abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 januari 2005 @ 22:55:46 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24824216
N.a.v. Nederlandse vlag moet van schooltas vraag ik mij werkelijk af wat daar eigenlijk het nut van is, en hoe oprecht het allemaal is.

In het topic wordt uitvoerig betoogd dat er niets mis is met patriottisme, trots zijn op je land en je afkomst. Ikzelf vind dat nogal overdreven en vooral onzinnig; hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent? Trots zijn op je land, betekent dus dat je trots bent op wat andere mensen voor elkaar hebben gekregen, want anders was je trots op jezelf. Je bent trots op prestaties en verworvenheden, waar je zelf weinig tot vrijwel niets uitstaande hebt, maar wel van kunt profiteren.
Net zoals de trots op de 'afkomst'. Wat is 'trots op je afkomst'? ben je dan trots op je ouders? Je opa en oma? En waarom ben je daar trots op? Wat heeft dat met jouw prestaties te maken, en sterker nog, waarom dient dat mede uitgedragen te worden door een Nederlands vlaggetje? Of heeft het toch te maken met andere zaken? Het niet hebben van een Mediterraan uiterlijk, bijvoorbeeld? Ik vraag het maar.

Ik vind het prima als mensen er trots op zijn Nederlander te zijn, al is het niet míjn ding, maar wat mij opvalt in het voornoemde topic, is dat de mensen die om het hardst schreeuwen dat er niets mis is met trots zijn op je land toevallig ook degenen zijn die hier op Fok! steevast opduiken in topics over wat er allemaal wel niet mis is in dit land en daar stevige duiten in diverse zakken doen.
Nederland is te tolerant, Nederland is doorgeslagen, Nederland is halfzacht, de rechters zijn links, de wachtlijsten zijn te lang, er worden hier aan de lopende band politieke moorden gepleegd, er wordt niets gedaan aan veiligheid, je mag nergens meer roken, je moet je overal kunnen identificeren, allochtonen worden aan de lopende band geknuffeld, we hebben geen inspraak gehad in de Euro, voor niks krijg je een bon aan je broek en heeft die kutpolitie niet iets beters te doen en je mag ook al geen inbrekers het graf in schieten.

Mag ik dan vragen, na een bloemlezinkje uit een litanie van klachten over ons kloteland, waar die mensen dan zo ongelooflijk trots zijn in dit land, dat een regionaal kutberichtje over een Nederlands vlaggetje op een tas tot nationale crisis wordt gebombardeerd?

Is die trots wel zo oprecht? Want eerlijk gezegd heb ik moeite om daar de logica van te zien, namelijk. Of is de trots selectief? Wij zijn zo ongelooflijk trots op ... [vul maar in] en op die hele berg shit niet en alleen dát al noopt ons tot het uiten van die trots middels een vlaggetje.

Of is het gewoon wat het over het algemeen is...? Een vlaggetje, een symbool, waarmee je actief laat blijken van 'Hollandschen bloet' te zijn? Heel stoer, maar ook net laf genoeg om je onschuldig te kunnen beroepen op je trots op... op... nou ja, op een paar Nederlandse dingen... waar je ook nog eens niet zelf verantwoordelijk voor bent.

Trots op het toevallige feit dat jouw electromicroscopische bouwsteentjes na een interstellaire tocht van miljarden jaren in een klotsende apotheose bij elkaar zijn geragd in een Hollandsche baarmoeder.

Tsja... ik weet het niet, hoor. Kan iemand het mij uitleggen?

V.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 29-01-2005 23:06:06 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:06:57 #2
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_24824442
Ik blijf bij de stelling dat je trots moet zijn op je afkomst, whatever die dan ook mag zijn. Ik ben 100% Nederlander, en daar ben ik gewoon trots op. De commotie in de maatschappij van tegenwoordig is dat er andere rassen die zichzelf geintegrreerd noemen in Nederland in opstand komen wanneer de Nederlandse man iets van zich laat horen, en zijn mening geeft. Dat is het grote probleem, mensen kunnen hedendaags de mening van een ander niet meer respecteren, laat staan dat ze er naar luisteren en er open voor staan. Tuurlijk mag een Marokkaan in Nederland komen wonen en zeggen dat hij trots is dat hij van Marokkaanse afkomst is. Dat mag. Tuurlijk mag dat, maar op het moment dat de Marokkaan hier in Nederland komt, en zegt dat hij de mening van een ander, laat staan zijn vaderlandsliefde niet accepteert/respecteert, dan ben ik van mening je maar terug moet gaan waar je vandaan komt. Een Nederlands vlaggetje op een schooltas is toch niet zo erg? Ik heb een Nederlandse vlag van 2 meter bij 3 meter op mijn muur van mijn kamer hangen, en ik heb verschillende Oranje shirten waar Nederland/Holland opstaat.

Is dat een schande?
Moet je daarop aangekeken worden?

Ik ga vanavond nog een Nederlands vlaggetje op mijn schooltas stikken, al is het alleen maar om te bewijzen dat ik een Nederlander ben, iemand met een mening. Dat een ander het als provocerend ziet zal me werkelijk aan m'n anus oxyderen.
Ex nihilo nihil fit
pi_24824477
Eensch.

Daargelaten dat ik in Nederland heel weinig kan vinden om trots op te zijn, vind ik trots zijn op iets waar je geen fuck mee te maken hebt (of hebt gehad) had compleet onzinnig.

Dat je trots bent op iets wat je kinderen gedaan hebben, oké, maar voorvaderen? Mooi niet.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:11:00 #4
136 V.
pi_24824517
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:06 schreef Amun-Ra het volgende:
Ik blijf bij de stelling dat je trots moet zijn op je afkomst, whatever die dan ook mag zijn.
Waarom 'moet' dat?
quote:
Ik ben 100% Nederlander, en daar ben ik gewoon trots op.
Gefeliciteerd.
quote:
De commotie in de maatschappij van tegenwoordig is dat er andere rassen die zichzelf geintegrreerd noemen in Nederland in opstand komen wanneer de Nederlandse man iets van zich laat horen
De commotie in het topic dat ik aanhaal is over een verbod op een vlaggetje door een Nederlandse meneer aan het adres van een andere Nederlandse manspersoon.

En mijn betoog gaat niet over wat Marokkanen anderen opleggen (en het selectief weggelaten wat Nederlanders anderen opleggen).

De discussie gaat wmb over de trots. Niet over wie of wat het al dan niet ingebeeld betwist of het vanavond puberaal obstinaat vlaggetjes gaan stikken.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_24824601
... Maar als de betreffende meneer een marokkaan was en zijn vlaggetje een marokkaanse vlag, stond je lijnrecht aan de andere kant van het verhaal en vind je dat die meneer inderdaad trots mag zijn op zijn afkomst..

Oftewel, "blaat"...
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_24824662
De vraag is meer waarom er hier in Nederland zo moeilijk wordt gedaan als je er voor uit komt dat je trots bent om Hollander te zijn.
X
X
X
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:19:33 #7
136 V.
pi_24824674
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:16 schreef SadKingBilly het volgende:
... Maar als de betreffende meneer een marokkaan was en zijn vlaggetje een marokkaanse vlag, stond je lijnrecht aan de andere kant van het verhaal en vind je dat die meneer inderdaad trots mag zijn op zijn afkomst..

Oftewel, "blaat"...
Nee. Die vraag is in principe universeel, hoe graag jij de discussie onzuiver zou willen maken

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:21:01 #8
136 V.
pi_24824704
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:19 schreef Frasier het volgende:
De vraag is meer waarom er hier in Nederland zo moeilijk wordt gedaan als je er voor uit komt dat je trots bent om Hollander te zijn.
Nee, want ik heb gemotiveerd waarom ik de trots onzinnig vind, gecombineerd met de vraag of iemand argumenten zou kunnen aandragen voor het andere perspectief.

Doe eens gek, doe eens moeite.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 januari 2005 @ 23:23:17 #9
862 Arcee
Look closer
pi_24824750
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent?
Je kunt bijvoorbeeld een trotse oom of tante zijn terwijl je zelf niet verantwoordelijk bent voor 't desbetreffende neefje dan wel nichtje.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:26:50 #10
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_24824823
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
Trots op het toevallige feit dat jouw electromicroscopische bouwsteentjes na een interstellaire tocht van miljarden jaren in een klotsende apotheose bij elkaar zijn geragd in een Hollandsche baarmoeder.
Zo horen zinnen geschreven te worden.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:30:42 #11
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_24824900
Ik ben er trots op om Nederlander te zijn en Europeaan, maar dat uitdragen met vlaggen en kleding vindt ik te ver gaan. Ik snap wel dat sommigen dat doen omdat allochtonen (ja, soory ik haal het toch aan) ook heel erg uitdragen trots te zijn op hun afkomst (zij het land of religie). Of dacht je dat die hoofddoekjes voor de sier worden gedragen? (de Islam verplicht ze niet)

Het is alleen weer zo krom dat Nederlanders het niet mogen en andere in Nederland wel.
I mean no harm
pi_24824967
Laten we de situatie eens omdraaien. Ik heb zelf heel vaak in het buitenland gewoond en heb daar altijd een Nederlands vlaggetje op mijn werkplek en in mijn huis gehad. Of hij stond op mijn bureau, mijn kast, of op mijn pc, dat maakt verder niet uit, maar hij was altijd duidelijk te zien.
Hebben de mensen in die landen daar problemen over gemaakt ???
Nee, helemaal niet. Net zo min, als dat ik er problemen van maakte dat men allemaal een vlaggetje van het land van oorsprong meenam. Op die manier kwamen we er een keertje achter, dat er 18 verschillende nationaliteiten op 1 kantoor waren. We hebben toen zelfs, onder elkaar, een "nationaliteiten dag" in het leven geroepen. Dan stopten we eerder met werken en gingen we een restaurant in en vertelden we over onze landen. Iedereen vertelde en luisterde vol overgave.
Niemand heeft ooit geroepen, dat een vlag weg moest, of iets dergelijks. Sterker nog, een Griekse en een Turkse vlag stonden naast elkaar, net zoals een Israelische en een Palestijnse vlag.

Het gebeurt alleen in Nederland dat iemand een debiele reactie teweeg kan brengen, over iets dergelijks als een vlag.

Ik heb zelfs scholen gezien, waar iedere dag de vlag gehesen en gestreken wordt, uit respect voor het land. Dat respect moet iedereen die in Nederland ook tonen, naar de Nederlandse vlag toe. Ze zijn hier komen wonen en de meesten zijn inmiddels (ook) Nederlands geworden. Dus dan ben je min of meer verplicht, om respect te tonen aan de Nederlandse vlag. In vroeger tijden werd je opgepakt als landverrader, als je dat namelijk niet deed. Gelukkig is dat nu niet meer zo, maar een beetje respect tonen, aan de tekenen van het land waar je woont, is iets, dat bij sommige mensen heel ver te zoeken is.
Persoonlijk ben ik van mening dat die mensen dan ook geen enkele zeggenschap hebben over dit soort zaken. Geen respect, geen zeggenschap.
Dat wilde ik eventjes kwijt.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:37:40 #13
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_24825034
Als je trots nou eens vervangt door 'blij'. Dan ben je blij een Nederlander te zijn. Daar kan ik me best iets bij voorstellen.

En er zijn vast een hoop mensen die zeggen trots te zijn dat ze Nederlander zijn, maar eigenlijk blij zijn dat ze Nederlander zijn, niet?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 januari 2005 @ 23:42:27 #14
862 Arcee
Look closer
pi_24825129
Ik weet niet of ik trots ben op Nederland en ik heb zeker niet de behoefte om met een vlaggetje rond te lopen, maar ik voel me hier wel erg thuis en verdedig m'n land graag.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:43:35 #15
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24825160
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:35 schreef chatter het volgende:
Laten we de situatie eens omdraaien. Ik heb zelf heel vaak in het buitenland gewoond en heb daar altijd een Nederlands vlaggetje op mijn werkplek en in mijn huis gehad. Of hij stond op mijn bureau, mijn kast, of op mijn pc, dat maakt verder niet uit, maar hij was altijd duidelijk te zien.
Hebben de mensen in die landen daar problemen over gemaakt ???
Nee, helemaal niet. Net zo min, als dat ik er problemen van maakte dat men allemaal een vlaggetje van het land van oorsprong meenam. Op die manier kwamen we er een keertje achter, dat er 18 verschillende nationaliteiten op 1 kantoor waren. We hebben toen zelfs, onder elkaar, een "nationaliteiten dag" in het leven geroepen. Dan stopten we eerder met werken en gingen we een restaurant in en vertelden we over onze landen. Iedereen vertelde en luisterde vol overgave.
Niemand heeft ooit geroepen, dat een vlag weg moest, of iets dergelijks. Sterker nog, een Griekse en een Turkse vlag stonden naast elkaar, net zoals een Israelische en een Palestijnse vlag.

Het gebeurt alleen in Nederland dat iemand een debiele reactie teweeg kan brengen, over iets dergelijks als een vlag.

Ik heb zelfs scholen gezien, waar iedere dag de vlag gehesen en gestreken wordt, uit respect voor het land. Dat respect moet iedereen die in Nederland ook tonen, naar de Nederlandse vlag toe. Ze zijn hier komen wonen en de meesten zijn inmiddels (ook) Nederlands geworden. Dus dan ben je min of meer verplicht, om respect te tonen aan de Nederlandse vlag. In vroeger tijden werd je opgepakt als landverrader, als je dat namelijk niet deed. Gelukkig is dat nu niet meer zo, maar een beetje respect tonen, aan de tekenen van het land waar je woont, is iets, dat bij sommige mensen heel ver te zoeken is.
Persoonlijk ben ik van mening dat die mensen dan ook geen enkele zeggenschap hebben over dit soort zaken. Geen respect, geen zeggenschap.
Dat wilde ik eventjes kwijt.
Amen!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_24825187
Ik denk dat het "gewoon" een doodnormale menselijke neiging is, het identificeren met De Groep.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 23:46:50 #17
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24825229
Ik ben trots op mijn afkomst en vindt dat iedereen daar recht op heeft. Trots zijn op je afkomst hoeft niet in te houden dat je anderen dat niet gunt, maar ik denk juist dat door het totale gebrek aan chauvinisme het voor allochtonen niet aantrekkelijk is om zich 'nederlander' te voelen omdat de nederlanders daar zelf niet eens trots op lijken te zijn. Gelukkig verandert dat onder 'linkse' en 'rechtse' jongeren
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zondag 30 januari 2005 @ 00:15:56 #18
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_24825813
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:06 schreef Amun-Ra het volgende:
Is dat een schande?
Moet je daarop aangekeken worden?
nee joh, prima dat je trots bent op je afkomst

Maar ik kan er alleen niet inkomen dat je trots bent om nederlander te zijn het woord nederlander klinkt alleen al zo degenerend, zowel als de betekenis IMO
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
pi_24826064
Ook ik heb flink wat te klagen over Nederland en toch ben ik er trots op. Nou en, dan ben sta ik niet iedere dag tulpen te kweken en dan draag ik niet iedere dag klompen. Mijn voorouders hebben dit land opgebouwd en ik ben op het moment de toekomst van mijn voorouders. Ik bouw dit land op, ter plekke. Natuurlijk ben ik trots op Nederland, het kouwe kikkerlandje, ik hou ervan. Van de platte horizonten en de wadden. Heck, ik ben zelfs trots op het Koningshuis!
Maar omdat ik er niet was toen van Nederland gemaakt werd wat het vandaag de dag is, betekent niet dat ik er niet trots op kan zijn. Natuurlijk wel. Ik ben ook retetrots op mijn ouders en denk je dat ik hen heb gemáákt?
Ben jij nooit trots op iemand anders? Ben jij er niet trots op dat je bij je ouders vandaan komt?

En, omdat je het niet kan inzien waarom iemand trots is op zijn vaderland, is natuurlijk geen reden om meteen maar te zeggen dat zo'n Nederlandse vlag op je rugzak toch wil betekenen dat je een racist bent. Om daarna heel voorzichtig "ik vraag het maar" neer te plempen.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_24826073
ik vraag me toch af of het nederland van nu iets is om trots op te zijn..

het land (de grond) is iets waar je van kan houden.. maar de huide sociale/ maatschappelijke situatie laat erg veel te wensen over

en om nou trots te zijn om nederlander te zijn? wat hebben wij nou bereikt dat de belgen niet hebben? en dan heb ik het dus over goede dingen
pi_24826126
ik vind dat het er aan ligt hoe je je vlag draagt...
klinkt raar
maar als je kisten aan hebt, met witte veters, bretels lonsdale/fred perry ga me dan niet vertellen dat je je dan niet geintimideerd voelt
van my mag je best trots zyn op je land, trots voor je eigen land is een positiefs iets.
alleen jammer dat er altyd mensne blyven die het voor andere mensen dus verpesten
waardoor het snel al rasistisch word gezien
lees merken als; lonsdale, fred perry, karl kani en fubu..
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_24826131
quote:
Op zondag 30 januari 2005 00:28 schreef LoggedIn het volgende:
ik vraag me toch af of het nederland van nu iets is om trots op te zijn..
Natuurlijk wel. Iedere tijd, ieder volk en ieder land kent zijn problemen.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
Fotoboek
pi_24826183
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:21 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, want ik heb gemotiveerd waarom ik de trots onzinnig vind, gecombineerd met de vraag of iemand argumenten zou kunnen aandragen voor het andere perspectief.

Doe eens gek, doe eens moeite.

V.
Sommige mensen vinden die trots niet onzinnig. Net als dat jij het wel onzinnig vindt. Easy
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_24826205
quote:
Op zondag 30 januari 2005 00:34 schreef wonko het volgende:

[..]

Sommige mensen vinden die trots niet onzinnig. Net als dat jij het wel onzinnig vindt. Easy
Uh maar je bereikt veel minder als je niet over die trots heen stapt (of durft te stappen). Heel vaak wordt je leven er niet gezelliger op... zeg maar.
Fotoboek
pi_24826260
quote:
Op zondag 30 januari 2005 00:35 schreef Blessed het volgende:
Uh maar je bereikt veel minder als je niet over die trots heen stapt (of durft te stappen). Heel vaak wordt je leven er niet gezelliger op... zeg maar.
Dus het feit dat jij trots bent op het land waar je geboren bent moet je maar loslaten omdat sommigen dat onzinnig of weet ik veel vinden? Omdat hun mening anders is? Daar wordt de wereld beter van zeg.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')