Waarom 'moet' dat?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:06 schreef Amun-Ra het volgende:
Ik blijf bij de stelling dat je trots moet zijn op je afkomst, whatever die dan ook mag zijn.
Gefeliciteerd.quote:Ik ben 100% Nederlander, en daar ben ik gewoon trots op.
De commotie in het topic dat ik aanhaal is over een verbod op een vlaggetje door een Nederlandse meneer aan het adres van een andere Nederlandse manspersoon.quote:De commotie in de maatschappij van tegenwoordig is dat er andere rassen die zichzelf geintegrreerd noemen in Nederland in opstand komen wanneer de Nederlandse man iets van zich laat horen
Nee. Die vraag is in principe universeel, hoe graag jij de discussie onzuiver zou willen makenquote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:16 schreef SadKingBilly het volgende:
... Maar als de betreffende meneer een marokkaan was en zijn vlaggetje een marokkaanse vlag, stond je lijnrecht aan de andere kant van het verhaal en vind je dat die meneer inderdaad trots mag zijn op zijn afkomst..
Oftewel, "blaat"...
Nee, want ik heb gemotiveerd waarom ik de trots onzinnig vind, gecombineerd met de vraag of iemand argumenten zou kunnen aandragen voor het andere perspectief.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:19 schreef Frasier het volgende:
De vraag is meer waarom er hier in Nederland zo moeilijk wordt gedaan als je er voor uit komt dat je trots bent om Hollander te zijn.
Je kunt bijvoorbeeld een trotse oom of tante zijn terwijl je zelf niet verantwoordelijk bent voor 't desbetreffende neefje dan wel nichtje.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent?
Zo horen zinnen geschreven te worden.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
Trots op het toevallige feit dat jouw electromicroscopische bouwsteentjes na een interstellaire tocht van miljarden jaren in een klotsende apotheose bij elkaar zijn geragd in een Hollandsche baarmoeder.
Amen!quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:35 schreef chatter het volgende:
Laten we de situatie eens omdraaien. Ik heb zelf heel vaak in het buitenland gewoond en heb daar altijd een Nederlands vlaggetje op mijn werkplek en in mijn huis gehad. Of hij stond op mijn bureau, mijn kast, of op mijn pc, dat maakt verder niet uit, maar hij was altijd duidelijk te zien.
Hebben de mensen in die landen daar problemen over gemaakt ???
Nee, helemaal niet. Net zo min, als dat ik er problemen van maakte dat men allemaal een vlaggetje van het land van oorsprong meenam. Op die manier kwamen we er een keertje achter, dat er 18 verschillende nationaliteiten op 1 kantoor waren. We hebben toen zelfs, onder elkaar, een "nationaliteiten dag" in het leven geroepen. Dan stopten we eerder met werken en gingen we een restaurant in en vertelden we over onze landen. Iedereen vertelde en luisterde vol overgave.
Niemand heeft ooit geroepen, dat een vlag weg moest, of iets dergelijks. Sterker nog, een Griekse en een Turkse vlag stonden naast elkaar, net zoals een Israelische en een Palestijnse vlag.
Het gebeurt alleen in Nederland dat iemand een debiele reactie teweeg kan brengen, over iets dergelijks als een vlag.
Ik heb zelfs scholen gezien, waar iedere dag de vlag gehesen en gestreken wordt, uit respect voor het land. Dat respect moet iedereen die in Nederland ook tonen, naar de Nederlandse vlag toe. Ze zijn hier komen wonen en de meesten zijn inmiddels (ook) Nederlands geworden. Dus dan ben je min of meer verplicht, om respect te tonen aan de Nederlandse vlag. In vroeger tijden werd je opgepakt als landverrader, als je dat namelijk niet deed. Gelukkig is dat nu niet meer zo, maar een beetje respect tonen, aan de tekenen van het land waar je woont, is iets, dat bij sommige mensen heel ver te zoeken is.
Persoonlijk ben ik van mening dat die mensen dan ook geen enkele zeggenschap hebben over dit soort zaken. Geen respect, geen zeggenschap.
Dat wilde ik eventjes kwijt.
nee joh, prima dat je trots bent op je afkomstquote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:06 schreef Amun-Ra het volgende:
Is dat een schande?
Moet je daarop aangekeken worden?
Natuurlijk wel. Iedere tijd, ieder volk en ieder land kent zijn problemen.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:28 schreef LoggedIn het volgende:
ik vraag me toch af of het nederland van nu iets is om trots op te zijn..
Sommige mensen vinden die trots niet onzinnig. Net als dat jij het wel onzinnig vindt. Easyquote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, want ik heb gemotiveerd waarom ik de trots onzinnig vind, gecombineerd met de vraag of iemand argumenten zou kunnen aandragen voor het andere perspectief.
Doe eens gek, doe eens moeite.
V.
Uh maar je bereikt veel minder als je niet over die trots heen stapt (of durft te stappen). Heel vaak wordt je leven er niet gezelliger op... zeg maar.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:34 schreef wonko het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden die trots niet onzinnig. Net als dat jij het wel onzinnig vindt. Easy
Dus het feit dat jij trots bent op het land waar je geboren bent moet je maar loslaten omdat sommigen dat onzinnig of weet ik veel vinden? Omdat hun mening anders is? Daar wordt de wereld beter van zeg.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:35 schreef Blessed het volgende:
Uh maar je bereikt veel minder als je niet over die trots heen stapt (of durft te stappen). Heel vaak wordt je leven er niet gezelliger op... zeg maar.
Nee. Ik ben ook vóór de trots (in dit geval).quote:Op zondag 30 januari 2005 00:38 schreef wonko het volgende:
[..]
Dus het feit dat jij trots bent op het land waar je geboren bent moet je maar loslaten omdat sommigen dat onzinnig of weet ik veel vinden? Omdat hun mening anders is? Daar wordt de wereld beter van zeg.
Mooi ideaalbeeld waaraan de mens helaas niet kan voldoen met zijn beperkte vermogens. Zo ontwikkeld zijn we niet en worden we niet. Niet met de huidige beperkte mogelijkheden.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:40 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nee. Ik ben ook vóór de trots (in dit geval).
Ik vind gewoon dat ie (of zij) wel een punt heeft, ergens.
Maar er is trots, en er is trots.
De wereld kan trouwens best een beetje beter worden als we wat meer over onze trots heen zouden durven stappen. Als niemand ooit de eerste stap doet, doet niemand het en daar wordt de wereld ook niet beter van.
Natuurlijk wel. Als ik het kan, kan jij het ook. Kwestie van oefenen.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:42 schreef wonko het volgende:
[..]
Mooi ideaalbeeld waaraan de mens helaas niet kan voldoen met zijn beperkte vermogens. Zo ontwikkeld zijn we niet en worden we niet. Niet met de huidige beperkte mogelijkheden.
Euh...heb ik ergens gezegd dat ik ook leid aan die trots? En zolang er nog massa's mensen als een debiel naar schermpjes ziiten te kijken om miljonairs achter een dood stuk koe aan te zien rennen geloof ik niet dat de mensheid in zijn geheel tot dat soort dingen in staat is.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:47 schreef Blessed het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als ik het kan, kan jij het ook. Kwestie van oefenen.
Zeggen "dat kan niet" is niet meer dan een lullig excuusje om het ook maar niet eens te hoeven proberen.
Iemand moet ergens beginnen en wellicht is diegene al begonnen terwijl er nog steeds massa's mensen als een debiel naar schermpjes zitten te kijken om miljonairs achter een dood stuk koe aan te zien rennen.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:51 schreef wonko het volgende:
[..]
Euh...heb ik ergens gezegd dat ik ook leid aan die trots? En zolang er nog massa's mensen als een debiel naar schermpjes ziiten te kijken om miljonairs achter een dood stuk koe aan te zien rennen geloof ik niet dat de mensheid in zijn geheel tot dat soort dingen in staat is.
Dat is zo...kan alleen wel eens heel lang gaan duren danquote:Op zondag 30 januari 2005 01:03 schreef Blessed het volgende:
Iemand moet ergens beginnen en wellicht is diegene al begonnen terwijl er nog steeds massa's mensen als een debiel naar schermpjes zitten te kijken om miljonairs achter een dood stuk koe aan te zien rennen.
Mja, nou ja... grote veranderingen beginnen altijd kleinquote:Op zondag 30 januari 2005 01:12 schreef wonko het volgende:
[..]
Dat is zo...kan alleen wel eens heel lang gaan duren dan
Klopt...en als iedereen tegelijk zou veranderen gaat er ergens iets heel erg fout gok ikquote:Op zondag 30 januari 2005 01:14 schreef Blessed het volgende:
[..]
Mja, nou ja... grote veranderingen beginnen altijd klein
Mensen zijn kudde dieren, het gaat om de eenhiedsgevoel denk ik.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
In het topic wordt uitvoerig betoogd dat er niets mis is met patriottisme, trots zijn op je land en je afkomst. Ikzelf vind dat nogal overdreven en vooral onzinnig; hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent? Trots zijn op je land, betekent dus dat je trots bent op wat andere mensen voor elkaar hebben gekregen, want anders was je trots op jezelf.
Mooi...ga je dan wel op ayers rock wonen? Dan ben je echt de man.quote:
quote:Op zondag 30 januari 2005 01:46 schreef wonko het volgende:
[..]
Mooi...ga je dan wel op ayers rock wonen? Dan ben je echt de man.
Ik ga er wel een maandje naar toe.quote:Op zondag 30 januari 2005 01:46 schreef wonko het volgende:
[..]
Mooi...ga je dan wel op ayers rock wonen? Dan ben je echt de man.
Gadver....denken mensen een statement mee te maken. Wat een ongelovelijke eikels zijn dat.quote:Op zondag 30 januari 2005 02:02 schreef NightH4wk het volgende:
Het ligt eraan waar het een symbool voor moet zijn, zelfde met t-shirts met Che erop.
Mensen die symbolen gaan verkrachten heb ik problemen mee iig.quote:Op zondag 30 januari 2005 02:32 schreef wonko het volgende:
[..]
Gadver....denken mensen een statement mee te maken. Wat een ongelovelijke eikels zijn dat.
Sinds wanneer is een dode terrorist een symbool?quote:Op zondag 30 januari 2005 02:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Mensen die symbolen gaan verkrachten heb ik problemen mee iig.
Dat moet je aan die apen vragen die er t-shirts van dragen. Hij is imo alleen nog nuttig als voorbeeld van hoe foute lui hun werk kunnen doen.quote:Op zondag 30 januari 2005 02:41 schreef wonko het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een dode terrorist een symbool?
Juist.quote:Op zondag 30 januari 2005 02:53 schreef Karboenkeltje het volgende:
Goed, zullen we even aannemen dat Nederland als natie toch wel een aantal bewonderenswaardige zaken heeft geproduceerd? Ook wat minder mooie dingen maar hé, niets is volmaakt. Nu zijn er ook een aantal eigenschappen die burgers van een land cultureel gezien delen. Soms kan je dan een verbondenheid met je landgenoten en de geschiedenis van een land voelen. Dat uit zich dan in trots. Waarom is dat nuttig?
Mensen die trots zijn op hun land zich vaak inzetten voor dat land, ik heb geen idee hoe dat zich uit in praktische handelingen of levenswijzen. Ik zie mezelf wel terug in een aantal typisch Nederlandse eigenschappen, het vermogen tot kritisch naar zaken kijken (ik de rest van de wereld bekend als "zeiken" of "mierenneuken") bijvoorbeeld.
Ik vind dat de negatieve kanten van nationale trots erg vaak belicht worden. Op die manier schep je een sfeer waarin de belachelijke situatie dat iemand zijn eigen vlag niet op zjjn mouw kan dragen omdat dat negatieve reacties en associaties oproept voorkomt. Ik heb die behoefte niet, ik ben wars van symboliek (als ik deze niet mooi of zo vind) maar ik vind het heel raar dat het bijna niet zomaar kan.
Ik ken een vrij leuke kroeg in Praag waar ze die zak ook als boegbeeld gebruiken. Lekker commercieel uitmelken. Nog beter.quote:Op zondag 30 januari 2005 02:43 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Dat moet je aan die apen vragen die er t-shirts van dragen. Hij is imo alleen nog nuttig als voorbeeld van hoe foute lui hun werk kunnen doen.
quote:Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
Trots op het toevallige feit dat jouw electromicroscopische bouwsteentjes na een interstellaire tocht van miljarden jaren in een klotsende apotheose bij elkaar zijn geragd in een Hollandsche baarmoeder.
Wat mij betreft IS het geen nieuws-item. als je een beetje begrijpend kon lezen had je dat wel kunnen concluderen. Daarnaast zijn het niet 'de linkse rakkers' die aandacht besteden aan dit 'wereldnieuws', en dáár reageer ik op.quote:Op zondag 30 januari 2005 00:43 schreef Dagblad_De_Limburger het volgende:
Hey Verbal, linkse rakker, er wordt al jaren massaal vlaggetjes gedragen door allochtonen. Nu er een Nederlander in het nieuws komt, die als reactie op die allochtonen een Nederlands vlaggetje draagt ga je pas zeggen "je kunt toch niet trots zijn op je land".
Vind je jezelf nu niet een beetje zieligquote:Maar lieve jongen ik begrijp het wel hoor, als de groenlinks-brigade zou lezen dat jij iets negatiefs durft te zeggen over Marokkanen/andere allochtonen zullen ze jou wel even mores leren.
Nou, vier er feest mee, zou ik zeggen. Mijn pis kan er niet lauw van worden, eerlijk gezegdquote:Ik zelf kots graag op:
-Verbal
OMFGquote:Op zondag 30 januari 2005 00:28 schreef Blessed het volgende:
Mijn voorouders hebben dit land opgebouwd en ik ben op het moment de toekomst van mijn voorouders. Ik bouw dit land op, ter plekke. Natuurlijk ben ik trots op Nederland, het kouwe kikkerlandje, ik hou ervan. Van de platte horizonten en de wadden. Heck, ik ben zelfs trots op het Koningshuis!
Wat is er zo grappig aan?quote:
Ja, ik zie het lollige ook niet helemaal... ik ben het met hem eens.quote:
Nou, je vader heeft je natuurlijk wel gemaakt. Een ontwerper is toch ook trots op een auto van zijn ontwerp?quote:Op zondag 30 januari 2005 04:29 schreef LangeJan het volgende:
Ok, dus volgens jou moet ik mijn vader dus ook maar gaan vragen niet meer trots op mij te zijn. Ik heb alles wat ik voor elkaar gekregen heb immers zelf gedaan.
Omdat jij het er niet mee eens bent, zeker?quote:Op zondag 30 januari 2005 14:21 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
je doet je sig tenminste geen eer aan![]()
Hier ben ik het mee eens, idd, gepastte trots is best. Moet zeker kunnen, en zoals Maartena op de vorige pagina zeiquote:Op zondag 30 januari 2005 04:29 schreef LangeJan het volgende:
Ok, dus volgens jou moet ik mijn vader dus ook maar gaan vragen niet meer trots op mij te zijn. Ik heb alles wat ik voor elkaar gekregen heb immers zelf gedaan. Dus moet ik degene en de enige zijn die trots is op mezelf en alle andere mensen moeten dat dan maar niet zijn, aangezien zij er niks voor hebben gedaan. Ik moet dan ook maar niet meer trots zijn op mijn vader voor wat hij in zijn leven tot nu toe heeft bereikt.
Ik ben trots op mijn land zoals een zoon is op zijn vader. Nederland is mijn vader en ik ben zijn zoon.
Er is ook nog zoiets als de term "Met gepaste trots". Dat zou ook in moeten houden dat er zoiets bestaat als "ongepaste trots"
Ik vind het dragen van de vlag tot nog toe vallen onder het kopje "gepaste trots", dus dat moet gewoon mogen.
, iedereen in de VS, Canada en Mexico doet er ook aan mee, en dan kan ik zelf nog even de landen Zwitserland, Fiji, Australie en NieuwZeeland opnoemen.quote:Op zondag 30 januari 2005 01:28 schreef maartena het volgende:
De helft van de Amerikanen heeft een stikker met de vlag of een ander patriotisch symbool op de auto. In Canada (net vorige maand nog geweest) zie je ook overal de Maple Leaf hangen en op auto's geplakt etc.... Canadezen zijn ook erg trots op hun land. Je ziet ook ontzettend veel Mexicanen rondrijden met Viva Mexico op hun auto.
Maar in Europa kan dat allemaal niet meer sinds de tweede wereldoorlog geloof ik..... Ik zie het probleem er niet van. Ik heb ook een mooie NL stikker op mijn auto
Okey, jij loved New York City, ben je daar wel eens geweest tijdens een demo van Puerto Rico ?quote:Op zondag 30 januari 2005 14:21 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
je doet je sig tenminste geen eer aan![]()
Precies, belachelijk die ouders die trots zijn op hun kinderenquote:Op zaterdag 29 januari 2005 22:55 schreef Verbal het volgende:
Ikzelf vind dat nogal overdreven en vooral onzinnig; hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent? Trots zijn op je land, betekent dus dat je trots bent op wat andere mensen voor elkaar hebben gekregen, want anders was je trots op jezelf. Je bent trots op prestaties en verworvenheden, waar je zelf weinig tot vrijwel niets uitstaande hebt, maar wel van kunt profiteren.
En waarom doet die andere NLe meneer dat volgens zijn eigen zeggen? Omdat de Marokkanen op school daar het provocerend vinden.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:11 schreef Verbal het volgende:
De commotie in het topic dat ik aanhaal is over een verbod op een vlaggetje door een Nederlandse meneer aan het adres van een andere Nederlandse manspersoon.
quote:Op zondag 30 januari 2005 00:15 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
nee joh, prima dat je trots bent op je afkomst![]()
Maar ik kan er alleen niet inkomen dat je trots bent om nederlander te zijn [afbeelding] het woord nederlander klinkt alleen al zo degenerend, zowel als de betekenis IMO
Ook trots op jezelf zeker.quote:Op zondag 30 januari 2005 16:04 schreef DeHeldjes het volgende:
[..]
[afbeelding]
"Kijk mama! Een echte Amerikaanse eikel." "Nee schat. Dat is poep."
ho eens even. Kheb nergens gezegd dat je geen oranje shirts mag dragen. Kvind het prima dat je het doet, moet je zelf weten. Desnoods loop je met een vlaggestok in je reet, met daaraan de nederlandse vlag, over straat, zal mij een worst wezen. Tuurlijk mag je trots zijn op NL, maar ik vroeg me alleen maar af waarom je trots zou zijn op NLquote:Op zondag 30 januari 2005 15:01 schreef mechatronics het volgende:
En nu ga jij mij vertellen dat ik dat oranje shirt niet meer mag dragen? Of (ik heb nog geen vlaggetje op mn rugtas zitten hoor) dat ik die er bij voorbaat niet op mag zetten?
K vindt het allemaal een beetje vreemd.
Nou, omdat je hier woont en omdat je het kut vindt. Dus, als je het beter zou maken, zou je het ook geen kutland meer vinden. Want dan is het beter. Of wórdt het beter.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:40 schreef The.PhantoM het volgende:
En waarom ik geen ene reet doe om dit land beter te maken. Waarom zou ik?
Ik kan het nog wel een paar jaartjes volhouden om door dit stront land te baggerenquote:Op zondag 30 januari 2005 17:50 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nou, omdat je hier woont en omdat je het kut vindt. Dus, als je het beter zou maken, zou je het ook geen kutland meer vinden. Want dan is het beter. Of wórdt het beter.
Oke sorryquote:Het is gewoon zo makkelijk om te zeiken en er verder geen zak aan te doen. Dat is zo zwak.
YO BR33ZAH, WHATS POPPIN' ,quote:Op zondag 30 januari 2005 18:09 schreef GoZaHh het volgende:
whaha zeggen dat dit land een kutland is is zowwww zielug...er zyn ongeveer 150 landen wara het leven ZONDER TWYFEL veel slechter is.
denk eerst is aan al die andere landen die nixz zyn...dan mag je egt trots zyn op NEderland...dat ons volk dat allemaal bereikt heeft...en dat je daar deel uit van mag maken is fantastisch....en het is ook fantastisch dat er veel mensen hier heen komen...om van dit land een multiculturele en veelzydige supernatie te maken.
weetje wat een eer het moet zyn om dele uit te maken van zo'n grote civilisatie.
DENK NA
en az je denkt...mmm dit land vinnik niet leuk/mooi....ga dan lekr een doel zoeken hirow...want dan is er gewoon iets mis met het leven dat je leid
Natuurlijk. Ik probeer vriendelijk te zijn tegen iedereen die ik tegenkom, ik probeer ook vriendelijk te blijven als iemand me niet behandelt zoals ik meen behandeld te moeten worden (al is dat soms moeilijk). Ik probeer mensen ook de 'andere kant' te laten zien van een verhaal. Ik help mensen met tassen dragen, maak een praatje op straat, geef die zwerver eens wat extra's, probeer mijn vooroordelen zoveel mogelijk teniet te doen. Ik doe vriendelijk in de winkel, probeer iedereen met respect te behandelen, probeer mijn ruzies op een kalme manier op te lossen, heb op mijn eigen manier geprotesteerd tegen de moord op Theo van Gogh (briefjes in brievenbussen met vredelievende leuzen erop), ik rij geen auto en ben dat ook niet van plan, ik probeer zoveel mogelijk mensen het goede van het leven te laten zien, ik help waar ik kan, laat iedereen zijn mening hebben... jezus, ik doe zoveel.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:04 schreef The.PhantoM het volgende:
Mag ik trouwens vragen wat jij aan dit land toevoegt om het beter te maken?
Lees hem liever als jouw.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:13 schreef Xtreem het volgende:
Gozah, leer Nederlands, dan kun je ook trots zijn op de taal......
Jah en dan op z'n luie reet geld verdienen net zoals het koningshuis, no way!quote:Op zondag 30 januari 2005 18:22 schreef Blessed het volgende:
[..]
Jan Peter Balkenende zou niets hoeven doen als wij het met z'n allen niet zouden verkloten.
auto rijden is slecht voor het milieu ook. het ov ook, natuurlijk, maar het is in ieder geval één auto minder. modern idealisme, kiezen tussen het ene en het andere. Ik gooide toen die briefjes door de brievenbus omdat heel Nederland in rep en roer was. Maar 'mijn werk' is niet alleen voor Nederland, het is voor ieder mens overal - ook Afrikaantjes. Mocht je nog verder willen weten hoe mijn standpunten in elkaar zitten uit interesse, zonder je sarcasme in de rondte te smijten, zou je ook wat mailtjes met me uit kunnen wisselen of zo. Het is toch veel te veel om samen te vatten op een forum.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:36 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
Jah en dan op z'n luie reet geld verdienen net zoals het koningshuis, no way!
Maar goed hoor dat jij al die dingen doetMaar wat is er slecht aan auto rijden? En gooi je ook voor elk afrikaantje dat dood gaat ook een briefje door de brievenbus? Alleen ik vraag me af of dat niet na een tijdje wordt gezien als 'spam door de brievenbus'
Niet alleen de Duitsers zijn 'geestelijk gestoord' als het om uitingen van nationalisme gaat, en 'in de greep van de Tweede Wereldoorlog'. Hetzelfde geldt voor Nederlanders en zovele mensen die nationalisme al snel verdacht en eng vinden omdat het ze doet denken aan het verleden. Het is het verschil tussen Ich bin stolz ein Deutscher zu sein en Ich bin stolz so ein Deutscher nicht geworden zu sein. Mensen zien of alleen het positieve of alleen het negatieve.quote:'Ich bin stolz ein Deutscher zu sein'. Deze uitspraak van CDU-secretaris Meyer is in Duitsland aanleiding tot hevige commotie. Groenen beschuldigen hem ervan de lijfspreuk van neo-nazi's te gebruiken. Meyer zelf wilde zo zijn liefde voor het vaderland onderstrepen, iets wat veel Duitsers niet durven, willen of kunnen.
Nederlanders schiet soms een brok in de keel bij het horen van het Wilhelmus. Amerikanen zweren met de hand op het hart trouw aan de natie. Maar als het Duitse volkslied weerklinkt, staat minister Joschka Fischer (Buitenlandse Zaken) met zijn handen in zijn zakken en zijn lippen stijf op elkaar voor zich uit te staren. De groene politicus weet zich dan geen raad.
Alleen de derde strofe mag worden gezongen. De overige versregels, waaronder Deutschland, Deutschland über alles. Alles in die Welt, zijn al decennia streng verboden.
Mogen de oosterburen publiekelijk verklaren dat ze trots zijn Duitser te zijn? Dat ze de Duitse natie en het vaderland liefhebben? Een debat over deze vragen doet de hartstochten oplaaien. Historicus Arnulf Baring, auteur van het boek ‘Leve Duitsland’, ziet het debat als een bewijs dat de Duitsers geestelijk gestoord zijn als het om vaderland en natie gaat. “Zij bevinden zich nog steeds in de greep van de Tweede Wereldoorlog”.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |