijn ook) of "Steam Will Rise" zijn toch zoveel ontwikkelder dan bijv. "Suicidal Dream" of makke platen zoals "The Door" en "Nobody came"? Al zaten er best sterke nummers tussen ("Cemetery", "Petrol & Chlorine")...

Het enige wat mij dwarszit is dat "Neon Ballroom" misschien iets te slick was, maar dat heeft meer te maken met de producer/productie. Wel vreemd, omdat dat rauwe in een paar nummers ("Ana's Song", "Point of View") wel bewaard bleef.
Longmenwoensdag 7 februari 2007 @ 15:18
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:58 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Mmm ik ben het daar totaal niet mee eens. De platen zijn na Freakshow stukken volwassener geworden. Niet alleen qua teksten maar ook qua muzikaliteit. Nummers als "Emotion Sickness", "After all These Years" (dat akkoordenschema is echt wack, zanglijn ook) of "Steam Will Rise" zijn toch zoveel ontwikkelder dan bijv. "Suicidal Dream" of makke platen zoals "The Door" en "Nobody came"? Al zaten er best sterke nummers tussen ("Cemetery", "Petrol & Chlorine")...

Het enige wat mij dwarszit is dat "Neon Ballroom" misschien iets te slick was, maar dat heeft meer te maken met de producer/productie. Wel vreemd, omdat dat rauwe in een paar nummers ("Ana's Song", "Point of View") wel bewaard bleef.
Wat is wack en slick?
Longmenwoensdag 7 februari 2007 @ 15:21
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:03 schreef Numbie het volgende:
Wat Dan doet in dit nummer deed hij ook bij The Disso's. Al moet ik zeggen dat die plaat wel wat experimenteler is
the Dissociatives kende ik eerlijk gezegd nog niet. Ga er eens naar luisteren.

En dames nu genoeg over het uiterlijk he
Off-ShoRewoensdag 7 februari 2007 @ 23:51
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:18 schreef Longmen het volgende:

[..]

Wat is wack en slick?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Bm         Gm  D#
Breathe in the night 
     Bm        Gm    D#
That crushed a tired sunrise 
Bm   Gm        D#
Born again the day 
       Bm    Gm   G#
Brings young naivety 


D#m         E           D#m
   A laptop souvenir is worth its weight 
   G#             F#     D#m
In silver and golden sun 
          E
You'll be home again 


Dat is wack. Prachtige plaat vind ik ook.
Numbiedonderdag 8 februari 2007 @ 12:06
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 23:51 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Dat is wack. Prachtige plaat vind ik ook.
Ten tijde van het album heb ik alle nummers voor mezelf op de piano geleerd... Het is werkelijk heerlijk om te spelen; vooral dat instrumentale stukje op het laatst...
Junkiewoensdag 21 februari 2007 @ 15:02
Paar jaar geleden zouden ze op Lowlands spelen, alleen werdt Daniel toen ziek en werdt het afgelast. (Silverchair was toen wel 1 van de redenen dat ik dat jaar ging, had ik me kaartje net gekocht en toen kwamen ze niet... maar verder wel een prima lowlands gehad...)

Zouden ze dit jaar al Europa aandoen? En dan hopelijk 1 van de festivals! Ik zie enkel nog optredens in Australie/Amerika/Canada?
Numbiewoensdag 21 februari 2007 @ 15:25
Denk dat ze in het najaar wel weer komen met een grote tour om Young Modern te promoten... Vind de coverart trouwens te gek eruit zien
ZwarteMagikadonderdag 22 februari 2007 @ 14:45
Ik zit een paar live-versies te luisteren van nieuwe nummers, het klinkt nogal... apart inclusief toeters en ska-orgeltje..
AgeEllvrijdag 23 februari 2007 @ 14:11
wat is dit voor nieuwe meuk, , kvind t helemaal niks
Longmenvrijdag 23 februari 2007 @ 14:19
Er is dus het e.e.a. gelekt begrijp ik hieruit?
ZwarteMagikavrijdag 23 februari 2007 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:19 schreef Longmen het volgende:
Er is dus het e.e.a. gelekt begrijp ik hieruit?
Er zwerft idd iets rond met 4 nieuwe nummers (alleen live) en de studioversie van Straight Lines. Alleen dat laatste vind ik de moeite waard
Stansfieldvrijdag 23 februari 2007 @ 15:18
Die daniel heeft wel een ongelovenlijke lekkere vriendin.



Natalie Imbruglia
ZwarteMagikavrijdag 23 februari 2007 @ 16:21
Natalie is wel een schatje ja, wat een lieve foto (tis zelfs z'n vrouw trouwens )

[ Bericht 33% gewijzigd door ZwarteMagika op 23-02-2007 16:30:11 ]
ZwarteMagikavrijdag 23 februari 2007 @ 16:29


[ Bericht 100% gewijzigd door ZwarteMagika op 23-02-2007 16:29:59 (oops) ]
Batsnekvrijdag 23 februari 2007 @ 16:31
Ik vind eigenlijk alleen anthem for the year 2000 heel vet; de rest is me iets te soft. Sowieso, vind ik ze live veel beter dan op CD.

Hun beste optreden wat mij betreft:

http://www.youtube.com/watch?v=Sa7yeo3NyuA
ssebassvrijdag 23 februari 2007 @ 16:38
Ik luister het de laatste tijd ook veel maar dan wel neon ballroom en frogstomp. Ben benieuwd naar het nieuwe materiaal, schijnt heel anders te zijn.

Nog even een linkje:

Emotion sickness
Longmenmaandag 5 maart 2007 @ 21:13
Wat zou het mooi zijn Silverchair op Lowlands. En dan de hele Frogstomp cd spelen!!!
Shadowkemaandag 5 maart 2007 @ 21:16
natalie imbruglia is alleen 10 jaar ouder dan hij.
Longmenmaandag 5 maart 2007 @ 21:27
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:16 schreef Shadowke het volgende:
natalie imbruglia is alleen 10 jaar ouder dan hij.
Als hij maar gelukkiger is dan ten tijde van Frogstomp :

dream about, how it's going to end,
Approaching me quickly,
Leaving a life of fear,
I only want my mind to be clear,
People, making fun of me,
For no reason but jealousy,
I fantasise about my death,
I'll kill myself from holding my breath,

My suicidal dream,
Voices telling me what to do,
My suicidal dream,
I'm sure you will get yours too,

Help me, comfort me,
Stop me from feeling what I'm feeling now,
The rope is here,
Now I'll find a use,
I'll kill myself,
I'll put my head in a noose,

My suicidal dream,
Voices telling me what to do,
My suicidal dream,
I'm sure you will get yours too,

Dreamin' about my death, dream,
Suicidal, suicidal, suicidal dream,
I'm suicidal,
Suicidal dream,
Stansfieldmaandag 5 maart 2007 @ 21:42
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:16 schreef Shadowke het volgende:
natalie imbruglia is alleen 10 jaar ouder dan hij.
Nou ik zo gelijk met hem ruilen. Ook al is ze 10 jaar ouder.
Falcon4evermaandag 5 maart 2007 @ 22:09
Zowhee een oud topic uit '99 omhoog gekickt (en vreemd genoeg staat ie niet niet in myAt)

Die silverchair op myspace klinkt overigens wel heel erg anders dan de muziek van 'freak show' die ik gewend ben ... niet slecht ofzo... maar gewoon anders
Wire-lessdinsdag 3 april 2007 @ 13:51
nieuwe materiaal klinkt erg goed moet ik zeggen, veel afwisselender dan op Diorama, nu maar hopen op een bezoek aan NL !!
Numbiedinsdag 3 april 2007 @ 21:28
Ooooooh kan niet wachten totdat ik de plaat in m'n handen heb! Van de week ff in de stad kijken

En ze komen vast wel weer naar NL; laatste keer was in 2004 dacht ik?
Longmendinsdag 3 april 2007 @ 21:34
album is al gelekt
En op myspace zijn bijna alle tracks te luisteren. Jammer maar denk dat ze nooit meer de kant van Frogstomp op zullen gaan.
Numbiedinsdag 3 april 2007 @ 22:16
Oeoeoeoeh, ga meteen ff luisteren.

Vind het wel een vooruitgang juist eerlijk gezegd. Wat experimenteler is nooit verkeerd
ssebassdinsdag 3 april 2007 @ 23:01
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe cd. Het hoeft voor mij niet per se frogstomp te zijn. Ik vind die andere cd's van hun ook erg goed. Zijn ze op myspace allemaal te beluisteren? Iemand een linkje?

Ah hier dus: Young modern

[ Bericht 23% gewijzigd door ssebass op 03-04-2007 23:09:24 ]
Numbiedinsdag 3 april 2007 @ 23:53
Heb'm net beluisterd. Maar ben (nog) niet heel erg onder de indruk. Het klinkt allemaal een beetje oppervlakkig. Ondanks alle experimentele loopjes, geluidjes, melodietjes, heb ik nog niet echt het gevoel geraakt te worden door deze plaat... Maar een paar keer op repeat zetten...
Longmenwoensdag 4 april 2007 @ 18:48
Het album is lauw en kan me geen moment boeien. Leuk dat Daniel minder depressief is, maar Silverchair is mij te mainstrem geworden. Ik vond zelfs de boyband vergelijking niet eens zo gek bij de 1e 2 luisterbeurten...
Mr_Boozewoensdag 4 april 2007 @ 19:03
Lijkt me echt geweldig als hij een keer nou eens een duet of een samenwerking doet met zijn Natalie. Hij heeft al eens een keer eerder een nummer voor haar geschreven in 2005 toen haar album "Counting Down The Days" uit kwam, was er een nummer geschreven door hem ik dacht dat het "Satisfied" heette.
Numbiedonderdag 5 april 2007 @ 02:50
Vind Satisfied al meer dan genoeg qua samenwerking... Dat hij af en toe wat dingen doet voor Natalie is dan nog zo zo, maar zie het niet gebeuren dat Nat ooit op een SC plaat zal meezingen.
Mr_Boozedonderdag 5 april 2007 @ 13:24
quote:
Op donderdag 5 april 2007 02:50 schreef Numbie het volgende:
Vind Satisfied al meer dan genoeg qua samenwerking... Dat hij af en toe wat dingen doet voor Natalie is dan nog zo zo, maar zie het niet gebeuren dat Nat ooit op een SC plaat zal meezingen.
Of andersom?
Numbiedonderdag 5 april 2007 @ 21:32
Andersom is al joh... Op Satisfied zingt Dan al mee op de achtergrond, als ik me niet vergis tijdens het pre-chorus
Numbiedonderdag 5 april 2007 @ 21:59
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
quote:
Silverchair naar Paradiso Amsterdam
05/04/2007 - Door: Marz667 - Bron: Paradiso.nl
De Australische band Silverchair komt naar Amsterdam, dit op maandag 20 augustus in Paradiso. De band heeft onlangs hun vijfde studioalbum 'Young Modern' uitgebracht waarvan de single 'Straight Lines' al een tijdje op hun MySpace is te beluisteren.

De voorverkoop voor dit concert start op zaterdag 21 april voor slechts 25 euro.

In de begin periode van de band werd al snel de vergelijking met Nirvana getrokken, vooral omdat zanger Daniel volgens velen op Kurt Cobain leek. Het geluid van Silverchair was echter iets heftiger, en weet grunge goed te combineren met een keiharde rocksound
http://www.podiuminfo.nl/news_detail.php?news_id=3510
Dudette1985donderdag 5 april 2007 @ 22:38
Dag na Lowlands...Zou dat iets betekenen?

Ik ga sowieso hier naartoe. Laatste keer dat ze in de Paradiso stonden kende ik ze nog niet echt, ja, alleen van naam. Achteraf baalde ik wel als een stekker dat ik niet gegaan ben..
Fixiondonderdag 5 april 2007 @ 22:43
Cool, weer eens een concert in Nederland. Ik was erbij in 2003 en dit optreden staat hoog in mijn lijst van favoriete concerten. Het nieuwe album vind ik trouwens erg geslaagd: beetje een compromis tussen Diorama en The Dissociatives. Uiteraard zijn er zoals met elk goed album wel een paar luisterbeurten nodig voordat het kwartje valt. En ik weet zeker dat het live weer zwaar gaat rocken.

Vergelijkingen met boybandmuziek zijn wat mij betreft volledig uit de lucht gegrepen en zijn m.i. ingegeven door de teleurstelling dat Silverchair niet (zoals helaas wel een boel andere bands) in het grunge tijdperk is blijven steken.

Persoonlijk ben ik erg blij dat SC zich sinds Neon Ballroom in deze richting heeft ontwikkeld, want van die recht-voor-ziijn-raap grunge werd ik warm noch koud.

Met de nieuwe single "Straight Lines" staat SC trouwens op 1 in Australië. Ik vrees dat de andere nummers het commercieel gezien wat minder zullen doen.
Numbiezaterdag 7 april 2007 @ 02:05
Ik was er ook bij in 2003 (of was het 2004?). Fenomenaal concert was dat. Staat me nog goed bij. Miste toen wel Ana's Song helaas... Hopelijk komt die dan wel voorbij.
Toffe_Ellendezaterdag 7 april 2007 @ 02:10
Heb ze toen op Pinkpop gezien, in 1997. Probeerde toen wel erg op een geloofwaardige grungeband te lijken (Die sprong van de zanger was natuurlijk een regelrechte verwijzing naar wat Eddie Vedder 5 jaar eerder deed.) Dat is gelukkig voor hun nooit gelukt.
ZwarteMagikadinsdag 10 april 2007 @ 12:02
Oeh Paradiso, het overwegen waard Nadeel van die kleine zaaltjes is dat die tegenwoordig binnen 10 minuten uitverkopen
Numbiewoensdag 11 april 2007 @ 23:46
Denk idd dat je er redelijk snel bij moet zijn; dwz voor twaalven. Maar voor hetzelfde geld verkoopt het pas na enkele weken uit, zoals de vorige keer...
Dudette1985zaterdag 21 april 2007 @ 17:10
Tussen vele Arctic Monkeys fans stond ik vanmorgen om 9:15 uur voor het postkantoor. Nummer 11 had, viel nog te doen dus.

Was volgens mij de enigste die voor Silverchair kwam, maargoed. IK HEB ME KAARTJE!!!!!!!!!!!!!
ZwarteMagikazaterdag 21 april 2007 @ 17:59
Ow helemaal vergeten, maar ik zie dat er gewoon nog kaarten zijn

Denk toch dat ik 'm maar skip..
Longmenzaterdag 21 april 2007 @ 18:08
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:02 schreef ZwarteMagika het volgende:
Oeh Paradiso, het overwegen waard Nadeel van die kleine zaaltjes is dat die tegenwoordig binnen 10 minuten uitverkopen
Mwah Silverchair heeft denk veel van zn kracht verloren en zijn niet meer zo "groot" als in de jaren 90.
ZwarteMagikazaterdag 21 april 2007 @ 18:15
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 18:08 schreef Longmen het volgende:

[..]

Mwah Silverchair heeft denk veel van zn kracht verloren en zijn niet meer zo "groot" als in de jaren 90.
Klopt.. maar er zullen nog wel een zootje fans over zijn en Paradiso zit zo vol
Longmenzaterdag 21 april 2007 @ 18:30
Ben overigens nog steeds niet om: ik blijf young modern een matige CD vinden...
Numbiezondag 22 april 2007 @ 08:49
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 18:30 schreef Longmen het volgende:
Ben overigens nog steeds niet om: ik blijf young modern een matige CD vinden...
Moet helaas hetzelfde constateren. Alsof Dan een beetje de weg kwijt is geraakt somewhere along the way...
MrDatazondag 22 april 2007 @ 10:00
Toch maar naar Paradiso, ondanks dat de nieuwe CD 3x niks is. Een paar aardige nummers maar de rest is niks. Maar hopen dat ze niet al te veel van die nieuwe CD spelen.
Jorikjetdinsdag 8 mei 2007 @ 20:48
ik vind de nieuwe cd juist erg vet
Numbiedinsdag 8 mei 2007 @ 21:06
Vind de eerste 5 nummers top, maar daarna zakt het in als drijfzand...
MrManiakzaterdag 12 mei 2007 @ 21:33
Tomorrow Cover
Shade Cover
Freak & Roses Cover

Silverchair
TherAngelinazaterdag 19 mei 2007 @ 23:58
Daar moet ik heen, verdomme!
TherAngelinazondag 20 mei 2007 @ 00:00
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:33 schreef MrManiak het volgende:
Tomorrow Cover
Shade Cover
Freak & Roses Cover

Silverchair
silverchairywoensdag 23 mei 2007 @ 10:58
Jaa, ik heb ook al kaarten! Ik was vroeger, tijdens hun eerdere cd's groot fan, en daar heb ik uiteraard mijn nickname aan overgehouden.
De laatste cd vind ik wel heel bijzonder. Compleet anders weer, maar beter dan de voorgaande.
ZwarteMagikazondag 19 augustus 2007 @ 18:19
Iemand ze nog op Pukkelpop gezien? Straight lines klonk live echt mooi
Gosjkezondag 19 augustus 2007 @ 21:16
Ik was weer us ff wat Silverchair materiaal er doorheen aant draaien i.v.m. morgen, maar ik merk toch wel dat ik tegenwoordig een ernstige voorkeur heb voor Diorama en Neon Ballroom.
Misschien word ik soft ofzo
Feldhoferzondag 19 augustus 2007 @ 21:38


Waren niet echt geweldig vind ik.
Freak was leuk, maar alleen omdat het hele publiek meedeed.
Numbiemaandag 20 augustus 2007 @ 11:16
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:16 schreef Gosjke het volgende:
Ik was weer us ff wat Silverchair materiaal er doorheen aant draaien i.v.m. morgen, maar ik merk toch wel dat ik tegenwoordig een ernstige voorkeur heb voor Diorama en Neon Ballroom.
Misschien word ik soft ofzo
Ja, precies mijn gedachte. Heb ook gisteren maar weer eens Diorama en NB opgezet. Had eerder dit weekend al YM opgezet, maar blijf Diorama het beste album vinden...
Gosjkemaandag 20 augustus 2007 @ 11:38
Same here.
Ik kan nummers als Across the Night ook echt (nog steeds) tig keer achter elkaar luisteren.

Ik wil dat album nog steeds ooit eens live uitgevoerd zien met een gigantisch orkest erbij

YM pakt bij mij nog steeds niet echt, ik vind die single aardig, maar de rest zakt erg snel weg. Maar goed, live zijn de meeste dingen leuker, dus we zien het wel
Numbiemaandag 20 augustus 2007 @ 11:52
Dat lijkt mij ook te gek! Across The Night, Without You, My Favourite Thing, allemaal supersongs nog steeds. Al moet ik wel zeggen dat de nummers van NB me niet meer zo pakken als 5 jaar geleden...

Anyway, ben benieuwd naar de show van vanaaf...
Gosjkedinsdag 21 augustus 2007 @ 00:41
Ik vond 't cool, ik vond 'm goed bij stem...
Alleen 1 ding: Dear Silverchair, I don't know WHAT you were thinking, but you were playing Paradiso, not a 20 thousand people stadium. Would've been nice to lower the volume juuuuust a little.

Sjezus zeg, zelfs kale vocals stonden al boven mijn pijngrens afgesteld. Heb toch heel wat luidruchtige concerten meegemaakt, maar deze spande echt de kroon! Oorsuizen all around.

Verder weinig te klagen. Leuk publiek, aardige setlist en echt, wat is hij een vrolijke, ietwat gayige (als je niet beter wist) vent geworden.. maar wel erg vermakelijk. De koala joke was ook ernstig komisch en flauw.
Numbiedinsdag 21 augustus 2007 @ 10:17
Ik vond het eerlijk gezegd wel meevallen met het geluid. Had bij de vorige show in Paradiso meer last van m'n oren...

Vond het ook een goede show. Goed bij stem, strak gespeeld, wel een beetje kort. Van mij hadden ze gerust wel wat meer Diorama spul mogen spelen.

Gelukkig wel Ana's Song deze keer; die had ik in 04 echt wel gemist. Al was het niet een heel denderende versie, maar toch
kootjedinsdag 21 augustus 2007 @ 10:44
Gister ook geweest! Heb ze de vorige keren gemist dus nu maar gegaan! Geweldig om te zien hoe ze veranderd zijn! Maar lose die snorren! haha. Wat een zang trouwens! Van de cd's wist ik al wel dat ie ontzettend goed kon zingen maar dat is alleen maar nog beter geworden!
Wat zingt ie Straight Lines trouwens vet! Ik dacht dat haalt ie Live nooit...maar kolere!

Heb eerst helemaal bovenin gestaan alleen daar was het geluid niet mooi, de zang kwam er niet door, 1e verdieping was ook niet fijn, toen maar in de zaal gaan staan en daar was het perfect.

Heb voorprogramma gemist, meende dat dat half 9 begon, dus wij kwamen binnen, haalden drinken, en Silverchair begon al!

het schreeuwen in de pickups van de gitaar was ook vet!

grappig om te zien dat er voornamelijk 'ouder' publiek was, ik was toendertijd ook 15 of 16 en heb toen alles van silverchair meegemaakt, nu 27 en zo te zien velen met mij.

heeft iemand trouwens foto's? ik was mijn camera vergeten...

edit: vond dat hij het publiek goed vermaakte, de joke was vet! geweldig! leek soms inderdaad wel of ie voor 20.000 man stond...maar gaaf dat ie het ook in kleine zaaltjes zo doet.
Longmendinsdag 21 augustus 2007 @ 11:03
Heb het helemaal gehad met die laatste cd wat een bagger cd.
Frogstomp daarentegen draai ik weer regelmatig.
Numbiedinsdag 21 augustus 2007 @ 11:05
Ben ook echt niet kapot van die laatste cd. Als ze zo doorgaan maakt hij de volgende cd helemaal vol met songs a la de Beach Boys.... :|

Maar goed. Topshow iig. Ik heb zat foto's, maar nog geen internet thuis...
annohdinsdag 21 augustus 2007 @ 11:30
Ik ben gisteren volledig weggeblazen in de paradiso, wat een geweldig concert! Wat een stem! Wat een performance! Ik kende maar heel weinig nummers omdat ik silverchair nogal verwaarloosd heb de laatste jaren, maar de meeste nieuwe nummers kwamen heel goed over, en het is gewoon een prachtband! En bij emotion sickness dacht ik dat ik t zou begeven onder een kippenvelaanvat. GET UP!! Ongelooflijk. Sommige nummers vond ik wel een beetje te blij en 'nieuw', maar ach, we zijn inmiddels ook 10 jaar verder ofzo. Omdat ik zo gaar was van lowlands heb ik nog getwijfeld of ik uberhaupt wel zou gaan, maar ik had dit nooit willen missen. WOW!!
Gosjkedinsdag 21 augustus 2007 @ 12:39
Wees blij dat ie niet meer anorexia/suicidal en god weet wat meer is Want dan was de band ook snel op zijn einde gekomen qua vernieuwende nummers. Ik vind 't wel leuk dat ze constant veranderen. Alhoewel die snorren idd weg mogen, haha.
Zijn stem was ECHT heel goed gisteren zeg. Had weleens zo her en der een mp3 gehoord en dat varieerde van heel slecht, tot heel goed, dus wist niet wat ik ervan moest verwachten...

En Numb... Ik weet niet waar je stond/zat, maar ik kan je verzekeren dat alles in de lijn van de boxen binnen een straal van 5 meter echt IDIOOT hard was.
Numbiedinsdag 21 augustus 2007 @ 13:19
Dan ben ik echt keidoof aan het worden

Heb vandaag maar ook m'n young modern shirt naar werk aangetrokken
Wire-lessdinsdag 21 augustus 2007 @ 13:55
wow wat was het weer super,alleen veels te kort, ik had echt het idee dat ze in '03 (of '04 ben t ff kwijt) dik 2 uur speelden, en nu een krappe 1,5 uur.
Maar wat een energie komt daar vanaf, en zijn stem houdt zich perfect live..
Onbegrijpelijk dat ze niet wat meer navolging hebben in NL.
Heb genoten !
Wat me wel opviel is dat er (achteraan in de zaal) heel veel mensen bijna stil stonden en geen enkel liedje leken te kennen, weird !
kootjedinsdag 21 augustus 2007 @ 14:05
hey ik stond achterin en heb alles meegeblerd hoor!! op de nieuwsten na...ik kende daarvan alleen straight lines...
mrSPLIFFYdinsdag 21 augustus 2007 @ 14:09
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 02:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Heb ze toen op Pinkpop gezien, in 1997. Probeerde toen wel erg op een geloofwaardige grungeband te lijken (Die sprong van de zanger was natuurlijk een regelrechte verwijzing naar wat Eddie Vedder 5 jaar eerder deed.) Dat is gelukkig voor hun nooit gelukt.
ik was daar ook! toen met dta concert mn eerste crowdsurf gedaan!
was voor mij een memerabel concert dus!
(die hele pinkpop was gaaf trouwens)... Rammstein, korn, limb bizkit ....
jaja dat waren nog eensch tijden
Numbiedinsdag 21 augustus 2007 @ 16:13
http://nl.youtube.com/watch?v=229AifSNtMU

Iemand heeft het koala verhaal al gepost
Devlinsectdinsdag 21 augustus 2007 @ 16:44
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 18:19 schreef ZwarteMagika het volgende:
Iemand ze nog op Pukkelpop gezien? Straight lines klonk live echt mooi
Ik ken de band. Ken niet de namen van nummers. Drie nummers waren vet.

Maar het James Brown gedrag van de zangert Daniël. Give me one! Give me two! blablablalbala.

Puh lease!
Gosjkedinsdag 21 augustus 2007 @ 17:45
Koala verhaal!

Devlinsectdinsdag 21 augustus 2007 @ 17:55
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 17:45 schreef Gosjke het volgende:
Koala verhaal!

Volgens youtube schijnt dat een (vast) onderdeel te zijn in het optreden. Ik zie er meer video's van staan in verschillende plaatsen.
Gosjkedinsdag 21 augustus 2007 @ 17:59
Ja, ongetwijfeld. Ik dacht ook niet écht dat 't hele "meeluistergeluidjes" van de toetsenist nou helemaal nooit gerepeteerd was. Maar daarom vind ik 'm wel nog steeds grappig, en droog.
ZwarteMagikadinsdag 21 augustus 2007 @ 18:33
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 16:44 schreef Devlinsect het volgende:
Maar het James Brown gedrag van de zangert Daniël. Give me one! Give me two! blablablalbala.

Puh lease!
Erg was dat ja D'r vloog toen nog een biertje rakelings langs z'n hoofd maar hij ging stug door
Dudette1985dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:45
Vond het erg goed gister. Had ze zaterdag al op Pukkelpop gezien, maar gister was echt velen malen beter (vooral omdat iedereen voor silverchair kwam en het publiek dus lekker mee deed)

Het Koala verhaal was hilarisch, vooral ook hoe Paul Mac vrolijk meedeed op de piano/keyboard.

Naast me zat een meisje wiens vriend de drummer was van het voorprogramma, dus ik vroeg of zij ook backstage mocht komen enzo, dat mocht wel, maar ze ging toch niet. Erg jammer, anders had ik graag meegemogen. Volgends d'r vriend waren de gasten van Silverchair erg aardig en charmant en niet zo 'zeikerig' als andere bands.

Paar foto's die ik heb gemaakt:











Mocht je geintersseerd zijn in grotere afbeeldigen...pm me maar.
Numbiewoensdag 22 augustus 2007 @ 09:50
quote:
Het Koala verhaal was hilarisch, vooral ook hoe Paul Mac vrolijk meedeed op de piano/keyboard.
Dat was eigenlijk het beste deel van het hele verhaal. Hoe Paul Mac de soundtrack verzorgde, dat was werkelijk briljant