FOK!forum / General Chat / waarom is er een verschil tussen dames en herenfietsen?
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 17:13
Kan iemand mij dat uitleggen
iokozondag 30 januari 2005 @ 17:15
Omdat alle vrouwen rokken tot hun enkels dragen, en dan moeilijk kunnen opstappen met een stang in het midden. Duh !!
T1andonlyzondag 30 januari 2005 @ 17:17
yep die rok zit altijd in de weg
sinterklaaskapoentjezondag 30 januari 2005 @ 17:17
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:15 schreef ioko het volgende:
Omdat alle vrouwen rokken tot hun enkels dragen, en dan moeilijk kunnen opstappen met een stang in het midden. Duh !!
dat wist ik ook
Stuartzondag 30 januari 2005 @ 17:18
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics

waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet
herenfiets damesfiets
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 17:19
hoeveel vrouwen dragen tegenwoordig nog een rok.
in schotland dragen mannen een kilt maar zitten toch op een herenfiets....
okkie-manzondag 30 januari 2005 @ 17:20
Lievelientjezondag 30 januari 2005 @ 17:22
Waarom dan niet iedereen damesfietsen?? Wat heb je nou aan die extra stang?
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 17:22
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:18 schreef Stuart het volgende:
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics

waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet
herenfiets damesfiets
Die stonden in onzin en moderator vond dat ik het maar in ge GC moest proberen
Dus wel graag alles lezen.....
speedfreak1zondag 30 januari 2005 @ 17:24
Vaak zie je wel dat bij damesfietsen de overbrenging net iets lichter is dan bij herenfietsen, blijkbaar levert het zwakke geslacht toch wat minder trapkracht. De geleverde arbeid blijft trouwens gelijk.
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:24
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
haagse_elfjezondag 30 januari 2005 @ 17:25
dat heren lekker met hun ballen op die stang kunnen vallen
Lievelientjezondag 30 januari 2005 @ 17:26
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Precies mijn vraag! Nou mannen, vertel...
speedfreak1zondag 30 januari 2005 @ 17:27
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Als je kracht zet en je schiet van de trappers word je overduidelijk en zeer gevoelig aan je mannelijkheid herinnerd..........
Grrrrrrrrzondag 30 januari 2005 @ 17:27
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen , elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Aventurazondag 30 januari 2005 @ 17:27
Die stang zit er bij een damesfiets ook, alleen is-ie bij een damesfiets naar beneden geknikt. Ik denk dat dat destijds gedaan is omdat dames toen rokken droegen, en/of omdat het onzedelijk zou zijn voor een vrouw om haar been zo hoog te moeten zwiepen om op te stappen.
Ruiszondag 30 januari 2005 @ 17:27
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
voor de stevigheid misschien?
Minos111zondag 30 januari 2005 @ 17:27
die stang heeft een functie die nu niet meer wordt gebruikt: vroeger bood de stang heren die naar hun werk fietsten de mogelijkheid om met een speciale hanger hun tas op te hangen!
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 17:28
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen , elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Vaak zijn deze fietsen wel gelijk geprijsd maar in weze koop je dus bij een damesfiets een minder sterke fiets.
BEzondag 30 januari 2005 @ 17:29
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:18 schreef Stuart het volgende:
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics

waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet
herenfiets damesfiets
* Brighteyes vind het best een leuke vraag, dus hij blijft gewoon open.
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:29
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen , elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Aventurazondag 30 januari 2005 @ 17:31
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:28 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Vaak zijn deze fietsen wel gelijk geprijsd maar in weze koop je dus bij een damesfiets een minder sterke fiets.
Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:32
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen , elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:32
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

* Brighteyes vind het best een leuke vraag, dus hij blijft gewoon open.
Het andwoord is nu alleen al meerdere malen gegeven.. dus hij kan weer dicht .

als Tessje op de vorige delen geen slotje had gegooit was de vraag daar ook al beandwoord!
Ik was NET te laat..
Renezondag 30 januari 2005 @ 17:33
Euhhhh, omdat mannen als ze voorover glijden last van hun torenklok krijgen, en vrouwen niet?
Threepiozondag 30 januari 2005 @ 17:33
inderdaad, je ziet ook vaker iets scheefgetrokken frames bij damesfietsen. Daar merk je niks van totdat je zonder handen gaat fietsen

ik denk dat het met nieuwe fietsen trouwens niet zoveel meer uitmaakt..
Jordy-Bzondag 30 januari 2005 @ 17:34
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:31 schreef Aventura het volgende:

[..]

Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.
ja... En die knik maakt 'm zwak.

Bij een herenfiets vormen de stangen een driehoek. Dit geeft zeer sterke constructie. Veel sterker dan twee paralelle stangen, die een soort vierhoek vormen.
Threepiozondag 30 januari 2005 @ 17:35
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:31 schreef Aventura het volgende:

[..]

Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.
Die stang zit er wel, maar door de vorm is deze wel gevoeliger voor lichte buigingen. Ik weet niet precies hoe het is, maar ik weet wel dat een herenframe doorgaans steviger is...
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:35
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:33 schreef Renesite het volgende:
Euhhhh, omdat mannen als ze voorover glijden last van hun torenklok krijgen, en vrouwen niet?
Ja? Wat wil je hiermee zeggen? Als alle fietsen een damesframe hadden, dus met schuine dwarsstang, zal geen man zijn zaakje ooit nog kneuzen. Waarom zijndan nog altijd die mannenframes op de markt??
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:35
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:36
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ja... En die knik maakt 'm zwak.

Bij een herenfiets vormen de stangen een driehoek. Dit geeft zeer sterke constructie. Veel sterker dan twee paralelle stangen, die een soort vierkant vormen.
Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 17:37
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:33 schreef Threepio het volgende:
inderdaad, je ziet ook vaker iets scheefgetrokken frames bij damesfietsen. Daar merk je niks van totdat je zonder handen gaat fietsen

ik denk dat het met nieuwe fietsen trouwens niet zoveel meer uitmaakt..
Idd probeer maar eens zonder veel inspanning met losse handen te fietsen op een dames fiets
Dat zwabbert alle kanten op
Monidiquezondag 30 januari 2005 @ 17:38
Je zou maar jengelen met die jobo van je, dna ben je maar blij met zo'n damesfiets.

!
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:39
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:35 schreef Lu_uK het volgende:

[..]

Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom
Dit is de enige mogelijke verklaring die enigzins plausibel lijkt voor de stelling!

Repeatzondag 30 januari 2005 @ 17:40
En toch is de mannenfiets door die constructie steviger. Geen compromissen. Bij de vrouwenfiets dus wel, en die zal dus eerder in elkaar zakken.
Frezerzondag 30 januari 2005 @ 17:40
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Ik denk toch dat het wel klopt; om een damesfiets de zelfde stijfheid mee te geven als een herenfiets zal het frame zwaarder geconstrueert moeten worden: dikkere buizen.

Ik denk dus dat het voordeel van een herenfiets em zit in het gewicht.
Grrrrrrrrzondag 30 januari 2005 @ 17:42
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Het is toch echt zo... Misschien is die stevigheid dan wel overkill, maar zo zitten ingenieurs nou eenmaal in elkaar...
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:43
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:40 schreef Repeat het volgende:
En toch is de mannenfiets door die constructie steviger. Geen compromissen. Bij de vrouwenfiets dus wel, en die zal dus eerder in elkaar zakken.
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
MrBadGuyzondag 30 januari 2005 @ 17:43
Vrouwen kunnen moeilijk opstappen op een herenfiets
Mannen zijn ruiger dus hebben een steverigere fiets nodig
DJ-Mauritszondag 30 januari 2005 @ 17:44
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Dat is zeker WEL een argument.

Een herenframe is nu eenmaal de sterkste constructie. Bij een damesfiets zijn er concessies gedaan aan de stevigheid om de rokdragende dames te behagen.

Een damesfiets is ook zo op te vouwen, dat valt bij een herenfiets niet eens te proberen...
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:45
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Vrouwen kunnen moeilijk opstappen op een herenfiets
Mannen zijn ruiger dus hebben een steverigere fiets nodig
Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!
En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk.
Repeatzondag 30 januari 2005 @ 17:45
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Zo'n driehoek is gewoon per definitie een stijvere constructie dan 2 buizen die naast elkaar lopen.
speedfreak1zondag 30 januari 2005 @ 17:46
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Het is een zeer goed argument, wat je bovendien met enkele satehstokjes en wat ijzerdraad gemakkelijk zelf kan controleren. Een zwak punt in het vrouwenframe is bijvoorbeeld dat de duwkracht die vanaf de achternaaf via de opgaande stang op de zadelstang werkt slechts wordt opgevangen door de stijfheid van de zadelstang, terwijl daar bij het mannenframe een horizontale stang zit die dat tegen gaat. Een vrouwenframe heeft dus vanzelf de neiging om iets door te zakken, al zal daar in de praktijk weinig van blijken.
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:46
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....

hier om
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:35 schreef Lu_uK het volgende:

[..]

Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom
En de stevigheid + evenwicht zal ook mee spelen.
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 17:46
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:44 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

Dat is zeker WEL een argument.

Een herenframe is nu eenmaal de sterkste constructie. Bij een damesfiets zijn er concessies gedaan aan de stevigheid om de rokdragende dames te behagen.

Een damesfiets is ook zo op te vouwen, dat valt bij een herenfiets niet eens te proberen...
De herenfiets heeft een sterkere constructie. Feit. Ik ontken dit niet.
En hoe is dit relevant voor de stelling?
Frezerzondag 30 januari 2005 @ 17:48
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Waardoor het ontstaan is, is toch al gezegd? De rok. Inmiddels is het traditie geworden om dames op een damesfiets te zetten, en de heren op een herenfiets.

Overigens heb ik even naar gewichten gekeken, en bij het zelfde gewicht is een damesfiets een tikje kleiner.
MrBadGuyzondag 30 januari 2005 @ 17:50
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:45 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!
En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk.
De meeste vrouwen die op een herenfiets stappen zie ik erg veel moeite doen om erop te komen, dit heb ik nog nooit bij mannen/jongens gezien. En het is ook niet 'stoer' om op een damesfiets te rijden, dan neem je eens in de zoveel tijd een blauwe zak voor lief
Lightzondag 30 januari 2005 @ 17:51
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Een damesfiets zal idd niet zomaar in elkaar zakken, maar toch biedt het driehoeksframe van herenfietsen meer stevigheid. Dus zouden eigenlijk alle fietsen een driehoeksframe moeten hebben, maar dat levert voor de rok- en jurkdragende vrouwen weer problemen op. Dus dan maar een minder stijf frame voor de vrouwen.

Bij het wielrennen, waar duidelijk meer van fietsen gevraagd wordt, rijden zowel mannen als vrouwen op een fiets met een "herenframe".
Repeatzondag 30 januari 2005 @ 17:52
Ik rij op een damesfiets
koffiekoekjezondag 30 januari 2005 @ 17:54
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Omdat dames nog steeds wel eens met een rok fietsen. Die stang is gewoon een compromis. Het is dan wel iets zwakker, maar voor normaal gebruik geen probleem. Maar als de fiets wat fanatieker gebruikt wordt is de "heren stang" geen ovrbodige luxe voor het gedrag van de fiets. Deze is stabieler en sterker. daarom zijn er ook alleen maar "heren" fietsen bij Wielrennen en mountenbiken.
Amandozondag 30 januari 2005 @ 17:54
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Wat heeft die open ruimte voor nut?
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:54
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:45 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!
En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk.
Ik als man heb eigelijk ook liever een vrouwenfiets

MAAR ER ZIJN OOK MANNEN DIE DIT LIEVER NIET DOEN!

daarom worden er nogsteeds verschillende mannen en vrouwen fietsen gemaakt..
Lu_uKzondag 30 januari 2005 @ 17:55
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:54 schreef Amando het volgende:

[..]

Wat heeft die open ruimte voor nut?
Dan kan je makkelijker opstappen

En wat die stang voor nut heeft, dat is steviger
MSXUserzondag 30 januari 2005 @ 17:56
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Die constructie is wel degelijk relevant. Goed, als jij alleen op je fiets zit, maakt het inderdaad weinig uit. Het begint pas echt mee te tellen indien je zware spullen gaat vervoeren (daar werden fietsen vroeger ook veel voor gebruikt). Neem van 1 serie een dames- en een herenmodel en ga eens een jaar of 2 kranten bezorgen met die dingen, terwijl je er verder ook niet te voorzichtig mee omspringt. De damesfiets valt dan al zo'n beetje van ellende uit elkaar (compleet scheef, scheuren in de lasnaden, enz.), terwijl de herenfiets er nog best mee doorkan (wel wat scheef, maar niet zo erg als de damesfiets).

Heel wat anders: Kijk ook maar eens naar de constructie van bruggen en hijskranen. Dat is ook altijd een driehoek, omdat dit nu eenmaal de sterkste en meest simpele constructie is.
De geknikte stang bij een damesfiets zorgt wel voor extra stevigheid van de constructie, maar echt niet zoveel als bij een herenfiets.

Deze test kun je overigens zelf makkelijk uitvoeren met bijv. speelkaarten of plastic roerstokjes (voor de thee/koffie).
juliusbackpackingzondag 30 januari 2005 @ 17:56
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken

Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Waarom zou veiligheid de enige factor in deze keuze?

Tuurlijk zijn ze even veilig/onveilig maar dat een herenfiets stijfer is bij hetzelfde materiaal is duidelijk. Fietst dus ook comfortabeler. Probeer maar eens bij een damesfiets, pak zadel en stuur beet en beweeg ze allebei zijdelings een andere kant op. Doe ditzelfde met een herenfiets en dan is het veel en veel minder.
Amandozondag 30 januari 2005 @ 17:58
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:55 schreef Lu_uK het volgende:

[..]

Dan kan je makkelijker opstappen

En wat die stang voor nut heeft, dat is steviger
Ik vind het net zo makkelijk.
Repeatzondag 30 januari 2005 @ 18:01
opstappen op een vrouwenfiets vind ik zelfs lastiger dan op een mannenfiets. Op een mannenfiets zwaai je je been over het zadel en je fietst weg, terwijl je als je op een vrouwenmethode op een vrouwenfiets wilt opstappen je eerst met de fiets tussen je benen moet gaan staan en dan opstappen en wegfietsen.
Georgeszondag 30 januari 2005 @ 18:01
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????


Het is nogal wiedes dat die driehoekconstructie sterker is. Ik ben geen natuurkundewonder maar dat snap ik zelfs nog wel.
Ik heb een tijd op een damesfiets gereden en die was na 2 jaar echt op. De stang was gescheurd ter hoogte van de trappers.
Fietsenmaker bevestigde dat dit met de constructie te maken heeft.
Amandozondag 30 januari 2005 @ 18:04
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:01 schreef Georges het volgende:

[..]



Het is nogal wiedes dat die driehoekconstructie sterker is. Ik ben geen natuurkundewonder maar dat snap ik zelfs nog wel.
Ik heb een tijd op een damesfiets gereden en die was na 2 jaar echt op. De stang was gescheurd ter hoogte van de trappers.
Fietsenmaker bevestigde dat dit met de constructie te maken heeft.
Laat maar , ze snapt het niet
Jordy-Bzondag 30 januari 2005 @ 18:11
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:58 schreef Amando het volgende:

[..]

Ik vind het net zo makkelijk.
Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.
Threepiozondag 30 januari 2005 @ 18:16
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.
ja, dat is toch stukken makkelijker. Vooral op mijn mountainbike (met achterlijk hoog zadel natuurlijk, anders fietst t verrot) is het kut opstappen.. Aan de andere kant ben ik wel blij dat t geen damesfiets is anders zou het frame binnen de kortste keren verbogen zijn
Jordy-Bzondag 30 januari 2005 @ 18:26
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:01 schreef Repeat het volgende:
opstappen op een vrouwenfiets vind ik zelfs lastiger dan op een mannenfiets. Op een mannenfiets zwaai je je been over het zadel en je fietst weg, terwijl je als je op een vrouwenmethode op een vrouwenfiets wilt opstappen je eerst met de fiets tussen je benen moet gaan staan en dan opstappen en wegfietsen.
Je kan op hetzelfde moment als dat je, bij een herenfiets, je been over je zadel zwaait , bij een damesfiets je been over het frame tillen.

er is niets lastigs aan, ofzo...

'k heb voor 't werk (zaterdagbezorger bij de tpg) meerdere keren damesfietsen gehad. Het opstappen is echt heerlijk bij damesfietsen... Maakt niet uit hoe hij staat... Je kan alijd zo opstappen en wegfietsen.
(ik kan bij een herenfiets alleen links opstappen... als ik rechts probeer op te stappen, flikker ik om... Dus opstappen gaat wat lastig als de fiets met de linkerkant tegen een muurtje staat. Bij een damesfiets kan je gewoon over het frame stappen en wegfietsen)
Alleen het frame is niet stijf genoeg (bij volle tassen heb je dat de hele stuur begint te trillen...). Ook mis je die stang in het midden wel, als je stilstaat met de fiets tussen je benen en je handen van het stuur haalt om de post bij iemand in de bus te doen... (dan dondert namelijk die fiets om... een herenfiets blijft gewoon staan, doordat je die stang van het frame tussen je benen kan klemmen)
En ze gaan gewoon niet zo lang mee. Ik doe gemiddeld driekwartjaar met een normale fiets. Bij damesfietsen hoor je na een maand al het eerste gekraak. Ik heb nu een kronan (eindelijk een echte fiets... ) die het, op een enkel dingetje na, gelukkig al jaren biljft doen...


Dat makkelijkere opstappen is volgens mij nu de belangrijkste reden voor de verkoop van damesfietsen (naast het feit dat er mensen zijn die vinden dat heren op herenfietsen horen te rijden en dames op damesfietsen...)
Het verschil tussen de framemodellen is ontstaan doordat rokdragende vrouwen begonnen te mekkeren...

[ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 30-01-2005 18:38:58 ]
Amandozondag 30 januari 2005 @ 18:54
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.
Dat zeg ik, net zo makkelijk.
cinnamongirlzondag 30 januari 2005 @ 19:31
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:04 schreef Amando het volgende:

[..]

Laat maar , ze snapt het niet
Haha tuurlijk snap ik het wel, ik heb een paar posts terug toch ook gewoon toegegeven dat de mannenfietsconstructie steviger is dan de vrouwenversie?
Maar dan nog is dat gegeven imo niet relevant (want damesfietsen zijn ook degelijk, en zakken heus niet in elkaar, een goede damesfiets houdt gemakkelijk een volwassen man van 100 kg). Het is trouwens ook maar net hoe je de stelling opvat...
Frezerzondag 30 januari 2005 @ 19:37
kijk hier eens: http://www.gazelle.nl/www2/collection.php Alle race fietsen en mountainbike-achtigen hebben een "heren"frame, dus die sterkte speelt als een fiets wat meer belast wordt wel degelijk een grote rol. Alleen bij normaal dagelijks gebruik is een dames frame stevig genoeg.
GWDzondag 30 januari 2005 @ 19:45
Je kunt toch ook gewoon de stang iets lager zetten of heb ik hier ergens een denkfout je???
Als je die stang van de herenfiets niet direct onder het zadel zet maar halverwege heb je nog steeds de oerdegelijke mannen constructie en vrouwen met een rok kunnen nog steeds opstappen.

Ja dit doet iets af aan de stevigheid maar de fiets zal niet gaan verzakken zoals bij parralel lopende buizen denk ik.
Threepiozondag 30 januari 2005 @ 22:55
quote:
Op zondag 30 januari 2005 19:45 schreef GWD het volgende:
Je kunt toch ook gewoon de stang iets lager zetten of heb ik hier ergens een denkfout je???
Als je die stang van de herenfiets niet direct onder het zadel zet maar halverwege heb je nog steeds de oerdegelijke mannen constructie en vrouwen met een rok kunnen nog steeds opstappen.

Ja dit doet iets af aan de stevigheid maar de fiets zal niet gaan verzakken zoals bij parralel lopende buizen denk ik.
dat is geen gezicht volgens mij
robbedoeseos300dzondag 30 januari 2005 @ 23:12
quote:
Op zondag 30 januari 2005 22:55 schreef Threepio het volgende:

[..]

dat is geen gezicht volgens mij
Bij mountain bikes zit die stang toch ook wat lager dus moet dat mijns inziens best wel kunnen
Repeatmaandag 31 januari 2005 @ 11:22
Nee bij mountainbikes is het hele frame gewoon kleiner, maar nog steeds in dezelfde verhoudingen. En dan een onwijs hoog zadel erop.
BarBaarmaandag 31 januari 2005 @ 11:28
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Toch is dat wel het enige goede antwoord! Kijk je wel eens naar dameswielrennen? Die rijden nl ook allemaal op herenframes..

Een heren frame is vele malen stijver dan een dames frame. Stijver houdt in dat het frame minder buigt als je kracht op de pedalen zet. En aangezien het buigen van je frame de hoeveelheid kracht die je op je frame overbrengt verlaagt, moet je dat zoveel mogelijk voorkomen.

Oh, je hebt al toegegeven zie ik Vergeet ook niet dat er ruim 400 kilo op het frame kan komen staan als een getrained mens kracht zet. Jij als huis/tuin fietster redt dat nooit, en dus is stijfheid voor jou niet zo van belang.
Lu_uKvrijdag 4 februari 2005 @ 15:06
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:58 schreef Amando het volgende:

[..]

Ik vind het net zo makkelijk.
Jij bent ook een man en bent gewent het zo te doen, vrouwen hebben er meer moeite mee (heb ik horen vertellen).
Vooral met een rok lijkt het me erg lastig.
Realzmvrijdag 4 februari 2005 @ 15:34
Op die middenstang daar leunt mn kratje bier op