robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 17:13 |
Kan iemand mij dat uitleggen | |
ioko | zondag 30 januari 2005 @ 17:15 |
Omdat alle vrouwen rokken tot hun enkels dragen, en dan moeilijk kunnen opstappen met een stang in het midden. Duh !! ![]() | |
T1andonly | zondag 30 januari 2005 @ 17:17 |
![]() | |
sinterklaaskapoentje | zondag 30 januari 2005 @ 17:17 |
quote:dat wist ik ook ![]() | |
Stuart | zondag 30 januari 2005 @ 17:18 |
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics ![]() ![]() waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet herenfiets damesfiets | |
robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 17:19 |
hoeveel vrouwen dragen tegenwoordig nog een rok. in schotland dragen mannen een kilt maar zitten toch op een herenfiets.... | |
okkie-man | zondag 30 januari 2005 @ 17:20 |
![]() | |
Lievelientje | zondag 30 januari 2005 @ 17:22 |
Waarom dan niet iedereen damesfietsen?? Wat heb je nou aan die extra stang? | |
robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 17:22 |
quote:Die stonden in onzin en moderator vond dat ik het maar in ge GC moest proberen Dus wel graag alles lezen..... | |
speedfreak1 | zondag 30 januari 2005 @ 17:24 |
Vaak zie je wel dat bij damesfietsen de overbrenging net iets lichter is dan bij herenfietsen, blijkbaar levert het zwakke geslacht toch wat minder trapkracht. De geleverde arbeid blijft trouwens gelijk. | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:24 |
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn. Wat heeft die stang voor nut? | |
haagse_elfje | zondag 30 januari 2005 @ 17:25 |
dat heren lekker met hun ballen op die stang kunnen vallen ![]() | |
Lievelientje | zondag 30 januari 2005 @ 17:26 |
quote:Precies mijn vraag! ![]() | |
speedfreak1 | zondag 30 januari 2005 @ 17:27 |
quote:Als je kracht zet en je schiet van de trappers word je overduidelijk en zeer gevoelig aan je mannelijkheid herinnerd.......... ![]() ![]() | |
Grrrrrrrr | zondag 30 januari 2005 @ 17:27 |
quote:Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen ![]() | |
Aventura | zondag 30 januari 2005 @ 17:27 |
Die stang zit er bij een damesfiets ook, alleen is-ie bij een damesfiets naar beneden geknikt. Ik denk dat dat destijds gedaan is omdat dames toen rokken droegen, en/of omdat het onzedelijk zou zijn voor een vrouw om haar been zo hoog te moeten zwiepen om op te stappen. | |
Ruis | zondag 30 januari 2005 @ 17:27 |
quote:voor de stevigheid misschien? ![]() | |
Minos111 | zondag 30 januari 2005 @ 17:27 |
die stang heeft een functie die nu niet meer wordt gebruikt: vroeger bood de stang heren die naar hun werk fietsten de mogelijkheid om met een speciale hanger hun tas op te hangen! | |
robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 17:28 |
quote:Vaak zijn deze fietsen wel gelijk geprijsd maar in weze koop je dus bij een damesfiets een minder sterke fiets. | |
BE | zondag 30 januari 2005 @ 17:29 |
quote:* Brighteyes vind het best een leuke vraag, dus hij blijft gewoon open. ![]() | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:29 |
quote: ![]() ![]() | |
Aventura | zondag 30 januari 2005 @ 17:31 |
quote:Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens. | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:32 |
quote:Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames???? | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:32 |
quote:Het andwoord is nu alleen al meerdere malen gegeven.. dus hij kan weer dicht ![]() als Tessje op de vorige delen geen slotje had gegooit was de vraag daar ook al beandwoord! Ik was NET te laat.. | |
Rene | zondag 30 januari 2005 @ 17:33 |
Euhhhh, omdat mannen als ze voorover glijden last van hun torenklok krijgen, en vrouwen niet? ![]() | |
Threepio | zondag 30 januari 2005 @ 17:33 |
inderdaad, je ziet ook vaker iets scheefgetrokken frames bij damesfietsen. Daar merk je niks van totdat je zonder handen gaat fietsen ![]() ik denk dat het met nieuwe fietsen trouwens niet zoveel meer uitmaakt.. | |
Jordy-B | zondag 30 januari 2005 @ 17:34 |
quote:ja... En die knik maakt 'm zwak. Bij een herenfiets vormen de stangen een driehoek. Dit geeft zeer sterke constructie. Veel sterker dan twee paralelle stangen, die een soort vierhoek vormen. | |
Threepio | zondag 30 januari 2005 @ 17:35 |
quote:Die stang zit er wel, maar door de vorm is deze wel gevoeliger voor lichte buigingen. Ik weet niet precies hoe het is, maar ik weet wel dat een herenframe doorgaans steviger is... | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:35 |
quote:Ja? Wat wil je hiermee zeggen? Als alle fietsen een damesframe hadden, dus met schuine dwarsstang, zal geen man zijn zaakje ooit nog kneuzen. Waarom zijndan nog altijd die mannenframes op de markt?? | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:35 |
quote:Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:36 |
quote:Dat is GEEN argument!! Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets. | |
robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 17:37 |
quote:Idd probeer maar eens zonder veel inspanning met losse handen te fietsen op een dames fiets Dat zwabbert alle kanten op | |
Monidique | zondag 30 januari 2005 @ 17:38 |
Je zou maar jengelen met die jobo van je, dna ben je maar blij met zo'n damesfiets.![]() | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:39 |
quote:Dit is de enige mogelijke verklaring die enigzins plausibel lijkt voor de stelling! ![]() | |
Repeat | zondag 30 januari 2005 @ 17:40 |
En toch is de mannenfiets door die constructie steviger. Geen compromissen. Bij de vrouwenfiets dus wel, en die zal dus eerder in elkaar zakken. | |
Frezer | zondag 30 januari 2005 @ 17:40 |
quote:Ik denk toch dat het wel klopt; om een damesfiets de zelfde stijfheid mee te geven als een herenfiets zal het frame zwaarder geconstrueert moeten worden: dikkere buizen. Ik denk dus dat het voordeel van een herenfiets em zit in het gewicht. | |
Grrrrrrrr | zondag 30 januari 2005 @ 17:42 |
quote:Het is toch echt zo... Misschien is die stevigheid dan wel overkill, maar zo zitten ingenieurs nou eenmaal in elkaar... | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:43 |
quote:Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken ![]() Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom.... | |
MrBadGuy | zondag 30 januari 2005 @ 17:43 |
Vrouwen kunnen moeilijk opstappen op een herenfiets Mannen zijn ruiger dus hebben een steverigere fiets nodig ![]() | |
DJ-Maurits | zondag 30 januari 2005 @ 17:44 |
quote:Dat is zeker WEL een argument. Een herenframe is nu eenmaal de sterkste constructie. Bij een damesfiets zijn er concessies gedaan aan de stevigheid om de rokdragende dames te behagen. Een damesfiets is ook zo op te vouwen, dat valt bij een herenfiets niet eens te proberen... | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:45 |
quote:Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje! En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk. | |
Repeat | zondag 30 januari 2005 @ 17:45 |
quote:Zo'n driehoek is gewoon per definitie een stijvere constructie dan 2 buizen die naast elkaar lopen. | |
speedfreak1 | zondag 30 januari 2005 @ 17:46 |
quote:Het is een zeer goed argument, wat je bovendien met enkele satehstokjes en wat ijzerdraad gemakkelijk zelf kan controleren. Een zwak punt in het vrouwenframe is bijvoorbeeld dat de duwkracht die vanaf de achternaaf via de opgaande stang op de zadelstang werkt slechts wordt opgevangen door de stijfheid van de zadelstang, terwijl daar bij het mannenframe een horizontale stang zit die dat tegen gaat. Een vrouwenframe heeft dus vanzelf de neiging om iets door te zakken, al zal daar in de praktijk weinig van blijken. | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:46 |
quote: quote:En de stevigheid + evenwicht zal ook mee spelen. | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 17:46 |
quote:De herenfiets heeft een sterkere constructie. Feit. Ik ontken dit niet. En hoe is dit relevant voor de stelling? ![]() | |
Frezer | zondag 30 januari 2005 @ 17:48 |
quote:Waardoor het ontstaan is, is toch al gezegd? De rok. Inmiddels is het traditie geworden om dames op een damesfiets te zetten, en de heren op een herenfiets. Overigens heb ik even naar gewichten gekeken, en bij het zelfde gewicht is een damesfiets een tikje kleiner. | |
MrBadGuy | zondag 30 januari 2005 @ 17:50 |
quote:De meeste vrouwen die op een herenfiets stappen zie ik erg veel moeite doen om erop te komen, dit heb ik nog nooit bij mannen/jongens gezien. En het is ook niet 'stoer' om op een damesfiets te rijden, dan neem je eens in de zoveel tijd een blauwe zak voor lief ![]() | |
Light | zondag 30 januari 2005 @ 17:51 |
quote:Een damesfiets zal idd niet zomaar in elkaar zakken, maar toch biedt het driehoeksframe van herenfietsen meer stevigheid. Dus zouden eigenlijk alle fietsen een driehoeksframe moeten hebben, maar dat levert voor de rok- en jurkdragende vrouwen weer problemen op. Dus dan maar een minder stijf frame voor de vrouwen. Bij het wielrennen, waar duidelijk meer van fietsen gevraagd wordt, rijden zowel mannen als vrouwen op een fiets met een "herenframe". | |
Repeat | zondag 30 januari 2005 @ 17:52 |
Ik rij op een damesfiets ![]() | |
koffiekoekje | zondag 30 januari 2005 @ 17:54 |
quote:Omdat dames nog steeds wel eens met een rok fietsen. Die stang is gewoon een compromis. Het is dan wel iets zwakker, maar voor normaal gebruik geen probleem. Maar als de fiets wat fanatieker gebruikt wordt is de "heren stang" geen ovrbodige luxe voor het gedrag van de fiets. Deze is stabieler en sterker. daarom zijn er ook alleen maar "heren" fietsen bij Wielrennen en mountenbiken. | |
Amando | zondag 30 januari 2005 @ 17:54 |
quote:Wat heeft die open ruimte voor nut? | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:54 |
quote:Ik als man heb eigelijk ook liever een vrouwenfiets ![]() MAAR ER ZIJN OOK MANNEN DIE DIT LIEVER NIET DOEN! daarom worden er nogsteeds verschillende mannen en vrouwen fietsen gemaakt.. | |
Lu_uK | zondag 30 januari 2005 @ 17:55 |
quote:Dan kan je makkelijker opstappen En wat die stang voor nut heeft, dat is steviger | |
MSXUser | zondag 30 januari 2005 @ 17:56 |
quote:Die constructie is wel degelijk relevant. Goed, als jij alleen op je fiets zit, maakt het inderdaad weinig uit. Het begint pas echt mee te tellen indien je zware spullen gaat vervoeren (daar werden fietsen vroeger ook veel voor gebruikt). Neem van 1 serie een dames- en een herenmodel en ga eens een jaar of 2 kranten bezorgen met die dingen, terwijl je er verder ook niet te voorzichtig mee omspringt. De damesfiets valt dan al zo'n beetje van ellende uit elkaar (compleet scheef, scheuren in de lasnaden, enz.), terwijl de herenfiets er nog best mee doorkan (wel wat scheef, maar niet zo erg als de damesfiets). Heel wat anders: Kijk ook maar eens naar de constructie van bruggen en hijskranen. Dat is ook altijd een driehoek, omdat dit nu eenmaal de sterkste en meest simpele constructie is. De geknikte stang bij een damesfiets zorgt wel voor extra stevigheid van de constructie, maar echt niet zoveel als bij een herenfiets. Deze test kun je overigens zelf makkelijk uitvoeren met bijv. speelkaarten of plastic roerstokjes (voor de thee/koffie). | |
juliusbackpacking | zondag 30 januari 2005 @ 17:56 |
quote:Waarom zou veiligheid de enige factor in deze keuze? Tuurlijk zijn ze even veilig/onveilig maar dat een herenfiets stijfer is bij hetzelfde materiaal is duidelijk. Fietst dus ook comfortabeler. Probeer maar eens bij een damesfiets, pak zadel en stuur beet en beweeg ze allebei zijdelings een andere kant op. Doe ditzelfde met een herenfiets en dan is het veel en veel minder. | |
Amando | zondag 30 januari 2005 @ 17:58 |
quote:Ik vind het net zo makkelijk. | |
Repeat | zondag 30 januari 2005 @ 18:01 |
opstappen op een vrouwenfiets vind ik zelfs lastiger dan op een mannenfiets. Op een mannenfiets zwaai je je been over het zadel en je fietst weg, terwijl je als je op een vrouwenmethode op een vrouwenfiets wilt opstappen je eerst met de fiets tussen je benen moet gaan staan en dan opstappen en wegfietsen. | |
Georges | zondag 30 januari 2005 @ 18:01 |
quote: ![]() Het is nogal wiedes dat die driehoekconstructie sterker is. Ik ben geen natuurkundewonder maar dat snap ik zelfs nog wel. Ik heb een tijd op een damesfiets gereden en die was na 2 jaar echt op. De stang was gescheurd ter hoogte van de trappers. Fietsenmaker bevestigde dat dit met de constructie te maken heeft. | |
Amando | zondag 30 januari 2005 @ 18:04 |
quote:Laat maar , ze snapt het niet ![]() | |
Jordy-B | zondag 30 januari 2005 @ 18:11 |
quote:Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen. | |
Threepio | zondag 30 januari 2005 @ 18:16 |
quote:ja, dat is toch stukken makkelijker. Vooral op mijn mountainbike (met achterlijk hoog zadel natuurlijk, anders fietst t verrot) is het kut opstappen.. Aan de andere kant ben ik wel blij dat t geen damesfiets is anders zou het frame binnen de kortste keren verbogen zijn ![]() | |
Jordy-B | zondag 30 januari 2005 @ 18:26 |
quote:Je kan op hetzelfde moment als dat je, bij een herenfiets, je been over je zadel zwaait , bij een damesfiets je been over het frame tillen. er is niets lastigs aan, ofzo... 'k heb voor 't werk (zaterdagbezorger bij de tpg) meerdere keren damesfietsen gehad. Het opstappen is echt heerlijk bij damesfietsen... Maakt niet uit hoe hij staat... Je kan alijd zo opstappen en wegfietsen. (ik kan bij een herenfiets alleen links opstappen... als ik rechts probeer op te stappen, flikker ik om... Dus opstappen gaat wat lastig als de fiets met de linkerkant tegen een muurtje staat. Bij een damesfiets kan je gewoon over het frame stappen en wegfietsen) Alleen het frame is niet stijf genoeg (bij volle tassen heb je dat de hele stuur begint te trillen...). Ook mis je die stang in het midden wel, als je stilstaat met de fiets tussen je benen en je handen van het stuur haalt om de post bij iemand in de bus te doen... (dan dondert namelijk die fiets om... een herenfiets blijft gewoon staan, doordat je die stang van het frame tussen je benen kan klemmen) En ze gaan gewoon niet zo lang mee. Ik doe gemiddeld driekwartjaar met een normale fiets. Bij damesfietsen hoor je na een maand al het eerste gekraak. Ik heb nu een kronan (eindelijk een echte fiets... ![]() Dat makkelijkere opstappen is volgens mij nu de belangrijkste reden voor de verkoop van damesfietsen (naast het feit dat er mensen zijn die vinden dat heren op herenfietsen horen te rijden en dames op damesfietsen...) Het verschil tussen de framemodellen is ontstaan doordat rokdragende vrouwen begonnen te mekkeren... [ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 30-01-2005 18:38:58 ] | |
Amando | zondag 30 januari 2005 @ 18:54 |
quote:Dat zeg ik, net zo makkelijk. | |
cinnamongirl | zondag 30 januari 2005 @ 19:31 |
quote:Haha tuurlijk snap ik het wel, ik heb een paar posts terug toch ook gewoon toegegeven dat de mannenfietsconstructie steviger is dan de vrouwenversie? Maar dan nog is dat gegeven imo niet relevant (want damesfietsen zijn ook degelijk, en zakken heus niet in elkaar, een goede damesfiets houdt gemakkelijk een volwassen man van 100 kg). Het is trouwens ook maar net hoe je de stelling opvat... | |
Frezer | zondag 30 januari 2005 @ 19:37 |
kijk hier eens: http://www.gazelle.nl/www2/collection.php Alle race fietsen en mountainbike-achtigen hebben een "heren"frame, dus die sterkte speelt als een fiets wat meer belast wordt wel degelijk een grote rol. Alleen bij normaal dagelijks gebruik is een dames frame stevig genoeg. | |
GWD | zondag 30 januari 2005 @ 19:45 |
Je kunt toch ook gewoon de stang iets lager zetten of heb ik hier ergens een denkfout je??? Als je die stang van de herenfiets niet direct onder het zadel zet maar halverwege heb je nog steeds de oerdegelijke mannen constructie en vrouwen met een rok kunnen nog steeds opstappen. Ja dit doet iets af aan de stevigheid maar de fiets zal niet gaan verzakken zoals bij parralel lopende buizen denk ik. | |
Threepio | zondag 30 januari 2005 @ 22:55 |
quote:dat is geen gezicht volgens mij ![]() | |
robbedoeseos300d | zondag 30 januari 2005 @ 23:12 |
quote:Bij mountain bikes zit die stang toch ook wat lager dus moet dat mijns inziens best wel kunnen | |
Repeat | maandag 31 januari 2005 @ 11:22 |
Nee bij mountainbikes is het hele frame gewoon kleiner, maar nog steeds in dezelfde verhoudingen. En dan een onwijs hoog zadel erop. | |
BarBaar | maandag 31 januari 2005 @ 11:28 |
quote:Toch is dat wel het enige goede antwoord! Kijk je wel eens naar dameswielrennen? Die rijden nl ook allemaal op herenframes.. Een heren frame is vele malen stijver dan een dames frame. Stijver houdt in dat het frame minder buigt als je kracht op de pedalen zet. En aangezien het buigen van je frame de hoeveelheid kracht die je op je frame overbrengt verlaagt, moet je dat zoveel mogelijk voorkomen. Oh, je hebt al toegegeven zie ik ![]() | |
Lu_uK | vrijdag 4 februari 2005 @ 15:06 |
quote:Jij bent ook een man en bent gewent het zo te doen, vrouwen hebben er meer moeite mee (heb ik horen vertellen). Vooral met een rok lijkt het me erg lastig. | |
Realzm | vrijdag 4 februari 2005 @ 15:34 |
Op die middenstang daar leunt mn kratje bier op ![]() |